תופעה: חברות מזון חוששות מתביעות משפטיות ורושמות על המוצרים באופן גורף שהם עלולים להכיל גלוטן

התוצאה: מבחר מוצרי המזון של חולי הצליאק קטן באופן דרמטי, וחברות המזון מאבדות נתח שוק של 60 אלף בתי אב בישראל

חברות המזון החלו לאחרונה לרשום בצורה גורפת על מוצרים רבים שהם עלולים להכיל גלוטן, שאסור לאכילה על ידי חולי צליאק. צעד זה ננקט בשל חששן של החברות מתביעות משפטיות בסכומי עתק של חולים. הדבר גורם לכך שגם מוצרים להם אין שום קשר לגלוטן, ובתהליך הכנתם אין מגע עם קמח, נכנסים לקטגוריה של מוצרים אסורים על חולי צליאק.

האזהרה המופיעה על גבי אריזות מזון רבות גורמת לכך שמבחר מוצרי המזון שעומד לרשות חולי הצליאק קטן באופן דרמטי, עד כדי מצב של תזונה חסרה על ידי החולים. בין הנפגעים המרכזיים הם ילדים, שנאלצים להמנע ממוצרי מזון שחבריהם אוכלים למרות שהם היו יכולים לאכול אותם ללא חשש. מנגד, חברות המזון מפסיקות נתח שוק משמעותי של 60 אלף חולים ובני משפחותיהם שנמנעים מרכישת המוצרים.

חברת "דרך המעבדה", העוסקת בביקורת ופיקוח בתחומי המזון והתוצרת החקלאית, פתחה בפרויקט של ביקורת המצאות של גלוטן במזון. הבדיקות תעשינה בשיטה שמופעלת לאיתור שאריות חומרי הדברה בתוצרת חקלאית, ותכלול הנהגת קריטריונים ונהלים בכל הקשור לחומרי הגלם ועיבוד המזון ובדיקות מדגמיות במפעלים ובנקודות המכירה. מפעלי מזון שיתחייבו על ביצוע תוכנית הביקורת והבדיקות יקבלו אישור שמוצריהם בטוחים לשימוש.

הבדיקות לאיתור גלוטן תעשנה במעבדות המשתמשות בשיטות המקובלות על הקהילה האירופאית, כגון בקטוכם בנס ציונה, ובעזרת שיטה מיוחדת שיכול לגלות גלוטן ברמה של ppm 5 (גרם אחד גלוטן המצוי בתוך 200 ק"ג של מזון).

הצליאק היא מחלה שמתפתחת בצורה הדרגתית. בדומה לתגובות אלרגניות אחרות מדובר ברגישות לחלבון שמפעיל את מנגנון החיסון הפנימי של גוף האדם מכיוון שהגוף מזהה אותו בטעות כאיום. יתרה מכך, לאחר כניסת הגלוטן למערכת העיכול, גופם של החולים מזהה גם חלק מרירית המעי כחלבון זר, והתוצאה היא היווצרות דלקת ופגיעה בספיגת חומרים חיוניים לגוף, ובעיקר סידן, ויטמינים וברזל. החולים בצליאק מנועים מלאכול מוצרים שיש בהם קמח, אפילו בכמות קטנה ביותר.

אתר "דרך המעבדה" באינטרנט: www.lab-path.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר