תמנע שטרית סמנכ"לית יקבי בנימינה: "כייף לנהל צוות שיווק ומכירות גדול"

השעה היחידה בה יכלה תמנע שטרית, סמנכ"לית יקבי בנימינה, להיפגש איתי היא 7 בבוקר, ככה זה כשיש בציר באוויר והיערכות לראש השנה, בתחילת חודש אוגוסט שהשנה לא מותיר זמן לפני החג בתחילת ספטמבר

השעה היחידה בה יכלה תמנע שטרית, סמנכ"לית יקבי בנימינה, להיפגש איתי היא 7 בבוקר, ככה זה כשיש בציר באוויר והיערכות לראש השנה, בתחילת חודש אוגוסט שהשנה לא מותיר זמן לפני החג בתחילת ספטמבר. רציתי לשמוע מתמנע מה קורה ביקבי בנימינה – בהיבט הבציר וכמויות היין שיהיו מבציר 2010, יינות חדשים אם יש, ההיערכות לראש השנה; ובכלל עליה ועל תחושותיה במהלך תפקידה כסמנכ"לית היקב, בוודאי תחת הבעלים החדשים והמעבר בעקבותיו להפצה עצמית של היינות. כל זה רציתי לשמוע בפגישה קצרה בארקפה רעננה, כשאנתנו כמעט אורחיו היחידים בשעה זאת של בוקר.

תמנע, איך הולך בענף היין?
ברמה ענפית קורים הרבה דברים. בבציר לא יהיו שינויים גדולים בכמויות השנה. שינויים יהיו ב- 2012, כי הנטיעות הגדולות היו בשנה לפני ט"ו באב של שנת השמיטה, כלומר לפני שנתיים.
בענף בכלל יהיה גידול אז של 25% בכמות הענבים, וביקב אצלנו אף יותר – כמעט 30%. זה מצריך היערכות כבר היום. זו פעם ראשונה שכל הענף מבין שאם לא נעשה משהו ענפי לייצוא ולשוק המקומי, כולנו נהיה בבעיה.

אז מה עושים?
בשלב ראשון צריך לפעול להגדלת צריכת היין, כפרדוקס מוחלט לבעיית צריכת האלכוהול במדינה, עם דלגיטימציה ממסדית וכללית לאלכוהול והשפעותיו, כשלא מוציאים מכך את היין ומכלילים אותו בקטגוריית האלכוהול.
יש שתי דרכים להגדלת צריכה: אפשר לריב בין היקבים על הצרכן השותה, או לנסות לעשות מאמץ מאוחד ומהלך להגברת צריכת יין, עם הכנסת קהל חדש, או מתן הזדמנות לאנשים לראות שיין לא קשור רק לאירועים מיוחדים אלא גם לצריכה שוטפת.
תחת שרביט המועצה לגפן היין מתקיים פורום מנהלי שיווק של היקבים, שחבריו נפגשו כבר מספר פעמים בחודשים האחרונים, ואני מקווה מאוד שיהיו לכך תוצאות, כי זה אינטרס של כולנו – ואפילו של היבואנים.
מצד שני, השוק משתולל במחירים – עם משיכה כלפי מטה. זה בא מכיוון היצרנים הנאבקים על מקום על המדף, ואחת הדרכים לבלוט היא להוזיל את המוצר, וזה בא גם ממלחמות מחירים בין קמעונאים.

יש שינויים במה שאנשים שותים, או שהכול רק תלוי במחיר?
אנשים לא עולים בסדרות, אלא עוברים ברוחב. אין נאמנות למוצר או ליקב – בגלל המבחר האדיר והמחירים. התחרות על המדף היא קודם כל בין המותגים ולא בין היקבים.
לפני ארבע שנים אנשים חיפשו יין של 14.90 ו- 19.90 ₪, והיום זה כמעט לא קיים. יינות במחירי מדף בין 20-30 ₪ הם עיקר המכירות ברשתות.

את לא מוציאה את הרומנטיקה מהיין כשאת שמה דגש על המחיר?
גם בארה"ב ובאירופה המחיר קובע. בארה"ב מחיר ממוצע של בקבוק יין הוא 7.99$ ובאירופה 4.96 יורו. כל העולם השתנה ופחות רומנטי ביחס ליין.

מה אתם עושים לקידום הצריכה מבחינה שיווקית?
בשנה האחרונה השקענו הרבה במחקרי שוק. מצאנו שאנשים אוהבים את השם "בנימינה" – גם כיין, וגם בתדמית הכוללת של המושבה, המיקום, הטבע, האווירה. כך שבעוד שאנחנו פיצלנו את המותגים בשנתיים האחרונות, עכשיו אנחנו מכנסים אותם תחת בנימינה.
דבר נוסף מתפתח הוא תיירות יין פנימית של ישראלים, כמו שעושים יקבי יהודה. זה יכול לתרום מאוד להגדלת צריכת יין כי אנשים יחוו יין ביקב, ויישארו עם החוויה. מרכז המבקרים שלנו מושך הרבה קהל – פשוט מדהים.
אני קוראת ליקבי כרמל ותשבי לעשות איתנו מהלך משותף עם יקבים קטנים יותר כמו אמפורה, אלונה ויקבי בוטיק קטנים בזיכרון.

מה ההיערכות לחגים הבאים עלינו לטובה, רק מבצעים?
כמובן שמבצעים ברשתות, חנויות יין ומעדניות. לא בהכרח מבצעי מחיר, אלא "קנה קבל". מארזי שי הם קטגוריה שהתפתחה מאוד דווקא ברשתות השיווק, כי בחנויות הפרטיות אוהבים להכין לבד וברשתות לא עוסקים בכך – ורוצים למכור הכול, גם חבילות שי. אנחנו גם רואים תופעה של חבילות שי של גופים כמו עלית ואחרים המשלבים יין בפנים, וגם היקבים עושים וחבילות של יין ומוצרים משלימים לאווירת החג.
הפקנו ספרון צווארון שיהיה על כל הבקבוקים, עם המלצות ליין ואירוח. הכנו חבילת שי עם סט לסימון כוסות לשולחן החג. לעידוד צריכת יין לבן נותנים בשוק הפרטי שמפניירה מפלסטיק – לחוויית יין צונן לא מעונבת. ביינות הפרמיום אנחנו יוצאים עם נראית מחודשת של סדרת אבני החושן, כשכל יין מגיע בקופסה. 

בואי נעבור אלייך. כמה זמן את בתפקיד?תמנע שטרית, יקבח בנימינה
ביקב אני שש שנים, וסמנכ"לית שנה וחצי – מינואר 2009.

מה השתנה, איך את מרגישה?
אף פעם לא הייתי אדם של טייטלים. מדהים שאנחנו עובדים קשה כדי להגיע למקום בו צריך לעבוד יותר קשה. אני מאוד נהנית, גם מהכניסה שלנו לתחום האלכוהול – שהוא שוק סוער וגועש. אנחנו חולשים על יותר תחומים, ועם זאת היקב הוא לב העניין, עם נטיעות, חשיבה יצירתית על שווקים חדשים, והיצוא שתפס תאוצה בלתי רגילה – היום כ- 25%, בו היוגב הוא להיט. אנחנו מתחילים לראות את תוצאות ההפצה העצמאית שלנו. מינינו מנהל מכירות ארצי לכיסוי כל הפעילויות. קיבלנו את ייצוג המים המינרלים של ויטל – נתחיל באוקטובר. ובכלל, זה גם כייף לנהל צוות שיווק ומכירות גדול.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר