תערוכת היין השנתית של צור עולם של יין – כשרים בלבד ויש מוצלחים

1,500 איש טעמו 180 יינות, חלקם לראשונה בישראל, מקרוב ל- 40 יקבים מהעולם. צילום אייל קרן
מי שמקפיד על כשרות מתקשה להכיר יינות איכות שמיוצרים בארצות יין מובהקות כמו איטליה, צרפת, ספרד וארה"ב. בשנים האחרונות ישנו טרנד חדש שתופס תאוצה: יקבים באיטליה וצרפת למשל, מאפשרים לצוותים של יהודים שומרי שבת לקחת חלק מהיקב ולהכין יין כשר בחביות נפרדות משאר חביות היקב

תערוכת היין הכשר השנתית של 'צור עולם של יין' – חברת יבואני יין  מהגדולות בארץ שמייצגת אצלנו את רויאל וויין (Royal Wine) – יבואנית היין הכשר הגדולה ביותר בארה"ב; תמיד מעוררת אצלי פליאה. מספר ימים לאחר תערוכת היין הגדולה והחשובה בישראל 'סומלייה' של סטודיו בן עמי בהיכל התרבות, בה השתתפה גם צור,מתקיימת בנמל תל אביב תערוכה נפרדת של יינות כשרים בלבד.

צילום אייל קרן
צילום אייל קרן

קצת מוזר – וכי בתערוכת סומלייה היינות אינם כשרים? הרי רוב היינות בארץ הם כשרים. אבל כשאתה רואה את הקהל הגדול  ובו גם קהל לא מקצועי של חובבי יין שממלאים את אולם טראסק בנמל תל אביב, אתה מבין מדוע לא הסתפקה צור בדוכן בתערוכת סומלייה, והיא קובעת מקום וזמן נפרדים ליינות שהחברה מייבאת. הקהל מגוון ובו גם גברים חרדים ודתיים לבושי שחור, אשר נפתחו זה מכבר ליינות שהם מעבר ליינות קידוש. תערוכת "טועמים עולם" של רויאל מתקיימת בשש ערים ברחבי העולם – לוס אנג'לס, ניו יורק, פריז, לונדון, תל אביב ומיאמי – כולן ערים בהם יש ריכוז גדול של יהודים. הובאו לכאן יינות של 140 יקבים מרחבי העולם, וגם מספר קטן של יקבים ישראליים המופיעים בפורטפוליו של חברת צור, יצרני יינות ישראלים שרויאל מייצגת בעיקר בארה"ב: פסגות, שילה, ועמק יזרעאל.

צילום אייל קרן
צילום אייל קרן

מי שמקפיד על כשרות מתקשה להכיר יינות איכות שמיוצרים בארצות יין מובהקות כמו איטליה, צרפת, ספרד וארה"ב. בשנים האחרונות ישנו טרנד חדש שתופס תאוצה: יקבים באיטליה וצרפת למשל, מאפשרים לצוותים של יהודים שומרי שבת לקחת חלק מהיקב ולהכין יין כשר בחביות נפרדות משאר חביות היקב. כך לכאורה ניתנת הזדמנות למקפידי הכשרות לטעום יין צרפתי או איטלקי שיש לו הכשר. בתערוכה ראיתי יין כשר תחת המותג ברטנורא, עשוי בפיימונטה שבאיטליה על ידי יצרן שמתמחה ביינות מוסקטו לבן וורוד, המיוצרים לדבריו בעיקר לשוק האמריקאי, אך גם לשוק הישראלי שאוהב יינות מתוקים. בטעימה לעיתונאים לפני פתיחת התערוכה לקהל הרחב,  נטעמו בין היתר שמפניה ברוט רוזה של יקב הברון רוטשילד המיוצרת מ-85% שרדונה ו- 15% פינו נואר, גוורצטרמינר של יקב פסגות, ויינות שונים מאזור מרגו בבורדו, במחירים שמראים כי הקהל החרדי מוכן לשלם הרבה על מנת לטעום יינות טובים מהעולם הגדול. אני בחרתי להתרכז בעיקר בהיכרות עם יינות של אחד היקבים הכשרים הגדולים בעולם, יקב הרצוג – HERZOG WINE CELLARS, הממוקם באוקסנרד שבקליפורניה, כ- 48 ק"מ צפונית ללוס אנג'לס. היקב  מייצר עשרות סוגים של יין כשר מכל אזורי קליפורניה, ולמי שלא יכול היה לטעום יינות אמריקאים בגלל נושא הכשרות, יקב הרצוג מייצג נאמנה את תעשיית היין של קליפורניה: יינות עשויים היטב, וכמו הרבה דברים בארה"ב – גדולים, עשירים, מלאי טעם יחודי, יינות המתפוצצים בפה ומשאירים אותך הרבה פעמים פעור פה נוכח הבומבסטיות של היין.

צילום אייל קרן
צילום אייל קרן

להלן מספר יינות שטעמתי בארוע. כולם מופצים בארץ אך לא תמיד ישנה כמות מספקת למלא את הדרישה. גם לא תמיד ידעו למסור לי את המחירים לצרכן בארץ:

שמפניה ברוט רוזה ברון דה רוטשילד – שמפניה מאזור שמפיין בצרפת, עשויה בעיקר מענבי שרדונה – 85%, ו-15% פינו נואר. יין פרחוני, מתוק מעט, עם טעמי תות שדה ופטל. שמפניה מאוזנת אופיינית לאזור שמפיין בצרפת, ושונה מיינות ישראלים המיוצרים בשיטת שמפנואז. המחיר 540 ₪.

צילום אייל קרן
צילום אייל קרן

ברטנורא מוסקטו רוזה – יין נתזים מוגז מאזור מונפרטו בפיימונטה שבאיטליה, עשוי היטב מענבי מוסקאטו . הוכן רק בחביות נירוסטה. התוצאה: מוסקאט מצוין, שחובה לשתותו על מנת לחוות את ההבדל בין מוסקאטו ישראלי לאיטלקי. טעמי מלון ולימון, אבל מתוק מאד. מחירו 80 ₪.

הרצוג שרדונה 2018  – שרדונה אמריקאי נהדר מאזור RUSSIAN RIVER   – אזור יין מובהק בסונומה שבקליפורניה. יין חמאתי, עשוי כולו בנירוסטה, והוא השרדונה האופייני ביותר והנמכר ביותר בארה"ב. אם יש את רצונך לדעת מה זה שרדונה אמריקאי מקליפורניה, זה היין שעליך לשתות. מחירו כ- 130 ₪.

הרצוג ליניאג' קברנה סוביניון 2016 – יין עשוי מ- 100% ענבי קברנה סוביניון מאזורים שונים בקליפורניה, אבל בעיקר מפסו רובלס – לא אחד מאזורי היין המפורסמים. יחד עם זאת זהו יין עשיר. קברנה סוביניון אמריקאי במיטבו, עם ריח וטעם דומיננטי של פירות שחורים, עור וטבק אמריקאי אותו אני זוכר הימים הרחוקים בהם עישנתי. צבע עמוק, טעם מפוצץ. המחיר 100 ₪.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר