ביקורות יין: יקבי עמק יזרעאל – "באה מנוחה ליגע ומרגוע לעמל"

מימין לשמאל הצטלמו עומדים: רועי לוי – יקב שדות, מרק גרשמן – יקב עמק יזרעאל, טלי סטרזבסקי – יקב עמק יזרעאל, עינת יצחקי – יקב טאץ׳ ביי פיוז’ן נעם אופיר – יקב משק אופיר, תם אולמן – יקב עמק יזרעאל, מאיה קדוש – מנהלת מחלקת תיירות במועצה, אבישג סריג – יקב סריג, פיני סריג – יקב סריג, גיל דורון – יקב היוגב 8, זאבי סימון – יקב סימון, לבנת דורון – יקב היוגב 8, עמוס גוירצמן – יקב ציפורי, עפרה גוירצמן – יקב ציפורי. כורעים מימין לשמאל: אבנר בן סימון -יקב המצודה בציפורי, שלומי אהרון – יקב המצודה בציפורי, גל יונה – יקב יונה בציפורי, יונתן קורן – יקב היוגב 8, גל ברנדר – יקב היוגב 8. צילום אבי חיימוביץ
המועצה האזורית עמק יזרעאל החליטה לאגד את 12 יקבי האזור במרחב התיירותי שהעמק מציע לחובבי הצפון: שדות, טוליפ-מאיה, ציפורי, משק אופיר-יפתחאל, יקב יזרעאל, מיזם פיוז'ן, יקב סימון, סריג, קיטרון, המצודה, יונה, היוגב 8

כן, יש דבר כזה הנקרא 'יקבי עמק יזרעאל', והמועצה האזורית החליטה לאגד אותם במרחב התיירותי שהעמק מציע לחובבי הצפון. מדובר ב- 12 יקבים: שדות, טוליפ-מאיה, ציפורי, משק אופיר-יפתחאל, יקב יזרעאל, מיזם פיוז'ן, יקב סימון, סריג, קיטרון, המצודה, יונה, היוגב 8.

מפת היקבים שהופקה ע"י המועצה האזורית עמק יזרעאל

בגדול המועצה מתכננת אירועי יין, סיורי טעימות מודרכים, ועוד פעילויות במהלך השנה. תכלס, איזה פעילויות מלבד אירוע עיתונאים מדוגם, כולל לינה קיבוצית ("באה מנוחה ליגע ומרגוע לעמל, לילה חיוור משתרע על שדות עמק יזרעאל. טל מלמטה ולבנה מעל, מבית אלפא עד נהלל" – נתן אלתרמן), שהתקיים בשבוע שעבר? "עוד אין משהו קבוע קונקרטי", דבר יועצת התקשורת.

בשנים האחרונות אנחנו עדים למספר של מיזמים של רשויות ומועצות שמנסות לקבל הכרה כדרך יין ולאגד יקבים לצורך כך. לאחרונה ניסו לעשות זאת בנגב ביוזמת קרן מיראז'. ככל שאני יודע, העסק התחיל בכל תרועה רמה ואיפשהו התאדה בחום הדרומי. מועצה אזורית גזר מנסה, מועצה אזורית מטה יהודה התקרבה לרמת אפלסיון, וקיימה אירוע שנתי שנמס בקורונה.

צילום אבי חיימוביץ

נכון להיום אי אפשר להצביע על מקום מסוים שבאמת אפשר לראות בו התאגדות אמיתית שמקדמת את האזור או אפילו יקב מסוים. יקבים שלא עושים זאת לבד ומשתמשים ביחסי ציבור, לא ממש קיימים. מספיק להציץ על הרשימה של 12 היקבים שעמק יזרעאל מציע, ולראות שרובם הגדול אנונימיים, אף על פי שהם קיימים שנים רבות. דבר נוסף, תקציב המועצה לא צריך להיות מוקדש רק לאירוע יחצני, בו ראש המועצה באשר הוא מתהדר ומשבח את היקבים במסיבת עיתונאים. הליווי של המועצה חייב להיות מקצועי עם איש יין שמתעסק בתיירות יין. צריך להנגיש את היקבים לציבור חובבי היין, להפיק מפות, דפי נחיתה אינטרנטיים, וכמובן לעזור ליקבים לקבל רישיונות מתאימים מרשויות המדינה. בלי כל זה המיזם לא יאריך חיים.

צילום אבי חיימוביץ

ועכשיו לביקורות על יינות יקבי עמק יזרעאל

תמיד נשאלת השאלה האם לכתוב על יינות גרועים, או שפשוט לדלג הלאה ולא להזכיר אותם. אני מחזיק בתפיסה שאם יקב מוכר את יינותיו, אז לחובבי היין יש הזכות גם לקרוא עליהם ביקורת שלילית. זה לא תמיד נעים, אבל גם פה, כשטעמתי נתקלתי ביינות שלא ממש ראויים לשתייה ויש בהם הרבה פגמים. כשמדובר על יקב חדש וצעיר שמייצר כמה מאות בקבוקים בלבד, החלטתי לומר להם את דעתי במקום, והבטחתי שהפעם לא אכתוב עליהם. אבל כשמדובר ביקב ותיק שמייצר הרבה יין, כאן מבחינתי אין פשרות ואין הנחות. בטח כשמדובר על יינות שאפילו היינן מסכים שהם לא תקינים, אבל בכל זאת הביא אותם לטעימה. לצערי היו רבים כאלה בטעימה הנוכחית.

 

Rousanne2020

יקב 

משק אופיר יפתחאל
רוסאן 2020
יין מחוזר לחלוטין, מעופש. חומרי הגלם ביסודם היו כנראה בעייתיים. ציון היין 'פסול'. גם כשנטעם בקבוק נוסף, הקביעה החד משמעית היא שלא מדובר ביין ראוי.

תמורה לכסף (VFM): 

0
לא ראוי לשתייה

ציון: 

0

מחיר: 

95

 ש״ח

ofir-sangiovese2019

יקב 

משק אופיר יפתחאל
סנג'ובזה 2019
ירקרקות שמשתלטת על כל חלקה טובה. לא סאן ולא ג'ובזה. אם ציפיתי לארומות פרחוניות, שזיף, דובדבן, חמיצות, משהו - אז כאמור ירקרקות ולא יותר.

תמורה לכסף (VFM): 

60

ציון: 

83

מחיר: 

90

 ש״ח

305 jezreel yekev ophir marselan 19 1

יקב 

משק אופיר יפתחאל
מרסלן 2019
יין קורקי

תמורה לכסף (VFM): 

לא ראוי לשתייה

ציון: 

0

מחיר: 

120

 ש״ח

305 jezreel yekev ophir ps 19 1

יקב 

משק אופיר יפתחאל
פטיט סירה 2019
ריחות חווה מעט מעיקים. פה רך, פרי בשל, מעט טבק וקפה באפטר טייסט.

תמורה לכסף (VFM): 

60
לא

ציון: 

86

מחיר: 

120

 ש״ח

Tulip-Espero-White2020

יקב 

טוליפ
אספרו לבן 2020
פרנץ קולומבר, ויונייה, שרדונה. חמיצות מאוד נעימה, פרי טוב. הויונייה נתן טאצ' מאוד מעניין.

תמורה לכסף (VFM): 

לא

ציון: 

88

מחיר: 

90

 ש״ח

Sarig-Rose2020

יקב 

סריג
גרנאש רוזה 2020
חמיצות טובה, פרי מינורי. חסרים בו האפיונים המתבקשים של יין מפולפל, דובדבן ופטל. אולי עוד יתפתח. נכון לטעימה הוא לא שם.

תמורה לכסף (VFM): 

כן

ציון: 

85

מחיר: 

50

 ש״ח

Sarig-Tannat2019

יקב 

סריג
טאנאט 2019
בשל ועוצמתי, פרי נקי ומרשים. טאנאט משובח.

תמורה לכסף (VFM): 

85

ציון: 

90

מחיר: 

100

 ש״ח

305 jezreel yekev sadot 1 grenache marsanne lavan

יקב 

שדות
גרנאש מרסאן 2020
גרנאש בלאן בתוספת 10% מרסאן. 8 חודשי חבית. יופי של יין. נקי, חמאתי, מינרלי, שופע פרחוניות קמומיל וצוף. בפה טעמי שזיף, וניל ומעט טעם קלוי.

תמורה לכסף (VFM): 

75
לא

ציון: 

89

מחיר: 

129

 ש״ח

305 jezreel yekev sadot tps

יקב 

שדות
TPS 2019
טמפרניו, פטיט סירה ושיראז. יחוחות של כמהין ואדמה רטובה, ומעט שזיפים ואוכמניות. זה אומר שזן הטמפרניו השתלט על הבלנד, ואני אוהב את ההשתלטות הזו. חמיצות טובה, עפיצות מרשימה. יופי של יין.

תמורה לכסף (VFM): 

לחלוטין

ציון: 

89

מחיר: 

99

 ש״ח

Sadot-Syrah2019

יקב 

שדות
סירה 2019
ארומות של קפה ואספרסו, חמיצות טובה. יין ששוחרר מוקדם מדי – לחכות איתו עוד שנתיים-שלוש לפחות.

תמורה לכסף (VFM): 

90

ציון: 

90

מחיר: 

109

 ש״ח

Fusion2

יקב 

פיוז'ן
ריזלינג 2018
3 ריזלינגים שונים בדרגת יובש שונה מהריינהאסן שבגרמניה. ארומות משמש בשל ואפרסק לבן, מעט שקד מר בקצוות. פה בעל חמיצות נפלאה, אפילו נוטה ללימוני. לא יעזור: ריזלינג גרמני שנעשה עם חוצפה של היינן הישראלי דורון יצחקי - אין טוב ממנו.

תמורה לכסף (VFM): 

לחלוטין

ציון: 

90

מחיר: 

87

 ש״ח

Fusion1

יקב 

פיוז'ן
גוורצטרמינר 2018
בלנד משני זנים שונים של גוורץ מצפון אלזס בצרפת. מינרלי בטירוף, ארומות קלילות של טרופיות, בעיקר ליצ'י ומעט ג'ינג'ר מסוכר.

תמורה לכסף (VFM): 

לחלוטין

ציון: 

90

מחיר: 

87

 ש״ח

Simon-Chardonay2020

יקב 

סימון
שרדונה 2020
ארומות של אגס בוסרי, תפוח ירוק ומעט טרופיות שמבצבצת מדי פעם. פה מינרלי, חד כתער, חומציות טובה. חמאתיות עוטפת את הפרי, ומעט עץ קלוי באפטר טייסט. שרדונה שצריך לשמור ולפתוח בעוד כמה שנים, מהליגה של הגדולים.

תמורה לכסף (VFM): 

תמורה למחיר לחלוטין. בקלות יכול לטפס לשלוש ספרות.

ציון: 

90

מחיר: 

95

 ש״ח

תגובה אחת

  1. שוב ושוב מצטיירת הסכמה מוחלטת בינינו על איכויות הייצור של דורון יצחקי. טעמת את הריזלינג 2013? כדאי!!!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד במדור 

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר