יקב כרמל: עוד נגיסה בשוק היקבים

יקב כרמל הודיע לאחרונה על חתימת הסכם המוגדר כ"שיתוף פעולה אסטרטגי" עם יקב ארזה. לפי ההסכם, יקב כרמל ישווק ויפיץ את יינות של יקב ארזה, כולל 'יקב היוצר'. העסקה דורשת אישור של הממונה על התחרות וההגבלים העסקיים

יקב כרמל הודיע לאחרונה על חתימת הסכם המוגדר כ"שיתוף פעולה אסטרטגי" עם יקב ארזה. לפי ההסכם, יקב כרמל ישווק ויפיץ את יינות של יקב ארזה, כולל 'יקב היוצר'. העסקה דורשת אישור של הממונה על התחרות וההגבלים העסקיים, ובשבועיים האחרונים לפחות זו לא התקבלה.

נדב ארנס ארד מנכ"ל יקב כרמל (מימין) עם אורי שגיא מייסד ומנכ"ל מבשלת הבירה אלכסנדר. היקב מוסיף לפורטפוליו הלא-יין שלו מבשלת קראפט ישראלית אחרי מבשלת קרומבאכר מגרמניה. צילום רפי דלויה

המהלך של כרמל ממש לא מפתיע. בשנה האחרונה, כן קורונה לא קורונה,  אסטרטגיית השיווק וההפצה של כרמל מחפשת עוד ועוד מותגים שקשורים ליין ואלכוהול. הם עשו זאת עם בירה קרומבכר הגרמנית ובירה אלכסנדר הישראלית, ובתחילת השנה החל כרמל להפיץ ולשווק את יקב דלתא הצפוני. זהו אומנם יקב בוטיק קטן, אבל עם פוטנציאל ייצור של מאות אלפי בקבוקי יין.

נכון להיום מייצר יקב ארזה מעל 3 מיליון בקבוקי יין מכל מיני סוגים – כולל קידוש ותירוש, אז המהלך של כרמל אומנם לא מפתיע, אבל מה שכן מפתיע זו בחירת היקב בשיתוף הפעולה הזה. יקב ארזה הוא לא בדיוק יקב איכות,  ויקב היוצר שלו חסר זהות מוגדרת. היינן שלו, פיליפ ליכטנשטיין – צרפתי שעלה ארצה, אומנם מאוד מוכשר אבל חוץ ממותג אחד או שנים היינות שלו לא ממש נמצאים בתודעה של הציבור הישראלי, מלבד אולי ציבור מאוד ספציפי שרוכש יינות סופרמרקטים בחגים.

מי קנה עד עכשיו 3 מיליון בקבוקי יין בשנה מהיקב הזה, זו תעלומה. בכלל, משפחת שור בעלי היקב היא תעלומה, והחיבור עם כרמל מאוד לא מובן מאליו. כרמל מבחינתו, עשה מהלך עסקי שמטרתו להכניס עוד כסף לבעלים – קבוצת קרן קדמא. מבחינה כלכלית טהורה "יש בזה שכל״: חברת הפצה משותפת מאפשרת להוריד עלויות כי המשאיות ממילא מגיעות למרכזים הלוגיסטיים של הרשתות, אפשר להוריד מחירים וכולי. מצד שני זה יוצר חוסר מיקוד. לסוכן של כרמל יש עכשיו עשרות מק"טים למכור – ביניהם חופפים בזנים המופיעים על התוויות ובמחירים, והוא לא ממש מחויב לאיזה מותג-על.

אולי לבדוק את המזוזה? בהשקת היקב באלון תבור – מימין הרב הראשי דוד לאו, אייל בצר – ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל, גלעד הלוי – יו"ר היקב, פייר בסנינו - משקיע
בהשקת היקב באלון תבור – מימין הרב הראשי דוד לאו, אייל בצר – ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל, גלעד הלוי – יו"ר היקב, פייר בסנינו – משקיע. צילום לנס הפקות

מבחינת נדב ארנס מנכ״ל כרמל, הוא צריך לדאוג לנפח את הכיסים של גלעד הלוי וחברי הקרן. כל עוד שהמהלך לא יפגע במכירות של כרמל והמכירות של היקבים המופצים מצליחות, הוא עושה את עבודתו ומכניס לבעלים עוד רווח נקי. בסופו של דבר כולם מרוויחים, ולוגמים בקבוק בירה קרה מיבוא כרמל. בתאוריה הכל תמיד יפה, אבל נחכה ונראה איך חברת ההפצה תתמודד עם למעלה מ- 10 מיליון בקבוקי יין ועוד מותגי אלכוהול שהמערכת של כרמל משווקת.

מוטי (מימין) ואמוץ טפרברג – עניין בין אב לבן
מימין מוטי טפרברג עם בנו אמוץ – מעניין איך הוא רואה את עסקת כרמל-ארזה

כבר כתבנו שהיקב משנה את פניו, והאסטרטגיה היא לגדול ולגדול. אני משתעשע במחשבה מה היה אומר על זה ישראל איבצן המנוח, והאם היה מברך או רואה במהלכים האחרונים את קריסת מותג כרמל. מבחינת ההגבלים העסקיים, ככל שאנחנו מבינים מבחינה משפטית כל המהלכים יעברו את הרגולטור. על פניו החוזים המנוסחים לא יראו על כיוון של השתלטות או מהווים איום כל שהוא. מה שמעניין זה איך רואים יקב טפרברג ויקב ירושלים את המהלכים של כרמל, מאחר והשוק של יקב ארזה ושלהם הוא דומה. האם הם יפנו לממונה על ההגבלים העסקיים ויביעו את מחאתם או את חששם? או שמא המהלך הזה יצית בראשם תוכניות נגד? ללא ספק הולך להיות מעניין.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד במדור 

הרשמה לניוזלטר