האם אפשר לנקות את המטבח בכיף?

לקראת עונת הניקיונות שבאה עלינו לטובה, היינו מלאים כוונות טובות, אבל כשהגענו למטבח חטפנו פוביית סקוטשים אימתנית. ריבוי המכשירים שדורשים טיפול יסודי, הופך את המטבח לאחד החללים המאיימים ביותר בבית, וככזה אנחנו בדרך כלל משאירים אותו לסוף

אף אחד לא אמר אף פעם: "כמה כיף לנקות את המטבח". לקראת עונת הניקיונות שבאה עלינו לטובה, היינו מלאים כוונות טובות, אבל כשהגענו למטבח חטפנו פוביית סקוטשים אימתנית.
ריבוי המכשירים שדורשים טיפול יסודי, הופך את המטבח לאחד החללים המאיימים ביותר בבית, וככזה אנחנו בדרך כלל משאירים אותו לסוף.

קבלו את רשימת הטיפים הבאה, אותה תתלו על המקרר (מיד אחרי שיבריק מניקיון). הם אמנם לא יהפכו את מלאכת ניקיונות הפסח לחוויה מסחררת, אבל יוציאו אתכם מעבדות שמנונית לחירות מבריקה.

חלל המטבח הוא לרוב החלל המרכזי בבית, ומלבד היותו מוקד הבישולים, לרוב הוא גם מאופיין בעומס של מכשירי חשמל שונים, לצד תנועה תמידית של בני המשפחה.
שני גורמים אלה הופכים את מטלת ניקיון המטבח לאחת המרתיעות שבמטלות הבית. עם זאת, שימת לב להוראות יצרני המוצרים, ופעולה על פיהם תייעל ותקל על המלאכה.

יתרה מכך, לרוב הקושי נובע מחוסר ידע. ניקוי מכשירים בחומרים אגרסיביים מקל נקודתית על העבודה, אך פוגם במוצרים לאורך זמן. תמיד העדיפו להשתמש בחומרי ניקוי טבעיים ומים.

התנור
אימת המטבח, או לפחות אחד המוצרים שנתפסים כהכי קשים לניקוי וטיפול. השימוש הרציף בו ביומיום, וחוסר תשומת לב, מביאים להצטברות של שומנים, פירורים ושאר ירקות בתחתיתו ועל דלתותיו.
לפני שתתחילו לשפשף, הפעילו את התנור על חום גבוה כ- 250 מעלות, טפטפו מים בתחתית התנור ופזרו אבקת סודה לשתייה. השאירו אותו כך למשך רבע שעה, ולאחר מכן כבו אותו ונתקו מהחשמל.
המתינו עד שהחום בתנור ירד לדרגה בטוחה ונעימה למגע (אך עדיין חמימה), ונקו אותו עם סמרטוט לח. מומלץ להתחיל מאזור גופי החימום בזהירות רבה, ולהתקדם מטה. אם אתם כבר חדורי מוטיבציה, כדאי להשרות את חלקי התנור שניתן לפרק (מסילות, תבניות, רשתות, זכוכיות) בחומר ניקוי ייעודי במשך מספר דקות, לקבלת תוצאות עוד יותר מוצלחות.
כיום קיימים בשוק שני סוגים של תנורים, הישנים יותר בציפוי אמייל שחור, והחדשים בציפוי של אמייל קריסטלי.
תנורים ישנים המצופים אמייל שחור, מומלץ לנקות כאשר אלו נמצאים במצב פושר. תנורים חדישים יותר המצופים אמייל קריסטלי, מומלץ לחמם ל-250 מעלות, מה שמסיר את השומנים בקלות, והופך גם את הכתמים הקשים ביותר לקלים להסרה באמצעות מטלית לחה.
ככלל, את התנור מומלץ לנקות לאחר כל שימוש, מה שיחסוך לכם את פעולות הקרצוף, ההשריה והמאמץ המיותר. כך הלכלוך מוסר בקלות, ונמנעת שריפה חוזרת שמקשיחה אותו ומקשה על הסרתו.


ניקוי הכיריים

לשלב האחרון (בניקיון אזור התנור) אנחנו משאירים את המפחידים מכל: הכיריים. יכול להיות שהם אפילו יותר מבהילים מהתנור, כי השימוש בהם יותר תכוף, והבישולים שלנו אוהבים לקפוץ ולגלוש אל האזור. צעד צעד, גם עליהם תוכלו להשתלט.
את המבערים, החלק שנראה מסובך וקשה ביותר לניקוי, מומלץ לנקות בשלבים על פי חלקים. בכדי להשתלט על החלק התחתון, השתמשו במבריק מתכות על מנת שיחזיר את הגוון והברק.
את טבעת הלהבות העשויה מנחושת, מומלץ לנקות במים חמים ובמסיר שומנים. החלק השלישי במבער הוא הכיפה העליונה, העשויה לרוב מאמייל או מברזל יצוק, אותה מומלץ לטבול במים חמים עם מסיר שומנים למספר דקות, ואז לשטוף.
את פני השטח של הכיריים נקו באמצעות מים רותחים עם מלח לימון, ביחס של שתי כפיות שטוחות לחצי ליטר מים וסבון כלים.
בכיריים מוכתמים העשויים נירוסטה מומלץ לפזר סודה לשתייה, להשהות זמן מה ולשטוף. את הרשתות הוציאו והניחו בכיור, שטפו במים חמים ורססו בחומר מסיר שומנים, כך יתרככו גם כל שאריות המזון שהתקשו ונדבקו ויוסרו.

המקרר
לאחר שהשתלטתם על התנור והכיריים, עברתם בעצם את המשוכה העיקרית, ומלבד ספונג'ה וסידור ארונות על פי טעמכם, נותר רק המקרר. גם איום זה אינו קשה, אם יודעים כיצד לפעול.
בפנים המקרר יש להתייחס לכל חלק על פי החומר ממנו הוא עשוי. את דפנות הפלסטיק במקרר מומלץ לנקות במטלית לחה וסבון רגיל. על מנת להתמודד עם ריחות לא נעימים ולנטרל אותם, מומלץ להשתמש בתערובת שווה של חומץ פשוט ומים. חזרה על פעולה זו לטווח ארוך בשימוש חוזר, תמנע היווצרות של עובש. וותרו על שימוש בחומרי ניקוי המכילים אלכוהול, שכן הפלסטיק עלול להינזק.
את רצפת המקרר מומלץ גם כן לנקות במטלית לחה ומעט סבון. במידה והאזור מלוכלך במיוחד, ונראה שניגוב במטלית אינו מספיק, נקו ונגבו מספר פעמים ובשלבים, והימנעו משטיפה במים זורמים. אלו עלולים לחדור למערכות החשמל, לקצר ולגרום לנזק בלתי הפיך.
מה שניתן לשליפה כמו מגירות, רשתות, פלטות ביצים וחלקים נוספים, הוציאו בזהירות מהמקרר ושטפו בכיור או אפילו באמבט בנוחות עם סבון כלים פשוט ומים, או בחומרי ניקוי ייעודים. במידה ונתקלת בכתמים הקשים להסרה, תוכלו לנקות באמצעות סבון כלים מעורבב במעט אבקת סודה לשתייה, או באקונומיקה מדוללת במים.
את חלקו החיצוני של המקרר מומלץ לנקות באמצעות חומר ניקוי עדין, כמו תרסיס ייעודי, סבון כלים פשוט או חומר לניקוי כללי מדולל בהמון מים. רצוי להשתמש במטלית לחה, אך במידה וישנם כתמים עקשנים, ניתן להשתמש בספוג לניקוי כלים, ובתנאי שיהיה מסוג עדין שלא ישרוט את פני השטח.
כדי לנקות אבק ופירורים שהצטברו בפינות הפנימיים ובחריצים שבקפלי גומיות האטימה בדלתות, השתמשו במברשת שיניים רכה טבולה בחומר מחטא עדין. לאחר מכן, נגבו היטב במטלית לחה.
רבים שוכחים לעבור גם על המעבה ופתחי האוורור שמצויים בחלקו האחורי של המקרר או בתחתיתו, למרות שהקדשת תשומת לב תתרום לאורך חייו של המקרר.
את רשת הצינורות חשוב לנקות מדי פעם מפירורים ושאריות מזון שהצטברו, באמצעות סמרטוט יבש או רטוב, על פי מידת הלכלוך והצורך. את פתחי האוורור של המעבה מומלץ לנקות אחת לחודש באמצעות מברשת או שואב אבק. דרך אחרת היא באמצעות טכנאי מקררים, שבדרך כלל מבצע את הניקוי בריסוס של גז דחוס.


איציק וכטלר הוא מנהל חנויות TEKA בישראל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר