האם כל הגלידות דומות? ואולי מיצים או שייקים עדיפים?

בהשוואה למוצרים אחרים שאינם נחשבים בריאים במיוחד, שיעורי הקנייה של גלידות רק גדלים מדי שנה
שני ששון, דיאטנית קלינית ברשת סטודיו סי, מסבירה מה ההבדל בין גלידות שונות והאם שייק פירות או מיצי פירות סחוטים טרי עדיפים

כשחם בחוץ ומתחשק לנו משהו צונן וטעים, כנראה שגלידה תהיה הבחירה הראשונה שלנו. היא מתוקה, מרעננת, כייפית ומוגשת לא אחת עם תוספות – על וופל בלגי, בגביע, עם פצפוצי שוקולד, אגוזים, קרמבל ומה לא. רוב הגלידות הנמכרות כיום בשוק הן על בסיס שמנת. אולם, מתוך רצון לפנות לקהל רחב של צרכנים, פותחו גלידות המורכבות ממגוון חומרי גלם: גלידות על בסיס יוגורט – בעלות ערך קלורי מופחת מזה שבגלידות על בסיס שמנת; גלידות טבעוניות – על בסיס סויה או פירות (סורבה); גלידות ללא תוספת סוכר – מיועדות, בין השאר, לחולי סוכרת.

בהשוואה למוצרים אחרים שאינם נחשבים בריאים במיוחד, שיעורי הקנייה של גלידות רק גדלים מדי שנה. מזג האוויר הוא גורם חשוב בצריכת גלידה, לכן במדינות חמות יותר היא מוצר פופולרי. לגלידה יש מרקם קטיפתי, ובשילוב עם הסוכר והשומן שהיא מכילה, אכילתה מעוררת ברובנו תחושה של סיפוק ואושר. הכמות הנכבדה של סוכר שיש בגלידות גורמת להפרשה במוח של מוליכים עצביים הנקראים דופמין וסרוטונין. כתוצאה מכך אנו חשים עונג, שיפור במצב הרוח, ואף הקלה בסטרס. ככל שנאכל יותר סוכר, כך סף הגירוי שלנו יהיה נמוך יותר, וניאלץ להגדיל את כמות המזון המסוכר שאנו צורכים, כדי לשוב להרגיש את אותן תחושות נעימות.

מה מכילה מנת גלידה (מנה = כ-60 גרם או חצי כוס חד פעמית)? הערך הקלורי של מנת גלידה נע בין 80 ל-190 קק"ל. גלידות על בסיס שמנת יכילו כמות קלורית גדולה יותר מאשר גלידות על בסיס פירות. שיעורי השומן בגלידות השונות נעים בין 0% ל-12%. השיעורים הגבוהים יותר נמצאים בגלידות על בסיס שמנת. בגלידות המבוססות על שמנת יש שומן רווי וכולסטרול, משום שהן מיוצרות ממקורות מהחי. אחוזי השומן נמוכים יותר בגלידות סורבה מאשר בגלידות המבוססות על שמנת, אך כתוצאה מכך כמות הפחמימות בגלידות סורבה גדולה יותר.

הערך הגליקמי של גלידות סורבה גבוה יותר מאשר זה של גלידות שמנת. ערך גליקמי מנבא כמה קיצונית תהיה עליית הסוכר בדם כתוצאה מאכילת מאכל מסוים. כאשר מדובר במאכל שמכיל בעיקר סוכר, העלייה צפויה להיות מהירה יותר. לכן, הערך הגליקמי של גלידת סורבה גבוה יותר מזה של גלידת שמנת, המכילה שומן ומאטה את קצב עליית הסוכר בדם. ערך גליקמי הוא מדד שנבדק רבות בעיקר בהקשר לסוכרת. עם זאת, באופן כללי – ככל שמדד זה יהיה נמוך יותר, כך טוב יותר.

שייקים לבריאות

בנוסף לגלידה, בכל קיץ צצים עוד מוצרים מרעננים וצוננים שתפקידם להעביר לנו את החודשים החמים בנעימים. דוגמה לכך הם השייקים על בסיס פירות, שנחשבים כאלטרנטיבה בריאותית לעומת גלידה שנחשבת למזון לא בריא. האם שייק פירות עדיף על גלידה? שייק פירות מכיל ברובו כמה סוגי פירות וחלב. יש שמעדיפים את השייק על בסיס מיץ תפוזים, יוגורט או מים. בהתאם לכך משתנה גם ערכו הקלורי. כאשר מפרקים את השייק לסך חלקיו, מקבלים למעשה ארוחה המורכבת מ-3-2 פירות, כוס חלב וכף סוכר. הבעיה היא שלרוב השייק נצרך לצד ארוחה – דבר שגורם לצריכת קלוריות רבות. יש הנוהגים להוסיף לשייק הפירות גם פקאנים מסוכרים או מיני עוגיות, ועל ידי כך הופך השייק המזין יחסית לשייק רווי בקלוריות ובמרכיבים משמינים.

מנת השייק המוגשת לנו במסעדות או בבתי קפה נעה לרוב בין 250 מיליליטר ל-350 מיליליטר (כוס גדולה). רצוי לבחור במנה קטנה יותר או לחלוק את השייק הגדול עם אדם נוסף. מנת שייק ממוצעת מכילה כ-250-160 קק"ל. מכיוון שהשייקים מבוססים על פירות, כמות הפחמימות שבהם גדולה לעומת כמות החלבון והשומן. זאת לעומת מילקשייק שמכיל כמות שומן גדולה.

מיצים סחוטים

בדומה לשייק, ועם מוניטין אפילו טוב יותר, מוצעים המיצים הטבעיים שנסחטים במקום מפירות טריים כמו מיץ גזר, תפוזים, תפוח עץ ועוד.  האם מיצי פירות סחוטים טרי הם טובים כמו שמספרים? מיד לאחר סחיטתם מצויה בפירות כמות יפה של ויטמינים כמו ויטמין C, אלא שהוויטמינים מתפרקים לאחר כחצי שעה. כדי ליהנות מיתרונות המיץ הסחוט טרי, רצוי לשתות אותו כמה שיותר סמוך למועד הכנתו. לרוב, למיצים הסחוטים לא מוסף סוכר. בכך הם מאוזנים יותר מבחינת קלוריות לעומת שייק פירות או גלידות. בכוס ממוצעת של מיץ טבעי מסתתרת כמות גדולה של סוכר. כאשר מפרקים את המיץ הטבעי לסך חלקיו, ניתן להמיר את שתייתו באכילת חמישה תפוזים בארוחה, או שבעה גזרים או תפוחים. חישבו על זה כך, האם הייתם אוכלים חמישה תפוזים בזה אחר זה?

אם יש לכם הזדמנות לבחור בין אכילת פירות טריים לבין שתיית מיץ שנסחט מהפירות – העדיפו את הצורה הטבעית. השוני בא לידי ביטוי הן מבחינת הסיבים התזונתיים שיש בפירות הלא סחוטים, והן בכמות הוויטמינים שגופכם יקבל.

אז מה ואיך בוחרים?

קודם כל, חישבו על הכמות. פעמים רבות אנו לוקחים בחשבון גורמים בריאותיים, ומתעלמים מהעובדה שהכמות משחקת תפקיד חשוב לא פחות. יהיו פעמים שמבחינה קלורית ובריאותית יהיה עדיף לאכול כדור גלידה על פני שתיית שייק המגיע בכוס של חצי ליטר. דבר נוסף: החשיבו את המוצרים הללו כארוחות ביניים, ונסו לא להזמין אותם כחלק מארוחה גדולה. זאת משום שהכמות הקלורית הנכנסת לגוף בבת אחת יוצרת עומס קלורי רב.

בשורה התחתונה: הקיץ כבר כאן, אתם לגמרי יכולים להרשות לעצמכם לאכול גלידה, לשתות שייק או מיץ פירות – אך עשו זאת בחוכמה. החליטו על כך באופן יזום, וותרו על ארוחת ביניים, והגבילו את עצמכם מבחינת הכמות. בסופו של דבר, טעמו של הביס הראשון זהה לזה של הביס האחרון.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מתכונים חדשים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר