האם לאכול בחג השבועות גבינות שמנות?

מחקרים עדכניים מרמזים על כך שכנראה שומן רווי אינו הסיבה לעלייה בשומני הדם ותחלואה לבבית. צילום pixabay
עדינה בכר, דיאטנית מרכז גלאנט לטיפול בסוכרת, כותבת שעבור מי ששומר על תזונה דלת פחמימות ועתירת שומן, שבועות יכול להיות חג אידיאלי. צריך רק לעשות מספר התאמות פשוטות. אז למה כדאי לאכול גבינות שמנות בחג?

שבועות, חג הביכורים, מזוהה בעיקר עם ארוחות חלביות מושחתות מלאות בגבינות, פסטות ועוגות גבינה, כלומר חג שלא ממש תורם לדיאטה השגרתית. אבל עבור מי ששומר על תזונה דלת פחמימות ועתירת שומן, זה יכול להיות חג אידיאלי. רק צריך לעשות מספר התאמות פשוטות לארוחה החג, ואפשר ליהנות ממגוון גבינות שמנות מעולות, עם ירקות וסלטים מרעננים.

לגבינות שמנות יש מספר יתרונות בריאותיים

בעיקר מפני שהן מכילות הרבה סידן וויטמין D, ומהוות מקור עיקרי לוויטמין K2. רבים לא שמעו על ויטמין K2, אבל זהו ויטמין חשוב שבהחלט כדאי להכיר – נגזרת של ויטמין K. בעוד שוויטמין K1 מסייע בקרישת הדם ונמצא בירקות ירוקים כמו תרד וברוקולי, ויטמין K2 מסייע במניעת שקיעת סידן בדפנות כלי הדם, ולכן עשוי לסייע במניעת מחלות לב. בנוסף יש לו תפקיד חשוב בבריאות העצם, ומספר מחקרים מראים שהוא עשוי לסייע במניעת אוסטאופורוזיס ושברים.

אדם מערבי ממוצע צורך פי 10 יותר ויטמין K1 מאשר ויטמין K2. אומנם הגוף שלנו יודע להפוך K1 ל-K2, אבל הספיגה שלו מהמזון הרבה יותר יעילה, כך שגבינות שמנות הם מקור מעולה לוויטמין K2. איזה מזונות מכילים הרבה ויטמין K2? בעיקר גבינות שמנות, חלמון ביצה, חמאה, ויוגורט BIO. הגבינות העשירות ביותר ב-K2 הן צ'דר, גאודה, גרוייר, אמנטל, גבינה כחולה, וגבינה שוויצרית.

 

הפרדוקס הצרפתי

למרות היתרונות התזונתיים הרבים שיש בגבינות שמנות, הן הושמצו בשנים האחרונות, בעיקר בגלל כמות השומן הרווי שהן מכילות. אך לאחרונה, יותר ויותר מחקרים עדכניים מרמזים על כך שכנראה שומן רווי אינו הסיבה לעלייה בשומני הדם ותחלואה לבבית. אחת הדוגמאות לכך היא ה"פרדוקס הצרפתי". הצרפתים ידועים בחיבה שלהם לאוכל איכותי ושומני כמו גבינות שמנות, חמאה, סטייקים וסוגים נוספים של בשר שמן, ולמרות שהם אוכלים את האוכל המושחת ביותר, נראה שדווקא בקרב הצרפתים יש שיעור נמוך במיוחד בתמותה ממחלות לב. כך שלמרות כל האזהרות מפני דיאטה עשירה בשומן, נראה שהעם הצרפתי הצליח להתחמק באופן יחסי מתחלואה לבבית. אבל הצרפתים אינם היחידים. גם בשוויץ, הולנד, בלגיה, איסלנד ואוסטריה, יש שיעור נמוך של תמותה ממחלות לב, בעוד ששיעור צריכת השומן הרווי במדינות אלה הוא בין הגבוהות באירופה.

חד ההסברים לפרדוקס הצרפתי הוא העובדה שהצרפתים צורכים כמויות גבוהות מאוד של גבינות שמנות. אם לדייק, הצרפתי הממוצע צורך כ-26 ק"ג גבינות בשנה, לעומת 17 ק"ג בלבד בקרב האמריקאים. מחקר מטא-אנליזה שנערך בשנה שעברה, מראה כי כנראה צריכה גבוהה של גבינות קשורה לסיכון מופחת למחלות לב, כאשר צריכה של לפחות 40 גרם ליום נמצאה כמשפיעה ביותר על הורדת הסיכון. ישנן השערות נוספות לפרדוקס הצרפתי, כמו צריכה גבוהה של יין אדום, האהוב במיוחד על הצרפתים ועשיר ברכיבים בשם פוליפנולים; וגם העובדה שהצרפתים אוכלים ארוחות קטנות.

סיבה נוספת ללמה כדאי לאכול דווקא גבינות שמנות ולא גבינות רזות, היא העובדה שגבינות רזות יכילו לרוב יותר פחמימות (בעיקר בצורת לקטוז שהוא סוכר החלב). כך שעבור מי ששומר על תזונה דלת פחמימות, גבינות רזות פחות מומלצות, ועדיף ליהנות מגבינה שמנה כמו צ'דר או גאודה, שתספק לכם גם יותר ויטמין K2 וגם פחות פחמימות.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר