הבצק איטלקי, הטעם ישראלי – על המאפים האיטלקיים שנקלטו בארץ

בהחלט יתכן שעוד שנים ספורות נהיה כולנו מכורים לעוד איזה מאפה איטלקי שיהפוך לטרנד הקולינרי המרכזי בארץ ולחלק מתרבות האוכל המקומית
המטבח האיטלקי הוא ככל הנראה המטבח הפופולרי ביותר בעולם, שהשפיע במידה הרבה ביותר על הבישול המערבי בכלל ועל זה הישראלי בפרט. הדבר נובע גם מהטעם המופלא וגם מהביצוע הפשוט יחסית של מנות איטלקיות רבות. במטבח הישראלי באופן ספציפי נטמעו באופן טבעי של ממש מאפים איטלקיים רבים – כאלה שהפכו לחלק בלתי נפרד מהתרבות המקומית. נבין קצת במה מדובר

המטבח האיטלקי הוא ככל הנראה המטבח הפופולרי ביותר בעולם, שהשפיע במידה הרבה ביותר על הבישול המערבי בכלל ועל זה הישראלי בפרט. הדבר נובע גם מהטעם המופלא וגם מהביצוע הפשוט יחסית של מנות איטלקיות רבות. במטבח הישראלי באופן ספציפי נטמעו באופן טבעי של ממש מאפים איטלקיים רבים – כאלה שהפכו לחלק בלתי נפרד מהתרבות המקומית. נבין קצת במה מדובר.

 למה המטבח האיטלקי הוא פופולרי כל כך?

המטבח האיטלקי ככלל והאפייה האיטלקית בפרט, הפכו במאה ה-20 לנפוצים והפופולריים ביותר בעולם. גם בישראל מאפים איטלקיים רבים הפכו לחלק בלתי נפרד מתרבות האוכל המקומית. תהליך זה קרה לא בגלל קהילת יהודי איטליה הגדולה שהביאה את המאפים איתה לכאן (השפעתה הייתה זניחה דווקא), אלא יותר בזכות הקהילה האיטלקית העצומה בארצות הברית ובניו יורק בפרט, ותהליך האמריקניזציה המואץ שעבר על ישראל בסוף המאה ה-20. מאז ועד היום, פיצריות חדשות נפתחות בכל קרן רחוב, ומאפים איטלקיים רבים מהווים מרכיב בסיסי ביותר בתפריט היומי של כל אחד מאיתנו – אז בואו נכיר את המאפים האלה קצת יותר לעומק.

 פיצה – האוכל המהיר האהוב והנפוץ ביותר בעולם

אי אפשר לדבר על מאפים איטלקיים בלי לדבר על פיצה. יותר קל למצוא היום פיצה בראשון לציון, חולון, באר שבע או כל עיר אחרת בארץ, מאשר כל סוג אחר של אוכל מהיר, כולל אלה ה"ישראליים" יותר. הפיצה הבסיסית ביותר, פיצה מרגריטה המבוססת על בצק, רוטב מרינרה וגבינה – מתאימה מאוד לחך הישראלי, הן מבחינת טעמים והן מבחינת היותה (באופן בסיסי) כשרה. גם תרבות האוכל העילי לא פסחה על הפיצה, כאשר מלבד רשתות פיצה ענקיות ובינלאומיות, נפתחות בישראל גם פיצריות בוטיק שמגישות פיצות ייחודיות עם התאמה לטעם המקומי. ממגשי ענק במסיבת יום הולדת ועד פיצות באפייה אישית באירועי יוקרה – אין ספק שמדובר במאפה המהיר האהוב ביותר בישראל.

 ג'בטה – לחמנייה איטלקית שהפכה לחלק ממטבח הפועלים הישראלי

עוד מאפה איטלקי שהוטמע בתרבות הישראלית עד שהפך ל"אחד משלנו", הוא הג'בטה. הלחמנייה האיטלקית, ששמה המקורי והנכון הוא בכלל "צ'יבאטה", היא לחמנייה פציחה וקשיחה מבחוץ אך רכה ואוורירית מבפנים. היא מתאימה במיוחד כבסיס להכנת כריכים – גם לטעמים חלביים וים תיכוניים יותר של פסטו, גבינות וחצילים, וגם לכריכים כבדים ובשריים יותר. הג'בטה היא לחם שקל יחסית לאפות ושנשמר היטב לאורך מספר ימים, וכך היא הפכה ללחמנייה פופולרית גם במסעדות ומזנוני פועלים. בישראל, ג'בטות ממולאות לעתים קרובות בשניצל, חביתות ירק או קציצות. אמנם מדובר פה בטוויסט ייחודי שלנו, אך גם ביישום יחסית דומה ליישום האיטלקי ללחמניות האלה.

 ברוסקטות ופוקאצ'ות הפכו לאבן יסוד של עולם המסעדנות המקומי

עוד מאפים איטלקיים שהפכו לפופולריים מאוד בישראל, בעיקר בעולם המסעדנות, הם ברוסקטות ופוקאצ'ות. גם במסעדות שאינן מסעדות איטלקיות בהכרח, נמצא במנות הראשונות לעיתים קרובות כאלה המבוססות על פוקאצ'ה פתוחה ומטבלים, וברוסקטות עם סביצ'ה דג, קרפצ'יו או סלט עגבניות טרי. גם כאן, הדבר קשור להתאמה לחך הישראלי ולקלות ההכנה והביצוע. הברוסקטה היא לחם פתוח קשה ושרוף יחסית, שמתאים כמצע לטעמים עזים וחזקים יותר שלא נדיר למצוא במטבח שלנו. הפוקאצ'ה היא תחליף מצוין ללחם בתחילת הארוחה, וכיום נעשה בה שימוש במסעדות מכל הקשת הקולינרית, בעיקר כמנה ראשונה.

איטליה היא מדינה עצומה ומגוונת מאוד מבחינה קולינרית, והדבר נכון גם לגבי המאפים שיוצאים משם. בהחלט יתכן שעוד שנים ספורות נהיה כולנו מכורים לעוד איזה מאפה איטלקי שיהפוך לטרנד הקולינרי המרכזי בארץ, ויהפוך לחלק מתרבות האוכל המקומית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר