הגליל המערבי – לונה פארק של מראות ריחות וטעמים

בתקופות הסתיו והחורף הגליל נצבע בצבעי ירוק עמוק המנוקד באדום כתום של שלכת. האוויר קריר וצלול במיוחד והשמיים משובצים בעננים לבנים אפורים המוסיפים דרמטיות לכול תמונה. מומלץ לטייל ולאכול כאן
שלכת בלוטם. צילום איריס לוי

נסיעה לטיול בגליל המערבי הינה תמיד חוויה עבורי, ממש לונה פארק של מראות ריחות וטעמים, ובמיוחד בתקופות הסתיו והחורף. הגליל נצבע בצבעי ירוק עמוק המנוקד באדום כתום של שלכת. האוויר קריר וצלול במיוחד, והשמיים משובצים בעננים לבנים אפורים המוסיפים דרמטיות לכול תמונה. גם הפעם כמו תמיד, הטיול המתוכנן משלב את השבילים עם האוכל  – אוכל מגוון, וחשוב עוד יותר: מפגשים מרגשים עם אנשי האוכל מהגליל.

שולה משתולה. צילום איריס לוי

יצאתי מוקדם בבוקר, עושה את דרכי למושב שתולה לפגוש את שולה. הדרך למושב שתולה הנמצא על גבול הלבנון נהדרת. הנהיגה נעימה, ההתפתלות בכבישים הצרים והיפים של הגליל המערבי היא ממש סוג של מדיטציה. פרות רועות באחו וחמישים גוונים של ירוק. שולה לא יכלה לגור בשום מקום אחר למעט שתולה – לא היה יוצא לה חרוז. שאלתי מה לכתוב ב-ווייז כדי להגיע? אמרו: פשוט, שולה משתולה!  אהבתי.

צילום איריס לוי

שולה גלעדי, "המאמא הכורדית", היא מוסד קולינרי ידוע בגליל, אישה שלדבריה התגלגלה לבישול ואירוח בביתה במקרה. בעבר הייתה גננת שיצאה לפנסיה, וחשבה מה עושים עכשיו. בהברקה של משפחה וחברים, אמרה שתתחיל לארח ונראה. אחרי הפעם הראשונה הכול הפך היסטוריה. בעשר השנים האחרונות מארחת שולה בביתה ובגינתה הירוקה אורחים רבים – היום כמובן לפי הנחיות התו הסגול.

האוכל הכורדי של שולה. צילום איריס לוי

שולה, שמפליאה בבישול ממטבח כורדי אותנטי, מגישה את המנות האייקוניות, שהידועה בהן היא הקובה עם הבמיה. לצד הקובות היא מגישה שיפטה (קציצות בשר), יאפרח (בצל ועלי גפן ממולאים), לביבות תפוחי אדמה, עוף בתנור, סלטים מבושלים לצד סלטים טריים, ותוספות של אורז מיוחד, שעועית וחמוצים שהיא כובשת בביתה.

האוכל של שולה נהדר, אבל חכו עד ששולה תספר לכם את סיפור חייה המדהים – לא תוכלו לסגור את הלסת הנשמטת. סיפור חיים שחייב להיות מוסרט על ידי סטיבן שפילברג לפחות. בחן ובצניעות רבה, עם הרבה חוש הומור, שולה לוקחת את המאזינים לסיפור היסטורי בין-דורי, מהרי כורדיסטן עד מושב שתולה שבגליל.

לתיאום ביקור צרו קשר עם שולה 072-3970929 או באתר

רודינה מדיר חנא. צילום איריס לוי

התחנה הבא בטיול הגלילי שלנו היא דיר חנא – כפר נוצרי ציורי במיוחד, הנטוע על ראש גבעה וממנו ניתן לראות ביום טוב את הכינרת, כשמסביב מטעי זיתים רבים. אני ממליצה לעשות סיבוב רגלי בכפר, לבקר במוזיאון בית הבד, במנזר ובמצודה הגדולה. אנחנו התארחנו בבית משפחתה של רודינה, הבשלנית הנהדרת.

הממולאים של רודינה בדיר חנא. צילום איריס לוי

המפגש והטעימות היו בהנחייתו של פול ניירס, הבעלים של חברת 'eat גליל' המעבירה סדנאות בישול, סדנאות ליקוט, ועוד פעילויות קולינריות בגליל. הפעילויות משלבות בשלנים דרוזים, ערבים ויהודיים, המארחים בביתם את המטיילים. המפגש הקרוב בין הבשלנים למטיילים פותח שיח מעניין ורגוע, בו שומעים על מנהגים, מסורות משפחתיות וחוויות ייחודיות.

קינוח הברברה. צילום איריס לוי

הביקור בבית המשפחה המקושט בכל סממני הכריסמס, היה נעים וטעים במיוחד. לפנינו  נפתח שולחן עשיר ממטעמי הגליל. פשוט להתענג – תבשיל עולש נהדר, חובזה, סלט טבולה מסורתי, סלט גרגיר נהדר, ממולאים קטנים קטנים עם טעם גן עדן, מג'דרה מיוחדת מבורגול ועדשים, ועוד ועוד. היריעה קצרה מלתאר. לא יכולה להיות ארוחה רצינית בלי עוף ממולא באורז ותבלינים – נפלא. את הארוחה חתמנו בתבשיל בשם ברברה – תבשיל מיוחד לתקופת חגי סוף השנה: חיטה מתוקה המבושלת עם אניס, ומוגשת עם הרבה דברי מתיקה מעל – מושלם!

ליצירת קשר 072-3957568 או באתר

אורניות בלוטם. צילום איריס לוי

אחת מחוויות הילדות החורפיות שלי, הייתה ליקוט פטריות  אהבתי את המשחק הזה, שכמו "חפשו את המטמון" מגיעים ליער אורנים, לרוב בסביבת שפלת יהודה, ומתחילים לחפש את האורניות – אותן פטריות בשרניות המסתתרות בינות למחטי האורן. כרמית ארבל רומבק ומיאה גינזבורג פגשו אותנו בכניסה לקיבוץ לוטם, לסיור שמטרתו  פתיחת צוהר לעולמן הקסום של הפטריות, אבל לא רק. נגיעה בצמחיית החורש המקסימה של הגליל תוך מתן כבוד ותודה לטבע, מהווה חלק נכבד מהמפגש עם נשים מיוחדות אלה. מבחינתן, ליקוט הפטריות היה רק תירוץ להטעין אותנו במכמני החורש הגלילי,  וחשיבות שמירת הטבע בעולם הדיגיטלי של היום.

חזרתי הביתה עם שקית קטנה של פטריות להכנת ריזוטו קטן, אבל חשוב מכך למדתי להכיר איזה פטריות ממש אסור לקטוף. ריחות היער הטחוב, שהוא הבית האולטימטיבי של הפטריות, החזירו אותי באחת לחוויות הילדות שלי, וזה היה שווה הכול.

ליצירת קשר עם מיאה וכרמית 072-3971215

מיכל מור מלמד משירת רועים. צילום מדף הפייסבוק

עם שקיעה סיימנו את היום במחלבת שירת רועים שבקיבוץ לוטם. אם אתם חובבי גבינות בכלל, וגבינות כבשים ועיזים בפרט, זה גן עדן בשבילכם. אני מאוד אוהבת גבינות שוות. לצערי אפשר לספור על יד אחת את מספר המחלבות בארץ בהן טעמתי גבינות שאני ממש אוהבת. אני שמחה לספר ולהעיד, כי הגבינות של מחלבת שירת רועים קיבלו אצלי מקום של כבוד בטעם ובאיכות.

גבינות מתיישנות בשירת רועים. צילום מדף הפייסבוק

מחלבת שירת רועים היא בית של גבינות בוטיק, המיוצרות מחלב צאן שמגיע מעדרים בגליל. המחלבה מייצרת גבינות בשיטות מסורתיות אותן למדה מיכל מור מלמד – בעלת המחלבה, בשוויץ. במהלך טיול משפחתי היא נחשפה לדרך ההכנה המדויקת של ייצור הגבינות ולטעמן הנהדר, מה שגרם למהפך בחייה. כשחזרה לארץ התחילה ללמוד את מלאכת ייצור הגבינות, והתמחתה עם השנים במספר מחלבות בארץ וגם בשוויץ. היום המחלבה מייצרת מבחר גדול של גבינות – קשות, חצי קשות, וגם רכות וחצי רכות, בטעמים שונים ומגוונים.

גבינות שירת רועים. צילום איריס לוי

מיכל מור מלמד התקדמה מאוד עם ההתנסות בתחום הגבנות, העמיקה והתמקצעה. היום היא חברת כבוד בגילדת הגבנים העולמית, והגבינות של המחלבה זכו במספר אליפויות לייצור גבינות בעולם (כן, יש אליפות עולם לגבינות!).

צילום איריס לוי

בחנות המחלבה טעמנו גבינות מסוגים שונים לצד סיידר תפוחים חם – לא לפספס. אהבתי, וכמובן קניתי הביתה, את גבינת כינרת – כחולה עדינה, בעלת עובש רוקפורי; גבינת עמית בסגנון ברי העשויה מחלב כבשים; וכמובן את ענבר – גבינת הדגל של המחלבה עם זרעי חרדל, שזכתה במדליה בתחרות בצרפת.

במהלך החורף מתקיימות כאן ארוחות מיוחדות, הכוללות מפגש טעימות והיכרות ישירה עם סיפורה של מיכל והמחלבה שלה. כמתאים לתקופתנו, ניתן לקנות במקום גבינות, ובנוסף סלסלות פיקניק נהדרות מלאות כל טוב לדרך.

ליצירת קשר 072-3957566 ובאתר

צילום איריס לוי

כל המפגשים ועוד רבים אחרים שלא חוויתי, הינם חלק ממפעל מבורך אותו מקיימת זו השנה התשיעית עמותת זמן גליל מערבי – פסטיבל חורף זמן גליל מערבי.  מבחר גדול של פעילויות חמימות לחורף שמתאימות מאוד לזמן קורונה ממתינות לכם כאן גם בחורף ובכלל. ראו באתר. אז צאו וטיילו בגליל המערבי. אני בטוחה שלא תחזרו הביתה רעבים.

הכותבת היא איריס לוי קולינריה עילית במיטבה, 054-4944205 וגם בפייסבוק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר