גאווה לערבה – יותר מאשר הדרך לאילת

יום טיול בערבה התיכונה מגלה רק חלק מהאפשרויות הרבות באזור ומעורר רצון להקדיש חלק משהייה מתוכננת באילת, לפחות ליום אחד באזור זה ואולי אף יותר. אז מה אם אין פה ים?

כביש 90 הינו עורק תחבורה חשוב, המקשר את המדינה עם העיר הכי דרומית שלנו אילת. בדרך כלל נהוג לעבור בכביש 90 "המשעמם" פשוט כדי להזדרז ולהגיע לחופי הזהב של אילת, אבל שווה לעצור לרגע בדרך ולהירגע. 70 ק"מ מתוך כביש זה הם הערבה התיכונה, אזור שמציע הרבה הפתעות תיירותיות. לכן יצאתי לסיור כדי להכיר את מה שיש לערבה התיכונה להציע, יחד עם קבוצת אוהבי טבע, טיולים, אוכל, וכל מה שביניהם.

צילום איריס לוי
צילום איריס לוי

המחשבה לפתח את התיירות בערבה נבעה מצורך קיומי ברור – אחוז התושבים העוסקים בחקלאות ירד בחמש השנים האחרונות, וכדי למצוא מקור פרנסה ל- 3,500  תושבי האזור, התחילו יזמים מקומיים לפתח תחומי עניין ועיסוק חדשים. כשמדברים עם הישראלי הממוצע על הערבה, המלים הראשונות שקופצות לו בראש הן מדבר, יבש, הדרך לאילת וכמובן – רחוק. אז היה חשוב לי לבדוק את הנושא של רחוק. כשהיינו בגדרה כיילתי את ה- Waze ליעד עין יהב, ולהפתעתי האפליקציה הראתה 90 דקות –לא נורא. האמת היא שחשבתי שמדובר לפחות בנסיעה של שעתיים וחצי. מאז שכביש 6 מגיע למרכז הנגב ונסלל גם כביש עוקף באר שבע, הדרך הרבה יותר קצרה ומהירה.

אגם עין יהב. צילום איריס לוי
אגם עין יהב. צילום איריס לוי

אחרי שעוברים את דימונה נפרס הנוף המדברי העוצמתי החד גוני משהו, עד לנקודה המרהיבה בדרך, בה ללא הודעה מוקדמת נפתח הנוף המדהים של הערבה – מצפון בריכות המלח של מפעלי ים המלח, ממזרח הרי אדום, ומדרום הערבה התיכונה. פשוט עוצר נשימה. שווה לעצור באחד ממפרצוני הדרך בצד הכביש, ופשוט לנשום עמוק וליהנות. הערבה התיכונה משתרעת על פני כ- 70 קילומטר, מצומת הערבה שבצפון עד לגב הערבה – פונדק כושי הק"מ 101. בתחומה שבעה  יישובים; חמישה מושבים ושני יישובים קהילתיים – ספיר וצוקים. המושב הצפוני הוא עידן, והדרומי ביותר הוא פארן.

דליה מטמון יצרה את התמונה של דוד בן גוריון עומד על הראש מחלקי טפטפות. צילום איריס לוי
דליה מטמון יצרה את התמונה של דוד בן גוריון עומד על הראש מחלקי טפטפות. צילום איריס לוי

ההתיישבות בערבה התחילה בסוף שנות השישים של המאה הקודמת, בעידודו של דוד בן גוריון שקרא ליישב את המדבר. התיישבות זו התמקדה בחקלאות, וב- 1996 נבטו הניצנים הראשונים של התיירות הכפרית בערבה. משפחות בלוך ושומרון, ממקימי עין יהב, חנכו את הצימרים הראשונים. אחריהם הוקמה מחלקת תיירות של האזור, ומשם הסיפור רק הלך וגדל. התיירות בערבה נשענת על שלושה עקרונות מרכזיים של תיירות מדברית איכותית: מותאמת לקוח, נאמנה לטבע, ומבודדת. שמורות טבע ונופי בראשית מדהימים הם שכיות החמדה המוצעות לתייר, לצד אטרקציות לכל המשפחה ומגוון סוגי לינה כפרית. בערבה יש מעל 350 צימרים לנופשים המגיעים ליהנות מהנוף הייחודי והשקט. בכול ישוב יש בריכות שחייה העומדות לרשות האורחים, ומאפשרות להקל על החום בחודשים החמים יותר.

צילום איריס לוי
צילום איריס לוי

מרכז ויידור

את הסיור שלנו פתחנו במרכז ויידור, בו מומלץ מאוד לבקר. בשנת 1980 הגיע יאיר ויידור להתיישב בערבה. הוא טען שכדי שתהיה לנו הצדקה להתיישב בחבל ארץ קשה זה, חייבים ללמוד לעשות חקלאות אחרת – להשקיע במחקר ופיתוח, ואחר כך נלמד את העולם איך אפשר לעשות חקלאות בסביבה כל כך ייחודית. חזונו של יאיר התממש במלואו, למרות שנפטר בגיל 47 ולכן נקרא המקום על שמו.

צילום איריס לוי
צילום איריס לוי

מרכז ויידור הוא שער הכניסה לערבה התיכונה – עוצרים ונהנים מבית הקפה הקטן, וגם מפעילות מעניינת למשפחה. במקום מוצג סרטון תלת ממד המתאר את הישוב בערבה. חלל תצוגה אינטראקטיבי מסביר את החיים בערבה, ומדגים את תחומי החקלאות בה. כמו כן מתנהלים סיורים בחממות הקרובות. הפעילות במקום מתאימה לכל המשפחה.

צילום איריס לוי
צילום איריס לוי

חוויה מוטורית בערבה

לאחר התרגעות קלה המשכנו לכיוון עין יהב, ועל גבעה הצופה על מושב עין יהב פגשנו את החבר'ה מחוויה מוטורית בערבה. הבעלים גלי וינון לוריא מקיימים טיולי שטח לעומק המדבר, המיועדים למשפחות ולקבוצות, בנהיגה עצמית על תומקאר. התיישבנו ברכבים שבאופן מפתיע היו נוחים – שניים מקדימה ושניים מאחור, חגורים היטב בחגורות בטיחות, ויוצאים לדרך למסלול מאתגר במידה הנכונה, עם עליות ירידות. היה מרגש. הגענו לנקודת תצפית על אגם עין יהב, שהיה מלא לגמרי בזכות הגשמים הנהדרים שירדו השנה. סיפרו לנו שאגם זה מהווה כמעט כל ימות השנה נקודת משיכה לתיירים ולבני המקום, שמגיעים לרחוץ במים המתוקים במקום. גם הרבה ציפורים הגיעו לאגם המקסים בלב המדבר.

צילום איריס לוי
צילום איריס לוי

החברה מציעה מגוון רחב של טיולים, שמתאימים לכל הגילים, זוגות, משפחות עם ילדים, קבוצות, וכוללים נסיעה חווייתית וכייפית בליווי מדריך מקצועי צמוד. מוצעים רכבים עם ארבעה מקומות ישיבה, וכאלה עם שני מקומות ישיבה. זמני הטיולים: מזריחה ועד שקיעה. הטיולים בתיאום מראש. לבחירתכם מגוון מסלולים באורכים שונים – החל ממסלול טעימה של  45 דקות, עד מסלול יום שלם הכולל לינת לילה. אני מאוד נהניתי מהתנסות מיוחדת זו, וממליצה עליה. מחיר לאדם: 100-200 ₪ בהתאם למסלול. לפרטים גלי וינון לוריא, 052-3223626.

צילום איריס לוי
צילום איריס לוי

מטמון בערבה – עין יהב

מרוצים ומעט מאובקים, המשכנו לפעילות הבאה שתוכננה להיום – פעילות יצירתית ומחשבתית כאחד אצל משפחת מטמון. בני הזוג מטמון הם בעלי מתחם צימרים בעין יהב, ובו חמש בקתות עץ חדשות הבנויות באווירה כפרית שלווה ומפנקת. הם מציעים חוויית אירוח מדברית ייחודית המשלבת רוגע עם טבע, אירוח לבבי וחם לכל המשפחה. בכל בקתה יש  ג'קוזי פרטי ורומנטי, קטורת ואביזרי עיסוי, מטבח מאובזר, סלון מעוצב עם מערכת קולנוע ביתית, טלוויזיה בלוויין, וגלישה חופשית באינטרנט אלחוטי. עליית הגג מצוידת במזרנים לילדים. מתחם הצימרים סגור, כך שהילדים יכולים לשחק בבטחה בחצר הפרטית, בעוד ההורים נחים בצימר פנימה. עוד במתחם – פינת ליטוף, תנור טבון לאפיית פיתות, ומגרש חנייה לאורחים.

צילום איריס לוי
צילום איריס לוי

בחצר מתחם הצימרים פזורים הרבה משחקי חשיבה שנבנו על ידי עדי מטמון; 26 מתקנים מעץ הניתנים לניוד, שמספקים תעסוקה ועניין רב לילדים וגם למבוגרים. האפשרות למשחקים תחרותיים בין-דוריים היא הזדמנות נהדרת להתרחק מהמסכים, להניח את הטלפון בצד, ולראות מי קולע הכי טוב, מי מנפח ומפוצץ בלון הכי מהר, ועוד ועוד. בנוסף למשחקים אלו מציעה משפחת מטמון, משחק גדול של חפש את המטמון כמובן – המתפרס ברחבי מושב עין יהב, ובסופו מגיעים לתיבת אוצר גדולה. משך המשחק כשעה, והוא מתאים למשפחות ולקבוצות.

צילום איריס לוי
צילום איריס לוי

דליה מטמון היא אמנית היוצרת פסלים ותמונות תוך שימוש במגוון חומרים, כגון פסיפס, קרמיקה, עץ, ברזל, חוטי ברזל, רשת, קלקר, בטון ועוד. בנוסף להיותה אומנית עצמאית, דליה מלמדת בסטודיו שלה יצירה בתחומים שונים. אהבתי מאוד את הקשר האסוציאטיבי  שדליה עושה בין חומר הגלם אתו היא יוצרת והתמונה הסופית, כמו התמונה של פרדי מרקורי שאותה יצרה מתקליטי ויניל ישנים. התמונה  של דוד בן גוריון העומד על הראש, שנוצרה משילוב חלקי טפטפות – מתאימה במדויק לחזונו של בן גוריון על הבאת מים למדבר והפרחתו, כפי שרואים בעין יהב. דליה מקיימת סיורי אומנות במקום וסדנאות משפחתיות. נראה לי כי זו חוויה מאוד מיוחדת ליצור עם דליה. משך הסדנה כשעתיים. המחיר 400 ₪ למשפחה (עד 5 נפשות).

צילום איריס לוי
צילום איריס לוי

יוגורטריה גרטרוד עין יהב

אחרי כל האומנות המיוחדת, היינו זקוקים בדחיפות למשהו מתוק – זה הזמן לטעום יוגורט. בלב מושב עין יהב שוכנת יוגורטריה קטנה ומיוחדת. יעל קרנצל, בעלת המקום בארבע השנים האחרונות, מספרת על זוג שהגיע למושב לפני שמונה שנים, עם חלום לפתוח יוגורטיה במדבר. הם אכן פתחו את היוגורטיה שלהם, אך אחרי מספר שנים נאלצו לעזוב את המקום ולחזור לקיבוץ הגושרים ממנו הגיעו. יעל לקחה את המקום המתוק הזה תחת חסותה, והחליטה שהיא שומרת על המתכון המקורי של היוגורט, יחד עם עוגיות השקדים המיוחדות והריבות תוצרת בית ההולכות עם היוגורט שלה.

צילום איריס לוי
צילום איריס לוי

את היוגורט הטעים אפשר להזמין עם מגוון תוספות נפלאות תוצרת בית – פירות הגדלים בערבה כמובן, כמו אבטיח ומלון, ריבת תות חלומית, מיני שוקולדים ורטבים. כמו כן מוגשים במקום גם קפה מפנק ועוגת שמרים. בימי החורף מתווספים לתפריט מרק עשיר, סחלב ושוקו חם. המקום משרת במהלך השבוע את תושבי האזור ואורחים. בסופי שבוע וחגים המקום שוקק במטיילים ואורחי מתחמי הלינה באזור. המקום נגיש עם חנייה גדולה. יעל המקסימה חביבה במיוחד, וניתן לשאול ולהתייעץ איתה  על בילויים ואטרקציות נוספות בעין יהב ובערבה. דברו עם יעל מהיוגורטיה 052-8814466.

צילום איריס לוי
צילום איריס לוי

מסעדת חאן גמליה

בלי להרגיש השעה כבר 14:30, והבטן לא סתם מקרקרת – זה הזמן ללכת לאכול צהרים. עושים את הדרך הקצרצרה מעין יהב לגמליה – מסעדה ישראלית השוכנת מול פארק תעשייה ספיר. דקותיים ממושב עין יהב, בלב הנוף המדברי עוצר הנשימה, שוכנת מסעדת חאן גמליה, שהינה חלק ממתחם תיירות צימרים, קמפינג ובילוי, ומביאה את אווירת האירוח המדברי לתייר הישראלי. המקום קיבל את שמו לפני 19 שנים, כשהייתה כאן חוות גידול גמלים, ומחלב הנאקות (נקבת הגמל) יצרו כאן גלידה ייחודית. המקום גדול ומאוד מזמין, כשברקע מתנגנת מוזיקה נעימה, והאורחים מוזמנים לשבת על דרגשים נמוכים סביב שולחנות נוחים.

צילום איריס לוי
צילום איריס לוי

תפריט המסעדה מאוד מתאים לתייר הישראלי – בדיוק מה שאנחנו אוהבים: סגנון  הניגובים, כפי שמוגדר על ידי בעל המקום, יחד עם סלטים רעננים, פיצות מושקעות, טוסט מדבר, פיתה בדואית לוהטת עם שמן זית, זעתר ותוספות, פסטות במגוון רטבים ועוד. בתפריט המנות העיקריות חוגגים עם פרגיות וסטייקים עסיסיים בליווי צ'יפס פריך, אורז וסלט, ולקינוח סופלה שוקולד עם גלידה, פאי תפוחים, ועוד מגוון קינוחים. אנחנו נהנינו מאוד מארוחת מזנון צמחוני עשירה, שכללה חומוס בצורות שונות, סלטים טריים, מיני מטבלים, פלאפל חם ועוד. היה טעים. הכל הוגש חם וטרי. בכל שבת מתקיים בגמליה ג'ם מוזיקלי, בו משתתפים רבים מתושבי הערבה התיכונה שמנגנים. משעות הצהרים עד שעות הערב מנגנים ושרים ביחד. תמיד מצטרפים תיירים וגם המתארחים במתחם הצימרים. להזמנות 072-3281299.

צילום איריס לוי
צילום איריס לוי

בית האלוורה

אחרי ארוחה דשנה נסענו אל בית האלוורה, כדי להכיר את שולה שחם, אחת מארבע עשרה המשפחות הראשונות שהתיישבו בעין יהב. שולה הגיעה בגיל תשע עשרה להיאחזות שהוקמה בערבה, כשלא היו מים ולא כבישי גישה לאזור. בשנות השמונים התחילה שולה לגדל את צמחי האלוורה הראשונים, שהם המקור להרבה מוצרים קוסמטיים ייחודיים אותם היא משווקת. ניתן לרכוש את המוצרים בחנות במקום וגם באינטרנט.

צילום איריס לוי
צילום איריס לוי

בית האלוורה מהווה מרכז מבקרים למשפחות וקבוצות. שולה מגוללת במקום את כל התהליך המרתק של הקמת מפעל האלוורה ותקומתה של הערבה בשישים השנים האחרונות. סיפורים מעניינים על  מטע האלוורה היחידי במזרח התיכון, תהליך הפקה ייחודי המשמר את מרכיבי הצמח הפעילים של מוצרי הקוסמטיקה מהצמח, שהופכים למוצרי איכות שקנו להם שם בארץ ובעולם. ניתן לתאם עם שולה לצאת לסיור חקלאי חווייתי המספר את סיפור ההתיישבות, החלוציות, והחקלאות המתקדמת בתנאי מדבר קשים. הסיור כולל תצפית מרהיבה על הערבה הישראלית והערבה הירדנית. הסיורים מתקיימים בתיאום מראש וללא תשלום, ומיועדים לקבוצות בלבד.

צילום איריס לוי
צילום איריס לוי

מוזיאון הדבורה

רגע לפני שחוזרים הביתה הגענו למוזיאון הדבורה במשק פורת  – מהמשקים הראשונים בערבה. כאן שמענו מקרוב את סיפור ההצלחה של החיים במדבר, האפשרות לגדל דבורים וייצור של דבש, בשילוב קרוב עם אמנות וחלוציות. המוזיאון הינו חלק מגלריה פתוחה המציגה את יצירותיה של האמנית צ'צ'ה פורת, שהייתה חלק חשוב מהלב הפועם של ההתיישבות בערבה, ואחת החולמות הגדולות שיצרה ודחפה את הפיתוח של הענף במקום.

צילום איריס לוי
צילום איריס לוי

היום ניתן לשמוע וללמוד כאן את סיפורה המרתק של הדבורה ושל תהליך יצירת הדבש בתצפית ישירה על חיי הדבורים, ולגלות את  סודות כוורת הדבורים ופועלן בדרך מעוררת השראה. בסיום הסיור המיוחד בחלל המוזיאון, בו יש למבקר תחושה שהוא נמצא בתוך כוורת מלאת פעילות, מוזמנים האורחים לחנות המכוורת ובה מוצרי בוטיק משובחים, ולקינוח טעימות דבש טרי וטעים מסוגים שונים. ממש היה מפתיע לטעום דבש ממקורות שונים, וללמוד שיש הבדל משמעותי בטעמו של דבש מפרחי אקליפטוס לבין זה מפרחי אבוקדו או מפרי הדר. כדי להשתתף בסיור יש לתאם מראש עם המוזיאון 058-5666032.

צילום איריס לוי
צילום איריס לוי

רגע לפני החזרה הביתה הספקנו לטעום את הקפה הנהדר עם עוגות שמרים יוצאות דופן בקפה סיגל ממושב עידן. סיגל למדה קונדיטוריה בבית הספר בישולים, וחזרה הביתה לעידן כדי לפתוח את המקום הקטן שלה בו היא מגישה בימי חמישי ושישי ארוחות בוקר, ארוחות קלות, וגם מוכרת מאפיים מעולים תוצרת בית. שווה לדבר עם סיגל כשאתם באזור 052-3665912.

צילום מהאתר
צילום מהאתר

מזל שחזרנו הביתה באוטובוס, כי רגע לפני היציאה עוד הספקתי ליהנות מהבירה המצוינת של אוהד כץ המבשל את בירה ערבה. הבירות שלו נהדרות – ארבעה טעמים טובים. המבשלה של אוהד נמצאת בצוקים, והוא ישמח לארח אתכם לטעימות, ולספר לכם איך מייצרים בירה שווה. התקשרו אל אוהד 052-7202301.

צילום איריס לוי
צילום איריס לוי

היום כבר הגיע לסופו והשמש נטתה לרדת, ונותרו כל כך הרבה מקומות ואטרקציות בערבה התיכונה שלא ביקרנו בהם, כמו חוות האנטילופות, מטע התמרים, שוקוליטלי – בוטיק שוקולד וסדנאות ועוד ועוד, מה שעשה לי רצון עז לחזור ולבקר שוב בערבה. עכשיו עולים על האוטובוס אחרי יום נהדר, ונוסעים רק שעה וחצי וכבר מגיעים לגדרה. אין ספק ששווה לעצור בערבה התיכונה.

שף איריס לוי קולינריה עילית במיטבה, 054-4944205. גם בפייסבוק

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר