הירגעות (pašrūtum) – מנה ללא בשר מתחילת המאה ה־9 לפני הספירה

המתכון המקורי מתחיל בכך שמחממים מים, מוסיפים שומן, עלי כרשה, כוסברה, מלח כפי רצונכם, פקעות כרשה (החלק הלבן התחתון) ושום. צילום אשת הקולינריה אפרת ליכטנשטט
מהמשתה של המאה ה-9 לפני הספירה להיום: מתכונים עתיקים המוצגים בתערוכת "המשתה" של מוזיאון ישראל בירושלים עד 31 בינואר 2024 קיבלו חיים תחת ידיה של אשת הקולינריה אפרת ליכטנשטט

מתכון שהתגלה בשנות ה־50 של המאה הקודמת בין הריסות נִמרוּד שבצפון עיראק – מצבת אבן אשורית ועליה תיעוד המשתה מפואר שערך אשורנצירפל השני לרגל חנוכתה של עיר הבירה החדשה כַּלַח (נימרוּד) בתחילת המאה ה־9 לפני הספירה. כתובת המצבה מציינת מגוון עצום של מאכלים שהוצעו לכמעט 70 אלף אורחים אשר התאספו ובאו מארצות רבות. בזכותה אנחנו יודעים אילו מיני מזון היו זמינים בעת ההיא.

'הירגעות' היא מנה פשוטה, וכפי שרומז שמה יתכן שהייתה מין אוכל מנחם. במנה זאת אין בשר. המתכון המקורי: מחממים מים, מוסיפים שומן, עלי כרשה, כוסברה, מלח כפי רצונכם, פקעות כרשה (החלק הלבן התחתון) ושום. כותשים מחמצת שאור יבשה (לחם), מנפים ומפזרים מעל הסיר לפני שמסירים את הסיר מהאש.

חומרים לגרסה המודרנית – כ־5 מנות

10 כוסות מים חמים

¼ כוס שמן קוקוס

1 כוס עלי כרשה קצוצים (אפשר להחליף בשום העירית)

1 כוס כוסברה טרייה קצוצה

2 כרשות קצוצות גס

3 שיני שום קלופות

מלח לפי הטעם

2 כוסות פירורי לחם מחמצת קלויים

אופן ההכנה

מחממים את המים ובמקביל יוצקים שמן לסיר גדול. מטגנים את עלי הכרשה והכוסברה הקצוצים 5 דקות. יוצקים פנימה את המים, מביאים לרתיחה ומבשלים על אש קטנה כ־30 דקות.

כותשים יחד את פקעות הכרשה ושיני השום במכתש או במעבד מזון ומוסיפים לסיר.

מוסיפים מלח לפני הטעם, ומבשלים עוד 15 דקות בבעבוע עדין.

מערבבים פנימה את פירורי הלחם ומגישים מיד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מתכונים חדשים

הרשמה לניוזלטר