המדריך – איך לבחור יין לארוחת החג?

תנו לאורחים שלכם לבחור את תכולת הכוסות שתלווה אותם במשך הארוחה כולה.
בקבוק היין שיככב בסעודה יהווה חלק בלתי נפרד מהחוויה הקולינרית של החג. הקדישו מחשבה נוספת לבחירת הזנים המתאימים ביותר למנות שיוגשו

לפני כל חג, אנו מוצאים עצמנו תוהים פעמים רבות – איזה בקבוק יין יתאים לארוחת החג? חודש תשרי הוא הזדמנות מצוינת לזמן איכות עם קרובי משפחה המתגוררים במרחק, אשר איננו מתראים עימם במהלך השנה. הבית עומד להתמלא באורחים שיחכו לסעודה הנפלאה שהכנתם, ולבקבוק היין לצדה. מגוון היינות בארץ הוא עצום בזכות שלל יקבים משובחים, ומדפי היין עמוסים בכל טוב. אספנו עבורכם מספר המלצות, ביניהן בטוח תוכלו למצוא את היין המושלם…

מתאימים את היין לארוחה ולאורחים

הרגע בו אתם עומדים מול מדף היין, עשוי לבלבל מעט. אתם מעדיפים יינות אדומים, אך הדודה מרעננה שותה רק יין לבן. האקלים החמים מעודד אותנו לרכוש יין קליל, כמו יינות לבנים יבשים או מבעבעים, אך יש המתחברים דווקא למתוק. כיצד תמצאו את היין שיתאים לכולם? נסקור, בקצרה, כמה סוגים של יין המבוססים על זני ענבים שונים, ונגלה כיצד כל אחד מהם יכול להתאים למנות הארוחה המתוכננת.

למנה העיקרית: קברנה סוביניון  

כאשר אתם עוצמים את עיניכם ומדמיינים כוס יין מלאה, סביר להניח כי דמותה של כוס בה תמציתם של ענבי קברנה סוביניון עולה לפניכם. היין האדום המגיע במקורו מחבל בורדו הצרפתי, המזוהה עם יינות איכות וכרמים משובחים, וצבעו – אדום עז וכהה. היין העמוק כל כך, מתאפיין בארומה של פירות יער שחורים ושוקולד, ומיושן בתוך חביות עץ אלון המוסיפות לו מטעמן ומניחוחן. היין הזה מתאים בעיקר לבשרים, וגם לחובבי תבשילי קדירה המשולבים עם בשרים ועופות המבושלים לאורך זמן וכוללים טעמים עשירים. לאחרונה זכה בציר 2011 של יין זה מבית טפרברג (הנושא את המותג קברנה רזרב) בפרס אשכול הזהב.

למנות החלביות: יין לבן שרדונה

זן השרדונה אף הוא מגיע מצרפת, מאזור בורגון. העובדה כי מדובר בזן שאינו "מפונק" (יחסית לזני ענבים אחרים המשמשים לגידול יין), ומסוגל לגדול בגבהים שונים ובתנאי מזג אוויר משתנים, הפכה אותו לאחד מהזנים הנפוצים בישראל להפקת יינות לבנים איכותיים. היין מופיע במגוון רחב של סגנונות וטעמים, מקל ועד כבד, וחלקו מיושן בחביות המוסיפות לו ארומות נוספות. על הצלחת נחבר אותו עם מנות פסטה ודגים, כאשר הוא יכול להיות גם פרטנר נפלא (בגרסאותיו הנייטרליות) למתאבנים המכילים תבלינים בטעמים חזקים.

למנות הראשונות: סוביניון בלאן

המנות הראשונות שלנו כוללות במרבית המקרים מנות קלילות מאד, ממגוון סלטים עתירי צמחי תבלין ועד לגפילטע פיש. לכן נישאר בגזרת היינות הלבנים עוד קצת, ונפתיע את האורחים עם בקבוק סוביניון בלאן. הטעמים המרעננים של המשקה המצונן, לצד החמיצות הקלה שלו, הופכים את היין היבש לפרטנר המושלם לחגי הקיץ הישראלי.

מדוע להסתפק רק בבקבוק יין אחד?

ארוחת החג מגוונת מאוד, וכוללת מספר מנות המשלבות טעמים וניחוחות שונים – מדוע להסתפק רק בסוג יין אחד שיתאים לכולם? גוונו את השולחן במגוון של יינות – כבדים וקלים, לבנים ואדומים, ותנו לאורחים שלכם לבחור את תכולת הכוסות שתלווה אותם במשך הארוחה כולה. נמליץ לבחור לפחות יין אחד אדום ויין אחד לבן, ולשלב בין יינות יבשים, חצי יבשים ומתוקים המתאימים לכל חך.

באיזו טמפרטורה מומלץ להגיש את היינות?

ידוע כי את היינות הלבנים יש להגיש בטמפרטורה נמוכה, ואת האדומים בטמפרטורת החדר. שפים מנוסים ממליצים להתבונן על תווית הבקבוק עצמו, ולמצוא את הטמפרטורה המושלמת להגשה. בדרך כלל תגיעו אליה כאשר היין שהה במקרר במשך שלוש שעות לפחות. עם זאת, לעתים נצטרך לקרר את היין מעט יותר, על מנת להתאימו ל-4 מעלות או פחות.

היינות האדומים, לעומת זאת, מחייבים אותנו לגלות מה טמפרטורת החדר. חלק מהיינות מוגשים בטמפרטורה של 18 מעלות – אך אם המזגן שלכם מכוון ל- 23 מעלות, תגלו כי אינכם מפיקים את מירב הטעמים מהיין. לכן, ייתכן ותצטרכו לצנן מעט את היין במשך 15-20 דקות, על מנת שיגיע לטמפרטורה הרצויה.

כיצד נשמור על הטמפרטורה המתאימה כאשר היין על שולחן החג?

כידוע, המפגש המשפחתי עלול להתארך לזמן ממושך, עד שכל האורחים מגיעים ומדברים לפני האוכל. אך מה עם היין? לאחר שהקפדתם להגיע בדיוק למידת הצינון הרצויה, שעה נוספת על השולחן עשויה לשנות מעט את מרקמו וטעמו של היין האיכותי ביותר! מה עושים? את היינות הלבנים נסו לצנן עד הרגע שבו הם מוגשים לשולחן. תוכלו לתזמן את פתיחת היין עם הגשתה של מנה מסוימת (למשל דג שיצא זה עתה מהתנור), או לשלוף את הבקבוק בעיצומה של המנה העיקרית. חשוב לזכור כי את היינות האדומים לא ניתן לאחסן בטמפרטורת החדר, ואם במקרה נשאר חצי בקבוק מלא על השולחן בסוף הארוחה, סגרו אותו היטב עם פקק פלסטיק אוטם (מומלץ להכין מבעוד מועד), והכניסו אותו למקרר.

לסיכום, בקבוק היין שיככב בסעודה, יהווה חלק בלתי נפרד מהחוויה הקולינרית של החג. הקדישו מחשבה נוספת לבחירת הזנים המתאימים ביותר למנות שיוגשו. טיפ קטן לסיום – התאימו כוסות לכל סוג של יין על השולחן לפני כל אורח, ואפשרו לאורחים שלכם לשתות משני סוגי היין במקביל, בהתאם למנה המוגש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר