השבוע בענף היין 111: את מי חייבים לבקר ומה חייבים לטעום בתערוכת סומלייה 2018

תערוכת סומלייה 2018 (15-16 בינואר) בהיכל התרבות ת"א פותחת את שבוע היין – מסורת שנתית חדשה שנועדה לקדם את תרבות היין ולעודד שתיית יין בכל ימות השנה

תערוכת היין סומלייה שתתקיים השנה זו הפעם ה-15, תיפתח לראשונה בתולדותיה בשעות הערב גם לקהל חובבי היין, עוד חידוש: אפשר יהיה לקנות יינות ישירות מהיקבים והיבואנים. אז שימו לב: מ- 13:00 עד 18:00 התערוכה תקלוט קהל מקצועי, חצי שעה הפוגה, ואז מ- 18:30 יוכלו להגיע גם חובבי יין עד 22:00. הם ישלמו 150 ₪, ויקבלו בתמורה טעימה חופשית ממגוון היינות, שובר לקניית יין בסך 50 ₪ – כאמור ישירות בדוכנים, וכוס יין במתנה.

ההזדמנות לפגוש את היקבים, היבואנים והייננים. להכיר יקבים חדשים ולטעום יינות מהארץ ומהעולם מתוך מאות מותגי יין שיוצגו בתערוכה. צילום דוד סילברמן dpsimages
ההזדמנות לפגוש את היקבים, היבואנים והייננים. להכיר יקבים חדשים ולטעום יינות מהארץ ומהעולם מתוך מאות מותגי יין שיוצגו בתערוכה. צילום דוד סילברמן dpsimages

יהיו כאן הרבה יקבים. הרשימה ארוכה ומגוונת, ובטח שיש הרבה מה לטעום. השתעשעתי ברעיון להמליץ מה לא לשתות ועל מה לוותר, אבל הרשימה הייתה ארוכה מדי לעומת הרשימה מה כן לשתות. עדיין רוב הייננים הישראלים תקועים עם יינות בומבסטיים עתירי אלכוהול ועץ; עדיין הבלנד הבורדולזי מרגש אותם – עוד קברנה סוביניון, עוד מרלו, עוד שרדונה חמאתי ופירותי. עדיין לא מתחשבים בשינויים בהרגלי הצריכה של חובבי היין: יותר לבנים, יותר סמוקים, יותר יינות נגישים למזג האוויר שלנו. תטעמו את היבוא גם מארצות שמזג האוויר שלהן דומה מאוד לשלנו, ותבינו שאפשר פחות מכל דבר.

זה ליד זה בטעימה השוואתית המראווי מהשנים 2014, 2015 ו- 2016
זה ליד זה בטעימה השוואתית המראווי של רקנאטי מהשנים 2014, 2015 ו- 2016. צילום אלי פרכטר

הטרנד החדש הוא יינות מענבי מאכל, או יינות שמחופשים לענבים קדומים. מספיק לראות את ההשקעה ביחסי הציבור וניסיון לעשות רעש מהיינות האלה, כדי להבין שהם לא יחזיקו יין (או מים). אין צורך לייהד אותם, אין צורך להמציא את הגלגל. גם ככה התעשייה מנסה לשרוד את הכרמים הנגועים בווירוסים, את ההחלטות החדשות של משרד החקלאות, וכל ניסיון למצוא איזה פתרון שיווקי פשוט פוגע בתעשייה.  רקנאטי הצליח למקסם את יחסי הציבור בארץ ובחו"ל, ועכשיו כל מיני יקבים רוצים לגלוש על הטרנד הזה. אלו לא יינות שאנחנו רוצים שייצגו אותנו בעולם. זה לא יין ישראלי. פה בארץ ישתו אותו ויאהבו אותו כנראה חובבי קוקה קולה.

ג'יל אסולין מנכ"ל ברקן ועידו לוינסון - היינן הראשי החדש. לא נגע ביינות אלה
ג'יל אסולין מנכ"ל ברקן ועידו לוינסון – היינן הראשי. צילום דוד סילברמן dpsimages

מרשימת היקבים שקיבלתי מסטודיו בן עמי המארגנים, בלטו גם היקבים שלא משתתפים בתערוכה השנה. המגמה של ריבוי תערוכות בארץ ובעולם כנראה עושה את שלה, ויקבים בוחרים את חלוקת התקציב לפי סדר העדיפות שלהם. אני יכול להבין למה יקב כרמל לא משתתף בתערוכה עם מהפכים שהוא עובר – ולא רק בימים אלה. היינות שלו טובים אבל המיתוג לוקה בחסר, וזה בלשון המעטה. גם יקב ברקן לא יהיה בתערוכה. היקב עובר כרגע שינוי, והיינן הראשי החדש עידו לוינסון לא רוצה להציג יין שאינו שלו. היינות שלו יהיו מוכנים אולי עוד שנתיים שלוש. קצת מאכזב שיקב דלתון לא ברשימה. השבוע התבשרנו כי משרד יחסי הציבור של איתן לבנשטיין והיקב כבר לא עובדים יחד, כך שיתכן שיש כאן מהלך משולב או שינוי בדרך.  גם יקב אמפורה לא יהיה נוכח, ואני לא ממש מזיל דמעה על כך.

שיקי ראוכברגר יינן טפרברג
יקב טפרברג בולט בהעדרו. בתמונה היינן הראשי שיקי ראוכברגר. צילום איל גוטמן

אם יש אכזבה מבחינתי, זו דווקא ההחלטה של  יקב טפרברג לא להציג את יינותיו בתערוכת סומלייה. בשנים האחרונות כתבתי רבות על היקב ועל המיתוג החדש שלו, ועל שילוב היצירה של שלושת הייננים שעובדים בהרמוניה נפלאה ומשחררים לשיווק יינות נגישים יום יומיים ויינות משובחים להתיישנות. היקב ניסה בשנתיים האחרונות לפרוץ את גבולות הקהל התל אביבי עם מיתוג נקודתי עכשווי באחריות רועי הראל סמנכ"ל השיווק, שפרץ את גבולות החשיבה הכל כך מקובעת של שיווק יין. לכן ההחלטה שלהם תמוהה בעיניי. הקהל שהם כל כך התאמצו להגיע אליו ורוצים לפרוץ דרכו מסגרות תדמיתיות של יקב מיושן ולא רלוונטי למגזר חילוני גדול שקונה יין, הקהל הזה יהיה בתערוכה התל אביבית הכי חשובה בישראל. הייתי מצפה מרועי הראל לחשוב על משהו שונה, מרתק ועכשווי, כזה שיגרום לאנשים להגיע לדוכן כמו ממוגנטים. הוא עושה את זה כל כך טוב כל השנה, ואיפשהו הוא נרדם בשמירה בעניין הסומלייה.

יינות ההשקה של שקד
Argyros מסנטוריני – בין יינות היבוא אותם השיקה שקד לאחרונה. צילום דוד סילברמן dpsimages

היבואנים מקימים בתערוכה מגה דוכנים, עם עשרות בקבוקי יין ועשרות מותגים כשרים ולא כשרים מכל העולם. אפשר להתעכב בדוכנים אלה שעות, ולא להספיק כלום. חברת שקד כיכבו השנה עם יינות מדהימים מיוון (סנטוריני). שווה להתעכב ולטעום את היינות האלה, ולהבין איזו מהפכה הולכת להיות פה בגלל היבוא החדש הזה שלהם. חברת אקרמן הביאה יינות מקליפורניה. גם פה שווה להתעכב על היינות האלה, ולהשוות אותם ליינות של ויקטור שונפלד מיקב רמת הגולן, כשבאופי היינות מאוד דומים. תשוו גם את המחירים לצרכן.

צבי צור סוכנויות מתמחים ביינות כשרים שנעשים בכל העולם (צרפת, איטליה, קליפורניה, דרום אפריקה ועוד). שווה להתעכב דווקא על היינות הלבנים: שבלי, לואר, עמק הרון. בביתן חברת יורוסטנדרט חפשו את היינות של יקב Piccini האיטלקי. אורן צילינסקי יטעים את יינות Fantini Montepulciano d'Abruzzo .

אבי בן יארח את היינן פרנצ'סקו ד'אונפוריו מיקב Marchesi de' Cordano ממחוז אברוצו באיטליה
אבי בן יארח את היינן פרנצ'סקו ד'אונפוריו מיקב Marchesi de' Cordano ממחוז אברוצו באיטליה

אבי בן יארח את היינן פרנצ'סקו ד'אונפוריו מיקב  Marchesi de' Cordano ממחוז אברוצו באיטליה. מדובר ביקב משפחתי מוערך מאוד, והיינן יביא איתו ממבחר יינות היקב. פה אסור לוותר על טעימת יין מענבי Pecorino – זן לא מוכר בארץ, שחובבי היין פשוט חייבים לנסות. צבע היין צהוב קש, עם השתקפויות ירקרקות. אף פירותי ופרחים, מלון לבן, יסמין, פרי הדר. בפה – בעל גוף טוב, מבושם, עם גימור של פירות עוצמתיים, חד ומינרלי. יופי של יין. אני מכיר גם את היין שלו מענבי Cococciola – צבע ירקרק, אף פירותי ומינרלי מאוד, אשכולית ופירות הדר עסיסיים. בפה היין שופע פרי, מליחות, מאוזן מאוד ושונה. לנסות.

מיקב רמת הגולן לטעום את הבלאן דה בלאן 2009
מיקב רמת הגולן לטעום את הבלאן דה בלאן 2009

רשימת היקבים ישראלים שיציגו בתערוכה גדולה, וכולם ירצו שתטעמו את הכל. יהיה הרבה יין, ובטח אי אפשר לטעום הכל. אז סיבוב ראשון יהיה לטעימת יינות לבנים ויינות סמוקים, מנוחה ונשנוש קל, ואז סיבוב שני של יינות אדומים. הפעם אמליץ על יין אחד מכל יקב שבחרתי, ויש גם נוספים אותם תפגשו בתערוכה. מתחילים:

רמת הגולן – בלאן דה בלאן 2009. רקנאטי – גרי דה מרסלאן. בנימינה – יוגב סוביניון בלאן ושרדונה. תבור – השקה והטעמה של סוביניון בלאן סינגל וויניארד והוויונייה סינגל וויניארד.  ירושלים – גוורצטרמינר. עמק האלה – EVERRED קברנה מרלו. שאטו גולן – סוביניון בלאן ואליעד.  אלכסנדר –  שיראז רזרב. מרגלית – ריזלינג. בר מאור – קברנה פרנק.  סוסון ים – קפקא 2014.

יקב צפרירים
יקב צפרירים – לטעום את הרוזה החדש והזינפנדל. צילום דוד סילברמן dpsimages

כישור – GSM.  יזרעאל –  ארגמן כרם ניל"י. אסף –  רוג׳ום 91 קברנה סוביניון 2014, 4 עונות פינוטאז׳ 2015. שילה – סדרת שור, ברברה. קובננט – סירה 2016. פסגות – פיק.  יקב אליגוטה – קברנה פרנק 2015. יקב טורא – גוורצטרמינר 2017. וורטמן – סוביניון בלאן וסמיון. גבעות – מרלו 2016 (הטוב ביותר בארץ).

גוש עציון – נחל הפירים. רמות נפתלי – מלבק חובה. דומיין סרור – רוזה מענבי גרנאש. הר ברכה – פטיט סירה. נעמן – בלנד פלויד הוורוד.  שטרן – קברנה פרנק. כרם בת שלמה – Betty’s Cuvée 2014   Drimia  – שיראז 2013.  צפרירים – הרוזה החדש והזינפנדל.

הדוכן הכי חם בתערוכה

שחר זיו, בעל הבלוג "לא מסונן", הצליח לאגד מספר יקבים ביתיים (גראז'), ולפתוח דוכן משותף ליינות היקבים. מדובר בייננים חובבים שמתמידים בעשיית יין כבר מספר שנים. חלקם מפתיעים ומרגשים, חלקם מאוד שונים בנוף. מה שבטוח שזו הולכת להיות טעימה מאוד מעניינת ומרתקת, ואסור לפסוח על הדוכן הזה. מה חייבים לטעום כאן: השרדונה של שירן,  INDIGO של יקב סימון,  Red Reserve של יקב בינון, הטרז'ר של יקב אפק. עוד יקבים שיטעימו בדוכן זה הם: 3 גפנים, סקוריה, אחת, סלובקיה, גיתות, וכרם אביתר.

הצלם דוד סילברמן שמתעד ומלווה את התפתחות תעשיית היין הישראלית, יציג במסגרת התערוכה תמונות נבחרות מעולם היין שלו
הצלם דוד סילברמן שמתעד ומלווה את התפתחות תעשיית היין הישראלית, יציג במסגרת התערוכה תמונות נבחרות מעולם היין שלו

הצלם דוד סילברמן – תערוכה בתוך התערוכה

הצלם דוד סילברמן יציג במסגרת תערוכת סומלייה 2018, תמונות נבחרות מעולם היין שלו. בין השנים 1991 עד 2010 עבד סילברמן כצלם עיתונות בישראל ובשטחי הרשות הפלסטינית עבור סוכנויות בינלאומיות – רויטרס וגטי אימג'ס. במקביל, מאז שנת 2004 משכה אותו תשוקתו ליין, לצילום של עולם היין על מגוון היבטיו: כרמים, יקבים, והאנשים  העוסקים בו. עד היום הוא מתעד ומלווה את התפתחות תעשיית היין הישראלית, ובשנים האחרונות הרחיב דוד סילברמן את תיעוד ותיאור עולם היין גם לארצות ברחבי העולם.

מסורת שנתית חדשה שנועדה לקדם את תרבות היין ולעודד קהלים רחבים לשתות יין בכל ימות השנה. צילום דוד סילברמן dpsimages
מסורת שנתית חדשה שנועדה לקדם את תרבות היין ולעודד קהלים רחבים לשתות יין בכל ימות השנה. צילום דוד סילברמן dpsimages

נחמת שותים בסומלייה – יש גם הגרלה

לראשונה ישתתף בתערוכה מועדון היין ״נחמת שותים״, שיציג בדוכן בקומה השנייה את רעיון המועדון כארגון צרכני יינות איכות בנגישות קלה ובמחיר שפוי – VFM (תל"כ – תמורה לכסף). בכל שעה החל מ- 19.30 תתקיים הגרלה של מארזי יין בין הנרשמים, וגם יוענק קופון המקנה הנחה המוגדרת כמשמעותית, ליינות של עשרה יקבים וגבינות ״הנוקד״, הנמנים על ״ספקים עמיתים״ לחברי המועדון.

לסיכום, תערוכת סומלייה 2018 (15-16 בינואר) בהיכל התרבות ת"א פותחת את שבוע היין – מסורת שנתית חדשה שנועדה לקדם את תרבות היין ולעודד שתיית יין בכל ימות השנה.  בהמשך השבוע (17-19 בינואר) יהיו מבצעים וטעימות בחנויות יין ברחבי הארץ, וביום שישי (19 בינואר) ייפתחו יקבים רבים למבקרים – ללא תשלום.

2017 הייתה שנה טובה לתעשייה, החל משנת בציר טובה, ומתחילים להרגיש שינויים בהרגלי הצריכה של חובבי היין: יותר לבנים, יותר יינות קלילים, והיקבים צריכים לקחת זאת בחשבון. שינויים פרסונליים ביקבים מעידים אולי על חלק מהשינויים שצריכים להיעשות, ואפילו נתוני מכון היצוא מראים כי שוק היין בישראל מתחזק משנה לשנה. להערכת מכון היצוא פועלים כיום בישראל כ- 250 יקבים, מתוכם כ- 70 יקבים מסחריים, והשאר יקבי בוטיק ויקבי גראז'. שוק היין בישראל מגלגל מעל מיליארד שקל בשנה. היקף הייצור עומד על כ-40 מיליון בקבוקי יין (כולל תירוש). להערכת מכון היצוא כ- 20% מייצור היין הישראלי מופנה ליצוא לרחבי העולם. שיהיה לחיים, והיי – יש משטרה בחוץ, אז מונית.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר