השבוע בענף היין 120: לקראת קמפיין ליין ישראלי בארה"ב ויקב בזלת הגולן ליואב לוי

השופט העליון עמית: "כשלעצמי אני נוטה לקבל כי מבחינתו של לוי יש משקל לקשר הרגשי שלו לאדמה, לכרמים וליקב". צילום דוד סילברמן dpsimages
נו, אז סוף סוף יהיה קמפיין ליין ישראלי בארה"ב – רק שייצא לפועל. העליון פסק שיקב בזלת הגולן יעבור לבעלותו של יואב לוי – רק שישלם לשותפים. ויש כאן שורת יינות לבנים ורוזה לחג האביב -רק שיהיה חג שמח

ריח אביב באוויר. סוביניון בלאן, שרדונה, גרנאש. יינות 2017 פורצים בכל הדרם אל חנויות היין והסופרים לקראת פסח, החג שבו מכירות היקבים עולות במאות אחוזים. תחרות BEST VALUE 2018 של סטודיו אבי בן עמי עשתה סדר בשלל מאות סוגי היין שיש עכשיו למכירה, ושווה לעקוב אחרי ההמלצות של מי שטעמו את היינות בצורה עיוורת. פה ושם נעלמו כמה יינות מהתחרות, אז אני פה כדי לתת את המלצותיי לפסח. וכן, גם קצת עדכונים מהשטח, כפי שאומרים אצלנו.

נקווה שהקמפיין יצליח ונראה שם גם יינות ישראליים. צילום pixabay
נקווה שהקמפיין יצליח ונראה שם גם יינות ישראליים. צילום pixabay

1: קמפיין למיתוג יין ישראלי בארצות הברית

מדובר בפעילות של מכון היצוא, בשיתוף המועצה לגפן יין, משרדי הכלכלה והחקלאות, והיקבים הישראלים. לפני שנתיים בערך החליטו במכון היצוא כי השוק האמריקאי הוא המקום שצריך להשקיע בו את מירב התקציב על מנת לקדם את יינות ישראל. לא השוק הסיני או האירופאי. מבחינת תפיסתה של דפנה שטרנפלד, סמנכ"ל ומנהלת חטיבת מוצרי צריכה במכון היצוא, השוק האמריקאי נחשב לחזק ביותר בכל הקשור ליינות ישראלים.

חברת השיווק הגדולה ביותר ליינות ישראלים כשרים באמריקה היא הרצוג, ששולטת ביד רמה ויש אומרים אפילו יד חזקה מדי בכל השווקים האמריקאים. הרצוג היא חברה של חרדים שהיינות שלהם כשרים ורובם מבושלים. יקב שלא עומד בתנאים של הרצוג, פשוט חסר סיכוי להתמודד עם מפלצת השיווק הזו. אבל מה, ישבה דפנה שטרנפלד עם צחי דותן מנכ"ל המועצה לגפן יין, ורקחו רעיון לעשות בארה"ב קמפיין ייחודי ליינות ישראלים עם חברת מיתוג ופרסום אמריקאית שמכירה את השווקים, לאו דווקא הכשרים, שתקבל את התקציב על מנת לחדור לשוק הלא כשר (יין ישראלי, לא יין דוסי).

גם לנו יהיה קמפיין כזה בארה"ב?
גם לנו יהיה קמפיין כזה בארה"ב?

בחודשים האחרונים פורסם המכרז בארצות הברית, ואכן נמצאה חברת פרסום ומיתוג. כל היקבים הישראלים יכולים להשתתף בתהליך, ועל פי גודלם ישלמו את החלק היחסי בעלויות הנדרשות, כשהמדינה שמה שקל על כל שקל שהיקבים שמים – הוגן לחלוטין. הרצוג התנתה את הצטרפותה למהלך בכך שחברת המיתוג שלה תעשה את העבודה, אולם התנגדות נחרצת של היקבים מנעה תהליך זה. נכון לעכשיו הרצוג לא במהלך, אבל הסיכויים שהיא תתעשת ותצטרף גדולים מאוד. מדובר הרי בקמפיין מיתוג שהעלויות שלו מתחלקות בין עשרות יקבים ותקציב מדינה, אז יעשה כל אחד את החשבון כדי להבין למה הם כן יצטרפו בסוף.

כרגע המהלך עדיין בבנייה לוגיסטית ותקציבית, ובחודשים הקרובים יתחיל הקמפיין השיווקי בארצות הברית. המהלך מבורך ואמיץ, ומי יודע – אולי סוף סוף יתעשתו היקבים ויעשו מהלכים משותפים נוספים על מנת לקדם את היין הישראלי בעולם.

צילום דוד סילברמן dpsimages
צילום דוד סילברמן dpsimages

2: פסח 2018 – מעבדות לחירות גרסת בית המשפט העליון

"כרם היה לידידי, בקרן בן שמן. ויעזקהו ויסקלהו, ויטעהו שרק. ויבן מיגדל בתוכו, וגם יקב חצב בו. ויקו לעשות ענבים, ויעש באושים" (ישעיה ה, א-ב)

יקב בזלת הגולן והיינן יואב לוי זכו בבית המשפט העליון, והיקב יועבר לבעלותו הבלעדית של לוי לאחר פירוק השותפות עם המשקיעים. לאחר כמעט שנתיים של התדיינות משפטיים וערעורים, החליט בית המשפט העליון כי מן הדין ומן הצדק להעדיף את החקלאי-כורם-יינן לוי שאין בכיסו ממון רב, על פני טייקונים שרצו לשלם הרבה מאוד כסף על מנת לסגור את היקב. בית המשפט קבע גם כי למיתוג יקב יש מחיר שצריך לקחת אותו בחשבון בעת מכירתו, והמיתוג הזה שייך ליינן לוי. בפסק דין ארוך ומרתק הוציא השופט עמית את לוי מעבדות לחירות.

יקב בזלת הגולן הוא שם נרדף ליינן והכורם יואב לוי. לא רבים יודעים כי ביקב יש עוד שני שותפים לא פעילים, יוסי בן ישי וגבריאל מגנזי, שבית המשפט כתב עליו שהוא מחזיק בחברות ציבוריות בשווי עשרות מיליוני שקלים לכל הפחות. בשנת 2016 ביקשו השותפים לפרק את השותפות ביניהם עקב מחלוקות, וקבוצת מגנזי פנתה לבית המשפט המחוזי והגישה המרצת פתיחה, שבמסגרתה עתרה להסרת קיפוח ולמינוי מומחה להערכת שווי החברה או לפירוק החברה. מנגד הגיש לוי תובענה לחייב את קבוצת מגנזי למכור לו את מניותיה על פי השווי בשוק החופשי של קונה ומוכר מרצון.  בשלב ראשון מינה בית המשפט מנהל חיצוני מיוחד, על מנת שהחברה תמשיך את הפעילות בייצור יין.

צילום דוד סילברמן dpsimages
צילום דוד סילברמן dpsimages

נוכח חילוקי הדעות בין הצדדים, ובהמלצת המנהל המיוחד, הסכימו שני הצדדים להיפרד, והשאלה המרכזית שעמדה על הפרק הייתה כיצד יש לבצע את ההפרדות. בית המשפט קבע בפסק דין כי לקבוצת מגנזי לא הייתה ציפייה של ממש להשתתף בניהול היום-יומי של היקב, ומגנזי גם לא התעניין במה שקורה ביקב, מאחר שהיקב נמצא בתחום הנחלה של לוי, והכרמים מהם בוצרים את הענבים אף הם בשטח הנחלה של לוי, וכל שכן לוי הוא בעל המקצוע ובעל הידע בכורמות ובהכנת יין, וגם היה הרוח החיה של היקב. לאור כל זאת ובשורה התחתונה, פסק בית המשפט כי יש להעדיף את הדרך של רכישה כפויה של מניות צד אחד על ידי הצד האחר בהתאם למחיר שיקבע על ידי מעריך חיצוני, וחייב את קבוצת מגנזי למכור ללוי את חלקם ביקב.

בחודש יולי 2017 הגיש המומחה את מסקנותיו לבית המשפט, וזה החליט כי שווי מניות קבוצת מגנזי הינו 500 אלף ₪, וכי על לוי לשלם סכום זה לקבוצת מגנזי בנוסף להחזר הלוואות בעלים של החברה בסך של 1.5 מיליון ₪, כך שלוי ישלם למגנזי סכום של שני מיליון שקלים על מנת להיפרד ולקבל עצמאות. לוי השלים עם פסיקת בית המשפט, אולם קבוצת מגנזי הגישה ערעור על ההחלטה. בית המשפט העליון, בשבתו כבית המשפט לערעורים אזרחיים, דחה בפסק דין ארוך ומנומק את הערעור של קבוצת מגנזי, והשאיר את ההחלטה כפי שהיא. כבוד השופט העליון עמית אף הוסיף את דעתו האישית כאשר דחה את בקשת הערעור של מגנזי, וכתב "כשלעצמי אני נוטה לקבל כי מבחינתו של לוי יש משקל לקשר הרגשי שלו לאדמה, לכרמים וליקב".

ובנימה אישית: לוי צריך עכשיו לגייס את הכסף על מנת לצאת מהשותפות. יקב בזלת הגולן ייצר במהלך כל השנים יינות משובחים שזכו באין ספור של מדליות, ומועדון לקוחות מסור ועובדים מסורים הם הגב החסון של היקב. אני רק יכול לצטט את שאול טשרניחובסקי "הָאָדָם אֵינוֹ אֶלָּא קַרְקַע אֶרֶץ קְטַנָּה, הָאָדָם אֵינוֹ אֶלָּא תַּבְנִית נוֹף־מוֹלַדְתּוֹ".  זה הזמן להגיע ליקב. יואב לוי, החקלאי, הכורם, היינן, האיש הטוב  שמחייך תמיד, מחכה לכולנו. לוי, עכשיו אפשר לנשום.

ניר חן הגיב

זכיתי לעבוד ביקב בזלת הגולן. התשוקה והאהבה של יואב ליין היא משהו מיוחד, וברור שזה עובר ליינות המצוינים שנעשים ביקב. טוב שטייקונים שאינם שותפים לאהבת היין והכרמים, יצאו מהיקב. בהצלחה ליקב וליואב, שהוא מחלוצי יקבי הבוטיק בארץ.

3: יינות לבנים לחג האביב

צילום דוד סילברמן dpsimages
צילום דוד סילברמן dpsimages

יקב דלתון – סוביניון בלאן פומה 2017

13% אלכוהול, תסיסה בחבית עץ. יין מרוכז מאוד המבטא אישיות חזקה, עם טעמים עשירים ומאוזנים. יוצא דופן במורכבות ובעסיסיות שבו. זה סוביניון בלאן שהולך למקום אחר, עם אין סוף טעמים וריחות שכל הזמן זזים בכוס. יין עצבני, מרגש, מינרלי ואינטנסיבי בפרי המשתולל שבו. יין עם אנרגיה חסרת גבולות. שאפו ליינן גיא אשל.

צילום דוד סילברמן dpsimages
צילום דוד סילברמן dpsimages

יקב אסף – סוביניון בלאן 2016

צבע קש חיוור עם פסים ירוקים. באף דשא, לימון, קליפת סיד, שמתערבבים ללא מאמץ עם יערת דבש, תה ירוק ותאנה בשלה. יין מובנה להפליא. יוצר איזון חלק בין המרקם העשיר והמשיי שלו, לבין החומציות הפריכה המוסיפה את השלווה ואת הרעננות לשכבות השפע של הפרי טרופי. יין חזק ועסיסי של היינן אסף קדם.

צילום דוד סילברמן dpsimages
צילום דוד סילברמן dpsimages

יקב ספרה – ריזלינג 2017

יין שופע ניחוחות וטעמים אינטנסיביים, המזכירים עשבי תיבול מיובשים, פרחים לבנים, לימון ופרי ליים. יש אורך ועומק גדולים של משחק עם הליים, רוזמרין טרי, פלפל לבן ורמז של פירות טרופיים. היין מסיים בחומציות טבעית טרייה המאזנת את עוצמת הטעם. מינרליות גאונית. יצירתו של דורון רב-הון.

יקב אלונה – סוביניון בלאן 2017

פירות ליים טריים, דשא קצוץ טרי גס, אשכוליות, טעמי zest לימון. בפה אינטנסיביות טובה, פריכות ובשלות. יופי של סוביניון בלאן עשו אלי אזולאי ומיכה רבאו.

צילום דוד סילברמן dpsimages
צילום דוד סילברמן dpsimages

יקב אדיר – סוביניון בלאן 2017

צבע זהב בהיר מבריק. ניחוחות של אשכולית ודשא עם מנטול. בפה תחושת קטיפה, מעודן ומאוזן באופן יוצא דופן. ארומה ופרי נתמכות על ידי רעננות יפה. גימור מתמשך. שאפו ליינן אבי רוזנברג.

מוטי טפרברג הבעלים עם הייננים אוליבייה פרתי (משמאל) ודניאל פרידנברג. צילום דוד סילברמן dpsimages
מוטי טפרברג הבעלים עם הייננים אוליבייה פרתי (משמאל) ודניאל פרידנברג. צילום דוד סילברמן dpsimages

יקב טפרברג – סוביניון בלאן שרדונה 2017

פריכות מרעננת ועשירה מאוד על החך. תחושת פה חלקה להפליא. ריכוז טוב ועומק של טעמים: לימון וסיד, טארט חמאתי עם תמצית אננס, קרמל מלוח, עשבי תיבול ירוקים מוסיפים אופי ומרקם עשיר. יין משובח של הייננים שיקי ראוכברגר, אוליבייה פרתי ודניאל פרידנברג.

צילום דוד סילברמן dpsimages
צילום דוד סילברמן dpsimages

יקב בן-חיים – שרדונה רזרב 2016

היינן איתי בן-חיים הוסיף לשרדונה 15% סוביניון בלאן. התוצאה: יין בעל גוף מלא, טעמים ומרקם עשירים ומפוארים. תפוח, לימון, שמנת ובריוש, טעמים קלויים מזמינים. היין נדיב על החך, עם טעמים של דבש יערה, פריחת אפרסק ואגס בשל. יין שצועק ודורש אוכל לידו.

צילום מדף הפייסבוק של יקב בן נון
צילום מדף הפייסבוק של יקב בן נון

יקב בן נון – רוזה מרלו 2017

פריך ומרענן, מתפוצץ עם ניחוחות וטעמים של פירות טריים. חומצות חדות מעניקות איזון וסיום מלהיב, מה שהופך את היין הזה של היינן לואיס פסקו לתענוג.

צילום מדף הפייסבוק של יקב הרי גליל
צילום מדף הפייסבוק של יקב הרי גליל

יקב הרי גליל – סוביניון בלאן 2017

היין שייצא לחנויות בקרוב הוא בשרני ומלא גוף. במערבולת הראשונה היין משחרר ניחוחות של אגס, נקטרינה, לימון ומשמש חמוץ. בפה המון מנדרינות ומינרליות נקייה להפליא. אחרי שהיין קצת מתחמם מתפרצים ריחות חמאה, והיין מקבל מרקם יותר שמנתי. כל הזמן משתחררים ניואנסים קטנים ושובבים. טעמי אלון, טעמי ערמונים שמוסיפים עוד שכבה של אופי ליין. היין שעשו הייננים מיכה ועדיה ובועז מזרחי אדם, צריך עוד כמה שבועות בבקבוק כדי להירגע ולהתאזן, וזה הולך להיות אחד הסוביניונים הנחטפים של הקיץ. שווה.

צילום דוד סילברמן dpsimages
צילום דוד סילברמן dpsimages

יקב נטופה – רוזה ROSADO 2017 מענבי טמפרניו

רוזה מטמפרניו זה לא משהו שאני נתקל בו הרבה בארץ, אם בכלל. טמפרניו הוא ענב שחור ועבה, כשהענבים גדלים באשכולות גדולים, חופפי עלים, ולמרות עובי הקליפה הענב רגיש למחלות ופטריות. האף של היין הזה פרחוני ופירותי. אפרסקים, מלון דבש, דשא ירוק טרי, פיטאיה ומי ורדים עדינים. בפה שלל פירות טרופיים.  אפרסק, מנגו, לימון, אשכולית. הסיום נקי, מוצק, וואו. פשוט רוזה נפלא של היינן פייר מיודובניק.

צילום דוד סילברמן dpsimages

יקב רקנאטי – ספיישל רזרב לבן 2016

צבע צהוב עם גוון ירוק אמרלד. האף עשיר ונשלט על ידי פירות הדר ולימון ירוק. האף השני, מורכב יותר, חושף פירות אקזוטיים (אננס, מנגו), אניס ומרירות שקדים. יין מאוזן ורענן עם גימור חמאתי אגוזי. בלגימת היין יש תחושה בשרנית של לנשוך לתוך אשכול ענבים טריים ובשלים. יין מרתק של הייננים גיל שצברג וקובי ארביב.

ציור של הנער אלישע וייזל מדף הפייסבוק של יקב גבעות
ציור של הנער אלישע וייזל מדף הפייסבוק של יקב גבעות

יקב גבעות – שאנין בלאן 2015

יין קלאסי מהעולם הישן. אף שופע פרחים לבנים, אפרסק לבן, אגוז מוסקט ואבן רטובה. המון מינרלים, פפאיה ירוקה וחומציות עסיסית. תענוג של יין שמביא לנו היינן שיבי דרורי.

צילום דוד סילברמן dpsimages
צילום דוד סילברמן dpsimages

יקב מדבר – שאנין בלאן 2016

יין שהפתיע אותי. זהו יין מרגש, לא רק ברעננות שבו, היין שטוף בריחות ובטעמים של פרחי קמומיל, תפוזים טארט, למון גראס ועשבי תיבול, החומציות הנמרצת שומרת אותו חזק, וממקדת את טעמיו העסיסיים. שאפו לייננים שחר לנדמן ודיאגו צ'ורלטי.

צילום דוד סילברמן dpsimages
צילום דוד סילברמן dpsimages

יקב ויתקין – מסע ישראלי לבן 2017

עשוי על ידי היינן אסף פז מענבי קולומבר, רוסאן, גראנש לבן, ויונייה ומעט גוורצטרמינר. יין פריך ומלא חיים. ריחות של  תפוחי סמית, דשא ולימון. בפה פירותי, דבש פריך וטעם עדין של אננס ופירות הדר. סיומת עוקצנית וחריפה שמעלה חיוך של אושר על הפנים.

יקב אפק (AG) – רוזה 2016

היינן אהרון ג'לח עושה אותו מענבי קברנה סוביניון, מרלו, שיראז ופטיט סירה. ליין גוון אלגנטי עם ניחוחות של תות שדה, פטל, עלי כותרת של ורד וטלק. החך מורכב, מונע על ידי ריבת תפוזים וקליפות הדר. טריות נמצאת כל הזמן בחלל הפה ובכל לגימה. סיומת של דובדבנים מבושמים ומעט מלוחים. יין אצילי.

בשנת 1988 נטע אלי בן זקן את הכרם הראשון בחצר ביתו ברמת רזיאל
צילום דוד סילברמן dpsimages

יקב קסטל – יין קינוח מענבי מוסקט 2015

ליין של אלי בן זקן יש צבע זהוב עם בהירות אטרקטיבית. על האף, אפרסק לבן, חבוש וניחוחות פרי אקזוטיים.   מתחיל מלא ורענן, עם נגיעות של ג'ינג'ר, משמשים ופירות מסוכרים. יין לנהנתנים. כייף לסיים ככה. חג שמח.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר