השבוע בענף היין 136: בציר 2018 נפתח

כובעים מקדמים מכירות יין? בפולין זה קורה. צילום אלון גונן
השבוע בציר הלבנים של 2018 נפתח עם טעימת הלבנים של צרעה מ-2017, כובעים מקדמים מכירות יין בפולין, באוניברסיטת אריאל הצליחו (אולי) להפוך יין לזהב, אמפורות בנות 2000 שנה בגבול לבנון, חגיגות יומולדת 25 לדרך היין, וערב פיוז'ן במועדון נחמת שותים

קצת היה קשה להאמין, אבל מספר ייננים דיווחו השבוע כי הם התחילו לבצור את היינות הלבנים שלהם. הגבות אכן מורמות, כי על פי מיטב המסורת הבציר צריך להתחיל עוד שבועיים-שלושה, ורק במקומות החמים באמת. אבל אם בוצרים עכשיו אז כנראה שיש סיבה לכך. בטעימה הפעם לבנים  מבציר 2017 של ערן פיק,  שהעביר אלינו בשנה שעברה את התחזית שלו.

ערן פיק - מודאג או אופטימי?
ערן פיק – מודאג או אופטימי?

1: יקב צרעה – הנבואה אכן ניתנה לייננים

ביקור קצר עם ערן פיק בכרם שורש בו גדלים כל הענבים המשמשים את היקב ליינותיו, הלחיץ את המאסטר. בטעימה אקראית של השרדונה, אכן המתיקות מתחילה להתגבש. עוד שבוע-שבועיים, וגם פה ידי הבוצרים יתחילו בעבודה. בשנת 2017 אמר ערן שהעונה הייתה ללא אירועים מיוחדים עד חודש יולי (זמן ההבשלה של ענבי היינות הלבנים), שהיה החם ביותר בעשורים האחרונים. החום השפיע בעיקר על ההבשלה של  הלבנים, ופחות על הענבים האדומים. מזג האוויר באוגוסט היה נוח ברובו, וההבשלה של האדומים התקדמה בצורה רציפה וטובה, והציפייה הייתה לקבל יינות מאוד מאוזנים ואיכותיים. עכשיו נחכה לתוצרי בציר של מונדיאל, ונראה אם האהדה לאלה שעפו ולמתח של רבע הגמר שמתחיל היום, תשפיע לא רק על הבוצרים אלא גם על הענבים.

שורש לבן 2017 – בלנד מענבי סוביניון בלאן – 75%, ושרדונה – 25%. 7 חודשי חבית. ניחוחות של הדרים ועשבי תיבול. יין טרי ועסיסי, עם חומציות ומינרליות משובחת, ושפע של משקל פרי המבטאים את המורכבות של היין הזה שזועק לאוכל. מחירו 150 ₪ בדרך היין. VFM (תל"כ – תמורה לכסף) .

הרי יהודה לבן 2017 – בלנד מענבי שרדונה – 75%, וסוביניון בלאן – 25%. 8 חודשי חבית. צבע  צהוב קש בהיר, עם גוונים ירקרקים. ניחוחות עשירים, מורכבים ואינטנסיבים. אף שופע פרי הדר, אגסים ופרחי שיטה, שנמצאים באיזון מושלם עם התווים המתוקים והמתובלים של העץ. החך  חמאתי אך תוסס, אלגנטי ומובנה היטב. מאופיין בתחושות המינרליות הקלאסיות, עם נגיעות של  אגוזי לוז.  זה יין למרחקים ארוכים, צעיר ובועט, שמחכה להתבגר ולהשביח. שאפו. מחירו 109 ₪ בדרך היין. VFM לחלוטין.

אלדד לוי הגיב

בציר 2018 מאיים ליפול בחלקו הגדול על ספטמבר עמוס בחגים. תעשיית הריבה בכוננות.

2: כובעים ויין בפולין עם זושה ואניקה

תערוכת היין השנתית של חברת שיווק יין גדולה בקראקוב, טומנת בחובה הפתעות שונות ומשונות כל שנה. יעל גיא, אחראית תחום אירופה של יקב רמת הגולן, הטעימה לפני שבועיים את יינות היקב. אני, שככה הייתי במקרה בעיר, החלטתי לקפוץ ולהגיד שלום ולטעום קצת יינות מקומיים.

העניין בתערוכה הנ"ל, הוא שהיין זו רק סיבה לאנשים למצוא להיות מיוחדים. הפעם התבקשו כולם לעלות על בגדי שנות השישים, והנשים התבקשו לחבוש כובעים מיוחדים.

האירוע התקיים במלון מפואר מחוץ לקראקוב, ובשעות הערב המוקדמות התחילו להגיע האוטובוסים שמסיעים את לקוחות חברת השיווק שהוזמנו לאירוע. מדובר בלקוחות הכבדים ביותר, שקונים את המשובחים והיקרים ביינות של חברת השיווק המקומית. טוב אז החלטתי לא לצלם בקבוקי יין אלא כובעים, כי ככה מוכרים יין. מדליק, מרענן ומעורר השראה.

משמאל הגפן הרגילה ומימין גפן אחרי זמירת שריגים
משמאל הגפן הרגילה ומימין גפן אחרי זמירת שריגים

3: יינות של אקדמיה – הופכים יין לזהב?

בתחילת חודש יוני התקיים באוניברסיטת אריאל כנס מחקרי יו"ש, ובין השאר התקיימה הרצאה תחת הכותרת 'גיזום גפן באביב ולא בחורף, משפר משמעותית את איכות היין', שבמרכזה הטיעון ששיטה חדשה לזמירת הגפן, כלומר דילול אשכולות בגפנים יינות אדומים עמוסות פרי מאוחר מהמקובל, משפרת את איכות היין מיין של כ- 30 ₪, ליין של כ 80 ₪, ואף חוסכת ימי עבודה.

ד"ר ישי נצר
ד"ר ישי נצר

ההרצאה הייתה תוצר של מחקר בו בחן ד"ר ישי נצר ממו"פ אזורי מזרח באוניברסיטת אריאל יחד עם צוות חוקרים, ובאמצעות שני ניסויי שדה גדולים בגפני יינות אדומים, את השיטה שהוצעה לראשונה ע"י גיל הררי, אגרונום ביקבי כרמל. לפי שיטה זו לא זומרים את הגפן בחורף, אלא ממתינים להתעוררות הגפן וללבלוב האביבי. במחקר נבדק המועד המדויק לביצוע הזמירה: שבוע, שבועיים ושלושה אחרי הלבלוב. לאחר שנבחנו מועדי הזמירות המאוחרות במשך למעלה משנתיים, בזנים של ענבי מלבק וסירה, התקבלו לפי החוקרים "תוצאות מדהימות". בעזרת זמירת השריגים הצליחו החוקרים לדלל את הפרי ללא צורך בהשקעת ימי עבודה על הדילול, להצעיר את עלוות הגפן (נו, מי לא רוצה אנטי אייג'ינג?), ולשפר את ביצועי הפוטוסינתזה. בטעימות היין שנוצר במסגרת המחקר נמצא שיפור המוגדר כ"דרמטי" באיכות היין, ולפי החוקרים השיטה החדשה הפכה את היין לכזה מיין באיכות של כ- 30 ₪, ליין באיכות של כ- 80 ₪ –  פתרון לכלכלת היין הישראלית? שלא לדבר על כך שהשיטה החדשה גם מקטינה את ימי עבודת הדילול. יפה: פחות ימי עבודה ויותר הכנסות. יש בה גם הפחתה בתופעות של התייבשויות עלווה האופייניות לחלק מהזנים, ומתרחשת בגפנים בהן לא בוצע דילול פרי או זמירת שריגים.

אז בואו ניתן קרדיטים: בקבוצת המחקר של ד"ר ישי נצר וד"ר אלישיב דרורי (גם יקב גבעות) מאוניברסיטת אריאל, השתתפו פרופ' זוז'ה גריצוויג מהפקולטה לחקלאות ופרופ' אהרון פיאט משדה בוקר, והוא מהווה את עבודת המאסטר של ידידיה סוויד, מתניה הראל ודניאל מינץ. המחקר בוצע בחסות המדען הראשי של משרד החקלאות ויקבי כרמל. עכשיו נותר לראות אם התגלתה אבן החכמים שהופכת יין לזהב.

צילום ד"ר ינון שבטיאל
צילום ד"ר ינון שבטיאל

האגרונומית מיכל אקרמן מיקב תבור הגיבה

מציעה לא לקפוץ למסקנות בכל האמור בסעיף 3. רק אומרת…

ניר חן מנהל ויינן יקב מרום אריאל באוניברסיטת אריאל הגיב

צריך לציין שכרגע מדובר בשני זנים – סירה ומלבק, והשינוי במועד הזמירה לא מתאים לכל זן. זאת שנה שנייה של הניסוי אצלנו, שרץ על כעשרים יינות מכל אחד מזנים אלה, וההבדלים ביין מורגשים מאוד ומהותיים.

4: אמפורות של אקדמיה – כדי יין בני 2000 שנה בגבול לבנון

המכללה האקדמית צפת דיווחה השבוע על כלי חרס שלמים בני יותר מ-2000 שנה, שחולצו ממערה במצוק תלול בשמורת טבע בגבול לבנון. היו שם אמפורות יין גדולות, סירי בישול וכלי חרס נוספים. מדובר במבצע משותף למכללה האקדמית צפת, רשות העתיקות, המרכז לחקר מערות ישראל, ומועדון שוחרי מערות. הסיפור התחיל כשבשנת 2017 ערך ד"ר ינון שבטיאל, חוקר מערות ומרצה בכיר ללימודי א"י במכללה, סקר לחיפוש אחר מערות ששימשו מקלט ומסתור בגליל המערבי, בחסות רשות הטבע והגנים. במהלך הסקר הופתע לגלות מערה תלויה על צוק תלול בגובה רב, שבתוכה כלי חרס עתיקים. בסוף השבוע האחרון חזרו למערה ארכיאולוג רשות העתיקות ד"ר דני שיאון וד"ר ינון שבטיאל, על מנת לבצע בה חפירה ארכיאולוגית ולחלץ את הממצאים לצורך מחקר. במבצע חילוץ הממצאים השבירים בני ה-2000 מגובה של כ-30 מ', השתתפו שניים מטובי גולשי הצוקים בארץ מהמרכז לחקר מערות (מלח"ם) ישראל של האוניברסיטה העברית בירושלים, ומתנדבים ממועדון שוחרי המערות – יש דבר כזה.

צילום ד"ר ינון שבטיאל
צילום ד"ר ינון שבטיאל

החופרים גלשו בחבלים לתוך המערה, וערכו חפירה ארכיאולוגית בה חולצו מהאדמה שני קנקני יין (אמפורות) גדולים שלמים, קערה, סיר בישול, שתי פכיות, ושברים של מספר קנקנים נוספים. ד"ר דני שיאון מרשות העתיקות, אומר כי נראה שהממצאים הם מהתקופה ההלניסטית – בין המאה השלישית למאה הראשונה. נראה שמי שהביאו את הכלים למערה התכוונו לחיות בה לזמן ממושך. ואנחנו שמחים תמיד לראות שהאמפורות היו חלק אינטגרלי מציוד המטבחים כבר אז. לחיות במערה? מילא, להסתתר מהאויבים? מילא, העיקר שיהיו אמפורות ליין שנשתה שם.

עוללות

אורי שקד (משמאל) ואלי שקד - מנכ"ל רשת דרך היין
אורי שקד (משמאל) ואלי שקד – מנכ"ל רשת דרך היין. צילום אורי טאוב

חגיגות 25 שנה לרשת דרך היין – זה מתחיל

רשת החנויות דרך היין מציינת החודש 25 שנות פעילות, ומדווחת כי במהלך השנה יתקיימו מספר אירועים במסגרת החגיגות, ובמרתף החנות ברחוב החשמונאים יתארחו ייננים ישראל ומהעולם, ויטעימו יינות אהובים עליהם במיוחד. ב-9.7 יארח המרתף את דניאל קיאוסקי – סומלייה ומנהל ייצוא של יקב Molitor מגרמניה. ב-19.7 מפגש עם אלי בן זקן, יינן ובעלים של יקב קסטל, שיטעים יינות ממרתף היין הפרטי שלו, בהם גראן וין דאבל מגנום מהשנים 1997, 1998, 1999 ו-2008.

דורון ועינת יצחקי – פיוז'ן במיטבו

ערב של פיוז'ן במועדון היין נחמת שותים

צביקה אמיתי ועמי ארליך יארחו את דורון יצחקי ויינות פיוז'ן אותם הוא מייצר ביקבים ברחבי העולם, למפגש מיוחד עם יינן ויינותיו המסקרנים עקב השילוב בין כרמים ויקבים בעולם, וסגנון היינן והשפעות הישראליות שלו. האירוע יכלול טעימה ואפשרות קניית היינות במחירים, שהמארגנים מבטיחים יהיו מוזלים לערב זה. לא משלמים כניסה, כן משלמים 20 ₪ עבור כוס רידל קריסטל. יום חמישי 12.7.18, מ- 18:30 עד 21:30, רופין 3 קריית אונו.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר