השבוע בענף היין 138: מלחמת העולם בענף הוכרזה רשמית

כולם בוחשים. בתמונה אצבעותיהם של תלמידי כפר הנוער מאיר שפיה. צילום דוד סילברמן dpsimages
רשת שופרסל שחררה כדור שלג של הוזלת מחירי יינות פרמיום, והכדור מתגלגל וסוחף איתו את כל מה שבדרכו. קראו גם מה צריכים לעשות יקבי הבוטיק והמסעדנים עכשיו, וסיום בפרידה כואבת ממשה ספאק ז"ל

השבוע התכוונתי לכתוב על השקה של יקב ישראלי חדש בשם נטע N, על שני יקבים מגרמניה – אחד חובב ציוני פרקר ואת השני זה לא מעניין בכלל, התכוונתי לכתוב על חברת הכרם וזכייתה ב 24 מיליון שקל, והיו גם כמה יינות שהביקורת עליהם מוכנה, יקב שורק שחוגג 25, בקבוק כחול שהגיע מיקב בנימינה ויקב כהנוב שמפגיז כל שבוע באירועים מטורפים. אה כן, גם מה שתה ראש ממשלת הונגריה בארוחת הערב שלו בארץ – ורד מיקב טורא הייתה מסמיקה אם הייתה יודעת. אבל הכל מתגמד, כי הידיעה על מותו של משה ספאק איש הטרה וינו, הגיעה בשעות הצהריים, והלוויה הייתה הלילה. אז בתעשייה שלנו יש איזו תחושה של אובדן דרך ופשוט מכירת חיסול. מנכ"לים של יקבים, היכל היין, דרך היין, יין בעיר. הכל נעשה סלט פירות, שלצערי הפירות בו בואשים.

1: מלחמת עולם הוכרזה רשמית בענף היין הישראלי

מה שהתחיל במהלך של חברת שופרסל, גולש כרגע למלחמת עולם, בין חנויות רשת יין בעיר, לבין חנויות דרך היין של משפחת שקד – גם שותפים ביקב רקנאטי, ושיווק היקבים רמת הגולן והרי גליל ע"י חברת היכל היין שלהם. יין בעיר, במהלך שלדעתם מציל את תעשיית היין מבחינת קריסה וחרפה, החליט למכור את יינות הפרמיום של היקבים הגדולים במחירי רצפה. על פי הפרסומים שהתחילו אתמול, הם פתחו במלחמה גלויה נגד האחים שקד ורשת דרך היין, במה שמוגדר כמבצע עד 1.8. אבל כדור השלג התחיל להתגלגל, ואם חבורת הבובות ששולטות  על היקבים הגדולים לא יחליטו מהר מה לעשות, הולך להיות כאן אסון.

לפני כשלושה שבועות לערך יצאה רשת שופרסל במבצע מכירות יינות פרמיום, שעד עתה היו שמורים אך ורק לחנויות היין והיקבים. אלו יינות שהיקבים משקיעים כסף רב במיתוגם לאורך כל השנים, והם מהווים את יינות הדגל שלהם. אלו יינות שאף אחד לא היה מעלה בדעתו שהיקבים יסכימו כי יימכרו ברשתות השיווק, והיקבים משקיעים מאות אלפי שקלים בהחדרת היינות הללו לתפריטי המסעדות.

אני כבר רוצה לקבוע כאן, שאין לי ולו מילה רעה אחת על המבצע של שופרסל. האשמה כולה היא של היקבים ושל אלה שמשווקים אותם. שופרסל היא רשת ידועה בהורדת מחירים ובליעת מוצרי פרמיום, כגון משקה הקולה שהיא הביאה מתורכיה במחיר רצפה על מנת לשבור את מותג קוקה קולה. מבחינתם אין שום הבדל בין קולה ליין בחנויות שלהם. אין שום הבדל. זכותם. ועומדת לזכותם האמירה כי הם קודם כל דואגים לצרכן, ואם הם מקבלים הנחות מהיקבים הם מגלמים אותן ישירות ללקוח – שלא כמו המסעדות, למשל.

צילום רונן אוחיון
צילום רונן אוחיון

היקבים הגדולים הם אלה ששחררו את היינות לרשת שופרסל במחירים שהרשת יכלה למכור במחירים נמוכים המותירים לה רווח נאה. בעלי היקבים הם אלה שממלאים עכשיו את פיהם מים, ולא מוכנים להגיב או לקחת אחריות על המהלך המאפשר מחיר קנייה לצרכן הסופי, הנמוך משמעותית ממחיר הקנייה של מסעדות או חנויות.

יאיר שפירא מנכ"ל יקב רמת הגולן. גם הוא הגיע מהקפה. צילום דוד סילברמן dpsimages
יאיר שפירא מנכ"ל יקב רמת הגולן – לא מגיב. צילום דוד סילברמן dpsimages

מה חושב לו מנכ"ל שמחליט להרוס מותג שעובדים שנים כדי לבנות אותו, ואז במבצע חסר היגיון ותחום בזמן קצוב, הורס אותו? יין המערה של בנימינה 150 ₪ (ועוד במבצע של 3+1); יראון של הרי גליל – 67 ₪, הר עמשא של יקב יתיר כרמל – 67 ₪, רמת הגולן ירדן מרלו וסירה – 67 ₪. מדובר ב- 20% פחות ממחירי חניות היין המקצועיות, המחיר בו מסעדה קונה את היין מהיקב.

מי החליט באופן מחושב להרוס את חנויות היין? מי החליט לפגוע במותגים הללו ולגרום לבעלי מסעדות להוציא את היינות האלה מתפריטי היין שלהם? הרי מה ההיגיון לשלם על יתיר במסעדה פי חמישה ממחיר שופרסל? ההיגיון אומר לקנות את היין בשופרסל ולהביא אותו למסעדה ולשלם דמי חליצה. ואם אין כאן משהו מחושב, אז לעזאזל מה חשבתם? מה חושב היום מנכ"ל יקב בנימינה, שמבין כי תם עידן המערה ואפשר למלא אותה במים? 150 ₪ למערה, ונכון לכתיבת שורות אלה המחיר ירד ל- 99 ₪ ברשת יין בעיר.

נדב ארנס – בן למשפחת כורמים ומכיר היטב את היקב. צילום שוקה כהן
נדב ארנס מנכ"ל יקב כרמל. לא מגיב. צילום שוקה כהן

מה חשבתם יו"ר ומנכ"ל יקב כרמל, שלקחתם את המותג יתיר שעדיין חי, נושם ובועט, ומייצג את כל יקב כרמל ובזכותו אתם עדיין איכשהו צפים? מה עבר לך בראש מנכ"ל יקב רמת הגולן והרי גליל, והביא לכך שסדרת ירדן נמכרת ב- 67 ₪ ויראון ב- 67 ₪? דרך אגב, מחירי שני היינות ירדו ל- 59 ₪  במהלך כתיבת שורות אלה ברשת יין בעיר. מה עובר בראשו של מנכ"ל יקב ברקן סגל כשברקן סופרייר נמכר ב- 99 ₪? כל אותם מנכ"לים לא הגיבו לבקשה שלנו לקבל תשובות ענייניות, אמתיות, ואולי הגיוניות.

אורי שקד (משמאל) ואלי שקד - מנכ"ל רשת דרך היין
אורי שקד (משמאל) ואלי שקד – לא דנים בהסכמי סחר עם לקוחות באמצעות התקשורת. צילום אורי טאוב

אין הגיון כשמדובר במנכ"לים שאין להם מושג בענף היין – אנשי קוסמטיקה, קפה וקופסאות שימורים. אתם במו ידכם נתתם את האישור לגמור את עידן היקבים הגדולים בחנויות יין מקצועיות ובמסעדות. אין חנות יין שיכולה להתמודד עם מחירי שופרסל. אף מסעדה לא תרצה להחזיק אתכם בתפריט, כי איך הם ימכרו עכשיו יראון ורקנאטי רזרב במסעדה, כשהיינות הללו מגיעים לבית הלקוח ב -67 ₪ לצד שקית של תפוחי אדמה ובצל, ואולי מתקררים עם העוף הקפוא שהוזמן במשלוח. האם עניין בכלל מישהו מהמנכ"לים איך היין שלו מגיע לבית הלקוח, איך הוא נשמר במחסן שופרסל, האם הרכב מקורר? אז התשובה היא לא עשיתי הזמנה של מספר יינות דרך שופרסל דיל; וכן, המחיר היה בהתאם למה שפורסם; וכן, הם אפילו הגיעו בזמן. אבל תשפטו בעצמכם, כי התמונות מדברות בעד עצמן.

ג'יל אסולין מנכ"ל יקב ברקן. צילום אלירן אביטל
ג'יל אסולין מנכ"ל יקב ברקן. צילום אלירן אביטל

השיעור הראשון שמלמדים בשיווק ומכירות, מדבר על היכולת להגן על המותג על מנת להישאר אמין בשוק תחרותי. ברגע שמתחילים לסרסר את המותג המוביל – הכל נפגע. האמינות מול הלקוח, האמינות מול הספקים, האמינות מול בעלי המסעדות, הסומליירים ועוד. בשיעור השני מלמדים שהמותג צריך להיות כל הזמן בפרונט, על מנת שיציג בעקביות והתמדה  את אותה הבטחה, משום שהצגה לא עקבית שלו תמתג את העסק כלא יציב, תפגע באמינות ותבלבל את השוק. לצערי, זה מה שכל אחד ואחד מהמנכ"לים עשה למותג היקב שלו, מסיבה שאף אחד לא יגיד אותה, אבל כנראה שהם מייצרים יותר יין מכפי שהם יכולים למכור, ובמטרה להמשיך לחיות, הם מקריבים את המותגים הטובים ביותר שלהם.

החודש יתקיים יריד היקבים הביתיים השנתי – חשוב שימשיכו להתקיים ואיתם היריד

זה הזמן של יקבי הבוטיק

לחלל שייווצר צריכים להיכנס יקבי הבוטיק. הגיע הזמן שבעלי שהמסעדות וחנויות היין יעיפו מהמדפים שלהן ומתפריטי היין את כל המותגים שעכשיו פגעו בהם. הגיע הזמן שיקבי הבוטיק הנפלאים שיש לנו כאן בארץ, ירימו ראש ויחד יבינו שהם חייבים לנצל את ההזדמנות, לפני ששוב היקבים הגדולים יבינו שהם בבעיה, ויתחילו להזרים כספים ולתת מקררי יין וחופשות למלצרים על מנת להמתיק את הגלולה. הם יעשו זאת. אין לאף אחד שום צל של ספק. אבל זה הזמן שציבור חובבי היין יחבק אתכם. אתם אלה שמעניקים את הצבע לתעשיית היין, את היינות המיוחדים, בשתי ידיים מיובלות עושים יינות מיוחדים. אתם אלה שמנהלים יקב קטן, שעובדים סביב השעון בכרם, ביקב באירועי היין, ומכתתים רגליכם על מנת למכור את היין שלכם בכל מקום אפשרי. הגיע תורכם. הרשימה ארוכה, ולכן לא נציין שמות כדי לא לפגוע באף אחד שלא נציין את שמו.

קהל רוכשי הכרטיסים זכה להנחות מגוונות ברכישה מוקדמת
צילום ידיד לוי

אלו האנשים הטובים באמת של התעשייה, הם ישמרו על המותג שלהם בשבע עיניים כאילו היה ילדם הקטן. הגיע הזמן לשינוי, הגיע הזמן לצאת אל החנויות והמסעדות בראש מורם. הגיע הזמן לדבר על ערכים שהיקבים הגדולים איבדו. על משפחתיות, ענווה, ערבות הדדית. לא צריך לפחד מחזרה לשורשים. לא צריך לפחד להיאבק מול הגדולים. הם איבדו את הערכים, את ההדדיות, את המשפחתיות. דוגמאות? התארגנות של וועד עובדים ברמת הגולן – של עובדים שאיבדו אמון, סילוק יהודים ממוצא אתיופי מקווי מילוי ביקב ברקן, דריסת הכורמים ומכירת ההיסטוריה ביקב כרמל, והרשימה ארוכה, אסור לשכח להם את זה.

צילום איל גוטמן
צילום איל גוטמן

עסק קטן כמו יקב מול חנות קטנה מול מסעדה קטנה. הדיבור צריך להיות בגובה העיניים, עם חיוך, לא עם שוחד והבטחת נופשונים. ואתם בעלי חנויות ובעלי מסעדות, הבנתם איזה סיבוב עשו עליכם. אל תתבלבלו, עשו עליכם סיבוב. הגיע הזמן לחבק ולחזק אחד את השני. בעלי היקבים הקטנים והאיכותיים. תחזירו את תעשיית היין למקום בו היא צריכה להיות.

רשת יין בעיר הכריזה מלחמה, והיא ממוקדת בעיקר במותגים מסוימים. אני לא בטוח שהמלחמה הזו הכרחית וראויה. לעשות זאת דווקא עכשיו, נראה מאוד ילדותי ולא ראוי לאנשי מקצוע שנמצאים בענף עשרות שנים, ואני מניח שגם דואגים לענף, זה לא הזמן לקטנוניות ולמלחמות אחים. זה הזמן למנף את המצב שנוצר. אפשר למכור יין פרמיום ישראלי במחירים שווים לכל נפש. אפשר להנגיש יינות איכות במחירים חברתיים. כן, מחירי היין הישראלי צריכים לרדת, גם בחנויות ובטח במסעדות. כולנו יודעים שהיקבים נותנים הנחות של עשרות אחוזים, וכולנו גם יודעים שזה לא מגיע ללקוח הסופי. כאן רשת שופרסל עשתה מהלך נכון. היא פתחה את העיניים של כולנו, ואפשרה לנו ליהנות מההנחות שהיקבים נותנים. זו תרומתם הגדולה, ורק בגלל זה צריך לבוא המהפך במחירי יינות הפרמיום בארץ. אף אחד לא יכול לטעון יותר שאי אפשר להוזיל מחירים. תנו לציבור ליהנות ממחירים שפויים.

תגובת חברת שקד

הסכמי הסחר הם בינינו לבין לקוחותינו, ואיננו נוהגים לדון בהם באמצעות התקשורת.

תגובת יקב רקנאטי

הסכמי הסחר הם בינינו לבין לקוחותינו, ואיננו נוהגים לדון בהם באמצעות התקשורת.

מנכ"ל יקב בנימינה אושיק אפרים: סרב להגיב

מנכ"ל יקב כרמל נדב ארנס: סרב להגיב

מנכ"ל יקב רמת הגולן יאיר שפירא: סרב להגיב

מחברת שופרסל לא התקבלה תגובה.

רונן אוחיון מרשת יין בעיר הגיב באופן פרטי

שיתוף הפעולה בין הצדדים נכון בכל הרמות, הן בבחינת העזרה ההדדית של עסקים קטנים אחד לשני כלכלית וגם אל מול הכוחניות של העסקים הגדולים. צאו בעלי יקבים לחנויות, זה הזמן שלכם לעזור לבעלי החנויות לקבל החלטה ולעשות מהלך!

משה ספאק - עושה ימים ולילות על מנת שהתחרות אכן תהיה בינלאומית
משה ספאק – עשה ימים ולילות על מנת שהתחרות אכן תהיה בינלאומית

2: משה ספאק ז"ל – שר החוץ של טרה וינו

טרה וינו זה הרבה כוכבים. ייננים מוכרים, יינות בעלי מדליות. משה ספאק הוא האחד שליווה את התחרות הזו שנים, ועשה ימים ולילות על מנת שהתחרות אכן תהיה בינלאומית. עם שופטים מכובדים, עם תקנון שיישמר על פי הפרוטוקול, עם חיפוש אחרי עוד מדינות שישלחו נציגים כדי לקדם את תעשיית היין הישראלית. איש שהקשרים הבינלאומיים שלו הגיעו לכל פינה. אין תחרות יין בעולם בכל רגע נתון, שהוא לא היה מודע לה. אין תחרות יין בינלאומית ראויה שהוא לא ארגן משלוח של יינות ישראלים על מנת שישתתפו בה ויוכרו בעולם. זאת בעבודה סיזיפית, עמוסה בקשיים ארגוניים, וכמובן לחץ עצום מצד בעלי יקבים שמשתתפים בתחרויות השונות ורוצים לזכות בפרסים.

משה ספאק היה האיש מאחורי הקלעים. במבט הדרום האמריקאי שלו, בחיוך מתחת לשפם, ובעיקר במקצועיות הרבה ובשקט שהקרין סביבו, חרף הטמפרמנט הדרום אמריקאי שלו. ספאק היה האיש  מאחורי הקלעים של טרה וינו. מחלת הסרטן הכריעה אותו. הלילה קברנו את משה, כשעשרות חברים ליוו אותו בדרכו האחרונה. חודשים של כאב וסבל עברו עליך, לך לנוח חבר, הכל יהיה בסדר פה . טרה וינו 2019 תהיה מוזרה בלעדיך.

9 תגובות

  1. מעניין…
    אבל לא הבנתי אותך, אז זה טוב ורק היקבים אשמים? אתה רוצה שהצרכנים יהנו או לא, אתה בצד הצרכן או רק נגד היקבים? שופרסל בולעים מוצרים או תורמים? אגב, מה אתה היית עושה במקום בעלי היקבים, גם ממליץ ללקוחות לעבור למתחרים? בא ואומר, אפשר היה לתת לעובדות פרשנות קצת יותר מאזנת (בהיבט מקצועי מנסיונך בתחום).

    "האשמה כולה היא של היקבים ושל אלה שמשווקים אותם. שופרסל היא רשת ידועה בהורדת מחירים ובליעת מוצרי פרמיום"

    "…אם הם מקבלים הנחות מהיקבים הם מגלמים אותן ישירות ללקוח – שלא כמו המסעדות, למשל."

    "כאן רשת שופרסל עשתה מהלך נכון. היא פתחה את העיניים של כולנו, ואפשרה לנו ליהנות מההנחות שהיקבים נותנים. זו תרומתם הגדולה"

    שבת שלום!

  2. ממתי אתה אמור לדאוג לתפריט היין של המסעדות? חסר יקבים פלצנים שימכרו יין במחיר מופקע? נכון לעכשיו גם רמת הגולן שהוזילה את סדרת ירדן אחראית גם לכמה מהיינות היקרים ביותר בשוק כמו ירדן קצרין וירדן רום וסדרות בראון ואל רום. יחד עם יקב אלכסנדר אני לא דואג לענף המסעדנות שימשיכו למכור כוסית יין ב500 ש"ח… הוזלת המחירים על יינות שווים יכולים להוביל להתעניינות נרחבת יותר מצד הציבור הישראלי שלא נחשב כיום ככזה שיש לו תרבות שתיית יין. אולי שופרסל תהיהאחראית למהלך המבורך.

  3. אלון, אם הזמנת יינות, בטח ראית שרובם משנת 2015, קרי יינות משנת שמיטה שהיקב צריך לחסל במחיר מוזל (אוצר בית דין מאפשר לגבות רק החזר הוצאות), לגבי היינות שאינם משנת שמיטה, מדובר על אלטיטיוד משנת 2012 ואבני החושן מהשנים 2010-2011, יינות שהערבים חייבים להיפטר מהם ויפה שעה אחת קודם.
    שופרסל הרימו את הכפפה עוזרים ליקבים במשימה ועל הדרך ממתגים את האתר שלהם כסוג של אמזון מקומי שמוכר הכל.
    לגבי היקבים, הם עסוקים עכשיו בבציר 2018 אז אל תפריע להם עם שאלות על יינות מבצירים קודמים…

    דבר נוסף, המחירים שציינת בכתבה ברשת יין בעיר, הינם לבקבוק אחד בלבד ומותנה ברכישת שישיית יינות במחיר מלא.
    כך שזה לא בדיוק תחרות ולא שבירת שוק.

  4. לא הבנתי אותך בכלל.
    בשיטוט קל באתר שופרסל אין זכר למחירים שרשמת כאן(67 שח), אלא 89 שח שזה המחיר הרגיל ואפילו טיפה יקר יותר.ביין בעיר צריל לקנות ארגז כדי לקבל הנחה,לא בטוח שזה משתלם בטח לא שובר שוק.

  5. בעיה גדולה – יש כאן המשך של אובדן דרך של היקבים הגדולים
    שלא יודעים לשמור על ערך המותג
    יקב שמחזיק מעצמו – לא נותן בשום מצב ולא מאפשר אפילו במחיר של "ריב" עם הרשתות
    למכור את היינות פרימיום שלו בסופרמרקט
    בדרך כלל היתה הפרדה מוחלטת בין יינות סופרמרקט ליינות של חנויות יין
    גם בגלל ה"רפיוטיישן" וגם בגלל תנאי האחסון והטיפול ביין
    לכו תציצו במחסנים מאחורי הקלעים ברשתות השיווק ותראו איך יינות יושבים שם ומשתזפים בשמש
    אחר מגיעים ללקוחות
    ואז כבר מדובר בשם הטוב של היקב
    בקיצור
    הרצון ל"הביא" מכירות גבר על הרצון לשמור על המותג
    וזו טעות גדולה שכמו שרואים מושכת גם את יין בעיר(בכוחניות מול הספקים-מבלי לשאול אותם בכלל) ודרך היין (שהם למעשה ספק גדול – רמת הגולן ) להוריד מחירים
    ויאללה בלאגן

  6. לכבוד הגברת קרביצקי
    ניקוי אורוות פיטורי מנכלים בכרמל וברמת הגולן? את חזקה בטיעונייך
    טולי קורה מעל עינייך.
    איפה היית כשאכול ושאטו פגעו במזכירתה של ענת הוציאו דיבתה רעה פירסמו התנצלות ושילמו הוצאות וזה הצליח לעבור כאן מתחת לרדאר של הקוראים למה אז לא הקמת כל צעקה? למה אז לא הבעת כל עמדה?

  7. אתה ממש מאוכזב מירידת המחירים .יש תחרות וזה טוב יינות הפרמיום נגישים וכך צריך להיות ,שיפסיקו להשקיע מאות אלפים ומיליונים כדברך יוזילו את המחיר ויתנו לאיכות היין לדבר.מהכתבה אתה נרא המאוד מאוכזב ונעלב אפילו יותר מהיקבים עצמם ,לא מצליח להבין מה האינטרס שלך להשאיר את מחיר היין בשמיים אתה צריך לשמוח זה יעשה טוב לכולם שנים אנו טוענים שמחירי היין בארץ מוגזמים ואין להם אח ורע בעולם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר