השבוע בענף היין 141: גיבורת בציר שהענף על כתפיה ועפיפון תבערה בכרם טורא

נועה מעוז - נציגת מועצת גפן יין בנושא חומר ריבוי. קראו למה זה חשוב כל כך. צילום רוברטה מירוסלאס
השבוע, כשהלב עם תושבי עוטף עזה והדרום, שמענו על בלון תבערה ממקור לא ידוע שנחת בכרם בשומרון. אנחנו מציגים גיבורת בציר שבזכות פעילותה עשויה להיות גיבורת הבצירים בשנים הבאות. אלון השכים לכרם הקברנה פרנק של מרגלית ובהחלט יש מה לדווח, וגם לכרמל יש מה לספר

1: עפיפון תבערה בכרם יקב טורא

לראשונה אפשר לדווח על עפיפון תבערה בכרם, ועוד כרם ביו"ש ולא בדרום. בשני  בבוקר הגיע עפיפון תבערה לכרמי יקב טורא של ורד וארז בן סעדון, שעל הר גריזים בשומרון, וזאת בעיצומה של עונת הבציר. העפיפון לא הצליח להבעיר את הכרם. ליקב טורא 560 דונם של חקלאות באזור, כולל כרמי ענבים וזיתים. גורמי הצבא והמשטרה ניסו להבין בדיוק מהיכן הגיע העפיפון, והאם זו תחילתה של שיטה, או שמא היה זה מעשה חד פעמי.

ורד בן סעדון למודת הקרבות התראיינה ברדיו, וכמובן ראש מועצת יו"ש וחברי כנסת שגינו, והכריזו כי זהו, המלחמה בשער וטרור העפיפונים עובר מעזה ליו"ש, ושומו שמיים עזה זה פה. אז דקה אחרי שהעפיפון נחת, משרד היח"צ דאג להעביר לנו את הידיעה, וכמובן שידיעה חמה כזו צריך לפרסם. אבל אנחנו עצרנו קצת, והחלטנו לחכות לתגובת המשטרה והצבא, שאחרי שסיימו את הבדיקה לא יכולים ממש לשים אצבע מסוימת מי שלח את העפיפון. מה שגורם בכיר כן אמר, זה שנבדק כיוון הרוח בזמן בו העפיפון הגיע לאזור יקב טורא. על פי כיוון הרוח, העפיפון לא הגיע מכיוון שכם אלא יותר מכיוון מערב, בו יש ישובים ישראלים וכל מיני נערי גבעות. נבדק גם כיוון חקירה זה, ועל פי חומרי הגלם מהם עשוי העפיפון, בודקים האם אלה בכלל קיימים בגדה. בקיצור, כל העסק תמוה ורגיש, ולא בטוח שמדובר בעפיפון פלשתינאי.

זה עשה קצת רעש וקצת פרסום, ולאחר כמה ימים כל העסק נרגע ונשכח, ואף אחד לא רוצה יותר להגיב או להגיד משהו. אז לפי התמונות יש עפיפון, ויש איזה כתם של שריפה בשדה קוצים, ולא ממש בכרם. בקיצור: חם ביקב טורא, אבל לא בגלל עפיפון תבערה, אלא יותר בגלל שהתסיסות משחררות חום וגזי אלכוהול.

נועה מעוז. צילום רוברטה מירוסלאס
נועה מעוז. צילום רוברטה מירוסלאס

2: גיבורת בציר 2018 שבוע 2 – נועה מעוז

אחרי שבשבוע שעבר היו לנו שני ייננים גיבורי בציר, השבוע נבחרה אישה אחת. היא קצת מאחורי הקלעים, אבל כל יינן וכל חקלאי מכיר ויודע, כי רק בזכות הקפדה והתמדה יוכל ענף היין לשרוד את מתקפת הווירוסים שפוקדת אותו. נועה מעוז, שעבדה ביקב רמת הגולן במחלקה לגידול יין, יש תפקיד חדש והיא נציגת מועצת גפן יין בנושא חומר ריבוי. בעקבות התפשטות וירוס ליפרול 3 וניתוק המגע עם  חוות יזרעם, מקימה מועצת גפן יין חוות ריבוי בסטנדרטים מחמירים. המטרה היא למנוע חשיפת חומרי הריבוי החדשים שמגיעים מדרום אפריקה לווירוס.

עלים נגועים בליפרול 3
עלים נגועים בליפרול 3. צילום רמי בר מאור

נועה, שמכירה את הנושא מקרוב, ומבינה כי צריך לעשות סוג של קופי פייסט על חוות הריבוי של יקב רמת הגולן, הוציאה עדכון בנושא חומר ריבוי גפן היין, שמחייב את כל מי שרוצה להקים חוות גידול. חומר הריבוי השייך למועצה יישמר בסטנדרטים הגבוהים ביותר, ויעבור בדיקות מסודרות בכל שנה בהתאם לפרוטוקולים של השירותים להגנת הצומח ושל ועדת חומר הריבוי של המועצה. על מנת לספק חומר ריבוי לענף כולו יוקמו חלקות ריבוי חדשות, והמטרה היא שגם בחלקות הריבוי יישמרו סטנדרטים גבוהים במיוחד לטיפול וגידול חומר הריבוי כדי לשמור על החומר נקי לטווח ארוך. נכון להיום יובאו 38 קלונים של זנים וכנות מרכזיים, שייתנו מענה לענף לשנים רבות. האחריות על כתפיה של נועה מעוז אדירה, וכנציגת המועצה תפקידה הוא להמשיך לחפש מקורות חומר ריבוי נקיים לייבוא, על מנת לאפשר נטיעות בשנים הבאות עד להסדרת נושא חומר ריבוי נקי בישראל.

זהו תפקיד לא פשוט, ורק שיתוף פעולה בין כל הגורמים יצליח להציל את הענף.

אסף מרגלית. צילום אלון גונן
אסף מרגלית. צילום אלון גונן

3: ביקור ביקב בבציר – מרגלית

יקב מרגלית ממוקם בבנימינה, ואני הגעתי קצת אחרי שבע בבוקר לחלקת הקברנה פרנק שנבצרת ידני בקצב מהיר. אסף מרגלית היינן, ורמי ליבנה – הצלע השלישית בצוות המקצועי ביקב, מעמיסים ארגזים קטנים על עגלת הטרקטור, ואלה מוסעים למקרר ביקב. כרם בנימינה של מרגלית, ששטחו 10 דונם, נטוע קרוב לחוף הים צמוד למושבה בנימינה, בחצי הדרך בין חיפה לתל-אביב. לחות האוויר גבוהה. בחורף יורדים כ- 400-500 מ"מ גשם. בקיץ מזג האוויר חמים ביום וממוזג בלילה. הקרקע אדומה בצבעה, 'חמרה' בשפה הישראלית או 'טרה רוסה' בשפה המקצועית. זו קרקע חולית עשירה בחמר וברזל. בכרם נטוע זן הקברנה פרנק במרווח שורות של 2.2 מטר, המרחק בין הגפנים הוא 1.2 מטר, קרוב ל-400 גפנים בדונם.

אסף מרגלית ורמי ליבנה. צילום אלון גונן
אסף מרגלית ורמי ליבנה. צילום אלון גונן

שלא כמו בשנה שעברה, הקברנה פרנק נבצר לא בסוף אוגוסט, אלא כבר בשבוע השני של החודש. "הכל מוקדם מדי", אומר אסף. אני לוקח אשכול של קברנה פרנק 2018 ולועס אותו, הטעמים חדים, מתוקים. קברנה פרנק 2016 נמזג לכוס: היין הזה סנסציוני. סגול שחור, האף מדהים עם כמהין, אספלט, אדומה רטובה ופרחים לבנים. בפה פרי עוצמתי לעיס, עם אוכמניות שחורות ופטל. מרקם רב שכבתי ועושר טעמים. גוף מלא, אפטר טייסט עמוס אספרסו ווניל מרשים.

אם צריך הוכחה שאלון היה שם
אם צריך הוכחה שאלון היה שם

ממיכל הנירוסטה מוזג אסף לכוס תירוש שרדונה בתסיסה, וריזלינג מבציר מאוחר. החיוך לא יורד מהפנים שלי.  דבי שיאון, בוגרת יקב רמת הגולן ומי שאחראית במרגלית על הביקורים והשיווק ללקוחות פרטיים, מטעימה אותי את אופטימה 2016 – בלנד של שרדונה והזן שנקרא מרגלית לבן – אשכולות מעורבים של ענבים אדומים ולבנים. באף היין מציג תמציתיות של אגס אסייתי, דבש, תפוח וקרם וניל. בפה היין מרגש, עם טעמים גדולים ומבנה מדהים. אפרסק, משמש, ניחוחות הדר יחד עם אלון קלוי וטעמי תבלינים טריים.  יין שמעיף את המוח.

פרדיגמה 2016 – סירה, גרנאנש ומורבדר. צבע ארגמן עם גוונים כחלחלים. האף עמוק ומורכב, מציג תותים וריבת פטל. יין עשיר וקטיפתי, עם טעמים מורכבים של טבק, פלפל לבן, ציפורן וכוכב אניס. ריכוז של טאנינים עדינים ומדהימים. יין עם המון כוח, שד בבקבוק. שאפו.

נדב ארנס מנכ"ל יקב כרמל (משמאל) ויפתח פרץ היינן הראשי. צילום דוד סילברמן dpsimages
נדב ארנס מנכ"ל יקב כרמל (משמאל) ויפתח פרץ היינן הראשי. צילום דוד סילברמן dpsimages

4: ביקור ביקב כרמל בזיכרון יעקב – תפנית

רני רוגל מדווח: יקב כרמל קיבץ השבוע תערובת הטרוגנית של כתבי יין, בלוגרים/ות וכתבות/י רכילות, והביא אותם ליקב בזיכרון יעקב, כשקדם לכך ביקור בכרם פטי וורדו סמוך ליקב. לשלושה מהיקב זה היה מופע בכורה בפני התקשורת: נדב ארנס המנכ"ל, יפתח פרץ – היין הראשי שהחליף את ליאור לקסר, ולמעשה הינו תושב חוזר בכרמל לאחר שהייה של מספר שנים כיינן ראשי ביקב בנימינה, ומנהל השיווק רן אסא.

רן אסא – בכרמל נותנים תנופה לשיווק. צילום דוד סילברמן dpsimages
רן אסא – בכרמל נותנים תנופה לשיווק. צילום דוד סילברמן dpsimages

כמה דברים שבלטו במפגש, שבאופיו לא התמקד בכתבי יין: חשיבות הכורמים והקשר המצוין איתם (בלי קשר לכתבה זאת), הדגש של היקב לקראת ראש השנה (20% מהמכירות השנתיות, לדברי מנהל השיווק אסא) על יינות מסדרות פרייבט קולקשן וסלקטד במחירים זולים – הקרב על הכמות תוך מאמצים לאיכות בחומר הגלם ובעבודה ביקב, חשיבות השיווק – שנראה כי מאפיינת את הצוות הבכיר החדש של היקב. המטרה למכור, והרבה, וטוב, ולהחזיר את יקב כרמל לחזית. מה שבלט כאן היה העדרם של יינות יקרים יותר מהשולחן החגיגי אותו ערכו אנשי כרמל לאורחיהם, שנועד לסמלץ את שולחן ראש השנה עם אוכל משובח של השף אסף שנער מ'חוות צוק המעדניה'.

שף אסף שנער מ'חוות צוק המעדניה' בפעולה בכרם הפטי וורדו. צילום דוד סילברמן dpsimages
שף אסף שנער מ'חוות צוק המעדניה' בפעולה בכרם הפטי וורדו. צילום דוד סילברמן dpsimages

זה היה ערב בלי שאלות מורכבות יותר שניתן וראוי היה לשאול את המנכ"ל נדב ארנס, היינן הראשי יפתח פרץ ומנהל השיווק רן אסא. ניתן לקוות שזו פתיחה של קשר ותקשורת עם היקב אחרי תקופה לא קלה וטלטלות שעבר. נראה שהם משקיעים הרבה, אז מגיע להם פירגון ואנחנו נותנים אותו: בהצלחה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר