השבוע בענף היין 48: יקב כרמל מול הכורמים – מי ימצמץ ראשון?

עוד שבוע של סיפורים שלא תמיד שומעים עליהם, קצת יינות שלא תמיד כותבים עליהם, קצת רכילות מעניינת. השבוע: המאבק בין יקב כרמל והכורמים, המאבק בין חנות האונליין פאנקו והרבנות הראשית, דיווח מהשטח מסוסון ים, הפתעה מיקב טפרברג, ואדם מונטיפיורי ועודד שוהם לטובת היין הישראלי

עוד שבוע של סיפורים שלא תמיד שומעים עליהם, קצת יינות שלא תמיד כותבים עליהם, קצת רכילות מעניינת. השבוע: המאבק בין יקב כרמל והכורמים, המאבק בין חנות האונליין פאנקו והרבנות הראשית, דיווח מהשטח מסוסון ים, הפתעה מיקב טפרברג, ואדם מונטיפיורי ועודד שוהם לטובת היין הישראלי.

1: יקב כרמל עושה שרירים מול הכורמים – מי ימצמץ ראשון?
ההודעה הקצרה, ולכאורה לא חשובה, שהוציאה מועצת גפן יין לפני מספרחודשים, התחילה בימים אלו מלחמת עולמות. המועצה קיבלה החלטה, להפסיק קיום ישיבות וועדת מחירים שקובעת מחיר מינימום לקילוגרם ענבים שצריך לשלם לחקלאי.  
הודעה זו יצאה בגלל חוק ההגבלים העסקיים, שאוסר על קביעת מחירים קרטל). עד אותה החלטה ידעו החקלאים, שלפחות יש להם מחיר מינימום. זאת מתוך ידיעה כי הוועדה שקבעה את המחיר התחשבה בעלויות השנתיות שיש לחקלאי, הכוללות מים, שכר עבודה, ריסוסים, שעות טרקטור, ועוד – ויש הרבה עוד. המחיר הממוצע הוא בין 4,500-5,500 שקל לדונם.
מתברר שבימים האחרונים, וממש רגע לפני הבציר, הוציא ארז פז, מנכ"ל יקב כרמל (בתמונה) מכתב לכל הכורמים שלו, בו הוא מודיע להם כי ההסכמים שהיו איתם בנוגע למחירי הענבים מבוטלים עקב החלטת מועצת גפן יין, והיקב ינהל משא ומתן פרטני עם כל כורם על מנת לקבוע מחיר חדש. בנוסף נאמר להם, כי עקב קשיים כלכליים, היקב מתכוון לחסוך בהוצאות.
הידיעה נפלה על הכורמים כרעם ביום בהיר, ובפגישה שלא מן המניין שהתקיימה, נשמעו דעות קיצוניות לכאן ולכאן.
חלק מהכורמים טענו כי מדובר בסחיטה צינית של היקב רגע לפני הבציר, כאשר היקב יודע שהכורם חייב לבצור – אם הוא רוצה למכור את הענבים, כי אחרת ילכו כל הענבים לאבדון בגלל החום. היו הכורמים שאף הציעו פשוט לזרוק את הענבים לוואדי, ולא למכור במחירי הפסד. חלק מהכורמים אמרו, שאין להם ברירה אלא למכור גם במחירי הפסד, ולו כדי לשרוד את השנה הבאה.
רוב הכורמים היו בהלם, ונראה שיקב כרמל הצליח לפחות נכון לעכשיו לזעזע את אמות הספים, ובצורה די כוחנית להשיג את מטרתו.
מה שמעניין הוא שכרמל אף פעם לא לקח חלק בישיבות של מועצת גפן יין, והיקב לא קיבל את המחירים שנקבעו, ולכן הניסיון של המנכ"ל להיתלות בהחלטת מועצת גפן יין בגין חוק ההגבלים, לא היה ברור לכורמים. הם האשימו את המנכ"ל החדש בחוסר מקצועיות והבנה בסיסית של ענף היין, מאחר והוא הונחת מחברת שטראוס, בה שימש כמנכ"ל שטראוס מחלבות.
חלק מהכורמים ביקשו לקבל יעוץ משפטי, והם מתכוונים לפנות למועצת גפן יין, על מנת לקבל תשובות מצחי דותן העומד בראשה, וזאת למרות ניגוד העניינים שיש למועצת גפן יין, שיקב כרמל ויקבים גדולים אחרים מממנים חלק גדול מהתקציב שלה.
הכורמים אף שוקלים להציע את הענבים ליקבים גדולים אחרים במחירי הפסד, ולו כדי ללמד את המנכ"ל החדש של יקב כרמל לקח, ולהשאירו ללא מיץ ענבים השנה.
המהלך שעשה מנכ"ל כרמל רגע לפני הבציר ורגע לפני ראש השנה, שהנו חג מכירת היין, עלול לחזור אליו כבומרנג, טענו הכורמים.

תגובת יקב כרמל:
"הכורמים ו'יקבי כרמל' מנהלים מערכת יחסים הדוקה ומקצועית מזה עשרות שנים, ופועלים יחדיו לטובת תעשיית היין הישראלית.
במשך כל השנים היחסים היו מכובדים ומקצועיים, וכך גם ימשכו בעתיד. כל הנושאים המסחריים יתדיינו באופן פנימי ומסודר, ולא בתקשורת".

תגובת מועצת גפן יין

בשלב זה המועצה ביקשה לא להגיב.

2: הרבנות הראשית עושה שרירים בנושא הכשרות
חברת פאנקו בעלת החנות המקוונת paneco.co.il, הגישה לבית משפט השלום בת"א, תביעה נגד הרבנות הראשית לישראל על הוצאת לשון הרע ונזיקין, בסך 250 אלף ₪.
לפי כתב התביעה, הרבנות הראשית העלתה לאתר האינטרנט שלה פרסום שקרי ופוגעני, המנוסח באופן לקוי וברשלנות רבתי, המיועד לכלל הציבור בישראל, במסגרתו "מוזהר הציבור" כי מוצרי אלכוהול המשווקים על ידי קבוצת פאנקו אינם "כשרים".
בפאנקו חוששים כי הפרסום באתר הרבנות הראשית נעשה במכוון כדי לפגוע בהם, מכיוון שהרבנות עצמה היא שהנפיקה למוצרים הנמכרים באתר תעודת כשרות. בנוסף הגישו פאנקו לביהמ"ש בקשה דחופה למתן צו מניעה זמני, שיורה לרבנות להסיר מהאתר הרשמי את הפרסום השקרי והפוגעני כנגדה.
בית משפט השלום בת"א התייחס לבקשת פאנקו למתן צו המניעה, והורה לרבנות הראשית להגיש תגובה מידית לבקשת פאנקו עוד לפני הדיון שנקבע ל- 4 בספטמבר.
כמו כן ממליץ בית המשפט ללבן את המחלוקת בין הצדדים גם בלא צורך בהכרעות שיפוטיות.
לא ברור למה הרבנות הראשית עשתה את המהלך הזה, ונראה כי מדובר בניסיון לפגוע בפאנקו, ולקדם חברה אחרת ממנה המליצה הרבנות לרכוש את המוצרים, שכביכול שם כשרים.

3: יקב סוסון ים בוצר שאנין בלאן ופותח בקבוקי רוזה
ענבי השאנין בלאן של יקב סוסון ים נבצרו ביום רביעי השבוע, והגיעו ליקב למיון וסחיטה. זאב דוניא, עם חיוך גדול על הפנים, מרוצה מהתוצאות, ומבחינתו מדובר בשאנין בלאן שפשוט נבצר על פי הספר.
התירוש שנטעם רגע לפני שירד להצללה מאוד מאופק, לא מתוק מדי, עם ריחות נקיים ונפלאים. כל מה שנותר זה לחכות עוד כמה חודשים. אנחנו ממתינים בסבלנות.
תוך כדי העבודה ביקב פתח דוניא שני בקבוקי רוזה 2015. ללא ספק מדובר במהלך ראוי לציון של יקב קטן, שקורא את השוק נכון ויודע כי יינות קיציים קלים לשתייה, נותנים מענה לחודשי הקיץ הארוכים שיש לנו.

רוזה Vincent 2015
בלנד מענבי גרנאש, סאנסו, קונואז ומורוודר. 12 וקצת אחוזי אלכוהול. ריחות נקיים.
השילוב של 30% גרנאש ו- 20% מורוודר ברוזה הזה, פשוט מושלם. אם האחד תוקפני, השני מעדן אותו, ושניהם יחד מעניקים טעמים נפלאים של פרי מוצק וחומציות נפלאה. הסאנסו מעניק מעט ריחות שקדים, ובקצוות אפשר להריח ורדים. ענבי המורוודר תורמים את תרומתם בניחוחות עשבי התיבול הפרובנסיילים, וענבי הקונואז – כפי שהם רגילים לעשות ביינות שאטונף, מעניקים את הפלפל השחור והפטל. מושלם. זה יין שקל מאוד לסיים בקבוק לבד. פשוט יין טוב.

רוזה Garcia 2015
בלנד של גרנאש, סאנסו וקונואז. הוויתור על המורוודר משך את היין הזה לעוצמת הגרנאש. ריחות וטעמים של דובדבן שחור, ריבה חמצמצה, ומעט ליקריץ בקצוות. הצבע יותר בהיר מזה של הווינסנט. בפה היין פירותי, ומדי פעם תוקפני.
יין שלא נח, כזה שצריך אוכל לידו. יין נפלא.
למחירים, דברו עם זאב דוניא: 054-4843495

4: הפתעה מיקב טפרברג – שני יינות לפני ביקבוק מהסדרה הזנית המוצלחת של היקב
יקב טפרברג מייצר כ- 6 מיליון בקבוקי יין, ובמהלך השנתיים האחרונות עברמיתוג חדש ומתיחת פנים יותר צעירה. המהלך נחל הצלחה: יותר ויותר רואים את יינות טפרברג בשטח.
המיתוג החדש של טפרברג גם אפשר ליינני היקב שיקי ראוכברגר ואוליבייה פרתי (בתמונה),  להוציא סדרה של יינות זניים – קברנה פרנק ופטיט סירה. אלה שני ענבים שלא רבים עושים מהם יין זני, וביקב רואים זאת כחלק מיציאה מהקופסה הבטוחה של הקברנה סוביניון והמרלו.

טעימת קברנה פרנק 2014 לפני ביקבוק
עוצמה מדהימה של ריחות דובדבנים ודומדמניות. בפה היין בעל פיקנטיות. טעמים וריחות ירוקים ועשבוניים. 2014 הולך להיות יין מדהים.

טעימת פטיט סירה 2014 לפני ביקבוק
ויזואליות מהממת: יין אטום כמו דיו. ריח של פירות יער וערער מציף את האף. בקצוות יוצאים הןוניל ואגוז המוסקט. טאנינים שרירים וחומציות מאוזנת, שמובילה לאפטר טייסט ארוך ארוך. יין גדול.

5: אדם מונטיפיורי ועודד שוהם שוב יחד – ISRAEL WINE EXPERIENCE
אחרי שנים רבות של חברות, עבודה משותפת (יקבי כרמל ומיזם Handcrafted Wines of Israel של יקבי כרמל לקידום יין ישראלי בחו"ל – מה שנדרש כל כך גם היום), שתייה משותפת והרבה צחוקים משותפים, אדם מונטיפיורי (עד לפני מספר חודשים בכרמל) ועודד שוהם (משווק יינות מרגלית, קלו דה גת, בר-מאור, מונטיפיורי, קפוסטו), חוברים יחד תחת הכותרת 'חוויית היין הישראלית' – ISRAEL WINE EXPERIENCE.
כמי שמאמינים בעתיד המזהיר הצפוי לתעשיית היין בישראל, הם יפעלו יחד כדי לממש זאת על ידי קידום מותג 'ישראל', ויארגנו טעימות, ביקורים ביקבים ובכרמים, ואירועי יין – לתיירים בארץ, וגם בחו"ל. איחולי הצלחה לשני וותיקים מנוסים אלה בענף.
בקרוב יתפרסם באכול ושאטו ראיון מעניין מאוד עם אדם מונטיפיורי. כפי שאומרים: Stay tuned (או בעברית: אל תלכו לשום מקום)

תגובה אחת

  1. מנכל יקב כרמל לא מבין כלום זה הבוס שלו עושה הכל מעמדת כוח חושב שלעולם ימשיך להיות חזק.
    איש של הרס ושחיתות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר