השבוע בענף היין 133: מה רוצה יקב כרמל מהכורמים? ומי עוזב את יקב הרי גליל?

גם את קאיומי לא לוקחת הערכת השווי של כרמל בחשבון
השבוע סיפור שנמצא אצלנו כבר מספר שבועות על מצוקה כספית של יקב כרמל והפתרון היצירתי שהבעלים מצאו, פרישתו של היינן בועז מזרחי אדם מיקב הרי גליל פותחת חרושת שמועות על המחליפה או המחליף,עוד על פרויקט ארה"ב וקפיצה ליקב שאטו רמו

1: כשר אבל מסריח בכרמל

"כשר אבל מסריח". ככה סיכמו את הפגישה חלק מחקלאי אגודת הכורמים שעובדים עם יקבי כרמל, לאחר שהתבקשו להשקיע מכיסם סכום של 30 מיליוני שקלים לכיסוי חובות לבנקים, או למכור את מניותיהם ביקבי כרמל לקרן ההשקעות קדמה בראשות גלעד הלוי, ששולטת על היקב. וזו רק ההתחלה. במה שהם כינו סוג של תרגיל, הם ניסו להבין איך יקב כרמל שווה כה מעט כסף.

אולי לבדוק את המזוזה? בהשקת היקב באלון תבור – מימין הרב הראשי דוד לאו, אייל בצר – ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל, גלעד הלוי – יו"ר היקב, פייר בסנינו - משקיע
השקת היקב באלון תבור – מימין הרב הראשי דוד לאו, אייל בצר – ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל, גלעד הלוי – יו"ר היקב, פייר בסנינו – משקיע. צילום לנס הפקות

לפני חמש שנים נמכר יקב כרמל בסכום של 120 מיליון שקלים לקבוצת ההשקעות קדמה, וכחלק מההבראה של היקב נמכרו נכסים רבים, ואף נבנה יקב חדש באלון התבור בסכום של 100 מיליון שקלים. בהסכם הרכישה של היקב נכתב, כי לאחר חמש שנים יוכלו בעלי המניות ובניהם חברי אגודת הכורמים, למכור את חלקם במחיר שיקבע על פי הערכת שווי של יקבי כרמל, שתעשה על ידי משרד רואה חשבון מוסכם.

ואכן, משרד רואה חשבון הגיש לפני מספר שבועות את הדו"ח שסווג כסודי, וכל בעל מניה שרצה לראותו חתם על הסכם סודיות. בדו"ח נאמר, בין היתר, כי הערכת השווי של יקבי כרמל עומדת על סך של  74.6 מיליון שקלים. לתדהמת מספר בעלי מניות שראו את הדו"ח, יקב יתיר, יקב קאיומי בדלתון, יקב אלון תבור ויקב זיכרון, לא חושבו כחלק מהנכסים של יקבי כרמל. דהיינו הם לא חושבו כחלק משווי היקב, ונאמר להם שהחישוב נעשה על פי הערכת שווי של רק "מה שמייצר כסף", כלומר מלאי וכספים שצרכים להגיע מעסקאות הנדל"ן השונות. משפט עלום ובלתי מובן זה, הרתיח את דמם של חלק מבעלי המניות, והם לא הבינו איך היקב שווה כה מעט כסף, וזאת לאחר שנמכרו נכסים רבים שהניבו עשרות מיליוני שקלים, מכירת היקב והאדמה בראשון לציון, ומכירת מבנה ביפו.  מדובר בנדל"ן שהניב רווחים משמעותיים. לאף אחד מהם לא היה מושג איך נעשה החישוב, ומדוע הערכת השווי כל כך נמוכה.

נס בראשון לציון: באוגוסט 2016 הוגדלו זכויות הבנייה באורח פלא. צילום מאתר יקב כרמל
יקב כרמל מזרחי בראשון לציון. צילום מאתר יקב כרמל

בעלי השליטה בקבוצת קדמה ביקשו לגייס מבעלי המניות סכום של 30 מיליון שקלים לכיסוי חובות לבנקים, ובאופן מידי, והדרישה מבעלי המניות הייתה להכניס את הסכום היחסי לפי מספר המניות שהם מחזיקים, ומי שלא מסוגל לגייס את הסכום יצטרך למכור מניות לקדמה על פי הערכת השווי שנעשתה. בעלי השליטה בקדמה אף הציעו תוספת מיוחדת של 10% מסכום שווי המניה על פי הערכת השווי של 74.6 מיליון שקל, על מנת לצ'פר את הכורמים שיחליטו למכור, וזאת בניגוד להסכם הרכישה המקורי, בו נכתב שאם בעל מניה מוכר את מניותיו, יופחת ערך המניה ב- 10%. זה מה שהדליק אצל הכורמים אור אדום, והסברה היחידה שהם חשבו עליה בפגישה הדחופה אותה קיימו, היא כי קרן ההשקעות נסמכת על הערכת השווי הנמוכה שנעשתה בלי הנכסים המשמעותיים שיש באמת ליקבי כרמל, והדבר נעשה בכוונה על מנת לאלץ אותם למכור את חלקם במחיר נמוך מאוד.

לרוב החקלאים אין כספים להשקיע, ולכן הם יהיו חייבים למכור את מניותיהם במחיר מאוד מאוד נמוך ולא ריאלי. לטענתם, בעתיד, כשחברת ההשקעות קדמה תרצה למכור את היקב, היא תחזיק ברוב המניות, וכמובן לפי דברי המשתתפים תיעשה אז הערכה אחרת, ושם הנכסים שלא מופיעים בתחשיב הנוכחי כן יופיעו, וערך המניה יהיה שווה הרבה מאוד כסף. כל המהלכים שנעשים על ידי בעלי השליטה מגובים בחוזים שחברי אגודת הכורמים חתומים עליהם, והכל על פניו נעשה באופן חוקי. לכורמים נאמר על ידי היועץ המשפטי שלהם, כי כל העסק כשר. אחד הכורמים הוסיף: "כשר כן, אבל מסריח ".

נדב ארנס – בן למשפחת כורמים ומכיר היטב את היקב. צילום שוקה כהן
נדב ארנס מנכ"ל יקב כרמל. צילום שוקה כהן

תגובת יקב כרמל

מיקב כרמל נמסר שהם לא מעוניינים להגיב.

הערה

על פי כללי האתיקה העיתונאית, אנחנו מחויבים לשלוח את הכתבה לקבלת תגובה לפני פרסומה, ותמיד מפרסמים את תשובת נשוא הכתבה כפי שנשלחה אלינו. ברור לי כי מנכ"ל יקב כרמל, נדב ארנס, רק נכנס לתפקידו, והוא סוחב עמו על הגב את החלטות המנכ"ל הקודם, וכמובן את החלטות הבעלים.

בועז מזרחי אדם. צילום מדף הפייסבוק
בועז מזרחי אדם. צילום מדף הפייסבוק

2: יקב הרי גליל – היינן בועז מזרחי אדם פורש

בועז מזרחי אדם, יינן יקב הרי גליל, ביקש לסיים את תפקידו ביקב לאחר עשר שנים. בועז החל את עבודתו לפני כחמש עשרה שנים ביקב רמת הגולן, ולפני חמש שנים קיבל את התפקיד של יינן מספר 2 ביקב הרי גליל, תחת היינן הראשי מיכה ועדיה. מדובר ביינן שנחבא אל הכלים, אבל בכל הפעמים שפגשתי אותו בטעימות יין ובתערוכות, הוא היה נעים הליכות, וחלק איתנו העיתונאים בגובה העיניים, את תפיסתו לגבי ייננות. ואכן ראינו שיש ניסיון של יקב הרי גליל בשנים האחרונות לייצר יינות שונים מאלה של יקב רמת הגולן, בעל רוב המניות, והיקב אף נושא את דגל הקיימות בכל הקשור לשיתוף פעולה עם הסביבה וניצול חומרי הגלם כך שלא יפגעו בטבע, ואף להחזיר לטבע משאבים ממוחזרים.

אנשי היקב מעידים על בועז שהוא "מוכשר בטירוף", ואכן זו הסיבה שבועז עוזב. אחרי חמש שנות פעילות כמספר 2,  הגיע הזמן לחפש מקום או מיזם להיות בו מספר 1, כדי למקסם את הכישרון. ביקב הרי גליל הגיע בועז לתקרת הזכוכית. אנו מאחלים לבועז הצלחה רבה.

מייקל אייברי - מועמד מוביל?
מייקל אייברי – מועמד מוביל?

ומי יחליף את בועז? ביקב רמת הגולן עדיין לא מינו יינן מחליף להרי גליל, ויש כמה מועמדים מתוך היקב: הייננית טלי סנדובסקי שהיא הכי וותיקה ביקב, הייננית דורית שגב, היינן יהודה מוריסון – חדש יחסית ביקב, ולאחרונה הצטרף לצוות הייננים אייל שהיה מנהל הייצור. נראה כי המועמד הבולט הוא מייקל אייברי, מי שנחשף לראשונה לתעשיית היין דרך הכרמים וחברת היין שבבעלות משפחתו בדרום מזרח אוסטרליה. מייקל סיים תואר ראשון בביוכימיה ותואר נוסף בטכנולוגיה ושיווק יין באוניברסיטת מונאש במלבורן, אוסטרליה. את התואר השני בייננות הוא קיבל באוניברסיטת אדלייד שבדרום אוסטרליה. בשנים 2004 – 2005 עבד מייקל במספר יקבים באוסטרליה, ביניהם Kangarilla Road ו-Andrew Peace, ובשנת 2006 הצטרף לצוות הייננים של יקב רמת הגולן.

ענת לוי בימים בהם עדיין שתתה יין
ענת לוי בימים בהם עדיין שתתה יין

3: המים של ענת לוי ויקב רמת הגולן – עכשיו אפשר לראות

לקראת השקת המים בטעם יין של מיזם  ענת לוי, מנכ"לית יקב רמת הגולן לשעבר, החלו בשבועות האחרונים לבקבק את המים שיוצגו לראשונה בתערוכת המזון בארצות הברית, והביקבוק נעשה ביקב הרי גליל. כפי שרואים בסרט שהיקב הוציא לקראת ההשקה, המיתוג הוא לגמרי של יקב רמת הגולן, והמוצר מזוהה לחלוטין עם היקב (חביות ברקע, כוסות ממותגות ועוד ).

יערה שמעוני - אשת המיליונים שתחלק את תקציב פרויקט קידום היין בארצות הברית. צילום דוד סילברמן d
יערה שמעוני – אשת המיליונים שתחלק את תקציב פרויקט קידום היין בארצות הברית. צילום דוד סילברמן d

4: פרויקט קידום היין בארצות הברית – עוד

בהמשך לכתבה משבוע שעבר התקבלו במערכת מספר תגובות מבעלי יקבים קטנים שהשתתפו בפגישה של פרויקט השיווק המשותף לארצות הברית, והם מצביעים על מספר דברים בחוזה שעלולים למנוע מהם להשתתף. אנו מפרסמים מכתב אחד שנשלח למכון היצוא, שבעצם מאגד בתוכו את ההשגות שיש לבעלי היקבים הקטנים.

וכך נאמר במכתב: כפי שמסמך ההצטרפות מנוסח כעת, אין שום סיכוי שיקב קטן יוכל לקחת חלק ביוזמה מהסיבות הבאות. הדרישה היא שכל יקב יממן מתקציבו לפחות שנתיים של "תמורה שנתית" בסך 3,000 דולר לשנה – או 6,000 דולר לשנתיים. בנוסף יממן כל יקב לפחות נסיעה אחת בשנה לארה"ב (כפי שיידרש) – הוצאה נוספת של כ-3,000 דולר לשנה, כשאין אפשרות ביטול או קבלת החזר במידה ואין תמורה בתוך השנתיים. בנוסף, כל יקב נדרש לממן על חשבונו את כל הדרישות להתאמה ליצוא לשוק האמריקאי: בדיקות VI1 (כ-1,500 ₪ לכל סוג יין לשנה), אריזות מותאמות יצוא ל-12 בקבוקים, הדפסה והדבקת תוויות לפי התקן האמריקאי. בהנחה שיקב קטן יכול להגיע ליצוא של 1,000 עד 5,000 בקבוקים בטווח הפרויקט – יש פה העמסה לא פרופורציונית על הוצאות הייצור והשיווק.

ליקבים גדולים יש תקציב שיווק שמאפשר לבלוע הוצאות כאלה, בהנחה שהיצוא שלהם יגדל משמעותית. בנוסף, מאחר וההוצאה שלהם לבקבוק על ההתאמה ליצוא (VI1, אריזות, הדפסות וכו') מתחלקת על כמות בקבוקים גדולה בהרבה, ההוצאה לבקבוק קטנה משמעותית מזו של יקב קטן. הסכום המינימלי של 6,000 דולר לשנתיים (עוד לפני ההוצאות), או 3% מהמכירות – מגלם הנחת עבודה של מכירת קרוב ל-15,000 בקבוקים בשנתיים. הסיכוי של יקב קטן להגיע ליעד כזה הוא אפסי! לפיכך, אם ברצונכם לשלב יקבים קטנים בפרויקט – כפי שציינתם במפגש, חייב להיות מסלול נפרד ליקבים שמייצרים 10,000 עד 50,000 בקבוקים בשנה, ובו לא יהיה רף מינימום של 3,000 דולר, אלא תשלום פרופורציונלי של 3% מהמכירות בלבד.

היקבים הקטנים לעולם לא יהיו גורם משמעותי במאזן התשלומים של המדינה או של המיזם הזה, אולם הם הקטר שמוביל את מהפכת האיכות וההכרה במצוינות של היין הישראלי. אגב, אותו הכלל צריך לחול גם על השתתפות בתערוכות ותחרויות בינלאומיות. ישנן מדינות רבות שמממנות את הדוכנים ומשגרות את נציגי היקבים הקטנים על חשבון המדינה – מתוך הבנה והכרה שתרומת נוכחותם גדולה בהרבה ממשקלם הכלכלי.

תגובת יערה שמעוני ממכון היצוא לכותב המכתב: "מכון היצוא ייתן דעתו בנושא, ויעשה הכל על מנת להקל על היקבים שאין להם משווק בארצות הברית".

בהמשך לכתבה שלנו משבוע שעבר בה התייחסנו לכוח הרב שניתן ליערה שמעוני ממכון היצוא, השבוע נודע לנו שבשבועות הקרובים יוחלט במכון היצוא על צוות בו ישולבו גם נציגי יקבים וצחי דותן – מנכ"ל מועצת גפן יין, בכל ההחלטות שצריכות להתקבל לגבי הפרויקט. חשוב להבין כי פרויקט זה, שגובש ונרקם ועבדו עליו קשה מאוד במכון היצוא, יכול לקדם את תעשיית היין הישראלית, ולהעלות את המכירות בעשרות אחוזים. ברור לכולם שיהיו הרבה בעיות, וחבלי הלידה לא יהיו פשוטים – בטח בשנה והשנתיים הראשונות. לא כולם יצליחו ולא כולם ישגשגו, וחלק אף ירגישו מאוכזבים ונדפקים. אבל מדובר בפרויקט הכי חשוב שקורה בתעשיית היין הישראלית מזה עשור או יותר. צריך הרבה אורך רוח, איפוק, הבנה, וכן – גם צריך לדעת לוותר. מי שלא בנוי לעבודת צוות, שלא יכנס לעניין. מי שחושב שהפרויקט נעשה רק בשבילו מפני שהוא שם קצת כסף בקופה המרכזית – טועה. יש פה פלטפורמה ייחודית שיכולה לקדם את היקב שלכם, אך את רוב העבודה אתם צריכים לעשות. יחסי הציבור יפתחו לכם דלתות. הם לא יכניסו אתכם – את זה אתם צרכים לעשות.

אין מקום למתבכיינים. יש מקום רק לכאלה שמבינים שמה שנעשה כרגע זו השקעה לטווח ארוך. זו ריצה למרחקים ארוכים. מי שלא רואה את זה כך, שילך צעד אחורה. השגות ותלונות תמיד יהיו, אבל אלו צריכות להיות מערכתיות ולא פרטניות; אחרת כולם יותשו ולא יעבדו לטובת הפרויקט.

אילנית צמח - הובילה במקצועיות ברמה הארצית את הבקשה לשינוי והטיפול מול הרשויות
אילנית צמח – מובילה את מאבק היקבים הקטנים מול הרשויות. צילום איל גוטמן

אילנית צמח הגיבה

מיזם היצוא לארה"ב הוא אחת היוזמות החשובות והנכונות שיכולות להיות עבור ענף היין הישראלי. חשיבות ייצוג יקבי הבוטיק רבה, שהרי הם מייצגים לא רק יינות איכותיים אלא גם תיירות יין, ומהווים במספרם למעלה מ- 75%  מהיקבים בארץ. יקבים אלו הם הפנים של התיירות שלנו, ולכן הדרישות מהם לאיכות וייצוגיות רק הולכות וגוברות. חשוב שלא יקרה כאן מחדל נוסף בו מועצת הגפן נוגעת ומדירה את רגלי היקבים הקטנים באמצעות רף תשלום גבוה. אם מכון היצוא רוצה לייצא יין ישראלי, מן הראוי שיסייע ליקבים הקטנים, שאין להם ייצוג במועצת הגפן והיין ואין לרשותם משאבי שיווק ויח"צ כפי שעומדים לרשות יקבים אחרים, הן מצד המדינה והן בהון עצמי. לכך נוסיף את השומות הגבוהות שמטילה המדינה על יקבים אלה, ועכשיו תחליטו עבור מה לגייס כסף ועל מה לגבות כסף. כאמור, היוזמה יפה ונכונה ואולי תסייע לממן את שומות המינהל הבלתי הגיוניות,  אבל אני שואלת את עצמי, את מי מכון היצוא ומועצת הגפן רוצים לשרת?

 

צילום מדף הפייסבוק
צילום מדף הפייסבוק

5: קפיצה ליקב שאטו רמו

בעלות: רמו בן שושן (בעלי חברת מרינה פטריות, ושותף בקדמה – יקבי כרמל) . יינן: הרב יורם בן סעדון. נוסד: 2012. מיקום: חוסן (גליל מערבי).

שנים שאני מושך בכתיבה שלי לכיוון יינות יותר נגישים, במדינה שיש בה שמונה חודשי אוגוסט בשנה. מה כבר ביקשתי: פחות עץ, פחות אלכוהול, וכמה שפחות תיקוני חומצה. אה כן, שגם המחיר יהיה VFM (תל"כ – תמורה לכסף).

את יקב שאטו רמו פגשתי בכמה אירועים בשנים האחרונות, והחלטתי לקפוץ ליקב מפני שהשנה בפסטיבל יינות לבנים הוא משך את תשומת ליבי, ואחרי כמה ערסולי כוס יין צוננת, הבנתי שהיקב עשה קפיצת דרך מאוד משמעותית בתשומת הלב לחומרי הגלם, והרצון לייצר יינות עם אחוזי אלכוהול נמוכים. יינות עם 12% ו- 12.5% אלכוהול, ורמת חומציות מאוזנת ונפלאה. עושר טעמים, ארומות נקיות, ומעל הכל יין אזורי. יינן שקשוב ומכיר כל חלקה, ויודע מתי לבצור.

שרדונה 2016 – 12.5% אלכוהול. חבית צרפתית. ניחוחות מפתים של מלון, פפאיה ותפוחים אפויים, מינרליות מרשימה. הטעמים על החך עשירים, ומשתלבים באופן מדויק עם הארומות. סיומת ארוכה וחלקה, עם חומציות שזועקת לאוכל. שאפו על היין הזה. מחירו 79 ₪ – VFM  לחלוטין

FREECIA 2017 – בלנד מענבי גרנאש בלאן, רוסאן ומרסאן. 12% אלכוהול. טעמי אגס בשלים, מגובים בחומציות לימונית. גוף בינוני ומרקם שמנוני, שנשאר מאוזן ורענן על החך, מה שמוביל לגימור נפלא שמתמשך ומתמשך. מחירו 79 ₪ – VFM לחלוטין.

CALLA 2017 – בלנד מענבי קלארט, גרנאש בלאן ורוסאן. 12% אלכוהול. בלנד ייחודי ומעניין זה שובר את כל השיאים. 60% ענבי הקלארט מעניקים חומציות, מינרליות וריחות של פרחים. בטעימה תחושת שומניות, עם מנעד משובח של ריחות וטעמים. שקדים, קרמבולה, כוכב אניס, שומר צעיר וטרי, יערה ואפרסק לבן. יין מפתיע ומרגש, מהליגה של הגדולים. מחירו 70 ₪, עם VFM בליגה של המחירים הגבוהים יותר, אבל שאפו על המחיר.

חוסן 2014 – בלנד אדום מענבי קברנה סוביניון, 30% שיראז ו- 5% פטי וורדו. 14% אלכוהול. יין מאוד מתובל. אורגנו, זיתים, פלפל לבן, סיגליות ואדמה. בפה היין בשרני, עם טעמי שזיפים חמוצים, שמספקים איזון לפירות המתוקים והבשלים שיש בו. אפטר טייסט עשיר מאוד. מחירו 89 ₪ – VFM לחלוטין.

שאטו רמו גראנד בלנד 2013 – בלנד מענבי קברנה סוביניון ו- 23% פטי וורדו. 14% אלכוהול. קברנה סוביניון עם עמוד שדרה חזק. מתובל מאוד. פירות שחורים ומעט אניס בקצוות, רעננות מעולה בפה. הפטי וורדו צבע את הין לסגול כהה, והעניק ניחוחות עזים של עור, אדמה ועשן. כל זה משתלב עם הקברנה לטעמים של שזיף כהה, דומדמניות שחורות ותבלינים יבשים. יין עם טאנינים מלוטשים ומרשימים. בן חמש, שמחכה לו דרך ארוכה לפניו. שאפו. מחירו 109 ₪. ה- VFM שלו בליגה של המחירים הגבוהים יותר, אבל שאפו על המחיר.

 

 

3 תגובות

  1. מיזם היצוא לארהב הוא אחת היוזמות החשובות והנכונות שיכולות להיות עבור ענף היין הישראלי. חשיבות ייצוג יקבי הבוטיק רבה שהרי הם מייצגים לא רק יינות איכותיים אלא גם תיירות יין ומהווים במספר היקבים למעלה מ75% מהיקבים בארץ. יקבים אלו הם הפנים של התיירות שלנו ולכן הדרישות לאיכות וייצוגיות רק הולכות וגוברות מעימם. חשוב שלא יקרה כאן מחדל נוסף בו מועצת הגפן נוגעת ומדירה את רגלי היקבים הקטנים באמצעות רף תשלום גבוה. אם מכון היצוא רוצה ליצא יין ישראלי מן הראוי שיסייע ליקבים הקטנים שאין להם ייצוג במועצת הגפן והיין ויפה שעה אחת קודם.

  2. הסוף של יקבי כרמל הולך ומתקרב בצעדי ענק. במקרה הטוב ימצאו רוכש שידע מה לעשות עם היקב ובמקרה הרע ילך היקב לפירוק. היקב רק סיים את השליש הגרוע בתולדותיו וכבר התקיימו דיונים בשאלה מי יהיה שווי היקב והמלאי במקרה של פירוק. זוהי כרוניקה של מוות ידוע מראש.

    עצוב לראות כיצד יקב בן למעלה מ – 130 שנה מגיע לסופו בתוך 5 שנים מרגע שנקנה, על ידי חבורת עסקנים שאינה מבינה דבר בעולם היין וכל מה שמעניין אותה הוא נדל"ן וכסף מהיר, הברון מתהפך בקיברו.

  3. שלום לכולם
    ברשותכם כמה שאלות:
    1;. פרס ירדן – חבר השופטים. מדוע לא נכללו בחבר השופטים אף אחד מתא כתבי היין?
    2. או לפחות העיתונאית שכתבה כל כך מזמן וכל כך נכון על יקבי כרמל הגברת קרביצקי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר