השבוע בענף היין 67: מנכ"לית יקב רמת הגולן פורשת – מי במקומה?

קיבלה הזדמנות לדבר ולא רצתה
עוד שבוע של סיפורים שלא תמיד שומעים עליהם, קצת יינות שלא תמיד כותבים עליהם, קצת רכילות מעניינת. השבוע: ענת לוי פורשת וועדת איתור מחפשת מחליף, מדריך למבקר בסומלייה, קוורטט היין בפעולה, ושמפניה ב- 2,000 שקל

1: יקב רמת הגולן – מי יהיה המנכ"ל הבא?

ענת לוי המנכ"לית, תסיים את תפקידה ביקב רמת הגולן בספטמבר השנה, וועדת איתור התחילה לחפש מחליף. נהוג להגיד כי ביחסים עם יקב או מנכ"ל יקב, יש לעיתונאי יין עליות ומורדות. במקרה שלי ושל ענת לוי, התחושה הייתה שיחסינו המקצועיים היו רק ירידה, והתלילות בה רק העמיקה לאחר כל כתבה וגילוי שלנו על היקב הגדול הזה במשמרת שלה. את מכתב הפרידה שלי ממנה אפרסם כשהיא תעזוב, וגם את איחולי ההצלחה ממני בתפקידה החדש.

דרוש מנכ"ל ליקב ישראלי גדול
דרוש מנכ"ל ליקב ישראלי גדול

כרגע עסוקה וועדת האיתור במציאת מועמד שיתפוס את מקומה. חברי הוועדה נמנים על השותפים ביקב, שרובם בני הקיבוצים, וריכוזיות זו היא שגרמה להם לטעות לפני מספר שנים. סביר להניח שאם הם לא ישנו את הגישה, הם יחפשו מישהו מתוך היקב או מאחד הארגונים שלהם, ומינויים של ברירות מחדל הם הכי גרועים שיש. רשימת המועמדים פתוחה, וכבר עלו כמה שמות באוויר. חלקם הודלפו אלינו בידיעה שאותם הם ממש לא רוצים, אבל בפוליטיקה הפנימית ביקב מישהו העלה אותם, וחלקם הם שמות שעולים בחדרי חדרים ונעשו גישושים לגביהם.

ויקטור שונפלד, היינן הראשי של היקב משנת 1990  – התוכנית היא שמיכה ועדיה, יינן הרי גליל וגם מנכ"ל היקב,יחליף אותו כיינן ראשי ביקב רמת הגולן (לא קשה לנחש מי דוחפת להסדר זה).

ארנון הראל – שהיה מנהל השיווק של היקב ופוטר על ידי ענת לוי. גם ארנון הוא מחלוצי היקב, מהמובילים בקידומו בארץ, ובעל קשרים עם מקבלי ההחלטות. היום הוא מנהל היצוא של יקב כרמל, תפקיד אליו נכנס לאחרונה.

אדם מונטיפיורי – בוגר יקב כרמל; בתפקידו האחרון מנהל המחלקה המקצועית ביקב. איש יין בכל רמ"ח איבריו. יש לו הניסיון, היכולת, והמעמד.

אורי רן – בוגר יקב צרעה כמנכ"ל היקב. מנהל מבריק, חד כתער. מסוגל בדרך ניהולו להחיות גם גופה. לפי לינקדין: היום יועץ עסקי עצמאי, ופועל במסגרת אלביט.

ד"ר ארקדי פפיקיאן – בוגר יקב אמפורה כיינן ראשי וסמל היקב. מקורבים פוליטיים מנסים למצוא לו תפקיד בכיר בתעשייה, לאחר שנעלם מאמפורה כרעם ביום בהיר, בלי שום הסברים ועם שמועות על כשלים.

צחי דותן – מנכ"ל מועצת גפן יין. עם הזמן יעלו עוד ועוד שמות, ואנחנו נשתדל לעדכן.

תערוכת היין לקהל המקצועי Sommelier (סומלייה)
תערוכת היין לקהל המקצועי Sommelier (סומלייה), צילום דוד סילברמן dpsimages

2: תערוכת היין סומלייה 2017 – לעשות יין זו אומנות, למכור יין זה מקצוע

דעתי על תערוכת סומלייה ידועה. מדובר בתערוכה הכי חשובה ליקבים וליבואני היין שחושקים לקדם את היינות שלהם בענף המסעדנות בארץ, ובד בבד להכיר את הנפשות הפועלות של תעשיית היין הישראלית. מה שמייחד את התערוכה (30 ו- 31 בינואר), זה שאין בה קהל לא רלבנטי.  הקהל שמגיע הוא ברובו מקצועי, כזה שלכאורה ראה וטעם כמעט הכל, אך בד בבד מגיע על מנת למצוא דברים חדשים ומיוחדים, לשמוע עוד סיפור קטן, ובעיקר להכיר את הנפשות הפועלות.

תערוכת סומלייה 2016
תערוכת סומלייה 2016, צילום דוד סילברמן dpsimages

העניין הוא לא לשתות יין (את זה הם עושים כל יום), אלא להשתתף במפגשים האקראיים והאינטימיים בין יינן או מנהל יקב ואותו מלצר, ברמן, מנהל תחום יין וסומלייה שמגיע לדוכן להכיר, לשמוע  ולהשמיע, זו מטרת התערוכה. כל אחד ואחת מהם יכול מחר להזמין את היין שלכם למסעדה. כל אחד ואחת מהם יכול להפוך אתכם לאחד היקבים הנחשקים. אין חוקים בתערוכה הזו, מלבד כבוד הדדי ורצון לשתף פעולה על מנת לקדם את תעשיית היין הישראלית. זו הזדמנות טובה גם מבחינת היקבים לשאול שאלות, ואולי זה הזמן לשאול אותם אחראי תמחור במסעדות לגבי הטענה שיין ישראלי יקר. תקשיבו, אולי יש הגיון במה שהם אומרים. זו הזדמנות טובה לשבור את הקרח בין יקבים שקשה להם להיכנס למסעדות בתל אביב בגלל מיקומם הגאוגרפי (יהודה ושומרון למשל). תבקשו שהיין יידבר.

סלפי אדום עם יין אדום בסומלייה 2016
סלפי אדום עם יין אדום בסומלייה 2016, צילום דוד סילברמן dpsimages

התערוכה מעניקה לכם, היקבים, חשיפה מקסימלית. אתם צריכים להיות מאוד מקצוענים על מנת לנצל זאת ככל שאפשר. כל מי שמגיע לדוכן הוא הכי חשוב בעולם, גם אם הוא מגיע בסנדלים. אותו מלצר יכול להיות מחר מנהל מסעדה, סומלייה או בעל מסעדה. הסיפור שלכם מעניין ומרתק, אבל תביטו ימינה ושמאלה, יש עוד 500 יינות שצריך לטעום, והזמן קצר. תהיו קצרים, מקצועיים, הגישו כרטיס ביקור, קחו כתובת מייל ותדאגו לחזור לכולם. נצלו את המקום ואת המקצועיות של התערוכה. ואתם, המבקרים בתערוכה, כבדו את יוצרי היין – אומני היין, בטח תטעמו הרבה יין שאתם לא ממש מחבבים. זו לא תחרות יין, ולא תמיד צריך לתת ביקורת. אפשר לטעום ,ואם לא אהבתם, פשוט לומר: זה לא סגנון היין המועדף עלי.

ועצה אחרונה לבעלי היקבים ולייננים: לעשות יין זו אומנות, למכור יין זה מקצוע. אם אתם לא יודעים למכור יין, להציג יין, להיות חברותיים ומחייכים, פשוט עמדו בצד וקחו איש מקצוע לצדכם. בואו מוכנים.

יקב רמת הגולן בסומלייה 2016
יקב רמת הגולן בסומלייה 2016, צילום דוד סילברמן dpsimages

כפי שכתבתי. מחכות לנו מאות טעימות יין. על מה לא לוותר בשום אופן? זו הרשימה שלי – יקבים ויינותיהם:

רמת הגולן – יציגו ממבחר יינות היקב, וביניהם ירדן בלאן דה בלאן 2008. תתחילו שם עם המבעבע הישראלי הטוב ביותר שמייצרים בארץ.

תבור – יין ראשון בישראל מזן ענבי טנאט, המגיע מכרם היקב בתל שיפון. משהו חדש, מרתק, וקשה שלא להתאהב בו. לא לוותר.

שתי יצירות מהליגה הגבוהה שיצאו לשוק השנה
שתי יצירות מהליגה הגבוהה שיצאו לשוק השנה. צילום מאתר סומלייה

בנימינה – אבני החושן כרם מירב 2014 ואבני החושן כרם רמת סירין 2013:  שתי יצירות מהליגה הגבוהה שיצאו לשוק השנה. נפלאים שניהם.

רקנאטי – הפעם יקב רקאנטי הקים מתחם ישיבה בסגנון בר יין. היינן קובי ארביב הוא הפרונט החדש של היקב, והסדרה הים תיכונית שמושקת בימים אלו היא זו שכדאי לנסות.

דלתון – עלמה אייבורי 2015 – בלנד גלילי לבן, יין חדש. בכלל, היינן גיא אשל מייצר בשקט ובצניעות יינות טובים. שווה להתעכב בדלתון עוד קצת.

היינן סם סורוקה
היינן סם סורוקה

ירושלים – סם סורוקה היינן עושה דברים טובים. שווה להתעכב ולשמוע אותו.

שאטו גולן – לבוא מוכנים לטעום כל מה שאורי חץ ימזוג לכם. זו תהיה עבורכם תחילתה של ידידות נפלאה עם היקב. יציגו בתערוכה את קברנה סוביניון 2014, אליעד 2014, סירה 2014, גשם אדום 2014, ומהדורה מיוחדת של אליעד 2008, בבקבוק ירבעם (4.5 ליטר, רק 286 בקבוקים.

תערוכת היין לקהל המקצועי Sommelier (סומלייה)
תערוכת היין לקהל המקצועי Sommelier (סומלייה), צילום דוד סילברמן dpsimages

סוסון ים – יקב שונה, מוזר, עצמאי, משוגע. ממש קיל ביל 3. לנסות הכל, ובעיקר את  VINCENT 2014 – רוזה עשוי מענבי גרנאש, סנסו, קונואז, מורבדר.

דרור אנגלשטיין - יינן חדש בסוסון ים
דרור אנגלשטיין – יינן חדש בסוסון ים

בביתן סוסון ים גם תהיה לכם הזדמנות לפגוש את דרור אנגלשטיין, יינן צעיר שמצטרף לצוות היקב, לאחר שחזר לאחרונה לישראל עם תום לימודי התואר בכורמות וייננות באוניברסיטת מילאנו. במהלך לימודיו התמחה דרור ביקב Masi בוונטו, והוזמן לשפוט בתחרויות יין ברחבי העולם, כולל אשכול הזהב, FLIWC בניו יורק, Emozione del Mondo בברגמו איטליה ותחרות היין היוקרתית IWC בלונדון. מאחוריו ניסיון מעשי גם בישראל, כעוזר יינן ביקב צרעה.

אלכסנדר – בשנים האחרונות היינן יורם שלום מחייך, רגוע ונהנה מהחיים, וזה משפיע על היינות שלו בצורה מדהימה. ליזה סוביניון בלאן 2016, רוזה רוז'ה 2016. יוצג לראשונה יין חדש – GSM 2010, שהתיישן 4 שנים בחבית.

ורד בן סעדון, יקב טורא
ורד בן סעדון, יקב טורא

טורא – הרבה כותרות קיבל יקב זה בשנים האחרונות, בעיקר פוליטיות. כדאי להתעכב בדוכן זה של אחד היקבים המובילים בעשיית יין משובח. יין בגובה העיניים, שאוהב אנשים. פינו נואר 2015, הרטלנד 2015, רוזה 2016, גוורצטרמינר 2016, והופעת בכורה של יין לבן יבש חדש: SNOW2016  – בלנד מיוחד של ויונייה, סוביניון בלאן ושרדונה.

יקב בר מאור
יקב בר מאור, צילום דוד סילברמן dspimages

בר מאור – יינן רמי בר מאור. תתחילו עם לילית 2014, כי לילית היא אשת השטן, ומיחסיהם נוצרים השדים (הג'יני) הנוספים של היקב: ריזלינג 2015, תמוז 2014, קברנה פרנק 2014, ארכיטיפ 2014.

פסגות – יינן יעקב אוריה. כי הרוזה שלו מדהים, וסדרת 7 נפלאה.

מורלי – לנסות את השאנין בלאן 2013.

ג'וני שטרן - One Man Show
ג'וני שטרן – One Man Show

שטרן – איש ענק עם לב ענק ויינות ענקיים. סוביניון בלאן 2015, פטיט ורוד 2014.

וורטמן –  ישיק את הרוזה ואת הפטי וורדו. לא לוותר גם על הקריניאן.

רמי נעמן - יקב נעמן
רמי נעמן – יקב נעמן, צילום ארקדי פורטנוי

נעמן – יוזם מיזם יקבי "נטו". שווה להתעכב גם על זה בדוכן של רמי ובטינה. לא לוותר על סגול עמוק, ועל 10 שנים אחרי (זה שם היין).

דרימיה – אחד הבלנדים הטובים – 80% קברנה סוביניון ו- 20% פטי וורדו. שמו SFAR 2013.

רמות נפתלי – בשקט ובצניעות ובמחלקה הראשונה של על אל: ברברה 13, מלבק 14.

יקב כהנוב - שלושת המוסקטרים
יקב כהנוב – שלושת המוסקטרים

כהנוב – אבי, מרים וערן. שלושת המוסקטרים של תעשיית היין הישראלית. משפחה, מסורת וחקלאות. יקב שפרץ לתודעה בשנת 2006. ב- 2012 חווה היקב שריפה גדולה שכילתה את היינות והציוד, ומתוך האפר הצליחו שוב בכוחות עילאיים להמשיך את המסורת והעשייה של היין המרתק שלהם. סדרת בילויים וסדרת כהנוב, הם יינות שטועמים בהם את כל מה שיש בארץ ישראל היפה.

הרצברג – היינן מקס הרצברג ממושב סתריה, מגיש בשקט, בצניעות ובעוצמה יינות מיוחדים: קוטו דה סתריה – מלבק 2012 – 85% מלבק, 15% קברנה סוביניון; קוטו דה סתריה – רזרב 2012 – 40% קברנה סוביניון, 30% מרלו, 30% מלבק.

יקב מצודה
יקב מצודה

מצודה – היינן יוסי אייזיקוביץ וצוותו יטעימו לכלל המבקרים מהסדרה החדשה סטף 2013 קברנה סוביניון ומרלו, ואחת לשעתיים יטעימו לנרשמים ומוזמנים בלבד מיינות סדרת רזיאל קברנה סוביניון ומרלו, מסדרת הר איתן, ולראשונה טעימה של שיראז 2013 שיצא לא מכבר מהחבית.

צינה אבידן - מתגעגעים
צינה אבידן – מתגעגעים. צילום ישראל פרקר

אבידן – געגועים לצינה. יינות אבידן יוצגו בחדר הפרטי במתחם שקד. ב- 2012 ספג היקב אבדה קשה, עם מותה בטרם עת של הייננית והמייסדת צינה אבידן ז"ל. בהמשך שב היקב לפעול בהובלת משפחת שקד ומעורבות המשפחה. על ייצור היינות אחראי עמית טולדו, יינן יקבב טריו. תוכלו לטעום אבידן קברנה סוביניון, אבידן קריניאן, אבידן רזרב.

שאטו רמו – היקב ממושב חוסן מייצר בשקט בשקט כ- 80,000 בקבוקים בשנה. גרנד בלנד 2013 – יין שבבסיסו שיראז. עשוי מדויק, צעיר, נמרץ, יין שונה. היין הבא לא נמצא ברשימה. אבל אולי כן יביאו אותו: "חוסן" – בלנד מענבי קברנה, מרלו ושיראז 2012. איך כתבה יונה וולך: "אם יש סקס אחר הביאוהו לכאן ונדעהו נדבר גלויות". שונה, מרתק, עוצמתי. אם במקרה זה שם, תבקשו לטעום.

 

שקד - התחרות הצרפתית
שקד – התחרות הצרפתית, צילום דוד סילברמן dspimages

בגזרת היבואנים, שקד יציגו במתחם גדול את יינות יקב פאוסטינו, ויארחו את מנהל היצוא של היקב. כמו כן, בחדר הפרטי יציגו יקבים נוספים, ביניהם יקב אמנו (פוליה, איטליה); דומיין דה כריסטיה (עמק הרון, צרפת) עם יינות קוט דה וונטו, קוט דו רון, שאטונף דו פאפ; בנרוק סטיישן (אוסטרליה): מד האוס; (ניו זילנד): סוביניון בלאן; בלו נאן (גרמניה):גוורצטרמינר ריזלינג כשר – הכשר היחידי בארץ מגרמניה.

לא לוותר על ריקאסולי
לא לוותר על ריקאסולי

במתחם הגדול של החברה הסקוטית ניתן יהיה לטעום ממגוון יינות היבוא של החברה, וכן להשתתף בסדנאות בחדר הפרטי. יתארחו בביתן נציגי יקב Castel מצרפת, ויימזגו מאות בקבוקים לטעימה. אני לא מתכוון לוותר על ריקאסולי קיאנטי קלאסיקו 1141, ריקאסולי קיאנטי דל ברון, ריקאסולי קמפו צ'ני.

צילינסקי איטליאן פרימיום ישיקו בתערוכה את יינות יקב פנטיני, לצד הגראפות של מזקקת ג'יורי. איטליה במיטבה. בלי הרבה פוזה, בלי הרבה רעש. רק המיטב שבגראפות והליקרים. לא לפספס את הדוכן הזה.

לסיכום: הרבה יין, הרבה אירועים קטנים, סדנאות וטעימות ייחודיות. השנה תהיה זו הפעם הראשונה שתיבחר המסעדה עם תפריט היין הכי מרתק ושווה, וביום השני של התערוכה (31.1) בשעה 10:30 יוכרזו הזוכים. הרבה פעילויות. בעיקרון אתם באים לעבוד קשה.

יינני הקוורטט (מימין לשמאל): פלם, רב הון, בן זקן, פיק
יינני הקוורטט (מימין לשמאל): פלם, רב הון, בן זקן, פיק. צילום מהאתר

3: קוורטט הרי יהודה – לוקחים את היוזמה לידיים

לפני כמה ימים התבשרנו במסיבת עיתונאים משותפת  של היקבים קסטל, צרעה, ספרה ופלם, כי ארבעת יקבים אלה מאחדים שורות לטובת הקמת קוורטט (רביעייה) אשר יקדם את יינות הרי יהודה בעולם (אנגליה, יפן וניו יורק). לא מדובר בהקמת חברת שיווק משותפת, אלא הקמת גוף פרטי לחלוטין, ללא מימון חיצוני כלשהו, שיחד יקדמו חבריו את הרי יהודה כאזור יין משובח.

הצורך נולד מהעובדה הידועה לכל, שמאוד קשה למכור יין ישראלי בחו"ל. למה? הנה ארבע סיבות (או קוורטט סיבות, אם תרצו): ראשית – בגלל מיתוגו בנישת הכשרות, שנית – פוליטיקה וחרמות בעולם, שלישית – מכון יצוא חסר תקציבים ומעוף, ורביעית – כי תכלס מדובר ברביעיית יקבים משובחים, שעושים יינות טובים ומרתקים, ואחרים מסביבם בליגה אחרת.

לפעמים קוורטט הופך לספטט (שביעייה): משמאל גפן פלם, דורון רב הון, אילנה בן זקן, גלעד פלם, סימה רב הון, גולן פלם
לפעמים קוורטט הופך לספטט (שביעייה): משמאל גפן פלם, דורון רב הון, אילנה בן זקן, גלעד פלם, סימה רב הון, גולן פלם

במסיבת העיתונאים עלו שאלות רבות לגבי דרכי הפעולה העתידות והיכולות של ארבעה סוליסטים להסתדר יחד. האמת שמבחינתי זה ממש לא העיקר בהתאגדות של ארבעתם. העיקר זה שסוף סוף מישהו עושה משהו לטובת תעשיית היין הישראלית בהיבט חו"ל. נמאס כבר מבירוקרטיה, נמאס מחוסר משאבים, נמאס מאנשים קטנים שחושבים שהם מבינים. שום דבר לא יזוז בתעשייה הזו אם האנשים שחיים את התעשייה לא יעשו משהו. והנה זה קורה. העגלה יצאה לדרך. יידרשו שנים לראות אם הייתה זו החלטה שהביאה להצלחה פנומנלית; מה שבטוח שזו התחלה של דרך מרתקת שבאה ממקום טוב, נקי, חסר מניירות וגינונים פוליטיים.

אז נכון, הייתה שם רק הכותרת והפרטים חסרו, אבל האמת שאלה  לא רלוונטיים. אני חושב שכאשר האדם מאמין בעצמו ובמטרתו, הוא הולך על הדברים עד הסוף ולא מסתבך בטיעונים לוגיים. גם אם הרגש אומר לו לעשות אחרת, הוא לא מתווכח איתו. אז מה שקורה במפתיע זה שהרגש הולך איתו ביחד, ושניהם מתחברים למטרה האמיתית.

תגובת ערן אוחנה ממועצה אזורית מטה יהודה, שמטפחים את מיתוג המועצה כחבל יין: מדובר ביוזמה פרטית של ארבעה יקבים מובילים באזור. המועצה מברכת על כל יוזמה שמקדמת את התיירות באזור, ובתחום היין בפרט.

קמפיין רשת יין בעיר
קמפיין רשת יין בעיר

4: שרה שרה שיר שמח לשמפניה וורודה – ומה היא הייתה אומרת על MCIII?

בחודשים האחרונים עלו מכירות השמפניה בארץ בעשרות אחוזים, בעיקר השמפניות הוורודות. מי שאחראית באופן עקיף לעליית תצרוכת השמפניה היא שרה נתניהו, שנטען כי קיבלה חינם מאות בקבוקי שמפניה איכותית, שנקנו בחנות היין Wine & More חינאווי ג'ורג בהרצליה פיתוח על ידי אנשיו של המיליארדר ארנון מילצ'ן (מדברים על עלות כוללת של יותר מ- 50,000 שקל). האמת שאני חושב שמילצ'ן יצא בזול, כי אם שרה הייתה יודעת את מחירה של השמפניה שטעמתי השבוע, יש מצב שהוא היה פושט רגל.

MCIII - The Ultimate Expression of Moët & Chandon
MCIII – The Ultimate Expression of Moët & Chandon

מדובר בשמפניה שהיא באמת נקטר האלים: MCIII – The Ultimate Expression of Moët & Chandon – מהדורה מיוחדת מבית יצרנית השמפניות מואט ושנדון, המשלבת יינות וינטאג׳ שיושנו בשלוש סביבות שונות: עץ, מתכת וזכוכית. זו לא סדרה שהולכת להימכר בחנויות היין. היצרנית הקצתה לישראל רק 12 בקבוקים שיובאו על ידי  י.ד עסקים, מיבואניות האלכוהול הגדולות בארץ, כשבקבוק מתומחר ב- 500 יורו (2,000 שקל).

לשמפניה מבנה מורכב בשל שלוש סביבות היישון השונות, שכל אחת מהן מעשירה את האחרת, ויחד הן מהוות כולל אחד מושלם ואינטגרלי. מהתהליך המורכב הזה נוצרת שמפניה איכותית ועשירה מיינות שיושנו 10 שנים ובוקבקו ליצירת אמנות מופתית, עם מתיקות מינורית גאונית  יובש שכובש את הפה וזועק אוכל, בועות עדינות וחמאתיות מושלמת. זו גם לא שמפניה שמואט ושנדון יכולה למכור בכמויות, כי פשוט לא עשו ממנה כמויות. זו שמפניה שמראה בעצם למה היקב הזה מסוגל, איך הוא מפתח מסורת ועושה דברים מחוץ לקופסה. שמפניה MCIII היא המו"פ (מחקר ופיתוח) של היקב הזה. כאשר יקב מסוגל לעשות זאת, ברור לכלום שמשהו שם עובד באופן מאוד מדויק, והמסורת תישמר עוד שנים רבות.

 

 

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר