ויוה יינות איטליה – Saluti!

לאור מגוון אזורי היין וסגנונות היין שבאיטליה במפגש ה-162 של מועדון יולו (YOLO) נמזג מבחר אקלקטי של יינות איטלקים מאזורים שונים סגנונות שונים וטעמים שונים

 

איור pixabay

לפני מספר שנים, במהלך חופשה חלומית בטוסקנה, ביקרתי בין היתר בעיירה Greve in Chianti, הממוקמת כ- 30 ק"מ דרומית לפירנצה. עיירה סימפטית שמצאה חן גם בעיני תושבים זרים שהתמקמו בה לאורך השנים, מאוד משויכת יחד עם עולם היין האיטלקי. ולמה אני מזכיר אותה? כי אני זוכר שנכנסתי בכיכר העיירה לחנות יין מטריפה, ומול מגוון היינות המוצג שם חדרה בי התודעה, שמי שאומר שהוא מבין גדול ביין איטלקי, צריך להיות גאון של ממש. זאת לאור מגוון אזורי היין וסגנונות היין שנפרסו מול עיניי. ואכן גם במפגש ה- 162 של מועדון יולו (YOLO – קראו בסוף מה זה), נפגשנו עם מבחר אקלקטי לחלוטין של יינות איטלקים מאזורים שונים (החל מאזור הגבול האוסטרי בצפון עד פוליה וסיציליה בדרום), סגנונות שונים (כולל עולם חדש עולם ישן), וטעמים שונים.

צילום יגאל ברנע

Barone di Serramarrocco Sammarcello Pignatello Terre Siciliane 2015

ברונה די סראמארוקו היא חברה שהוקמה בשנת 2001, מעבדת 220 דונם גפנים בשטחים שבבעלותה, ומייצרת מהם יין; כל זה בכפר פולגטורה שבמערב סיציליה. החברה מתמקדת בייצור יינות סיציליאנים מבוססי גפנים מקומיות – נרו ד'אבולה, פיניאטלו, זיביבו וגרילו, בשילוב קברנה סוביניון וקברנה פרנק לצורך מתן שילוב בורדולזי, עם השפעה ים תיכונית. הפיניאטלו הוא יין הדגל של היקב, עשוי 100% ענבי פיניאטלו. היין מבציר 2015 אותו טעמנו, נחשב על הטובים מהבצירים שלו.

רשמי טעימה – צבעו אדום כהה נאה, אף מאוד ים תיכוני, פירות אדומים, אדמתי, ריח אורנים, מרווה, טימין. מעט ירקרקות. בפה – מגוון פירות אדומים, ירקרקות קלה, גוף בינוני מינוס, יין לא מורכב, מתקרב ליין שולחני, אבל נעים לשתייה. ציון יולו 14.4 (89).מחיר מדף באירופה סביב 20 אירו.

צילום יגאל ברנע

Di Majo Norante Don Luigi Molise Riserva 2013

אזור מוליסה ממוקם בדרום איטליה, על חוף הים האדריאטי וצפונית למחוז קמפניה. די מאז'ו נוראנטה מייצרים יינות החל משנת 1800. כיום הם חולשים על 850 דונם כרמים של מגוון גפנים מקומיות, הן ביינות אדומים והן בלבנים. יין דון לואיג'י רזרבה אותו שתינו, נחשב ליין הדגל של היקב – 90%  מונטפולצ'יאנו והשאר אגליאניקו (הברולו של דרום איטליה), מהענבים היותר מובחרים שלהם. היין התיישן בחביות במשך 12 חודש.

רשמי טעימה – צבעו שחור עמוק, יש מי שהתרשם שהצבע דומה לזה של יינות מלבק. האף פירותי, מתובל בפלפל לבן, ניחוחות עור ואוכף, מאוד אדמתי עם ריח פטריות, ועטוף בניחוח טבק. בפה – דובדבנים אדומים, יין עשיר ועדיין חלק בפה, גוף בינוני, שילוב טוב של מתיקות עדינה וחמיצות נעימה. מעורר את החך. ציון יולו 15.4 (91). מחיר מדף באירופה כ- 24 אירו.

צילום יגאל ברנע

Cantine Due Palme Selvarossa Riserva Salice Salentino Rosso, Puglia 2014

איזה שמות ארוכים לאיטלקים האלה… 80% נגרואמארו, 20% מלבסיה נרה, דהיינו גפנים איטלקיות למהדרין. מדובר קואופרטיב יין שנוסד ב- 1989, מהגדולים ליין באזור פוליה, כאשר חברי הקואופרטיב מעבדים יחדיו סך כולל של כ- 25,000 דונם כרמים. כמו אזור מוליסה של היין הקודם, גם אזור פוליה ממוקם על האדריאטי, דרומית מזרחית למוליסה. היין ששתינו נחשב יין הדגל מבין מוצרי הקואופרטיב. המבקרת מוניקה לרנר מהאתר של רוברט פארקר, נתנה לבציר 2012 ציון 89, וציינה את המתיקות שלו כגורם מפריע, בדומה למה שאנחנו חווינו עם הבציר של היין הנוכחי.

רשמי טעימה – צבעו סגול כהה. אף פירותי כבד, משולב בגוונים של מנטה ופירות יבשים, קפה. המתיקות שמופיעה בטעימה בפה נותנת לחשוב כאילו שילבו פנימה צימוקים, אולי משקף את הפירות היבשים שחשנו באף. היין פירותי, מתקתק, עם חמיצות נסתרת וטאנינים רכים, ועדיין נותן תחושה שהוא מעט צעיר. ציון יולו 15.1 (90). מחיר מדף בחו"ל 25 אירו.

צילום יגאל ברנע

Foradori  Granato Vigneti delle Dolomiti IGT Trentino-Alto Adige 2016

קפצנו לצפון איטליה, למחוז הגובל באוסטריה. מטבע הדברים זהו אזור היין הצפוני ביותר באיטליה. היין מיוצר מענבי  טרולדג'ו, זן מקומי המאופיין בצבעו העמוק של הענב ובתחושת פרי עוצמתי. המהדרים טוענים שבהיסטוריה הגנטית שלו מוצאים קשר לענבי פינו נואר. המבקר של רוברט פארקר שטעם מבציר זה, נתן לו הציון המכובד 93, וציין את התרומה החיובית של העובדה ששליש מהרכב היין מבוסס על אשכולות שלמים. היין התיישן 15 חודש בחביות עץ. המבקר אהב מאוד את טעמי האוכמניות של היין, גם אנחנו אהבנו מאוד יין זה.

רשמי טעימה – צבעו סגול, כהה, נוטה לכיוון השחור. אף פירותי, אדמתי, עם פירות יער, מלווה בכמהין. מפולפל. בפה – קלאסיקה של חמיצות איטלקית. מתיקות מאוד עדינה. גוף מלא. יין מורכב, מעניין, מאוזן, עדיין צעיר לשתייה, סיומת ארוכה התורמת רבות להשלמת ההנאה ממנו. יין מצוין. ציון יולו 16.1 (92). מחיר מדף בחו"ל 48 אירו.

צילום יגאל ברנע

Bersano Barolo Nirvasco 2004

ברסאנו החל כיקב משפחתי בשנת 1907, בלב אזור ברברה ד'אסטי. היקב היה שותף מרכזי בתהליך פיתוח והנחלת יינות ברולו באזור פיימונט. יין מ- 100% נביולו, שמתפתח לפחות למשך 30 חודש בחביות עץ סלובניות ובבקבוק טרם שיווקו. מבקרים למיניהם המליצו לשתות אותו בטווח של 12 שנים מהבציר. מניסיוננו עם ברולו – שווה בהחלט לחכות שנים רבות עד פתיחתו, ואכן קיבלנו תמורה איכותית להמתנה עם היין הזה.

רשמי טעימה – צבע אדום בהיר בסגנון יינות בורגון. השוליים החומים העידו על גילו המתקדם. אף מלא דובדבנים, אדמה, עור, לבנדר, פלפל שחור. בפה – טעמי דובדבן חמצמץ עשיר. גוף בינוני פלוס. מאוזן, אלגנטי מאוד, מרובה שכבות טעם, עם שילוב מצוין של חמיצות ומתיקות. הסיומת ארוכה, טיפה מרירה אך שומרת על האיכות. יופי של ברולו. ציון יולו 16.8 (94). מחירו 200 ₪.

צילום יגאל ברנע

Gaja Camarcanda Bolgheri 2013

הסגנון הבורדולזי שולט. 50% מרלו, 40% קברנה סוביניון, 10% קברנה פרנק. כבר שתינו היין הזה בעבר במועדוננו, ונהנינו ממנו אבל קצת הקדמנו לשתות אותו. הפעם זה היה כבר ממש בזמן, ובהתאם הנאתנו מהיין.

רשמי טעימה – צבע בורדולזי עמוק ואטום במיטבו. אף פירותי, אדמתי, מבושם. פירות אדומים מלווים באוכמניות, בתוספת קפה ופלפל שחור. בפה – יין עוצמתי ומורכב. עגול, עשיר בטעמים, עדיין צעיר ובועט. חמיצות נהדרת. סיומת ארוכה ומעוררת. ציון יולו 16.9 (94). מחירו המקורי בחו"ל כ-100 אירו. היה מושלם.

מה זה YOLO?

יולו הוא מועדון חברים חובבי יין אותו הקמנו בשנת 2004. כולנו חובבי יין ותיקים, אשר החלטנו ליהנות יחדיו מהתחביב המשותף. אנו מתכנסים לערב יין ואוכל מדי יום ה’ האחרון בחודש בביתו של חבר מועדון ולפי תכנית שנתית קבועה מראש, בכעשרה מפגשים בשנה. המארח קובע את תכנית הערב וקונה את היינות. נוהגים לטעום עד שבעה יינות שונים בערב, לכתוב ההתרשמות מהיין בטבלאות מוכנות ולתת ציון, על בסיס 20 נקודות. כל יין נטעם, והחברים מציגים בעל פה כל אחד בתורו את דעתם ואת הציון. ממוצע הציונים נרשם ומתועד.

המטרות אותן קבענו לעצמנו – ליהנות, להכיר יינות שונים מהארץ ומהעולם, ברמותיהם השונות, ללמוד ולהעמיק בתחום היין ולגלות בו גילויים חדשים, וכאמור ליהנות מהערב המשותף. לכן אנו גם נוהגים לעיתים לגוון על ידי שילובו של בעל מקצוע מתחום היין, ובביקורים משותפים ביקבים ובטעימות. אנו מחווים דעתנו על היינות בפרמטרים המוכרים ובהתייחסות רצינית, אבל אנו מייחסים החשיבות קודם כול לאווירה המיוחדת שיצרנו, ולחוויה הכוללת של שתיית יין בחברותא ובלוויית אוכל מתאים, שגם כן זוכה לתשומת לב בכל מפגש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר