חדש בארץ: ויסקי אירי Glendalough מהעמק שבין שני האגמים

בארי גאלאגר- המייסד והמנכ"ל של מזקקת גלנדלוך. משחק החביות ביישון הוויסקי. צילום דוד סילברמן dpsimages
וויסקי וג'ין של מזקקת גלנדלוך מאירלנד הובאו לארץ ע"י חברת שקד והוצגו ע"י המייסד והמנכ"ל של המזקקה בארי גאלאגר (Barry Gallagher) באירוע השקה בתל אביב

מזקקת גלנדלוך (Glendalough) – "העמק שבין שני האגמים" בשפה הגאלית, שוכנת בגלנדלוך שבמחוז ויקלואו, מדרום לדבלין, בנוף אלפיני הררי פראי עם נחלים, מפלים ועמקים נוף מרהיב ועוצר נשימה, המכונה ״הגן של אירלנד״. לגלנדלוך – מקום בו נמצאים האתרים החשובים של הנצרות הקדומה, באו נזירים רבים, והמקום הפך למושבה של נזירים אותה ייסד הנזיר קווין הקדוש, בן המאה השישית לספירה, שבנה כנסיה משל עצמו בגלנדלוך. המנזר שלו הוליד מנזרים נוספים, והפך עם שבע הכנסיות שבו, לאחד מאתרי העלייה לרגל המרכזיים באירלנד. סנט קווין הוא ההשראה של מזקקת גלנדלוך, ודיוקנו מופיע על תוויות בקבוקי הוויסקי.

בשנת 2011 החליטו חמישה חברים להחיות את מורשת מזקקות הקראפט, שבמשך השנים הלכו ופחתו באירלנד. הם נטשו את עבודותיהם, והקימו מזקקה בגלנדלוך, בלב אחד העמקים היפים באירלנד, לצד שרידי כנסיות קדומות ומנזר גלנדלוך. בתהליך הזיקוק המשולש שלו מנטרל הוויסקי האירי טעמים וריחות, והופך את הוויסקים האירים לקלילים, נגישים, עדינים וחלקים. בארי גאלאגר, המייסד והמנכ"ל של מזקקת גלנדלוך, שאירח אותנו בחנות "דרך היין" ברחוב החשמונאים בתל אביב, סיפר על המזקקה וייצור הוויסקי, והדגיש שהסינגל מאלט והסינגל גרין שמיוצרים במזקקה, מתיישנים בחביות בורבון, ואחרי שלוש שנים וחצי מתיישנים זמן נוסף בחביות שונות. ואז טעמנו:

צילום דוד סילברמן dpsimages
צילום דוד סילברמן dpsimages

גלנדלוך דאבל בארל Double Barrel Whiskey                    

הוויסקי התיישן שלוש שנים וחצי בחבית אלון אמריקאי ותשעה חודשים בחביות בורבון, שנתנו לוויסקי מתיקות ווניליות, וחביות אלון ספרדי אולורוסו עם טעמים של פירות יבשים ואגוזים. באף ריחות של  פירות שחורים, צימוקים, פרי הדר ולימון. הפה חלק עם טעם מתקתק, והסיומת עם טעם של ג'ינג'ר ותבלין. טעים מאוד לצ'ייסר ומצוין לקוקטיילים. המחיר 199 ₪.

גלנדלוך טריפל בארל –Glendalough Triple Barrel Whiskey

הוויסקי מתיישן בתחילה שלוש שנים וחצי בחביות בורבון, אחר מקבל פיניש תשעה חודשים בחביות שרי אולרוסו, ולבסוף תשעה חודשים בחביות מדיירה. באף צימוקים, פירות טרופים ואקזוטיים. בפה טעם של תיבול קל, דובדבן ווניל. סיומת נקיה ומאוזנת. הוויסקי זכה בפרס הסינגל גרין האירי הטוב ביותר בתחרות פרסי הוויסקי האירי. המחיר 220 ₪.

גלנדלוך 7 שנים – Glendalough 7 year old Single Malt Whiskey

אירלנד מפורסמת בלתת השעורה שלה לתעשיית הבירה. במהלך השנים הוחלפו חביות במזקקה עם מבשלת הבירה The Five Lamps. בחביות בהן הייתה הבירה, הוציאו את הבירה והכניסו את הוויסקי. על הבקבוק 7 צלבי כסף בהשראת 7 השנים הקשות שסנט קווין העביר בטבע ובעיר של 7 הכנסיות, לפני שהגיע לבנות את גלנדלוך. באף ניחוח מתקתק של טופי, שוקולד מריר וגלידת וניל, החך עשיר בטעמי קקאו, פרי בשל, ציפורן ופלפל שחור. הסיומת ארוכה ומתובלת, קפה ועץ אלון קלוי. המחיר 280 ₪.

גלנדלוך 13 שנה – Glendalough 13 year old Japanese Mizunara finish

הוויסקי האירי היחיד שמקבל פיניש של תשעה חודשים בחביות  minuzara יפניות, שמגיעות מהאי הצפוני ביותר של יפן – הוקאידו. החבית היפנית הזו מוסיפה ומגבירה חלק גדול מהתכונות שקיימות בוויסקי, כמו הווניליות ועוד. הפה מלא בטעמי וניל, קינמון, עץ ותבלין מתוק. אף עשיר בניחוח הדרים, וניל ומשמש. הסיומת ארוכה  עם טעמי שוקולד חלב, וניל עץ ותבלינים. וויסקי אקזוטי יבש מאוד, עדין וחלק. וויסקי אירי במיטבו. המחיר 479.9 .

צילום דוד סילברמן dpsimages
צילום דוד סילברמן dpsimages

טעמנו שני וויסקים נוספים במהדורה מיוחדת:

גלנדלוך סינגל קאסק בורגונדי – Glendalough Single Cask Burgundy finish

הוויסקי הזה מתיישן בחביות בורבון, ולאחר מכן מקבל סיומת  בחביות עץ אלון מחבל בורגונדי בצרפת, בהן התיישן יין פינו נואר איכותי. טעם של פירות יער וציפורן, ובאף וניל ודבש. הסיומת ארוכה ומתקתקה. אהבתי. המחיר 220 ₪.

גלנדלוך סינגל קאסק קלבדוס – Glendalough Single Cask Calvados finish

גם הוויסקי הזה מתיישן קודם בחביות בורבון, ולאחר מכן סיומת בחביות בנות שש שנים בהן התיישן ברנדי התפוחים קלבדוס בצרפת. טעם של פירות בשלים ווניל, עם ריחות של שוקולד וסיומת נעימה ומאוזנת. וויסקי קליל וטעים. המחיר 220 ₪.

צילום דוד סילברמן dpsimages
צילום דוד סילברמן dpsimages

טעמנו גם כמה סוגי ג'ין – אחד המשקאות המרגשים והמגוונים ביותר הקיימים. מזקקת גלנדלוך מייצרת משנת 2014 גם ג׳ין טבעי. הוספת ייצור ג'ין לזה של הוויסקי, הייתה טבעית מאוד עבור בעלי המזקקה, שחיפשו להביא את הסביבה ואת הטבע בו ממוקמת המזקקה אל הג׳ין שייצרו. לאחר טיולים בהרים בשעות שונות ביממה ובתקופות שונות בשנה, החליטו  לייצר Seasonal Gin – ג׳ין עבור כל עונת שנה. מלקטים צמחים אופייניים לתקופה בסביבת המזקקה, ומקבלים בייצור ג׳ין שמבטא בטעמו את הזמן והמקום. הג׳ין הראשון יצא בקיץ 2014, והתבסס על צמחי מרפא אופייניים לעונה זו של השנה. אנשי גלנדלוך החליטו שלא לאסוף מרכיבים משתנים מדי, כדי לחזור ולייצר את אותו ג׳ין כל שנה בדיוק באותה העונה.

 Glendalough Spring Ginג'ין אביב

ארומה של תערובת צמחי מרפא טבעיים, ירקרקים ומתקתקים, ופרחים מבושמים. טעם של מעט קוקוס והדרים, וסיומת ארוכה ונעימה. נהדר עם טוניק. אהבתי.

Glendalough Summer Ginג'ין קיץ

הג׳ין של הקיץ הרבה יותר פרחוני, עם ניחוח של אחו בזמן הלבלוב, ושל הבשלה מוקדמת של פרי הדרים ותפוח ירוק – ככה הקיץ באירלנד כנראה. טעם עשיר במתיקות דבש, מלון ותותים. סיומת מתובלת וארוכה.

Glendalough Autumn Ginג'ין סתיו

לג׳ין של הסתיו טעמים של גרגרי יער וצמחים נוספים מהאזור ההררי שסובב את המזקקה, עם ריחות פרחוניים ואוכמניות. הטעם חלק ועגול, מעט מתקתק ופירות יער. הסיומת ארוכה וחלקה.

Glendalough Winter Gin – ג'ין חורף

הג׳ין של החורף הוא המתובל ביותר, וזה שהכי קשה לייצר מדי שנה. בהיר ומיוחד, באף קליפת תפוז וריחות של עצי חורש, והטעם עשיר – מלא בתבלינים, קינמון ומעט ציפורן. סיומת ארוכה, עשירה בתבלינים ומנטה.

מחיר כל אחד מסוגי הג׳ין העונתי  – 180 ₪. אגב, את הג׳ין שמייצרים  בעונה מסוימת לא חייבים לשתות באותה העונה בשנה. כל אחד יכול לבחור את הג׳ין העונתי שהוא אוהב, בכל זמן ובכל מצב רוח.

הג'ין האחרון שטעמנו היה ג׳ין פראי – Wild Botanical Gin – בלנד שיוצר מהג'ינים העונתיים, עם כל מגוון הצמחים שגדלים בסביבת המזקקה במהלך השנה. ג'ין עשיר בארומות של ערער, עץ אורן ופרי הדר אביביים. טעם רך של פרי סתווי בשל, פרחים קיציים ופירות אביב, וסיומת ארוכה עם תבליני חורף ומנטה. אהבתי יותר את הג'ין העונתי לסוגיו. המחיר 200 ₪.

טעמתי, נהניתי, ואפילו שתיתי מהמגוון הרחב של וויסקי וג'ין  אירי של מזקקת גלנדלוך שהביאה לארץ חברת שקד, שבימים אלה מקיימת מבצעי מכירות  מיוחדים שלהם.

Sláinte – סלאינטה ("לחיים" בגאלית)

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר