חוק הכשרות החדש – מה זה ייתן ליין שלנו אם בכלל?

מנכ"לים חסרי עמוד שדרה, תתאגדו ותגידו עד כאן! יש כשרות שהמדינה מעניקה על פי חוק וכל השאר הזוי כי כל השאר זו מסחטת כסף
חוק הכשרות החדש הוא רק צעד קטן במלחמה גדולה של הורדת יוקר המחייה, כיבוד האחר, והנאה פשוטה מיין ישראלי בלי הגבלות ובלי טקסים הזויים

חוק הכשרות החדש שמובילה הממשלה החדשה הוא מבורך – צריך שינוי רדיקלי על מנת לטפל בחוסר האמון של ציבור גדול בכל נושא הכשרות ובמשגיחי הכשרות. יש קומבינות, אין ספור השגחות הזויות שחצרות שונות ממציאות, וככל שמחמירים, קמים מחמירים יותר. אין דין ואין דיין, הכסף שולט, השחיתות חוגגת והעושק, ובעיקר כוח ושליטה, הם שמובילים את מעניקי  הכשרות וההשגחות.

צילום מאתר kosher wine.co.il

הכשרות היא לא רק בהמלחת בשר או שחיטה לפי ההלכה; הכשרות היא מפעל ענק ששולט במפעלי ייצור מזון בכל רחבי העולם. מדובר ב- 11 מיליון יהודים, מתוכם כמה מאות אלפי חרדים שחושבים שהכול צריך לסוב סביבם. האמונה לא קשורה לדבר וחצי דבר, אלא רק שטרות הכסף. על פי השר לעניני דת מתן כהנא, חוק הכשרות החדש עתיד לשנות את מוקדי הכוח למתן תעודות כשרות, ומטרתו לגרום להפחתת יוקר המחיה. זאת באמצעות תחרות בשוק הכשרות, וביטול הזיקה הכלכלית הקיימת כיום בין משגיחי הכשרות ובין בתי העסק עליהם הם משגיחים.

האם רבני צהר יתנו כשרות ליקבים והאם יהיו יקבים שייעזו לאמץ כשרות כזאת?

על פי הצעת החוק, הסמכות למתן תעודת כשרות (למעט בצה"ל) תימסר לגופים פרטיים נותני הכשר, שיקבלו רישיון ממונה כשרות מטעם הרבנות הראשית. בראש מערך בקרה על הכשרות שיוקם ברבנות הראשית, יעמוד אדם שהשר לשירותי דת ימנה. עוד במסגרת השינוי, תבוטל סמכותה של מועצת הרבנות הראשית לישראל והרבנים המקומיים למתן תעודות הכשר. ההצעה קובעת כי יהיו שלושה תקני כשרות, בהתאם לדיני הכשרות בלבד, ואלה יקבעו על ידי הרבנות. תתאפשר גם קביעת תקן נוסף, על ידי שלושה רבנים, כאשר לפחות אחד מהם מכהן או כיהן כרב עיר. בנוסף, בתי העסק ישלמו עבור שירותי ההכשר  לגוף נותן ההכשר ולא למשגיח.

יין רמב"ם כשר בתערוכת יין בפריז. צילום אלון גונן

ענף היין והכשרות

גם הכשרות בתחום היין פרוצה, וכל משגיח כשרות עושה כרצונו על פי החצר אליה הוא שייך.  היקבים הגדולים שבויים בקונספציה לפיה יין ישראלי חייב להיות כשר כדי שיימכר, וככל שההשגחה מחמירה והזויה יותר, כך ייטב. חשוב לי לציין שרוב משגיחי הכשרות ביקבים הקטנים, מבינים עשיית יין, אוהבים יין, ויש ביניהם כאלה שאם לא היו ביקב, ליינן או לבעלים לא היה מושג איך לעשות יין. רובם הגדול מבינים את התעשייה ומבינים את הציבור הישראלי, שאוהב יין טוב שהוא גם כשר במקרה.

צילום מכתבת כאן11
צילום מכתבת כאן11

ביקבים הגדולים והבינוניים הסיפור קצת שונה, שם הכוח והשליטה בידי המשגיח, והוא בעל הבית, השוטר והשופט.  הוא יכול להחליט שיהודים שצבע עורם כהה לא מספיק טובים עבורו, או שאשה לא תמיד כשרה מספיק, לשים חבלים, לקבוע מנעולים ולקחת את המפתח איתו.

משגיח כשרות בכרם שלא קשור לכתבה
משגיח כשרות בכרם שלא קשור לכתבה, צילום דיויד סילברמן, dpsimages

המשגיח הוא במוקד הכוח והשררה, הרב שלו קובע את טיב היין, טיב השמרים, טיב החבית ועוד ועוד. הכוח מוענק למשגיחים על ידי מנכ"לי היקבים, שכאמור לא רוצים לוותר על נתח שוק שקונה הרבה יין. אלא שזה נתח שוק שהופך את כל היין למשהו פולחני, טקסי וטראנסי. הטירוף חוגג, ולעומד מהצד כל העסק נראה הזוי לחלוטין, כי הרי מדובר בסל הכול במיץ ענבים שהופך על ידי ציבור גדול באופן שרירותי לנקטר האלים. מותר להם, ברור שמותר להם, אבל כמו שמותר להם, מותר לי גם להתייחס אליהם בשלילה כשאינם מאפשרים ליהודי שלכאורה לא נמצא ברמת הרוחניות שלהם לפתוח בקבוק, או לא מאפשרים, חס וחלילה, לגוי לגעת ביין. הגוי יכול לבשל להם, לכבס להם, להחליף להם טיטולים בבית החולים, ואפילו לנתח אותם, אבל למזוג להם יין? הס מלהזכיר.

יינות צרפתיים כשרים – אולי תחליף ליינות כשרים כחול לבן? צילום אלון גונן

כן, אני יודע שאנחנו כת סגורה ומשיחית, ושרדנו מעל 5000 שנים בזכות היותנו יהודים. אבל מדינת ישראל הוקמה על ידי יהודים חילונים שרצו להתנתק מההזיה האורתודוכסית שחושבת שהיא בחירתו של האלוהים להיות העם הנשגב. הישראליות הצברית היא זו שצריכה להוביל את תעשיית היין הישראלית. אתם יודעים מה? אולי שלא ישתו יין ישראלי בכלל; שיילכו ויקנו יינות כשרים שמיוצרים בבורדו ובקליפורניה. אני הייתי שם וראיתי את כל הרמאות והשטיקים שמסתכמים בכסף, כסף ועוד כסף. סיגרו להם את השיבר של מיכלי היין ונראה אותם.

משגיח הכשרות של יקב עמק האלה
משגיח הכשרות של יקב עמק האלה – במשברי היקב ייצר את היינות. צילום איל גוטמן

המחיר של הכשרות מגיע למיליוני שקלים בשנה (משכורות, מיכון, אגרות ועוד). זו משאבה פנאומטית, אם להשוות זאת לציוד שיש ביקב – משאבה שלא יודעת שובע, ודורשת עוד ועוד כסף ושליטה. הדרת האחר, זלזול בבני אדם, חשיבות עצמית מנופחת, רבנים שמגיעים ליקבים ושופכים אלפי ליטרים של יין כמעשר, שנת שמיטה עם פתרונות הלכתיים מביכים – כולם יודעים מה קורה, רואים את השקר והכזבים אבל זורמים.  מנכ"לים חסרי עמוד שדרה, תתאגדו ותגידו עד כאן! יש כשרות שהמדינה מעניקה על פי חוק, וכל השאר הזוי, כי כל השאר זו מסחטת כסף של חרדים שרובם נמצאים בחו"ל ושולטים על המדינה. חוק הכשרות החדש הוא רק צעד קטן במלחמה גדולה של הורדת יוקר המחייה, כיבוד האחר, והנאה פשוטה מיין ישראלי בלי הגבלות ובלי טקסים הזויים.

9 תגובות

  1. הכל כסף ועוד כסף. מסחטת כסף. שולטים על המדינה. התבטאויות שגבלס היה גאה בהם מאוד או לחילופין תובע את המערכת על הפרת זכויות יוצרים…
    אבל לא לקחת קשה, הדיסוננס הקוגנטיבי שעיצב את דעתו של אלון נוצר בעקבות נטייתו המינית.
    כמו שאמרו חכמינו לפני יותר מ2000 שנה "אמר רב יהודה אמר רב: יודעין היו ישראל בעבודה זרה שאין בה ממש, ולא עבדו עבודה זרה אלא להתיר להם עריות בפרהסיה"….

  2. לא רוצים כשרות לא צריך
    אבל למה לפגוע באחרים שכן רוצים

    אין שום חוק שמחייב להיות כשר

    יש ציבור שרוצה כשר ואתם לא חייבים להיות מהספקים שלו

  3. א. יש בעיות בכשרויות. לא זה הפיתרון
    ב. יוקר המחיה לא ירד. אף אחד חא עובד חינם. מקרה הטוב היקב ישים את ההפרש בכיס
    ג. אם יקב מחזיק כשרות נוספת כנראה שווה לו.

  4. רדוד.
    החוק החדד יעלה מחירים. ויתן פחות איכות.
    מי שלוגח כשרות עושה זאת כי זה ריווחי לו. לא כי כופים אותו.
    כמו שהוא מוציא על פרסום ושיווק, ככה על כשרות.
    יש בא8רף הרבה יקבים לא כשרים.
    כל אחד מה שטוב לו

  5. אף אחד לא חייב אותך לקנות כשרות ולא תחוייב אף פעם וגם אני לא חפץ לקנות ממי שמזלזל בי. יין מפתח תשוקה אל תתאמץ אתה לא בקי בזה
    תנסה לטגן פלאפל

  6. כתבה רדודה שמתוך דברי הכותב ניכר שאין לו שום קשר לדת ולא מבין בדת בעלי היקבים לא חייבים לתת כשרות. ונראה אותם מתמודדים ללא הלקוח הדתי שמכניס להם ולמדינה מיליוני שקלים.

  7. כתבה אנטישמית . חסרת כל בסיס עובדתי אובייקטיבי. מידי פעם היה נדמה לי שאני קוראת אותה באיזה ביטאון רוסי מהמאה התשע עשרה. יהודים וכסף. כסף וכסף.
    נכון. צריך לשלם כסף למשגיחים. מה לעשות? ציפית שהם יעבדו בהתנדבות?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד במדור 

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר