חוק וסדר משרד הבריאות 2

המשולש הקדוש מצליח להפתיע את ענף היין: חבר הכנסת אלי אלאלוף, מנכ"ל מועצת גפן יין צחי דותן, ונציגת וועד יקבי הבוטיק אילנית צמח

התפתחויות מדהימות ומהירות קרו בשבוע האחרון, מאז פורסמה הכתבה הקודמת שלנו בנושא העברת האחריות על תעשיית היין למשרד הבריאות והתקנות החדשות; למעשה הגזרות על הענף בארץ. בהתארגנות מהירה של יקבי הבוטיק הפזורים ברחבי הארץ, הוחלט על הקמת וועד פעולה מידי, על מנת להגיש השגות והסתייגויות נגד התקנות הדורסניות של משרד הבריאות, ולבקש קבלת ארכה על מנת ששני הצדדים ילמדו את הנושא מבחינה משפטית. ואכן, משרד הבריאות שהבין את מצוקת היקבים, החליט לפנות לוועדת הבריאות של הכנסת בראשות יו"ר הוועדה ח"כ אלי אלאלוף, ולבקש ארכה של שישה חודשים על מנת לאפשר לצדדים להתדיין.

נציגת יקבי הבוטיק אילנית צמח: נציגי המשרדים לא היו מודעים לקיומם של יקבי הבוטיק ולא שמעו את קולם
נציגת יקבי הבוטיק אילנית צמח: נציגי המשרדים לא היו מודעים לקיומם של יקבי הבוטיק ולא שמעו את קולם

סוגיה נוספת שעלתה בוועדה על ידי נציגת יקבי הבוטיק, אילנית צמח, היא שנציגי המשרדים לא היו מודעים לקיומם של יקבי הבוטיק, ולא שמעו את קולם. בעקבות זאת קבע יו"ר הוועדה אלי אלאלוף, והנחה את אלי גורדון ממשרד הבריאות ואת נציגי המשרדים, לשתף את נציגי היקבים הקטנים בדיונים טרם קבלת ההחלטות, ולדחות את כל נושא התקנות בשישה חודשים. נציגת יקבי הבוטיק הוסיפה בוועדה, כי יקבי הבוטיק אינם מתנגדים להסדרת נושא ייצור היין, אך  עומדים על כך שהם יהיו מיוצגים, ומבקשים לזמן ולשתף את יקבי הבוטיק בדיונים לתיקון ויישום התקנות. "קולם של יקבי הבוטיק חייב להישמע, מכיוון שאחרת יגרם נזק גדול אשר יכלול כריתת מקור פרנסתן של מאות משפחות ללא צורך, ופגיעה אנושה בתיירות היין בישראל", אמרה אילנית צמח.

בסייפא של כל מה שעבר על ענף היין בשבוע האחרון, אפשר להריח שרוחות חדשות מנשבות בענף מנומנם זה. התארגנות מהירה וחזקה הצליחה להוביל מהלך, שעל פניו נראה בלתי אפשרי וחסר סיכוי כנגד משרדי ממשלה מאוד חזקים: בריאות, כלכלה וחקלאות. מצד אחד באים נציגי היקבים הקטנים ומבקשים כי יספרו אותם, ושלא יתעלמו מהם ויאפשרו להם להיות מיוצגים, ומצד שני הם לא מתנגדים להסדרת החוקים והתקנות, בידיעה שיש יקבים שייפגעו, אבל לפחות תינתן להם ההזדמנות הנאותה לתקן את הליקויים שחיו איתם שנים, על מנת לקבל רישיון יצרן.

צחי דותן מנכ"ל מועצת גפן יין - מייצג את היקבים הגדולים
צחי דותן מנכ"ל מועצת גפן יין – מייצג את היקבים הגדולים

בין השורות אפשר להבין כי מי שהיו מיוצגים במהלך קבלת ההחלטות, הם היקבים הגדולים, שמייצרים כ- 80% מהיין הישראלי. היקבים הללו (רמת הגולן, כרמל, ברקן סגל, טפרברג, בנימינה) הם בעלי אינטרס ברור למחוק כמה שיותר יקבים קטנים, שמפריעים להם ונוגסים אט אט במכירות. היקבים הגדולים מיוצגים על ידי מועצת גפן יין בראשות צחי דותן, שאכן תפקידה קודם כל לדאוג לגדולים, אבל חלק מתפקידה זה גם לשמור על אינטרס הענף, וכן לאפשר ליקבים קטנים לייצר יין ולפתח את הענף. היקבים הגדולים מממנים באופן משמעותי בכסף את מועצת גפן יין, ולכן יש כאן ניגוד אינטרסים שבעקבות החלטת יו"ר וועדת הבריאות כנראה תשתנה.

רק שיתוף פעולה מלא, רק כשאינטרס ענף היין יהיה מול עיניי כל בעלי העניין ומקבלי ההחלטות, זה יביא את הענף לשגשוג  תחת פיקוח בריאותי נאות, כפי שכולם רוצים. זה הזמן לשלב ידיים, ולקחת את הענף הזה צעד גדול קדימה.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר