חקלאי גרנות הקימו גוף בטחוני פרטי כדי לצמצם נזקי גניבות בענף האבוקדו

ההתארגנות הוקמה על ידי חקלאי גרנות מ-43 קיבוצים ומושבים שיתופיים. צילום חגי נתיב
בעקבות מקרים רבים של גניבת אבוקדו הוקמה התארגנות פרטית שתפעל במתכונת של מערכת בטחון חברתית, שתזניק חקלאים לטיפול במקרי חדירה לשדות וגניבת פרי

לאחרונה החל לפעול מיזם חברתי חדש של חקלאים, במטרה לצמצם משמעותית את מכת הגניבות של אבוקדו, שלדברי החקלאים הינו הפרי הנגנב ביותר ההתארגנות הוקמה על ידי חקלאי גרנות מ- 43 קיבוצים ומושבים שיתופיים, המתגוררים החל מאזור קיבוץ נחשונים שממזרח לפתח תקווה, עד לקיבוץ החותרים הסמוך לחיפה. באמצעות מערכות טכנולוגיה חכמה הכוללות מצלמות, רחפנים, מערכות ניווט, מערכות אוטומטיות של התראות ומשלוח הודעות, מפעילים החקלאים "אשכולות קריאה מהירה" – צוותים של חקלאים ואזרחים מתנדבים המחולקים לפי אזורי פעילות, שמוכנים להיענות בכל רגע נתון לקריאות על ניסיונות חדירה או גניבות ממטעים, ולהגיע במהירות לנקודת ההתראה.

מטע אבוקדו בסיכון. צילום חגי נתיב
מטע אבוקדו בסיכון. צילום חגי נתיב

החקלאים אומרים כי בשנתיים האחרונות הפך האבוקדו לפרי הנגנב ביותר בישראל. העובדה שמחירי האבוקדו גבוהים באופן יחסי, מביאה לכך שכנופיות וארגוני פשע המתמחים בגניבות חקלאיות, גונבים כל שנה עשרות אלפי טונות של הפרי, והנזק לחקלאים מוערך בעשרות מיליוני שקלים. לאחרונה דווח כי עקב ריבוי הגניבות, החליטו במשטרה שלא להסתפק בעונשי מאסר על תנאי או בעבודות שירות, ולדרוש מעצרים עד תום ההליכים ועונשי מאסר בפועל, כדי להילחם בתופעה ולהרתיע אחרים מגניבות של אבוקדו.

אבוקדו בבית האריזה גרנות. צילום חגי נתיב
אבוקדו בבית האריזה גרנות. צילום חגי נתיב

ערן רותם, סמנכ"ל תפעול ב"אבוקדו גרנות", אומר כי עשרות מגדלים, שחלקם סובלים ממכות גניבה באופן כמעט יומיומי, כבר הצטרפו להתארגנות. "הניסיון מלמד כי חקלאי אשר יוצא לשטח בעקבות התראת גניבה במטעו, יצליח להניס את הגנבים מעצם נוכחותו במקום, רעש תנועת רכבים, כלבים וכו'. אך לא תמיד יש באפשרותו לעשות זאת כשהוא לבד, מרוחק ולא זמין להגעה למטע, וגם אם הוא מצליח לעשות זאת, הוא מעמיד את עצמו במצבי סיכון העלולים להסתבך. מסיבה זו פועלת ההתארגנות החקלאית כערבות הדדית שמשרתת את כל השותפים בה. הגעה מספר רב של חקלאים יחד ובמהירות, מהווה כוח הרתעה שמניס את הגנבים עוד טרם ביצוע זממם. שגם אם יצליחו העבריינים להימלט, הם מבינים שגדול הסיכוי שייתפסו אם יחזרו לגנוב באזור זה". לדבריו, בכל מקרה כזה מוזעקים מיד גם צוותי מג"ב או משטרה מקומיים, שאם נדרש מבצעים את המגע הישיר עם העבריינים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר