יין וג'אז: אודם סירה, רובי יקירתי – רגש ואיכות

יוסי נאור, חובב יין וג'אז ומי שהוביל תכנית רדיו בשם 'ג'אז אדום לבן' בתחנת הרדיו של מכללת עמק יזרעאל, מביא לנו הקשרים בין יינות ישראליים למוזיקה שהוא אוהב. כי יש מספר רגעים קסומים בחיים כמו לשתות יין ולהקשיב לג'אז – הפעם אודם אבן החושן (באנגלית רובי) והקומפוזיציה הנהדרת יקירתי, משובצות יחדיו ליצירה מרגשת ואיכותית

יקב בנימינה החל את דרכו בשנת 1952 על ידי יוסף זלצר שעלה לישראל מהונגריה ורצה להיות יינן – מה שעשה בארץ הולדתו. "אליעז", שמו הראשון של היקב, ניתן על שם בנו של זלצר שנפל בקרבות פלוג’ה במלחמת העצמאות. בשנת 1994 רכשו את היקב המפיקים הישראלים-הוליוודים אבי לרנר ודני דימבורט, והביאו את היינן עמרם סורסקי (כרמל מזרחי, וילה וילהלמה) בשאיפה להפוך את היקב למוביל בישראל. ב- 2008 רכשו את היקב בעלי רשת 'חצי חינם'. מרכז המבקרים של היקב שוכן במבנה היסטורי שהיה מפעל בשמים.

יונתן שוטס. צילום מאשה סקילי
יונתן שוטס היינן הראשי של יקב בנימינה. צילום מאשה סקילי

אזור בנימינה-זיכרון יעקב נחשב כאזור היין של ישראל מאז אנשי הברון רוטשילד יזמו נטיעות כרמים והקימו את היקב בזיכרון. היום יש ליקב הסכמים עם כורמים ברחבי הארץ: ברמת הגולן, בגליל העליון והתחתון, באזור בנימינה, בהרי ירושלים וכרמי יוסף, באזור לכיש, בגלבוע, והכרם הדרומי ביותר במצפה רמון. היינן הראשי הוא יונתן שוטס, שעובד ביקב משנת 2015 – בעל תואר תואר ראשון בייננות וכורמות מאוניברסיטת פירנצה באיטליה, שעבד ביקבים באוסטרליה, איטליה וישראל. יקב בנימינה מייצר כ-2.5 מיליון בקבוקי יין, והינו בקבוצת היקבים הגדולים בישראל.

סדרת אבני החושן של יקב בנימינה
סדרת אבני החושן של יקב בנימינה

אבני החושן אודם RUBY 2016 עשוי מ- 88% ענבי סירה ממבוא חמה שברמת הגולן, ו- 12% ענבי ויונייה מכרם בשומריה שבצפון הנגב. היין התיישן בחביות עץ אלון במשך 16 חודשים, ועוד כשנה בבקבוקים במרתפי היקב. זהו יין סירה קלאסי בסגנון עולם ישן. צבע אדום עמוק, עושר בפירותיות פרחוניות, ותבלינים. רענן, מאוזן, חמיצות נעימה, וסיומת ארוכה וטובה. יין בעל נוכחות שמתאים לחורף, למנות בשר, ולהתיישנות. יש לנו כאן יין טעים, מבריק  וקלאסי, ושיח עשיר ומורכב בין שתי יצירות נפלאות, כול אחת בדרכה הייחודית.

תלוניוס מונק בפריז 1969

טלוניוס מונק היה אחד היוצרים המרגשים ביותר שקמו אי פעם לג’אז. מלחין מופלא, פסנתרן מיוחד עם חותמת אישית וייחודית, ומקור להשראה לכל מוזיקאי. יצירותיו  של תלוניוס מונק מלוות את הג’אז מתקופת הבי בופ, שהוא נמנה על הוא נמנה יחד עם צ’ארלי פארקר ודיזי גילספי. יצירותיו מונק מתאפיינות בתחכום ריתמי, במלודיות לא שגרתיות, ובמהלכים הרמוניים המחברים בין מסורת הג’אז השורשית והבלוזית לבין מצלולים ייחודיים ומפתיעים. זו אחת הסיבות לכך שהן כל כך אהובות על נגני הג’אז, ונחשבות לרפרטואר חובה בכל מופע ג’אז המכבד את עצמו.

המוזיקה שנכתבה על ידי מונק הייתה ועודנה עדכנית, חדשנית, ובעלת תפיסה רחבה של אלתור ומלודיות על-זמניות. אף על פי שנגינתו לא התקבלה היטב בקרב הקהל הרחב בתחילת הדרך, הוא נחשב לאחד מפסנתרני הג'אז הבולטים והמשפיעים ביותר בתחומו. בין יצירותיו הידועות ביותר ניתן למנות את Round Midnight האלמותי,, Well You Needn’t, Blue Monk, Brilliant Corners, Ask me now, וRuby my Dear -.

הקשיבו לרובי יקירתי

"רובי יקירתי" הבלדה המפורסמת, אחד משירי האהבה הסנטימנטליים והרגשניים ביותר של מונק, נכתבה בסביבות 1945. שמה הראשון היה "מצבי רוח מנהטן", ומאוחר יותר שונה השם ל"רובי יקירתי" על שם רובי ריצ'רדסון, אהבתו הראשונה של מונק. ההקלטה הראשונה של היצירה בוצעה בשנת 1947, ממש בשיא עידן הביבופ, ומונק המשיך לבצע אותה לאורך כל הקריירה שלו.

תלוניוס מונק (מימין) וג'ון קולטריין

בהקלטה משנת 1957 אותה אנו שומעים, מנגן ג'ון קולטריין האגדי בטנור סקסופון. מונק היה יושב עם קולטריין שעות ומשוחח בענייני מוזיקה, עובר איתו על הקטעים, מסביר לו את הפילוסופיה מאחורי כל אחד מהם, יושבים עם התווים ומנתחים צעד אחרי צעד. קולטריין אמר עליו :"מונק הוא ההיפך ממיילס דייויס. הוא מדבר על מוזיקה כל הזמן, והוא רוצה כל כך שתבין על מה הוא מדבר, שאם צריך הוא יהיה מוכן לשבת איתך שעות ולהסביר לך דבר מה".

דצמבר הוא לא סתם חודש. תחת שמיים אפורים, בתוך השקט והשלווה של החורף הקפוא, היופי והעושר שבמוזיקה, רובי יקירתי הוא אחד המעטים והמעניינים ביותר. ואני חוגג בטעימת יין אודם-רובי פרחוני, מושלם וסוחף.  איזון, נוכחות, מבנה, איכות גבוהה. עומק רגשי אינסופי.  יצירת מופת מעולה של גאון, וכוס יין אחרונה של הלילה – פשוט מושלם.

בוב דילן אמר פעם: Ruby My Dear"  של תלוניוס מונק זרק אותי לכיוון מסוים, וגרם לי ליצור לפיו. אני זוכר שחזרתי והאזנתי לו שוב ושוב".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר