יין וג'אז: איכות ומשפחה – יקב גבעות והאחים המוזיקאים כהן

האדמה, הענבים והאנשים. האחים, המוזיקה, הביחד. אלה סודות ההצלחה של יקב גבעות ושל שלישיית הכהנים. צילום אליאב מילר
יוסי נאור, חובב יין וג'אז ומי שהוביל את 'ג'אז אדום לבן' בתחנת הרדיו של מכללת עמק יזרעאל, מביא לנו הקשרים בין יינות ישראליים למוזיקה שהוא אוהב. כי יש מספר רגעים קסומים בחיים כמו לשתות יין ולהקשיב לג'אז. הפעם סיפור על יקב גבעות ויין נווה 2020, ועל שלישיית האחים המוזיקאים לבית כהן. משפחה פה ומשפחה שם. יין ומוזיקה משובחים ומוערכים

הפעם סיפור על יקב גבעות ויין נווה 2020, ועל שלישיית האחים המוזיקאים לבית כהן. משפחה פה ומשפחה שם. יין ומוזיקה משובחים ומוערכים.

כרם גבעות בשלג. צילום אליאב מילר

יקב גבעות הוא יקב בוטיק משפחתי אותו הקימו בשנת 2005 איש העסקים אמנון וייס, חתנו היינן ד"ר שיבי דרורי – אגרונום וחוקר בתחום הגפן והיין באוניברסיטת אריאל, וחתן נוסף, אליאב מילר המנהל את היקב בין הרים ובין גבעות, מעוטר בכרמים שורות שורות סביב, צופה על מקום משכן שילה – לב האומה היהודית בתקופת השופטים לפני הקמת בית ראשון, היקב שמייצר 85,000 בקבוקים בשנה, ממוקם  בגבעת הראל אשר שיבי דרורי היה ממקימיה.

שיבי דרורי גם מוביל את מאמץ איתור וטיפוח זנים ארצישראלים קדומים שרובם נקראים במספרים. צילום אליאב מילר

השילוב המוצלח בין טרואר שמאפשר גידול גפנים איכותיות, לבין טכנולוגיה מתקדמת והקפדה בתהליכי הייצור, מאפשר לאנשי גבעות לממש את חזונם לייצור יינות איכותיים. בתהליך עוברים היינות תסיסה קרה איטית, ליצירת יינות אלגנטיים בעלי אופי וטעם ייחודי. חומרי גלם טובים, ידע מקצועי ומעמיק וכישרון יינני, מלווים כאן במיקוד באיכות ולא בכמות, כשמעבר לענייני פרנסה, יקב גבעות מתקיים גם כאידיאל.

אמנון וייס (משמאל) ושיבי דרורי. יודעים לעשות יין טוב
אמנון וייס (משמאל) ושיבי דרורי מיקב גבעות. צילום דוד סילברמן dpsimages

נווה 2020 (נווה הוא שם בנו של שיבי), יין אותו מייצר היקב משנת 2016, עשוי מ- 46% ענבי מרלו, 37% קברנה סוביניון ו- 17% קברנה פרנק. היין שהתבגר במיכל תוך מגע עם לוחות עץ אלון איכותיים, מצטיין בארומות של פרי ותבלינים, טעמי פרי אלגנטיים ומרשימים, עם סיומת ארוכה ומענגת. יין משובח, רך, נגיש, וכיפי. מחירו 79 שקלים.

המחשבה שיין הוא שירה בבקבוק, התערבבה לי נהדר עם המוזיקה.

שלושת הכהנים הם שלישיית אחים מתל אביב, שני אחים ואחות. יובל, האח הבכור, מנגן בסקסופון סופרן; אבישי (היום ללא הזקן המעטר את פניו בקליפ) מנגן בחצוצרה; וענת אחותם הממוקמת ביניהם בגילה, מנגנת בסקסופון טנור ובקלרינט. השלושה גדלו והתפתחו במסלול זהה, החל מבית הספר לאומנויות בתל אביב, תיכון תלמה ילין, מרכז המוזיקה בתל אביב יפו, ומלגה ללימודי מוזיקה באוניברסיטת ברקלי הנחשבת בעולם.

האחים מצליחים בארץ ובעולם כסוליסטים וכשלישייה. הסקסופוניסט יובל הוא מהיוצרים והנגנים הבולטים בג'אז הישראלי העכשווי. ענת, חיה בניו יורק, זכתה בתואר נגנית הג'אז העולה של מגזין הג'אז הנחשב 'דאון ביט'. ואבישי, אחד מחצוצרני הג'אז הבולטים בארץ ובעולם, השתתף וניגן בסרטו עטור השבחים של רידלי סקוט, 'אמריקן גנגסטר'.

האחים המנגנים לבית כהן: אבישי (מימין), ענת, ויובל. צילום איתן ריקליס

כל אחד מהם הוציא אלבומי סולו ומנהיג הרכב משלו. במקביל לקריירות הנפרדות, הם מובילים יחד פרויקט משפחתי משותף, במסגרתו הוציאו ארבעה אלבומים. תחושת הגומלין והאלתור בין האחים שוטפת וחמימה בצורה יוצאת דופן. "דרך המוזיקה אנו חולקים קשר רגשי ורוחני שחורג מהקשרים המשפחתיים שלנו. זה מעבר למילים ולדמיון. אנחנו יכולים דבר בלי לדבר, אומרת ענת. "לעתים קרובות אנחנו אפילו לא צריכים להסתכל אחד על האחר על הבמה. יש לנו היסטוריה כזו ביחד, שאנחנו מרגישים אחד את השני דרך המוזיקה".   'שופלה דה שופלה' היא וריאציה על ביטוי בארמית "שֻׁפְרָא דְּשֻׁפְרָא" (או ללא ניקוד 'שופרא דשופרא'), שפירושו "הטוב שבטובים". אכן כך, משפחת המוזיקאים המדהימה היא הטובה שבטובים. תופעה ייחודית לא רק בסצנת הג'אז הישראלית, אלא גם בזו העולמית.

מימין אליאב מילר מנהל יקב גבעות, שיבי דרורי היינן הראשי, חיים גן איש הענבים. צילום מדף הפייסבוק
מימין אליאב מילר מנהל יקב גבעות, שיבי דרורי היינן הראשי, חיים גן איש הענבים. צילום מדף הפייסבוק

'שופלה דה שופלה' הוא ניגון ערבוב נהדר. אני אולד פאשן, אוהב את סגנון הג'אז הארד בופ משנות ה- 50-60. המוזיקה של האחים כהן מזכירה לי אלבומים גדולים מאותה תקופה, עם רגישות הרמונית ושמחה. זהו ג'אז רענן ומודרני, מלא באנרגיה, תעוזה ורגש. חגיגה. ההיסטוריה המוזיקלית המשותפת שלהם מייצרת ערך מוסף יוצא דופן למוזיקה שהם מבצעים – גדול מסכום החלקים. נהדר ומהנה. בהחלט "שֻׁפְרָא דְּשֻׁפְרָא".

האדמה, הענבים והאנשים. האחים, המוזיקה, הביחד. אלה סודות ההצלחה של יקב גבעות ושל שלישיית הכהנים. איכות, רצינות, מצוינות, ומקוריות. שילוב מוצלח בין שני עולמות. זה מעבר למילים ולדמיון. יין איכותי, אחלה מוזיקה. מהמם; פשוט מהמם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר