יין וג'אז: אלון ביין מיקב אסף ואלון בסלע מאבישי כהן

צילום אסף קרלה
יוסי נאור, חובב יין וג'אז ומי שהוביל תכנית רדיו בשם 'ג'אז אדום לבן' בתחנת הרדיו של מכללת עמק יזרעאל, מביא לנו הקשרים בין יינות ישראליים למוזיקה שהוא אוהב. כי יש מספר רגעים קסומים בחיים כמו לשתות יין ולהקשיב לג'אז. הפעם יין מעורר השראה מיקב אסף ומוזיקה שמסעירה את הדמיון מאבישי כהן. קריאה והאזנה נעימות

יקב אסף הוקם ע"י אסף והדסה קדם בשנת 2012, וממוקם ב "קדם כפר יין" בין המושבה קדמת צבי ונחל הג'ילבון, במרכז רמת הגולן. היקב מייצר כ- 60,000 בקבוקים בשנה בבציר ידני, ורק מכרמי המשפחה הנמצאים ברמת הגולן על אדמת בזלת המאפיינת את האזור.  חלקות הגפנים בבעלות המשפחה ומטופלות על ידי אסף ואורן קדם – Estate Winery. היקב משפחתי, כאשר שבעה בני משפחה (אסף, הדסה, עדי, אורן, קארן, שחר ותומר) עובדים ופעילים בעשייה ובתפעול היקב וכפר היין. בנוסף ליקב ומרכז המבקרים יש כאן בית קפה מקומי (בהובלת עדי קדם – שפית בוגרת ה-FCI  בניו יורק), ושלוש בקתות אירוח לזוגות.

אבא ובן – אסף ואורן קדם. צילום אורן קדם
אבא ובן – אסף ואורן קדם. צילום אורן קדם

מרכז המבקרים של היקב שוכן במבנה בזלת היסטורי מרהיב ביופיו, חלק מכפר צ'רקסי שהיה על ציר בית המכס וצפון הגולן. מדי שנה בתקופת הבציר מתקיים כאן פרויקט "עבודה עברית". מתנדבים מכול הארץ באים ליקב לחוויית בציר אותנטית. אחרי העבודה מתכנסים בשעות הערב, נהנים מארוחת פויקה והמון יין סביב מדורה, וישנים באוהלים. למחרת עם שחר משכימים ויוצאים לבצור בכרמים. בסיום: ארוחת בוקר, חולצת בציר ובקבוק יין.     מרחבי הטבע הפרוסים מהיקב, נוף הכינרת ורכסי ההרים הנצפים מהרמה, משלימים חווית יין ייחודית ארבע עונות בשנה.

4 עונות פינוטאז' 2017 (4 Seasons Pinotage) – בלנד ייחודי ליקב אסף המבוסס על 85% פינוטאז' (הזן הלאומי של דרום אפריקה) ו-15% קברנה סוביניון, קברנה פרנק, פטי וורדו ושיראז. היין התיישן 18 חודשים בחביות עץ אלון אמריקאיות (ברובן) וצרפתיות. צבעו שחור עמוק. עמוס בריחות וטעמים מפתיעים ומעוררים, השומרים על קלילות וחמיצות ארוכה ונעימה. יין בעל גוף בינוני, טאנינים רכים, וסיומת פירותית ארוכה ונעימה. היין טעים, נגיש, עשיר, מלא באופי, שונה ולא שגרתי. כשמו כן הוא – מתאים לכל עונות השנה. תווית היין מעוטרת בעצי האקליפטוס המאפיינים את נוף כפר היין.

היין שובר את השגרה, יצירתי, ומחבר אותי ליצירה מקורית, חגיגה מוזיקלית. אלון בסלע הוא שיר קצבי וסוחף באתניות הים תיכונית. חיבור בין מנגינה וקצב ובין האדם לטבע במונחים פילוסופיים. ההקלטה בהופעה חיה בפסטיבל הג'אז במרסיאק (Marciac) בדרום מערב צרפת. אחרי 2:11 דקות, הלהקה עוזבת את הבמה ומשאירה את איתמר דוארי לנגן לבד על הדומבק, במיומנות טכנית מרשימה ועוצרת נשימה, במשך 4:34 דקות. יצירה מקורית, ביצוע מעולה, חגיגה מוזיקלית. אבישי כהן כתב והלחין, שר בעברית שיר שמתאים גם לאוזניים שלא בהכרח חובבות ג'אז.

אבישי כהן. צילום אנדראס טרלאק מדף הפייסבוק
אבישי כהן. צילום אנדראס טרלאק מדף הפייסבוק

אבישי כהן (יש עוד אחד בשם זה – חצוצרן ג'אז) נולד בישראל בשנת 1970 למשפחה מוזיקלית ואמנותית רב-תרבותית, אשר שורשיה בספרד, יוון ופולין. בהשראת הבסיסט האגדי ג'קו פסטוריוס, הוא לקח בס חשמלי בילדותו. לאחר ששירת בלהקה צבאית עבר לניו יורק, שם התגורר 12 שנים, עבד עם אומנים בקהילת הג'אז הלטינית בעיר, והופיע באלבומים עם הפסנתרן הפנמני דנילו פרז והגיטריסט קורט רוזנווינקל. בשנת 1996 הוא הפך לחבר מייסד ב- Sextet של הפסנתרן והמלחין צ'יק קוריאה, וארבעת אלבומיו הראשונים כמנהיג שוחררו לאחר מכן תחת הלייבל Strea של קוריאה. לאחר מכן השיק קריירת סולו בלייבל שלו, Razdaz Recordz. מלבד קוריאה, כהן ליווה, הקליט, והופיע עם בובי מקפרין, רוי הרגרוב, הרבי הנקוק, ננה פרילון, ופקיטו ד'ריברה. במוזיקה שלו הוא מצליח לבטא את הקשר בין מוזיקה לחוויה רוחנית, ושר בעברית, אנגלית, ספרדית ולדינו – שפת השורשים של אימו.

צילום דוד סילברמן dpsimages
צילום דוד סילברמן dpsimages

היין והמוזיקה שואבים את מקורם באדמת הארץ. היין בעשייה עצמית, והשירה אמיתית ואותנטית. שניהם חוויה ענקית מלאה ביצירתיות ורוחניות. יין קסום, מוזיקה מכושפת. שקט ושלווה לנפש ולגוף. רומנטיקה ויין. סיור אהבה בין כהן לקדם. סֶלַע – מטבע עתיק מארץ ישראל הקדומה. שוויו היה 4 דינרים. יין ל- 4 עונות. ובימים אלו, בנימה אופטימית, מילות השיר אלון בסלע: אני מאמין שאני עץ אלון בסלע. גם אם סערה תכה אותי, אני אמשיך לעמוד, כשהייתה לה דמעה אני שותל עץ. צער הוא הנשמה ואני טבע, אני מאמין באנושות ובשמיים, אני קיים באוקיאנוס ובעץ. כל עוד אני חי אני אזכור, אושר זה האנשים לטוב ולנצח.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר