יין וג'אז: מדן ועד ספרד – סוביניון בלאן

גלילאו סוביניון בלאן 2017 עשוי מ-100% ענבי סוביניון בלאן מכרמים במושב כרם בן זמרה. צילום מדף הפייסבוק
יוסי נאור, חובב יין וג'אז ומי שהוביל תכנית רדיו בשם 'ג'אז אדום לבן' בתחנת הרדיו של מכללת עמק יזרעאל, מביא לנו הקשרים בין יינות ישראליים למוזיקה שהוא אוהב. כי יש מספר רגעים קסומים בחיים כמו לשתות יין ולהקשיב לג'אז. הפעם חיבור בין הגליל העליון לוולנסיה בספרד דרך יקב גלילאו ומכונת הפאנק של גלילאו

אני יושב במקום יפה ופסטורלי, וחושב על מוזיקה מוולנסיה שבספרד. יקב גלילאו הוא יקב בוטיק משפחתי שהוקם ע"י גיל הרשקוביץ ובני משפחתו, ופועל החל משנת 2004 בקיבוץ דן שבצפון עמק החולה, בפינת חמד שלווה ליד פלג של נחל הדן. גלי (אשתו של גיל) וגיל, תושבי הגליל ,בחרו בשם "יקב גלילאו" בגלל הצליל.

צילום מדף הפייסבוק
צילום מדף הפייסבוק

היקב מייצר כ- 4,000 בקבוקי יין בשנה מסוגים שונים, מענבים הנבצרים בכרמים במושב כרם בן זמרה, וענבים נוספים מכרמים מובחרים בגליל ובגולן. הם עושים זאת תוך הקפדה על כל שלב בתהליך הייצור בשיטות מסורתיות, וליווי כל בקבוק באופן אישי. לפני שש שנים, בעקבות לחצים מבנות המשפחה, התחיל גיל לייצר יין לבן. גלילאו סוביניון בלאן 2017 עשוי מ- 100% ענבי סוביניון בלאן מכרמים במושב כרם בן זמרה. לאחר מעיכה עדינה ביחד עם השזרות, עובר הנוזל לשהייה במכל נירוסטה ל- 5 חודשים. הביקבוק נעשה ללא סינון. ליין צבע קש בהיר, עם התפרצות ריחות מורכבים של פרי טרופי, פרחים ועשבוניות. הטעם רענן וייחודי, עם חומציות טובה. הסיומת פריכה ומענגת. התוצאה: יין נקי, אלגנטי, ופאנקי.

היין פאנקי, והלהקה היא מכונת הפאנק של גלילאו – Galileo Funk Machine; פרויקט שהוקם בשנת 2012 מסדנת ג'אז בבית הספר התיכון גלילאו גליליי בוולנסיה שבספרד, במפגשים תיאורטיים-מעשיים בהדרכת פרנסיסקו בלנקו "לטינו", שהנחה את רפרטואר הג'אז לעבר הפאנקי. הביג בנד מונה כ- 14 נגנים, ומורכב ממוזיקאים, סטודנטים ותלמידים לשעבר. מתוך הרכב קטעים מוזיקליים שניגנה הלהקה, בחרתי את    The Chicken – סטנדרט פאנק מגניב של ג'אז, שהלחין Pee Wee Ellis – סקסופוניסט וחבר בלהקה של ג'יימס בראון בשנות ה- 60.

הקטע התפרסם על ידי ג'קו פסטוריוס באלבומו השלישי Invitation שיצא בשנת 1983, בזמן שהבסיסט היה חבר בלהקת Weather Report. וזה הקטע המקורי:

 אז היין משמח והמוזיקה אנרגטית. במקום יפה ופסטורלי, ליד שמורת תל דן, ביקב גלילאו מייצרים סוביניון בלאן נ-ה-ד-ר וטעים מאוד. מכונת הפאנק של גלילאו מנגנת בהרמוניה ובקצב מדהים, צלילים נקיים שמזיזים מצד לצד. והכול ביחד: שמח, נפלא ומיוחד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר