יין וג'אז – עולים לרכבת למדבר

הכרמים של יקב מדבר נטועים ברמת הנגב באזור מצפה רמון בערוץ נחל צין בגובה 800 מ' מעל לפני הים. צילום מדף הפייסבוק
יוסי נאור, חובב יין וג'אז ומי שהוביל תכנית רדיו בשם 'ג'אז אדום לבן' בתחנת הרדיו של מכללת עמק יזרעאל, מביא לנו הקשרים בין יינות ישראליים למוזיקה שהוא אוהב. כי יש מספר רגעים קסומים בחיים כמו לשתות יין ולהקשיב לג'אז. הפעם יובש של מדבר עם ויונייה 2018, וצלילים פראיים מחשמלים ושמחים עם ביי מיר ביסט דו שיין בביצוע ג'אזי קצבי

יקב מדבר ממוקם בהאנגר ברובע האמנים בערד. כרמי היקב נטועים ברמת הנגב באזור מצפה רמון, בערוץ נחל צין, בגובה 800 מ' מעל לפני הים. לפי היקב: "בחרנו במדבר מתוך כוונה ציונית וחברתית. לאחר מכן זיהינו את הפוטנציאל הטמון בו לגידול גפנים ליין, משימתנו הייתה להוכיח שניתן לעשות במדבר יין ייחודי ומעולה". יינן היקב הוא יפתח לוסטיג, שחזר לארץ לאחר עבודה במשך מספר שנים ביקבים ובכרמים בפיימונטה שבאיטליה.

הלבנים של יקב מדבר. צילום מדף הפייסבוק
הלבנים של יקב מדבר. צילום מדף הפייסבוק

ביקב מייצרים יינות לבנים ואדומים, עם דגש על לבנים. היובש המוחלט במדבר מחד ומשטר ההשקיה המוקפד מאידך, ההבדלים החדים בטמפרטורת יום-לילה חורף-קיץ, קרינת השמש, וריסוס דליל ביותר; כל אלה שומרים על רעננותו ומורכבותו הטבעית של הענב, ובאים לידי ביטוי ביין באופן מובהק ושונה מאזורי  היין האחרים בישראל. מדבר ויונייה 2018 עשוי 100% ענבי ויונייה מכרם מצפה רמון בנחל צין. כ- 40% מהרכב הבלנד עבר להתיישנות על משקעיו הדקים בחביות עץ צרפתיות והונגריות לחצי שנה. יש לו ארומות נעימות ועוצמתיות של פירות טרופיים, ותיבול עדין. הגוף בינוני עד מלא, עשיר בטעמי פרי, חומצה מאוזנת, רעננות, וסיומת ארוכה.

אליזבט בוג'רול. צילום מיוטיוב
אליזבט בוג'רול. צילום מיוטיוב

"בשבילי אתה יפה, בשבילי יש בך חן, בשבילי אתה יותר יקר מכסף. הרבה בנים יפים כבר רצו לקחת אותי, ומכולם בחרתי רק בך". הציטוט הוא תרגום חופשי מהפזמון החוזר בשיר ביי מיר ביסט דו שיין שמקורו באידיש ואומץ בשפות שונות ובסגנונות שונים. את המילים כתב יעקב ג'ייקובס בשנת 1932 למחזמר ביידיש, והלחן של שלום סקונדה. כאן בביצוע של The Hot Sardines – הרכב ג'אז אמריקאי שהוקם בניו יורק ב-2007 על ידי הפסנתרן אוון פאלאצו, והזמרת אליזבת בוג'רול ילידת פריז (סבה של אליזבת, חצוצרן הג'אז בובי ג'ימבי, קיבל את אות מסדר קנדה על כתיבת הימנון המאה של המדינה, "Ca-Na-Da"). יתר חברי ההרכב: החצוצרן נואה הוקר, תופים וכלי הקשה דייויד ברגר, קלרינט וסקסופוניסט ניק מאיירס, הבסיסט ג'ייסון מרסר, ורקדן הסטפס בסגנון הריתם – איי סי לינקולן.

צילום מיוטיוב
צילום מיוטיוב

"הסרדינים החמים" מבצעים ג'אז לוהט וצוהל, בשילוב תלבושת רטרו, עם השפעות מוזיקליות מניו יורק, פריז וניו אורלינס. הדגש של הלהקה על אלתור, עם רפרטואר, צליל, וסגנון ייחודי להם; סווינג ובלוז, דיקסילנד, וקברט.

הצלילים והטעמים, הלהט והיובש, הייחודיות והעושר, הרטרו והעוצמות. לכאורה ניגודיות במוזיקה וביין, אבל אצלי זה תפס. טעמתי וחייכתי, טעמתי ורקדתי, טעמתי ושרתי. ו-נגמר הבקבוק, ו-המוזיקה הסתיימה. בשבילי אתה טעים, בשבילי אתה חגיגה. עולים לרכבת למדבר – רוקדים ונהנים. חוגגים ושמחים. מפרגנים ואוהבים.

 

 

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר