יינות נגישים לחך ולכיס לשתייה בחורף הישראלי – עד 150 ₪

יקב וורטמן מציע בלנד של 60% פטי וורדו, 30% מלבק, 10% קברנה סוביניון, מכרמים נבחרים בעמק שפיה
באקלים הישראלי מתאים לשתות יינות מהזנים המאפיינים טרואר ים תיכוני. אלה מתחברים טוב גם למאכלי חורף ים תיכוניים, וחלקם לקדירות שעברו בישול ארוך ולתבשילי בשר עשירים ומתובלים

החורף הישראלי הוא בעיקרו מתון וחמים, למעט מספר ימים קרים באמת. חורף כזה מזמין שתיית יינות נגישים, המבליטים את הפרי באופיו הזני הטרוארי, ופחות מתאים לשתיית יינות דחוסים בפרי, מרוכזים בעץ, ותוקפנים. באקלים הישראלי מתאים לשתות יינות מהזנים המאפיינים טרואר ים תיכוני. אלה מתחברים טוב גם למאכלי חורף ים תיכוניים, וחלקם לקדירות שעברו בישול ארוך ולתבשילי בשר עשירים ומתובלים.

באירועים וטעימות בהם נכחתי לאחרונה, פגשתי לא מעט יינות כאלה, מרביתם ישראלים. זה ממחיש כמה ענף היין הישראלי והייננים מאמינים בחשיבות בייצור יינות טרואר מותאמים לאקלים שלנו. מתוכם בחרתי כמה ראויים לתשומת לב ולטעימה, בעיקר לצד ארוחה ומפגש חברתי לא מחייב; חלקם גם עוצמתיים – כי בכל זאת חורף. התמורה למחיר היא אמנם סובייקטיבית, אך גם כאן אני נוטה להעדיף יינות במחיר ראוי לתמורה (עד 150 ₪), בעיקר כשמדובר ביינות לקנייה ושתייה.

100% ענבי פטי וורדו מכרם מובחר בשילה
100% ענבי פטי וורדו מכרם מובחר בשילה. צילום דוד סילברמן dpsimages

יקב גת שומרון – פטי ווורדו 2012, על שמרי בר

100% ענבי פטי וורדו מכרם מובחר בשילה. 30 חודשי בחביות אלון צרפתי. לא מסונן, ובתוספת שמרי בר. הפרי בא היטב לביטוי בארומות ובחך. 16.3% אלכוהול – אחוז גבוה ומרתיע לכל הדעות, אך כלל לא מורגש בשתייה ולא מאפיל על הפרי. גוף מלא מאוזן של פטי ווורדו קלאסי, בנטייה קלה למתקתקות אך ברמה נעימה. יין של יום חורף קר במיוחד שמבקש מנות אוכל, בעיקר תבשילי קדירה ומנות בשר עוצמתיות כמוהו. נגיש לשתייה, אך יוסיף להתיישן ולהשתבח לאורך זמן.

המחיר 149 ₪ – תמורה מרשימה לחובבי הז'אנר העוצמתי, אך גם לשתייה בארוחה משפחתית חגיגית עם אוכל מתאים.

מדליית זהב בטרהוינו 2016
מדליית זהב בטרהוינו 2016

יקב דרימיה – SFAR 2013

בלנד של 80% ענבי קברנה סוביניון ו-20% ענבי פטי וורדו, מכרמים בחבל יתיר. 16 חודשי ייישון בחביות. 14% אלכוהול. יין הפרימיום של היקב מגלה צבע בורדו קטיפתי עמוק ומשרה חום לימי החורף. אף נדיב של פרי בשל בשילוב אספרסו ועור עדין. גוף מלא לצד נוכחות מורגשת של טאנינים לא גסים. נגיש אך כדאי לפתוח מספיק זמן לפני שתייה, או להמשיך ליישן לפחות לחורף הבא.

המחיר 140 ₪ – תמורה מצוינת עם יין יקב בוטיק "מתחת לרדאר", במיצוי פרי טרואר מיטבי. מתאים למגוון מנות חורף ים תיכוניות.

יקב וורטמן מציע בלנד של 60% פטי וורדו, 30% מלבק, 10% קברנה סוביניון, מכרמים נבחרים בעמק שפיה
יקב וורטמן מציע בלנד של 60% פטי וורדו, 30% מלבק, 10% קברנה סוביניון, מכרמים נבחרים בעמק שפיה. צילום דוד סילברמן dpsimages

יקב וורטמן – עמק שפיה אדום 2013

בלנד של 60% פטי וורדו, 30% מלבק, 10% קברנה סוביניון, מכרמים נבחרים בעמק שפיה. 15 חודשי ייישון בחביות אלון צרפתי. 13.5% אלכוהול. צבע קטיפתי סגול-שחור כהה מרמז על גוף מלא ופרי בשל איכותי. נוכחות עוצמתית ועשירה של הפרי, אך לא דחוס או מכביד. לטעמי מהמרשימים ביינות ישראל שנותנים במה ראשית לפטי וורדו. מורכב ועשיר באופן מזמין ארוחת חורף ים תיכונית עשירה ואלגנטית. טאניות משלימה לטעמי הפרי בחך, ומגוון רבדים שמזמינים המשך שתייה והנאה.

המחיר 130 ₪ – תמורה מצוינת ליין דגל ישראלי מיקב בוטיק וותיק. יין שמציע עושר טעמים ייחודיים. לחובבי יין ולארועים חגיגיים. לשתייה עכשיו או להמשך יישון והשתבחות. 

85% קברנה סוביניון, והיתר מרלו ופטיט סירה, מכרמים בהר מירון
85% קברנה סוביניון, והיתר מרלו ופטיט סירה, מכרמים בהר מירון. צילום דוד סילברמן dpsimages

יקב בן חיים – קברנה סוביניון רזרב 2011

85% קברנה סוביניון, והיתר מרלו ופטיט סירה, מכרמים בהר מירון. 20 חודשי ייישון בחביות. ליין מרקם קטיפתי, עשיר בטעמים מוחצנים, בעיקר של הקברנה סוביניון המתרכך מתוספת המרלו והפטיט סירה. מאוזן מאוד בחך. הפרי ממשיך להתפתח ולהוסיף טעמי תבלינים עזים, אך מהנים לשתייה. סיומת קטיפתית בליווי טעמי שוקולד מריר. מתאים למנות מתובלות של מאכלי חורף ים תיכוניים או לגבינות מיושנות.

המחיר 145 ₪ – תמורה מהנה בעיקר לאוהבי קברנה סוביניון מוחצן.

יין שממחיש נהדר עד כמה הענב הזה מתאים בישראל לייצור יין זני
יין שממחיש נהדר עד כמה הענב הזה מתאים בישראל לייצור יין זני

יקב ברקן – פטי וורדו 2013 ספיישל רזרב

100% פטי וורדו מכרמים בגליל העליון. 18 חודשי ייישון, בעיקר בחביות צרפתיות. 12.5% אלכוהול. יין שממחיש נהדר עד כמה הענב הזה מתאים בישראל לייצור יין זני, בשונה מהיותו תוסף לבלנדים בורדולזים. באף מריחים עשבים אחרי גשם ותיבלון מפולפל. בחך משתלבים יפה טעמי הפרי עם התבלינים. גוף מלא ומוצק. בסיומת חמיצות מרעננת מעודדת המשך שתייה. נגיש אך ישתבח עוד בשנים הקרובות. ישתדך יפה למנות אוכל ים תיכוניות של חורף ישראלי לא קר, אפילו מנות דגים, ובכלל במפגשים חברתיים בלתי מחייבים.

המחיר 75 ₪ – תמורה נהדרת לחובבי יינות טרואר ישראל, מיקב וותיק הדוגל ביינות שכאלה.

מאפיינים קלאסיים של הזן מהרי יהודה
מאפיינים קלאסיים של הזן מהרי יהודה

יקב מצודה – סטף קברנה סוביניון 2013

100% קברנה סוביניון. 12 חודשי יישון בחבית. 14.5% אלכוהול. מאפיינים קלאסיים של הזן מהרי יהודה. האף מבליט דובדבן בשל, שזיף ומעט קקאו ואלון. החך ממשיך באותו קו, ומגלה יין בעל גוף בינוני אך מרוכז בטעמים. סיומת ארוכה ונעימה המזמינה המשך שתייה. נגיש אך בעל כושר יישון נוסף לפחות ל-5 שנים. מתאים למגוון מאכלי חורף ישראלי, אנטי פסטי או פלטות נקניקים וגבינות קשות.

המחיר 100 ₪ – יתגמל היטב חובבי קברנה סוביניון בביטוי הטרואר. נותן כבוד לכרם ולזן.

100% קברנה פרנק מכרמים מובחרים בהרי ירושלים
100% קברנה פרנק מכרמים מובחרים בהרי ירושלים. צילום דוד סילברמן dpsimages

יקב מורלי – אלברטו קברנה פרנק 2014

100% קברנה פרנק מכרמים מובחרים בהרי ירושלים. 14 חודשי יישון בחביות צרפתיות. לא מסונן. 14% אלכוהול. האף מבליט את מאפייני הזן: פלפל ירוק, פרי יער שחור ופלפליות. יין של אוכל ושתייה בחברה בלי אוכל או לצד מנות דגים בגריל, גבינות מעושנות ומנות חורף ים תיכוניות מתובלות.

המחיר 120 ₪ – תמורה נפלאה למי שמעריך יין ישראלי נטו, בביטוי פרי טרואר איכותי בגובה העיניים.

100% פטיט סירה מכרם רמת סירין הסמוך לתבור
100% פטיט סירה מכרם רמת סירין הסמוך לתבור. צילום דוד סילברמן, dpsimages

יקב בנימינה – אבני החושן, כרם רמת סירין 2013

100% פטיט סירה מכרם רמת סירין הסמוך לתבור. 24 חודשי יישון בחביות אלון צרפתי ואמריקאי. החך חושף פרי במיצוי איכותי, בעיקר עשבי תיבול ים תיכוניים. גוף בעל אופי נוכח, מעט לעיס, וטעמים עשירים של הפרי לצד טאניות רכה ומוסיפה עניין ומורכבות לשתייה. סיומת יבשה וחמיצות מאוזנת הופכות את היין הזה למהנה לשתייה, בעיקר עם מנות בשר וגם דגים, בתוספת ירקות שורש ורטבים ים תיכונים. נגיש לשתייה או ליישון נוסף.

המחיר 120 ₪ – תמורה מצוינת למי שמעריך יינות זניים מותאמים לטרואר הישראלי ובעשייה איכותית, כמו זו שהושגה ביין זה לציון עשור לסדרת אבני החושן.

יין בעל נוכחות מוחצנת. טעמי הפרי הבשל מתמזגים יופי עם תבלון ים תיכוני
יין בעל נוכחות מוחצנת. טעמי הפרי הבשל מתמזגים יופי עם תבלון ים תיכוני

Aglianico Del Vulture, Re Manfredi Basilicata 2012

יין הדגל של היקב. 100% ענבי אגליקנו. כ-10 חודשי יישון בחביות. 13.5% אלכוהול. צבע רובי עמוק. האף מבליט דובדבן בשל ופירות מסוכרים ותבלינים ארומטיים, כמו טימין. חך עוצמתי של יין בעל נוכחות מוחצנת. טעמי הפרי הבשל מתמזגים יופי עם תבלון ים תיכוני. סיומת מינרלית, מעט קטיפתית ואלגנטית. נגיש ומהנה, אך ראוי ליישון נוסף. מפתיע ומורכב. ייהנה מגוון טעמי חך, ובעיקר חובבי יין שמחפשים טעמים מעניינים ומורכבים לצד מגוון ארוחות ים תיכוניות טיפוסיות.

המחיר 120 ₪ – תמורה מתגמלת מאוד ליין ים תיכוני מאזור וזן לא מוכרים.

קברנה סוביניון "אחר", מכרמים בעמק סונומה
קברנה סוביניון "אחר", מכרמים בעמק סונומה

Bogle Cabernet Sauvignon, 2013, USA

קברנה סוביניון "אחר", מכרמים בעמק סונומה. משהו בין הצרפתי השופע פרי לבין הפרי הפחות עוצמתי מחבלי יין עולם חדש. 8 חודשי יישון בחביות. 13.5% אלכוהול. פירותי מאוד, וקליל יחסית, כמעט סתווי. למגוון טעמי חך, בלי חנפנות ומתיקות. בעיקר לשתייה מידית, אך עם כושר יישון נוסף.

המחיר 90 ₪ – תמורה מצוינת בקברנה סוביניון מאזור אחר, שמתאים מאוד לשתייה באקלים הישראלי.

ריוחה קלאסי לאחר יישון במשך כ-22 חודשים בחביות אלון צרפתי ועוד שנתיים בבקבוק
ריוחה קלאסי לאחר יישון במשך כ-22 חודשים בחביות אלון צרפתי ועוד שנתיים בבקבוק

Marques de Caceres Rioja Reserve 2011, Spain

בלנד ריוחה: נראסיינו, גרנאש בלאן, ובעיקר טמפרניו, מכרמים וותיקים של היקב. מיוצר רק בשנות בציר מעולות. ריוחה קלאסי, לאחר יישון במשך כ-22 חודשים בחביות אלון צרפתי, ועוד שנתיים בבקבוק. האף והחך מסגירים יין כבד וארומטי מאוד. גוף מלא, ולצד טעמי הפרי המובלטים והעשירים מורגש עץ קלוי ומעושן מהחביות. מתאים לארוחות בשר עשירות, אך מהנה גם לשתייה לבד. נגיש, אך עם כושר יישון נוסף ארוך מאוד

המחיר 120 ₪ – תמורה מתגמלת מאוד, בעיקר לחובבי יינות ספרדיים קלאסיים, מתוחכמים ומורכבים אך נגישים ולא מעיקים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר