כל מה שצריך לדעת על השפעות השימוש במסכים

בקרב ילדים שזכו לזמן מסך ארוך יותר, נמצאה רמה נמוכה יותר של קורטיזול - הורמון המסייע להתמודד עם מצבי הלחץ ולאזן אותנו
אחרי מספר עשורים בהם אנו יושבים מול האור המרצד הלבנבן הניבט מהמסך, בוצעו עשרות מחקרים על ההשפעות החיוביות והשליליות של המסכים על חיינו. אילו קשרים מעניינים התגלו והאם התוצאות שליליות בהכרח? הכל במאמר הבא

מסכי המחשב סובבים אותנו במהלך כל היום. החל ממסך הסלולרי הקטן, מסך המחשב בעבודה, מסכי הטלוויזיה בשעות הפנאי, ואף מסך הטאבלט המלווה את חלקנו בשעות בהן התנתקנו מהמסכים האחרים. אחרי מספר עשורים בהם אנו יושבים מול האור המרצד הלבנבן הניבט מהמסך, בוצעו עשרות מחקרים על ההשפעות החיוביות והשליליות של המסכים על חיינו. אילו קשרים מעניינים התגלו והאם התוצאות שליליות בהכרח?

הקשר בין המסכים להיפראקטיביות והפרעות קשב בקרב ילדים

כבר בשנת 2010 פרסם משרד הבריאות האמריקאי, כי חלה עליה משמעותית במספר אמצעי המדיה אליהם ילדים נחשפים כבר בראשית חייהם. ילדים מתחת לגיל שנתיים מבלים שעות ארוכות (החל משעה וחצי ביום בארה"ב ו- 6-7  שעות בבריטניה) מול המסך, ונחשפים למגוון גדול של תכנים. התזזיתיות המאפיינת את סרטוני הטלוויזיה החלה להשפיע על רמות הקשב של הילדים, ואף על מנגנון יצור המלטונין בגוף. שעות השינה החלו להשתבש בקרב ילדים הצופים שעות ארוכות בטלוויזיה, ובעתיד ילדים אלה יהיו חשופים יותר לסימנים של הפרעות קשב וריכוז.

נתון מרתק נוסף קשור להשפעות הנפשיות והפיזיות של ויסות המערכת הפיזיולוגית. בקרב ילדים שזכו לזמן מסך ארוך יותר, נמצאה רמה נמוכה יותר של קורטיזול – הורמון המסייע להתמודד עם מצבי הלחץ ולאזן אותנו אט אט. שיבוש של יצור הקורטיזול עשוי לגרום בעתיד לילד להיות מבוגר לחוץ יותר, המסוגל להתמודד בקושי רב עם בעיות של לחץ. ניסוי שנערך בארה"ב בשנת 2012, ובו הושוו פעוטות בגיל 8-14 חודשים ששיחקו בקוביות לעומת אלה שצפו בסרטונים ב -DVD, הוכיח את השינוי הניכר ברמות הקורטיזול – הפעולות ששיחקו בקוביות זכו לרמה תקינה ביחס לפעוטות שצפו בDVD.

בעיות השמנה

קשר מעניין נמצא גם בין חשיפה למסכים ובעיות השמנה. עם זאת, השפעת המסכים אינה ישירה על הגוף, אלא הנטייה לשבת באין מעש בעת הצפייה בטלוויזיה או העבודה על המחשב, היא הגורם המרכזי להשמנה. כמו כן הנטייה לאכול מבלי לשים לב מול המסך, כאשר המנגנון הטבעי של השובע אינו מופיע באותה מהירות בהשוואה לסעודה מול שולחן בה אנו מודעים לכמות שאכלנו, אף היא מעודדת השמנה.

אספקט אחר, שכן קשור ישירות למסכים, הוא השפעה על מנגנון חילוף החומרים בגוף, ובמיוחד הנטייה לפיתוח מחלות לב, כלי דם וסכרת מסוג 2 בעקבות הצפייה במסכים. נדגיש, עם זאת, כי קיים קשר הדוק בין הפעולה המתבצעת בזמן הצפייה – ישיבה מול מסך המחשב או הטלוויזיה לאורך שעות ארוכות עשויה לפגוע בגוף, אך צפייה במהלך פעילות בחדר הכושר עשויה דווקא להסיח את דעתנו מהקושי, ולחזק את המוטיבציה להמשיך באימון הגופני זמן ארוך יותר ולתרום לבריאותנו.

תסמונת ראיית המחשב

תופעה נוספת לה אנו עדים בשנים האחרונות היא ליקויים שונים בראייה הנובעים מזמן שהות ארוך מול מסכי המחשב. תופעות כמו גירוי בעיניים או טשטוש בראייה, כמו גם ראייה כפולה וכאבי ראש, נפוצה בקרב העובדים על מחשב שעות ארוכות. יש התולים תופעות אלה בשרירי העין הממקדים עצמם לנקודות ספציפיות על מסך המחשב, ואחרים דווקא "מאשימים" את האור הלבנבן הניבט ממנו.

למרות הכל – היתרונות

לפני סיום נציין כי לצד החסרונות הרבים שציינו, למסכי המחשב יש גם מספר יתרונות, במיוחד בעולם הגיימינג. במחקרים שנערכו ברחבי העולם, ובחנו את השפעת משחקי המחשב השונים על כישורים מנטליים, התגלו יתרונות קוגניטיביים רבים: קשר עין-יד שהתפתח במהירות כבר בגילאים צעירים, מחקרים שאיתרו משחקים ששיפרו דווקא את הקשב והריכוז (גם במהלך משחקים שהוגדרו כמעודדים התנהגות אלימה), משחקים טיפוליים שפותחו למטרה זו ושיפרו את מצבם הלוקים בעין עצלה, ואף משחקים המשפרים את יכולת הזיכרון לטווח הרחוק.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר