איך למזער נזקים מישיבת ילדים שעות מול מסכים ואכילה מופרזת

ד"ר אולגה רז, ראשת תחום תזונה קלינית בפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת אריאל, על הנזקים בשל אורח חיים ישבני ואכילה מופרזת והדרכים למזער את הנזק באמצעות תזונה

תרבות הפנאי של הילדים השתנתה. אם הילדים "של פעם" היו משחקים בחוץ קלאס, גומי, משחקי כדור וכדומה, שורפים קלוריות ומוציאים הרבה אנרגיה, הילדים של היום צופים בטלוויזיה, משחקים במחשב ובסמארטפון, ובעיקר סגורים בבית.

הנתונים היום מצביעים על כך שקרוב ל- 30% מהילדים סובלים מעודף משקל ומהשמנה. אין ספק שלאורח החיים הלא פעיל, הכולל ישיבה מול מחשב או מסכים אחרים, ואכילת עודפי מזון עשיר קלוריות ודל במרכיבים מזינים, יש תפקיד משמעותי בהתפתחות ההשמנה בקרב ילדים.
שעות ארוכות בבית ונגישות למזון, גורמות לאכילה גם אם לא רעבים. הרי המטבח כל כך קרוב, ומלא בכל כך הרבה דברים טעימים. 

 
אורח החיים כנראה לא ישתנה מעצמו, ולא נחזור לטיולים רגליים בשדות. צריך גם לזכור שאם נוציא את הילדים מעיסוק במחשב או מצפייה בטלוויזיה, ההורים יאלצו להקדיש לילדים יותר זמן, לבלות איתם, להעסיק אותם. כנראה שלרבים מההורים העניין הזה לא ממש מתאים, והם לא באמת פנויים לכך. המסכים משמשים בהרבה משפחות כפתרון לתעסוקת הילדים. זה לא תמיד שלילי. לעתים נעים לחשוב שהילדים שלנו הם "גאוני" מחשבים.

היות וקשה להשיב את הגלגל לאחור מבחינת סגנון החיים שלנו, חשוב להקדיש מחשבה לאותם הדברים שניתן לשנות. להלן כמה עצות איך למזער את נזקי הישיבה מול המסכים ואכילת יתר, וזאת על מנת למנוע השמנה ולשפר את איכות התזונה של הילדים שלנו:

1. הימנעו מאחזקת חטיפים "קטנים" בבית – כמו במבה, ביסלי, סוכריות וכדומה. ככל שחטיף "קטן" יותר בגודל, כך הוא "גדול" יותר בקלוריות. ובנוסף פחות מרגישים כשאוכלים אותם, שהרי מדובר במשהו קטן. כחלופה תדאגו להחזיק מזון שדורש מהילדים לאכול במטבח.

2. החליפו חטיפים משמינים בפחות משמינים – כמו פופקורן מתוצרת בית או מופחת שומן, בייגלה, תירס או אדממה.

3. דאגו שיהיה בבית שפע ומגוון של פירות וירקות – בכל הצבעים, שטופים וזמינים לאכילה.

4. הרגילו את הילדים לארוחה אחת לפחות שאותה אוכלים ביחד כל בני המשפחה – בשעה קבועה, לפחות פעמיים שלוש בשבוע.

5. הגבילו ככל הניתן את זמן ישיבתם של ילדיכם הקטנים מול הטלוויזיה והמחשב.

6. תנו דוגמא אישית – שינוי בא מכם, ההורים. אם הנכם נוהגים לאכול מול המחשב והטלוויזיה חטיפים במקום ארוחות, לא יעזור הטפות ושכנועים.
אם תרצו להרגיל את ילדיכם לאכול בריא, עשו זאת בעצמכם.


ד"ר אולגה רז היא ראשת תחום תזונה קלינית בפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת אריאל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר