מריבור סלובניה ויינותיה – רשמי ביקור

במסגרת טיול בסלובניה בשלהי הקיץ, שילב הקורא אריק חסקל ביקור באחד משלושת מחוזות היין במדינה זו. מחוז זה משופע ומפורסם בעיקר ביינות לבנים, כאשר למעלה מ- 70% מתנובת הכרמים מיועדת ליין לבן

במסגרת טיול בסלובניה בשלהי הקיץ, שילבתי ביקור באחד משלושת מחוזות היין שבמדינה זו. מחוז זה משופע ומפורסם בעיקר ביינות לבנים. למעלה מ- 70% מתנובת הכרמים מיועדת ליין לבן. מחוז היינות הזה נמצא באזור הצפון-מזרחי של סלובניה סביב העיר מריבור – MARIBOR – ובמיוחד באזור "ירושלים".
האזור השני נמצא באזור דרום סלובניה, והשלישי נמצא בגבול עם איטליה, ליד ורנה, ובו מצויים כרמים שתפוקתם העיקרית היא ליינות אדומים.

הביקור כלל סיור בין הכרמים, בתי היקב המשפחתיים ומרתף יין גדול, ייחודי וותיק – VINAG.
באופן כללי, ראוי לציין שכרמי היין של סלובניה מצויים בקו רוחב זהה לזה של בורגונדי ובורדו אשר בצרפת, ומסורת היין של הסלובנים רבת שנים ותחילתה בתקופה הרומית.

מריבור- Maribor
העיר השניה בגודלה בסלובניה המאכלסת כ- 200,000 תושבים. בנוסף לרקע ההיסטורי של העיר ושילוב סיור באתריה, הכולל גם את הרובע היהודי שבדרום מערבה של חומת העיר, מצוי בעיר מרתף יינות גדול, עתיק ומרשים.

העיר מריבור היא בירת חבל ארץ עשיר בגידולי גפנים, אחד משלושת אזורי הגפנים המצויים בסלובניה.
חבל ארץ זה מקורב לליבנו בגין דרך הגפנים המפורסמת בשם "ירושלים", לדברי מקומיים, נפוליאון ביקר באזור לאחר שהיה בארץ ישראל, והדמיון שראה בין המקום לבין ירושלים הוביל לכך שכינה את האזור בשם זה. אזור "ירושלים" המשתרע על גבעה, מתאפיין בריבוי כרמים ובתי יקב פרטיים, קטנים ומטופחים כאשר הוותיק שביניהם הוא מ- 1917.

אחד האתרים הראוי לציון באזור זה הוא פנסיון-טברנה בשם Vino Kupljen"" שממוקם בראש גבעה של כרמים. המבנה כאמור מכיל פנסיון 3 כוכבים, וכן מסעדה בה ניתן לטעום מתוצרי המקום.
תפריט המסעדה כולל יין בשם סיפון (sipon), שלמעשה אינו עומד למכירה מכיוון שאזל. הסיפור שעומד מאחורי יין זה הנו, על פי דברי המקומיים, שבעת ביקורו של נפוליאון באזור הוא שתה יין זה ואמר "סה-בון" (משמעות מילה זו בצרפתית הנו: זה טוב), כלומר "היין טוב", מאז התפריט מכיל מוצר זה למרות חוסר הימצאותו על המדפים.

מידע נוסף אודות המקום באתר האינטרנט http://www.vino-k.de

מרתף היין Vinag
המרתף המצוי בכתובת Trg svobode 3, Maribor, נבנה באמצע המאה ה- 19 ומסתמך על יקבים שבאזור Podravje בחבל מריבור המגיע עד הגבול עם אוסטריה.
שטחו של המרתף 20,000 מטר מרובעים, ויכול להכיל חמישה וחצי מיליון ליטר של יין. כל המרתף נמצא מתחת לפני הקרקע במרכזה של העיר.
המרתף משתרע על פני 2.5 קילומטר של מסדרונות המחולקים לאולמות בהם חביות עץ אשר נפח הגדולה מביניהן מגיע ל- 17 אלף ליטר והיא בת 100 שנה, אולם נוסף הוא של מיכלי נירוסטה שנועדו לשימור יין לצורך ייצור שמפניה מקומית Sparking wine ROYAL.
אטרקציה נוספת הם מכלי הבטון – חללים שחלקם הפנימי מצופה בזכוכית והמעטה החיצוני הנו מבטון. בחלק אחר של המרתף ניתן למצוא חדרים המכילים ארגזי בקבוקים שחלקם הוזמנו כבר על ידי לקוחות.
חביות העץ משמשות בעיקר לפרגמנטציה, היין מועבר לאחד ממכלי הבטון לפרק זמן של מספר חודשים עד שנה וחצי בטרם מבקבקים אותו – הסלובנים אוהבים לשתות את היין שלהם צעיר יחסית.

תפוקת היין בסלובניה הנה 100 מליון ליטר בשנה, ורובה יין לבן, בחבל ארץ זה מפיקים 95% יין לבן והיתר יין אדום או רוזה.
השמפניה המקומית – Sparking wine ROYAL – יין נתזים אשר מיוצר בשיטה הקלאסית והוא מבוסס על ענבי שרדונה הטובים ביותר מכרמי המקום, בתום הסיור טעמנו מבקבוק משנת 2000 של יין זה. במהלך הסיור טעמנו גם יין סוביניון יבש שנת 2004, עם 10.5% אלכוהול ו-3.5 גרם סוכר. כמו כן טעמנו ריזליננג יבש למחצה בשם "פירמידה" (Renski Rizling PIRAMIDA), שנת 2004 עם 10.5% אלכוהול ו-27 גרם סוכר, שהיה חביב בעיקר על הנשים.
מול הכניסה למרתף מצויה חנות בה ניתן לרכוש את יינות המקום, המבחר רב, וכפי שצוין, בעיקר של יינות לבנים. רוב הבקבוקים הם מהשנתונים האחרונים, מספר מועט של סוגים שהתיישנו למעלה מעשור, המחירים מגוונים: מ- 5 עד מאות יורו. הבקבוק ה"עתיק" ביותר במקום הוא מ- 1946.

דרכם של המקומיים בייצור היין קצת שונה מהמקובל: לאחר העיבוד הראשוני (ריסוק וסינון הענבים) הם מועברים לחביות העץ למשך מספר חודשים (בין שלושה לשבעה חודשים על פי החלטת היינן). לעתים תקופה זו הנה מספקת, והם יוצאים עם חלק מהתפוקה לביקבוק מאחר והם אוהבים לשתות יין לבן צעיר (המלווזיה). החלק האחר שמשומר לתקופה ארוכה יותר עובר למכלי הזכוכית המצופים בטון, היין שוהה במכלי בטון אלו עד שנה וחצי.

מוצרי המקום:
היינות המקומיים הם ארומטים חצי יבשים ויבשים, בעיקר לבנים.
סוגי ריזלינג- אחד היינות הפופולריים נקרא RENSKI RIZLING (11.5% אלכוהול), עם אחוז סוכר גבוה. סוג נוסף – LASKI RIZLING מצוי באחוזי אלכהול בין 10.5%-11.5%, בתלות בשנה וזמן הבציר. חבר משפחה נוסף, ה- Kerner, הוא יין לבן מעינב המוכר והגדל בעיקר בגרמניה.
כמו כן קיימים סוגי סובינין, TRAMINEC (מ"צאצאי" ה- Gewuerztraminer) אשר דומה במקצת ל-RENSKI RIZLING. בין היינות האדומים השכיח יותר הוא ה- PINOT NOIR.

לחיים, לבריאות ולהנאה
אריק


בתמונה: זוגתו ושותפתו של אריק למסע בביקור באחד הכרמים, על ראש גבעה המשקיפה על העיר, הנהר והאזור



כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר