סגולותיו של לחם שיפון קל עבור החולה הטרום סוכרתי והסוכרתי

לחמים קלים מ-100% קמח שיפון מלא הם בעלי אינדקס גליקמי נמוך במיוחד. מעניקים את המענה הטוב ביותר לחולה הסוכרתי ומספקים רכיבים תזונתיים חיוניים לבריאות גופנו. צילום אסף אמברם
לחמים מקמח שיפון מלא ידועים בסגולותיהם הבריאותיות, כמגדילים את תחושת השובע, מסייעים לפעילות מערכת העיכול, מספקים אנרגיה לטווח ארוך, מספקים ויטמינים ומינרלים רבים, ומפחיתים את הסיכון לסרטן המעי וסרטן השד. לרגל יום הסוכרת הבינלאומי המצוין ב- 14 בנובמבר מסבירה הדס יריב (M.Sc, MBA) – טכנולוגית מזון ומוסמכת בתזונה ויועצת מדעית למאפיית ברמן ולחם הארץ, מרחיבה בנושא ומסבירה מדוע לחמים מקמח שיפון מלא ובפרט לחמים קלים מ-100% קמח שיפון מלא, מומלצים לחולים טרום סוכרתיים וסוכרתיים

סוכרת היא הפרעה בחילוף החומרים, הגורמת לעלייה ברמת הסוכר בדם ולפגיעה בכל מערכות הגוף. השמנה וסוכרת הן המגפה העיקרית של המילניום הנוכחי. בישראל יש כ-500,000 סוכרתיים, ועוד כ-200,000 שאינם יודעים כי הם חולי סוכרת ומכונים "חולים טרום סוכרתיים". שכיחות המחלה עולה בגיל מבוגר עד ב- 40%. למעלה מ-95% מהחולים הסוכרתיים סובלים מסוכרת מסוג 2, בה האינסולין המופרש מהלבלב אינו יעיל מספיק על מנת להכניס את הסוכר לתוך תאי הגוף, או אינו מופרש במידה מספקת. ההפרעה במשק הסוכר מתפתחת באופן הדרגתי, ויכולה לא לבוא לביטוי במשך שנים, עד שהיא הופכת לסכנת חיים של ממש.

המלצות תזונתיות לחולי סוכרת

על פי ארגוני בריאות בינלאומיים, מומלץ כי התזונה של החולה הסוכרתי והטרום סוכרתי תתבסס על דגנים מלאים, ירקות, פירות, קטניות, מוצרי חלב דלי שומן, עוף ודגים (לא מטוגנים). מומלץ לצרוך שומן בלתי רווי ממקורות של שמן זית, אגוזים, שקדים ואבוקדו. מאידך מומלץ להפחית בצריכה של שומן רווי, שומן טרנס, מלח ובשר מעובד. מומלץ להקפיד על תזונה דלת קלוריות.

המלצות לצריכת פחמימות ודגנים מלאים

פחמימות הן אב המזון העיקרי המשפיע על רמות הסוכר בדם. הפחמימות מספקות אנרגיה ודלק למוח ולמערכת העצבים המרכזית. ההמלצות התזונתיות לצריכת פחמימות לסוכרתיים, כפי שהתפרסמו בנייר העמדה של האיגוד האמריקאי לסוכרת, מבוססות על צריכה יומית של 130 גרם. מקורות הפחמימות המומלצים הם דגנים מלאים (לחם שיפון מלא, פסטה מחיטה מלאה), קטניות (עדשים, שעועית, אפונה), פירות וירקות עמילניים (בטטה, תירס). לחם הוא אחד ממקורות הפחמימה העיקריים בתפריט היומי בקרב האוכלוסייה בעולם כולו. זהו מזון בסיסי התורם פחמימות ומהווה מקור אנרגיה. מומלצת צריכה של דגנים מלאים כמקור לפחמימות. הדגנים המלאים הנפוצים והעיקריים בשימוש תעשיית מוצרי המאפה, הם שיפון, חיטה, כוסמין  ושיבולת שועל. לחמים מדגנים מלאים עשירים בסיבים תזונתיים, מספקים ויטמינים מקבוצה B ובעלי אינדקס גליקמי נמוך.

יתרון לחם מקמח שיפון מלא בערכי אינדקס גליקמי ועומס גליקמי

מדדי אינדקס ועומס גליקמי משמשים להערכה של מידת העלייה ברמות הסוכר בדם לאחר אכילת מזונות המכילים פחמימות. מזון בעל אינדקס גליקמי גבוה, מעוכל ונספג מהר, וכתוצאה מכך גורם לעלייה חדה בסוכר בדם. מזון בעל אינדקס גליקמי נמוך מעוכל ונספג לאט, וגורם לעלייה מתונה בסוכר ובאינסולין בדם. ידוע כי ללחמים מדגנים מלאים יש אינדקס גליקמי נמוך בהשוואה ללחמים מדגנים לא מלאים – העשויים מקמח לבן. ניתן למצוא כיום בשוק לחם קל עשוי 100% קמח שיפון מלא, אשר מהווה ההמלצה האולטימטיבית לצריכת לחם בקרב סוכרתיים. תזונה כזו גם מסייעת בהפחתת הסיכון למחלות לב, בהפחתת רמות הכולסטרול, בשיפור תחושת השובע ובשמירה על משקל תקין.

יתרונות בריאותיים נוספים ללחם שיפון מלא

גרעיני השיפון ידועים כבעלי תכולה גבוהה של רכיבים תזונתיים רבים: עשירים בסיבים תזונתיים – אשר אינם עוברים פירוק על ידי אנזימים במעי הדק. צריכת סיבים תזונתיים עשויה לשפר את התגובה הגליקמית לאחר ארוחה. סיבים תזונתיים ידועים כמסייעים בפעילות מערכת העיכול, מפחיתים את רמות הכולסטרול LDL, מסייעים בוויסות משקל, תורמים לתחושת השובע, בעלי השפעה פרה-ביוטית, ותורמים למניעת סרטן המעי. עשירים בוויטמינים מקבוצתB  – החיוניים לשמירה על בריאות מערכת העצבים ועל פעילות מוחית תקינה. חשובים לבריאות העור, השיער, העיניים, הכבד ומערכת העיכול. מקור למנגן ולמגנזיום. המנגן משתתף בתהליכים אנזימתיים במטבוליזם של הגלוקוז ובתהליכים בולמי חמצון. המגנזיום משתתף בתהליכי בניית עצם, בתהליכי הפקת אנרגיה ובהעברת גירויים עצביים. מקור לחומצת האמינו טריפטופאן – חומצת אמינו חיונית, אשר ממנה מופק המוליך העצבי סרוטונין שידוע כמדכא רעב הגורם לירידה בתיאבון.

סוכרת והפחתה במשקל

אימוץ הרגלי תזונה בריאים, עיסוק בפעילות גופנית 30 דקות ביום והפחתה במשקל בקרב חולים טרום סוכרתיים וסוכרתיים, עשויים למנוע את הופעת מחלת הסוכרת, או לדחות את התופעות הנלוות לה. הפחתה של 1 ק"ג ממשקל הגוף יכולה להפחית את סבירות המחלה בכ- ,12% ולהפחית את לחץ הדם הסיסטולי. השמנה, ובעיקר השמנה בטנית, מגבירה את התנגודת לאינסולין, ומעלה את הסיכון לסוכרת מסוג 2. לכן, לירידה במשקל ולשמירה על משקל תקין לטווח ארוך, יש חשיבות רבה ביותר במניעת המחלה. צריכה של מוצרים מופחתי קלוריות מומלצת לאוכלוסייה הטרום סוכרתית והסוכרתית.

לסיכום

לחולים טרום סוכרתיים וסוכרתיים מומלץ לצרוך מזונות בעלי אינדקס גליקמי נמוך, וכן תזונה עשירה בסיבים תזונתיים ממקור של דגנים מלאים, דוגמת לחם שיפון קל מקמח מלא. תזונה כזו מסייעת לחולי הסוכרת באיזון רמות הסוכר בדם, ומפחיתה את הסיכון לתחלואה במחלות כרוניות רבות. תזונה בעלת אינדקס גליקמי נמוך מסייעת בשמירה על רמות סוכר ואינסולין מאוזנות. השילוב של לחמים קלים המורכבים מ-100% קמח שיפון מלא – בעלי אינדקס גליקמי נמוך במיוחד, מעניקים את המענה הטוב ביותר לחולה הסוכרתי. יתרה מזאת, לחמים מ- 100% קמח שיפון מלא מספקים רכיבים תזונתיים חיוניים וחשובים לבריאות גופנו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר