האם ניתן למנוע סוכרת?

סוכרת היא מחלה כרונית, ובדומה לרוב המחלות הכרוניות היא מתחילה זמן רב לפני הופעת התפרצותה
ד"ר אולגה רז מחברת המאמר אומרת: "שינויים בתזונה ובאורח החיים יכולים למנוע את התפתחות המחלה כשהיא במצב טרום סוכרתי"

אובחנת כבעל סוכרת או טרום סוכרת? שינוים בתזונה ובאורח החיים יעזרו לך לאזן את המחלה הקיימת או למנוע או לדחות אותה, במידה והיא עדיין במצב של טרום סוכר. בעבר האבחון היה מאוד פשוט, עם הבחנה בין שני סוגים: סוכרת מסוג 1 – מחלה אוטואימונית שתוקפת ילדים וצעירים, וסוכרת מסוג 2 – שתוקפת מבוגרים ועוברת בתורשה. היום ברור שהמצב יותר מסובך: סוכרת מסוג 2 תוקפת גם ילדים; ישנם סוגי סוכרת שהתגלו רק במאה ה- 21, שיש בהם סימנים של סוכרת סוג 1 ו- 2 "מעורבבים" בצורות שונות (MODY ו-LADA); ישנה סוכרת הריון, והיא שכיחה הרבה יותר ממה שחשבו פעם; יש טרום סוכרת – מצב בו הסוכר בצום עדיין תקין, אבל התהליך הסוכרתי כבר פועל ופוגע.

סוכרת היא מחלה כרונית, ובדומה לרוב המחלות הכרוניות היא מתחילה זמן רב לפני הופעת התפרצותה. למשל, מחלת לב וכלי דם מתחילה להתהוות כבר בשנות העשרה, ומביאה להתקף לב או לאירוע מוחי רק בגיל מבוגר יותר. בצורה דומה מתפתחת גם הסוכרת. 90%-95% המקרים הם סוכרת מסוג 2 וטרום סוכרת, ובהן נתמקד הפעם. אבחנה מוקדמת של סוכרת או טרום סוכרת, וטיפול נכון בה, הם הגורמים המכריעים למניעת התפתחות המחלה, או לדחייתה לגילאים מבוגרים יותר. לזיהוי המחלה חשוב לדעת שסוכרת היא אחות תאומה של השמנה. אי לכך, טיפול בהשמנה וירידה במשקל יקטינו משמעותית את התפתחות הסוכרת, וישפרו את מצב הבריאותי במידה והמחלה כבר קיימת.

אחת המטרות החשובות בתזונה לסוכרת היא למנוע עד כמה שאפשר עלייה ברמת האינסולין אחרי הארוחה
אחת המטרות החשובות בתזונה לסוכרת היא למנוע עד כמה שאפשר עלייה ברמת האינסולין אחרי הארוחה. צילום pixabay

טיפלתי בשנות עבודתי באלפי אנשים כבדי משקל ברמות שונות, שלכאורה היו בריאים ורמות הסוכר שלהם בצום היו ללא דופי, אך בשל ההשמנה וסימנים הקליניים שלחתי אותם לבדיקות מעמיקות יותר, וכך התאפשרה האבחנה של טרום סוכרת, והיא זאת שסוללת דרך מהירה לסוכרת סוג 2. תזונה מותאמת אישית מסייעת בהורדת רמות הסוכר ו-HbA1c (בדיקת המוגלובין מסוכרר). במקרים של סוכרת גלויה, תזונה מותאמת אישית, מקטינה את מינון התרופות והאינסולין ומאפשרת לאכול אוכל טעים, בריא, עשיר בפחמימות מורכבות בעלות מדד גליקמי נמוך, ולא מחייבת להכין אוכל מיוחד כך שאפשר לאכול עם המשפחה, במסעדות ובאירועים, רק בהבנה ובתכנון נכון.

אחת המטרות החשובות בתזונה לסוכרת היא למנוע עד כמה שאפשר עלייה ברמת האינסולין אחרי הארוחה. הכללים הבאים משרתים את המטרה ועוזרים לשמור על רמות האינסולין והסוכר בדם ברמה יחסית אחידה, בלי שינויים קיצוניים, אשר הם אלה שמגבירים את נזקי הסוכרת ומקשים על טיפול בה ועל הירידה במשקל.

במקרים של סוכרת גלויה תזונה מותאמת אישית מקטינה את מינון התרופות והאינסולין
במקרים של סוכרת גלויה תזונה מותאמת אישית מקטינה את מינון התרופות והאינסולין. צילום pixabay

דגשים תזונתיים לטיפול ולאיזון במצבי סכרת וטרום סכרת

תזמנו נכון את הארוחות: הקפידו לאכול ארוחות קטנות כל 3-4 שעות, גם אם לא רעבים.

בחרו פחמימות מורכבות בעלות מדד גליקמי נמוך: לחם דגנים מלא (שיפון, חיטה, שעורה, כוסמין, קל), אורז בסמטי או מלא, פסטה מקמח דורום או מלא, קינואה, כוסמת, בורגול, שיבולת שועל, קטניות (עדשים, שעועית לבנה או חומה, אפונה, גרגרי חומוס, פול, עדשים)וכדומה.

צמצמו ואף המנעו מצריכת סוכרים ופחמימות בעלות מדד גליקמי גבוה: עוגות, עוגיות ושאר דברי מתיקה, סוכר, דבש, סילאן, אגבה, מיצים טבעיים ומשקאות ממותקים, אורז פרסי, אטריות, פתיתים, סולת, לחם לבן, פיתה, תפו"א, דגני בוקר למיניהם, חטיפים וכדומה.

בארוחות בשריות בחרו בסוגי בשרים רזים: הודו, עוף ללא עור, דגים, בקר רזה כמו סינטה ופילה.

עדיף לאכול את המנה הבשרית בתוספת ירקות בלבד. מאחר וחלבונים מעלים את רמות הסוכר והאינסולין במידה פחותה, הכמות יכולה להיות גדולה באופן יחסי.

אכלו שפע ירקות במגוון צבעים, מינים וצורות, עם ובין הארוחות, ובכל צורת הכנה: מאודים, מוקפצים, סלט, מרק, אנטיפסטי וכו'.

מותר לאכול גזר וסלק למרות טעמם המתוק, אך כדאי לבדוק פעם אחת את רמת הסוכר לאחר האכילה, וזאת משום שישנם אנשים (לא רבים אומנם) שרמת הסוכר עלולה לעלות אצלם בשל אכילת גזר וסלק.

שלבו שמנים ושומנים בריאים: 2-3 כפות ואף יותר של שמן זית או קנולה ליום, וכן אבוקדו, טחינה, אגוזים ושקדים בכמויות מותאמות.

הימנעו משומנים רווים ומוצרים המכילים שומן רווי: חמאה, מוצרי חלב עתירי שומן, שמנת, קצפת, בשרים שמנים (כבש, צלעות, אנטריקוט, נקניקים, נקניקיות, כבד ואברים פנימיים אחרים),

הקטינו צריכת שומנים רב בלתי רווים, כמו חמניות, תירס, חריע וכדומה.

איכלו מוצרי חלב עד 5% שומן. איכלו פירות בהגבלה שמותאמת באופן אישי.

הקפידו על שתייה מרובה ללא סוכר: כ-10 כוסות נוזלים ליום – מים, סודה, משקאות דייאט, קפה, תה וחליטות צמחים. ניתן להשתמש בממתיקים מלאכותיים או בסטיביה.

בצעו פעילות גופנית סדירה בהתאם ליכולותיכם, והקפידו על 7 שעות שינה בלילה ברוב ימות השבוע.

שלבו כמה מזונות יחודיים כמו קפה (קשור להפחתת סיכון לסכרת), קינמון (קשור לשיפור באיזון הסוכר).

לעתים קרובות קיים צורך בתוספי תזונה: לדוגמה, מגנזיום (נוטה להיות בחסר בקרב סוכרתיים)  קיים במזונות כמו ירקות ירוקים, קטניות ודגנים מלאים, וכן ויטמין B12 ואחרים – רק לאחר התייעצות עם תזונאית קלינית.

לסיכום: הטיפול בסוכרת וטרום סוכרת צריך להיות מותאם אישית. ההתאמה נעשית על ידי דיאטנית קלינית שמתמחה בנושא, והמטופל חייב מעקב תזונתי, התנהגותי ורפואי. המעקב כולל בדיקות דם וטיפול תרופתי במידת הצורך, אשר מורידים את הסיכונים של מחלה זו שפעמים רבות מטעה.

 

ד"ר אולגה רז היא ראש תחום תזונה קלינית, מייסדת המחלקה למדעי התזונה באוניברסיטת אריאל והמחלקה לתזונה ודיאטה במרכז הרפואי איכילוב, מפתחת דיאטת הלחם ומחברת הספר "דיאטת הלחם: השיטה והמתכונים להרזיה ולחיים בריאים"

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר