סדרת אסמבלאז' 2013 של יקב ברקן – מאמצים גם זנים חדשים

הסדרה מציגה ומייצגת את אזורי הגידול העיקריים של ברקן
יקב ברקן שעלה למקום הראשון בייצור יין בישראל, עובר שינוי ניהולי ויינני. את השקת היינות מבציר 2013 הובילו מי שלא בהכרח היו מעורבים בהכנתם. יונתן לבני טעם ומדווח

 

יקב ברקן הוא היום היקב הגדול ביותר בארץ – במספר אחוזים גדול יותר מיקב כרמל. לאחרונה עבר היקב שינוי ניהולי ויינני, עם החלפתו של שמואל בוקסר – מקימו, המנכ"ל והרוח החיה בו במשך עשרות שנים, בג'יל אסולין – בכיר בשיווק של קבוצת טמפו בעלי היקב. גם היינן הראשי במשך עשרות שנים, אד זלצברג – יינן מצוין, נחבא אל הכלים, עזב את היקב ויצא לגמלאות. במשך שנים ליווה אותו צוות שכלל בין היתר את הייננים המוכשרים יותם שרון, איתי להט, יוסי גרינפלד, וגם אבי פלדשטיין שהטביע את חותמו על יקב סגל של ברקן. דור המייסדים עבר חלף, וגם הייננית עירית בוקסר-שנק, בתו של שמואל בוקסר, כבר לא ביקב. עידו לוינסון, עד לאחרונה יינן ביקב רקנאטי ושל גראז' דה פאפא הפרטי שלו, נטל את שרביט הניצוח, והוא היום היינן הראשי של היקב הגדול בישראל.

ג'יל אסולין מנכ"ל ברקן ועידו לוינסון - היינן הראשי החדש. לא נגע ביינות אלה
ג'יל אסולין מנכ"ל ברקן ועידו לוינסון – היינן הראשי החדש. לא נגע ביינות אלה. צילום דוד סילברמן dpsimages

חג הפסח הקרב, הוא החג בו – לצד ראש השנה, נמכר רוב היין במדינה, שכן אין עוד חג כמותו בו אנו מצווים לשתות לפחות ארבע כוסות יין. לקראת פסח קיים היקב השקה של סדרת אסמבלאז' (Assemblage) מבציר 2013, יינות שהייננית עירית בוקסר הייתה אחראית על הכנתם, והיא זו שבווידאו שהוקלט לפני יציאתה לבורדו, שם היא משתלמת לאחר פיטוריה מהיקב, נפרדה מאנשי היין והקדימה מספר מילים על האסמבלאז' – סדרת הביניים של ברקן. ביקב טוענים כי שנת הבציר 2013 הייתה נהדרת (איזה שנה אינה נהדרת אליבא דאנשי היין?), עם טמפרטורות נוחות בחורף וחודשי קיץ – יולי אוגוסט קרירים למדי שתרמו לכך שהענבים הבשילו לאיטם. יש אומרים כי קיץ 2013 היה הקיץ הנוח ביותר מאז 1997, שנה מצוינת ליין.

עלמון של ברקן - מצונן היטב הוא יין לבן קליל ונעים.
עלמון של ברקן – מצונן היטב הוא יין לבן קליל ונעים. צילום דוד סילברמן dpsimages

היין הלבן בסידרה הוא עלמון, בלנד של ויונייה, שרדונה וקולומבאר. הוויונייה שנקלט מצוין בארץ, נותן לו את אופיו החד ואת הלימוניות הנעימה. מצונן היטב הוא יין לבן קליל ונעים.

ריחן 2013 – מקורו במספר חלקות בגליל העליון. קברנה סוביניון משתי חלקות ליד עלמה, מרלו מכרם בן זמרה, סירה ופטי וורדו גם כן מעלמה. יין נחמד. לא כבד מאוד, עם גוף בינוני, בעל צבע אדום כהה, אף נעים וארומות עדינות. הסיומת קצרה אך נעימה. יין מוכן לשתייה, שאינו מושפע מטעם החבית בו שהה משך כשנה.

לדברי הייננים, ניתן לדבר על טרואר מקומי ברור, שיוצר יין מצוין. הצפית עשוי מזני מרסלאן, קלדוק, פינוטאז' ומלבק
לדברי הייננים, ניתן לדבר על טרואר מקומי ברור, שיוצר יין מצוין. הצפית עשוי מזני מרסלאן, קלדוק, פינוטאז' ומלבק. צילום דוד סילברמן dpsimages

איתן  2013 – יין מענבים שמקורם בהר איתן בהרי ירושלים, מכרם בקרית ענבים על קרקע טרה רוסה בגובה של כ- 700 מטרים. היין מורכב מכ- 50% קברנה סוביניון והיתר מרלו וסירה. כל זן שהה בנפרד במשך 12 חודש בחביות, ורק אז נעשה הבלנד, או האסמבלאז' בצרפתית. "יין ירושלמי" אם יש כזה דבר, כלומר יין עם אופי בועט מעט ומרדני. יין שיתיישן טוב בבקבוק, לאוהבי בלנד שעיקרו קברנה סוביניון.

צפית 2013 – מגיע מתל צפית, ליד אשקלון, אזור חם ולא גבוה, עם כרמים שהם עדיין חידה באשר לתוצרתם. לדברי הייננים, ניתן לדבר על טרואר מקומי ברור, שיוצר יין מצוין. הצפית עשוי מזני מרסלאן, קלדוק, פינוטאז' ומלבק. תמיד אני נהנה מזנים חדשים. מרלו וקברנה סוביניון הם אומנם הזנים המועדפים בארץ, אבל אני דווקא חסיד של ניסיונות לאתר זנים חדשים שאינם מוכרים כל כך לציבור. יין כייפי ולא כבד. בהחלט ניסיון מעניין.

מחיר כל יין בסדרה 79 שקלים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר