שמואל בוקסר: מהכרם לכורסת ראש הקרת

בגיל 69 בוקסר, נצר למייסדי נס ציונה, עדיין משרת במילואים
שמואל בוקסר, המנכ"ל הקודם של יקב ברקן מקבוצת טמפו וקודם לכן גם שותף ביקב, רץ לראשות העיר נס ציונה. ביום שלישי 30 לאוקטובר 2018 יכריעו התושבים אם איש העסקים יכול לנהל עיר ומהם הכישורים והנתונים שאיש העסקים צריך להביא איתו לתפקיד

ניהול יקב בסדר גודל של ברקן זה עסק גדול, עם תקציבי עתק, עם אחריות לעובדים רבים, ועם ניהול השקעות ארוכות טווח – בייחוד כשקשה מאוד לצפות את העתיד כשמדובר גם בחקלאות וגם בכוחות שוק משתנים בענף היין. במסיבות עיתונאים שקיים בוקסר במהלך השנים, כאשר הושקו יינות חדשים, בדרך כלל הוא לא דיבר על הבציר הנוכחי או על היינות החדשים שהיקב שיווק. הוא תמיד דיבר על העתיד, על קביעת המטרות הנוספות שיש ליקב, ואיך צריך לפעול כדי לממש אותן, מיהם המתמודדים שצריך להיות טוב מהם, מה הציבור רוצה, באיזה מחיר, לאיזו איכות צריך לשאוף, נטיעות חדשות.

מרכז המבקרים. צילום מהאתר
מרכז המבקרים. צילום מהאתר

הוא דיבר על קביעת המטרות בכל תחומי היקב – כרמים, ייצור, שיווק, יצוא – מאוד יצוא. על היכולת לעמוד במשימות ולבדוק כל הזמן האם דברים נעשים על פי ההחלטות שהתקבלו, על שיתוף המנהלים הזוטרים בקבלת ההחלטות, והקשבה לאנשי השטח. אי אפשר להנהיג אל העתיד תוך כדי הסתכלות במראה האחורית. אם רוצים שינויים, ואם לא פוחדים משינויים, צריך להתמודד עם אתגרי המחר ועם השינויים העצומים שמתדפקים על הדלת כל הזמן. חייבים להשקיע כבר היום במחר.

צילום מהאתר
צילום מהאתר

לא היה זה סוד, שבוקסר סימן כמטרה להיות היקב הכי גדול בישראל; יקב שיהיה עצמאי ובלתי תלוי במגדלי ענבים חיצוניים. לכן, כחלק מהשגת מטרה זו התחילו בברקן לפני עשור בנטיעות גפנים מסיביות בכל חלקי ארץ ישראל. היכן שהטרואר התאים לסוג הענבים – שם נטעו כרם. כך הפך יקב ברקן לבעלים של למעלה מ- 10,000 דונם כרמים בכל אזורי הגידול בארץ, בהם גדלים עשרות זני ענבים, וכל זן מותאם לאזורי הגידול הטוב ביותר עבורו. הפריסה הארצית מאפשרת מגוון רחב ביותר של אפשרויות לייצר יינות בטעמים ובאיכויות שהיינן רוצה.

צילום מאתר קול ברמה
צילום מאתר קול ברמה

המעבר ליקב החדש בחולדה הצריך השקעות מסיביות בציוד חדיש ומתקדם, חביות יין, וכמובן הגדלת כל מערך השיווק שסיפק מיליוני בקבוקי יין בארץ ובעולם ביקב המייצר יותר מ- 10 מיליון בקבוקי יין בשנה. מהר מאוד התחילו לזרום המדליות שהיינות קיבלו בארץ ובחו"ל, והמטרה להיות היקב הגדול בישראל התקרבה בצעדי ענק לצד הקביעה כי יקב ברקן הוא היקב המעוטר ביותר בישראל. במהלך השנים זכה היקב ביותר מ- 250 מדליות בתחרויות יין בינלאומיות, והפך ליצואן היין הגדול בישראל – בהובלה ועשייה אישית של בוקסר. 25% מתוצרת היקב מופנית לייצוא ל- 45 מדינות בעולם, בהן ארה"ב, צרפת ורוסיה.

צילום מכתבת כאן11
צילום מכתבת כאן11

הירושה שהשאיר שמואל בוקסר עם פרישתו מהיקב ב- , 2016, הייתה יקב יציב ומרוויח, יקב שעבר מהפכה והגיע למקום גבוה בייצור יינות איכות. המנכ"ל שהחליף את בוקסר והונחת לענף היין מתחום הקוסמטיקה הוא ג'יל אסולין, שבשנתיים בתפקידו היה שותף להחלטה האומללה שטלטלה את היקב וגרמה לו להיות בכותרות ולבלוט לשלילה ברשתות החברתיות בגלל הכניעה לבד"צ העדה החרדית, בגלל כמה החלטות אומללות, כניעה שהתפרשה כגזענות וחוסר רגישות לעובדים שנמצאים ביקב שנים רבות – אותה החלטה לסלק עובדים יהודים ממוצא אתיופי מעבודה בקו מילוי היין, כי הם "לא יהודים כשרים". אותה פרשה אומללה הכניסה את יקב ברקן לסחרור והארץ געשה וכעסה. ובצדק.

יוסי ברוך האתיופי, שהוזז על ידי המנכ"ל אסולין כי הוא אינו מספיק יהודי עבורו, הוא יוסי שהיה לוחם בגדוד 890, כן, שם בצנחנים, שם במסעות, שם מתחת לאלונקה, שם בשטחים, שם בלבנון, שם בפעילות המבצעית, ומשם ליקב ברקן כאשר שמואל בוקסר קלט אותו כחייל משוחרר לעבודה. כששאלתי את בוקסר לדעתו על המתרחש ביקב ברקן בתקופה ובפרשה זו, תשובתו הייתה: "לפני הכל צריך להיות אדם עם מוסר, אדם שאוהב אדם, אדם עם חמלה, יהודי. כן, להיות יהודי. ואהבת לרעך כמוך. משפט קטן עם משמעות כל כך גדולה ביהדות. צריך לזכור תמיד כי הנכס הכי חשוב הוא ההון האנושי".

סוף דבר

שמואל בוקסר ניצח בבחירות והוא ראש העיר הבא של נס ציונה. ליריביו לא עזרו ההכפשות המצולמות בידיעות אחרונות ובמדיה החברתית, על טיול צייד של בוקסר באפריקה. שיהיה ברור, אנחנו מגנים ציד חיות בר או חיות מתורבתות, אבל לא זה היה הטיקט של בוקסר בבחירות, ותושבי נס ציונה נתנו בו את אמונם. עכשיו הוא יצוד משאבים ויפתח את העיר. זה המבחן האמיתי. בהצלחה שמוליק.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר