פרו בישראל – מזונות על מהרי האנדים

שף פדרו לואיס גואימט (Pedro Luis Guimet), שבעברו היה עורך דין שהחליט ללכת עם אהבתו – הבישול
כדי שמזון יחשב כמזון על, הוא חייב לכלול ויטמינים ומינרלים, אנטי אוקסידנטים, ריכוז גבוה של סיבים תזונתיים, תכונות אנטי דלקתיות, אינדקס גליקמי נמוך

לשכת המסחר הפרואנית אירחה אירוע גסטרונומי מיוחד עם השף הפרואני פדרו לואיס גואימט; זאת במסגרת פסטיבל תיירות וגסטרונומיה מפרו שהתקיים במלון שרתון תל אביב. הנטורופטית ויקי חכים הסבירה על חשיבותם של מזונות העל – super food לתזונה שלנו, אך לפני כן חשוב שנבין בכלל מהם מזונות העל הללו.

מוצרי מזון על מפרו - עכשיו בישראל
מוצרי מזון על מפרו – עכשיו בישראל. צילום איריס לוי

כדי שמזון יחשב כמזון על, הוא חייב לכלול את התכונות החשובות הללו: ויטמינים ומינרלים, אנטי אוקסידנטים, ריכוז גבוה של סיבים תזונתיים, תכונות אנטי דלקתיות, אינדקס גליקמי נמוך ( גורמים לעליה מתונה של הסוכר בדם). לדעת מומחים, תכונות אלה עוזרות לגופנו בפעילויות חשובות כגון שיפור היכולת להילחם ברדיקלים חופשיים, העלאת ריכוז האנרגיה הזמינה, חיזוק המערכת החיסונית. חשוב לציין כי מזון על לא עובר תהליך עיבוד כל שהוא ולא מכיל חומרי שימור, ומכאן שומר על התכונות הטבעיות שלו.

הקונסול מריו ורגס - מנכ"ל לשכת המסחר של פרו בישראל, ושף פדרו לואיס גואימט מקדמים מוצרי מזון על מפרו
הקונסול מריו ורגס – מנכ"ל לשכת המסחר של פרו בישראל, ושף פדרו לואיס גואימט מקדמים מוצרי מזון על מפרו

מקורם של מספר גדול של מזונות על הוא בפרו. הידוע שבהם היא הקינואה, כשבארץ יש שלושה סוגים של קינואה, ואילו בפרו מוכרים עוד עשרות סוגים. במהלך המפגש התוודענו למספר מזונות על חדשים בארץ, כמו צמח ה-lucuma  שמגיע לארץ בצורת אבקה –  עשיר מאוד במינרלים, במיוחד בברזל ומהווה מולטי-ויטמין טבעי הגדל בהרי האנדים הגבוהים. לצמח זה מיחסים תכונות בריאותיות רבות כגון איזון הורמונלי, חיזוק התשוקה והפוריות, ושיפור יכולת הריכוז. ניתן לצרוך אותו כתוספת לשייק, דייסה, או גרנולה. הוא משמש כתחליף סוכר במטבח הפרואני. טעמתי במהלך המפגש קינוח שהומתק בצמח זה, והיה מצוין.

ה-lucuma שמגיע לארץ בצורת אבקה משמש כתחליף סוכר במטבח הפרואני והמתיק קינוח שהיה מצוין

ה-lucuma שמגיע לארץ בצורת אבקה משמש כתחליף סוכר במטבח הפרואני והמתיק קינוח שהיה מצוין. צילום איריס לויגולדן ברי'ס – בשמו העברי דובדבן האהבה, מכיל ויטמין סי ומינרלים רבים, וזרעים קטנים המסייעים לפעילות התקינה של מערכת העיכול. ניתן לאכול את הגולדן ברי'ס כפי שהם, או להוסיף לסלט, גרנולה או תבשילים שונים. העובדה שאפשר לקנות את המזונות הנהדרים האלו בארץ, משמחת מאוד. ניתן לשלבם בכל אחת ממנות הארוחה, וליהנות מהתכונות החשובות שלהם המוסיפות כל כך הרבה לבריאותנו.

בפרו סביצ'ה הוא אוכל של עניים – דג נא "המבושל" במיץ לימון ומוגש בתוספת ירקות העונה
בפרו סביצ'ה הוא אוכל של עניים – דג נא "המבושל" במיץ לימון ומוגש בתוספת ירקות העונה. צילום איריס לוי

בסיום המפגש טעמנו אוכל פרואני אותנטי ממטבחו של שף פדרו לואיס גואימט (Pedro Luis Guimet), שבעברו היה עורך דין שהחליט ללכת עם אהבתו – הבישול. שף פדרו הכין את מנת הדגל מהמטבח הפרואני: סביצ'ה – בנוסח דומה לזו המוגשת בעיר הבירה של פרו, לימה. לדבריו, סביצ'ה הוא אוכל של עניים – דג נא "המבושל" במיץ לימון ומוגש בתוספת ירקות העונה. כאן השף הוסיף למנה טוויסט מעניין, בכך ששילב את הדג הנא עם דג מטוגן בנוסח המטבח היפני. זה לא מפתיע, כי המטבח הפרואני הושפע לאורך השנים מהגסטרונומיה העולמית, במיוחד מזו של סין, יפן איטליה וספרד. זהו אני שוכנעתי סופית – צריך לטוס לפרו!

 

איריס לוי היא שף פרטי עד הבית ומעבירה סדנאות בישול

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר