שמענו בין הגפנים 311 – גם זה קרה השבוע

בציר חלקת מרלו בכרם נבו. צילום איל גוטמן (התמונה אינה קשורה לתוכן הכתבה)
השבוע בין הגפנים: ענף היין כולו משתתף באבלו הכבד של שיקי ראוכברגר, היקבים הגדולים או חלקם חוזרים לתערוכת סומלייה, ארנון גבע מול משקיעיו האמריקאים – מה באמת קרה למודל העסקי בו אין סיכוי להפסיד? ומרכז מבקרים חדש ליקב דלתא
שיקי ראוכברגר יינן טפרברג
שיקי ראוכברגר יינן ראשי ביקב טפרברג. צילום איל גוטמן

בוכים עם שיקי ראוכברגר

השבוע אנו המומים ומחבקים את שיקי ראוכברגר – יינן ראשי ביקב טפרברג, על האסון הנורא והבלתי נתפס שפקד אותו ואת משפחתו, בתאונת הדרכים בה שני נכדיו הקטנים נהרגו בשישי שעבר בצומת עופרים שבכביש 465 בבנימין, ואביהם ואימם (בתו של שיקי, שהייתה בהריון מתקדם ואיבדה את עוברה בתאונה) נפצעו באורח קשה כאשר התנגשו ברכב פלשתיני שאינו רשאי לנוע בכבישים ("משטוב"), וביצע פניית פרסה לא חוקית.

בעוד אנו מאחלים החלמה ובשורות טובות לבתו וחתנו של שיקי, הרי האסון שפקד את משפחת ראוכברגר כולה, הינו קשה ביותר לעיכול והבנה. שיקי הוא אחד מעמודי הבטון עליהם נשענת תעשיית הישראלית; בטון עם לב של זהב, עם חיוך תמידי.

מאות רבות של מנחמים, ובתוכם רבים מאנשי תעשיית היין הישראלית התקשרו לשיקי לנסות לנחם ולהקל. האמת היא שאין לנו מילים, ושולחים שוב לשיקי חיבוק חזק.

הַמָּקוֹם יְנַחֵם אֶתְך בְּתוֹךְ שְׁאַר אֲבֵלֵי צִיּוֹן וִירוּשָׁלַיִם וְלֹא תּוֹסִיףּ לַדְּאָבָה עוֹד. ומִן הַשָּׁמַיִם תְּנוּחָם.

תערוכת סומלייה בהיכל התרבות
תערוכת סומלייה בהיכל התרבות – חוזרים להיפגש בגדול? צילום דוד סילברמן dpsimages

סומלייה 2022 – הפתעה חיובית מהגדולים

תערוכת Sommelier תתקיים בהיכל התרבות בפעם ה-19 בתאריכים 2-1 בפברואר. 2022, ממש בקרוב. למי שלא זוכרים, בדיוק לפני שנתיים בדצמבר התגלה החולה הראשון בסין – שנתיים בתוך הקורונה לרע ולטוב. תעשיית היין הישראלית מאוד נהנתה מהבלגן שנוצר, יקבים מכרו בצירים שהיו במרתף והעלו חומץ, ולאיש לא היה אכפת מה הוא שותה.

אז היין יחזור להימזג כמים? כאן תערוכת 2017

אז כנראה שיש הרבה כסף, כי עשרות יקבים נרשמו להציג את יינותיהם בתערוכה. ההפתעה באה ממספר יקבים גדולים שנמנעו להגיע לסומלייה בשנים האחרונות. היקבים גם מבינים שמי שמגיעים לתערוכה הם מאות צעירים, שזה בדיוק הקהל שהציף אותם בזמן הקורונה ואסור להתעלם ממנו, הפעם התערוכה היא הצדעה לאותו קהל צעיר שבאמת אפשר לומר שגילה את עולם היין, ובזכות צעירים אלה יקבים רבים שרדו. חובה להציג שם.

ארנון גבע – הגה את הרעיון וגייס את משפחת מונטיפיורי לצורך בניית הסיפור. צילום דוד סילברמן dpsimages
ארנון גבע – הגה את הרעיון וגייס את המשקיעים שתובעים אותו. צילום דוד סילברמן dpsimages

יקב מונטיפיורי – משלימים חקירה

פרשת יקב מונטיפיורי (ארנון גבע) רחוקה מלהסתיים, והשבוע התברר לנו כי המשטרה התבקשה על ידי הפרקליטות לבצע  השלמת חקירה, לצורך קבלת החלטה האם להגיש או לא להגיש כתב אישום בפרשייה זו, שבמקביל מתנהלת במישור האזרחי, בו תובע שגריר ארה"ב היוצא בישראל, דיוויד פרידמן, שהשקיע 730,000 דולר במותג היין הישראלי מונטיפיורי על בסיס מצגים שקריים, זאת על פי כתב התביעה.

דייויד פרידמן לשעבר שגריר ארצות הברית בישראל בהדלקת נרות חנוכה בשגרירות בירושלים. צילום מדף הפייסבוק

הפרשה החלה ב־2014, בזמן שפרידמן שימש עורך דינו של דונלד טראמפ, כשותף בפירמת עורכי הדין הניו־יורקית המוכרת קסטוביץ'. אל המשרד הגיעו ארנון גבע ואחיינו ירון קרני, יועץ השקעות שהיה גם בעל מניות ביקב מונטיפיורי (בכתב התביעה ירון קרני אינו בין הנתבעים). באותה פגישה הציעו לפרידמן להשקיע ביקב, וביקשו ממנו שירכוש רבע ממניות החברה.

הרבה חביות יין מחכות בתור להידחס לתוך הבקבוקים
כושר הייצור העודף של יקב מוני גויס לצורך הפרויקט ללא השקעות, לכאורה

ארנון טען כי פיתח מודל עסקי ייחודי, שלדבריו אינו דורש אלא השקעה קטנה, אם בכלל, לשם התפעול השוטף, ומותיר עסק כמעט חופשי מחוב. החברה רוכשת ענבים מספקים מוכרים לו, ומשנעת אותם ליקב מוני שהוא בעל יכולת ייצור עודפת. פרידמן הסכים להשקיע בחברה 600,000 דולר, אולם התנה זאת בכך שהחברה לא תיצור חוב לספקים שיעלה על 10,000 דולר. בהמשך הוא הלווה לחברה עוד 130,000 דולר.

נראה כי מישהו חשב שדולרים גדלים על העצים. צילום pixabay

לאור מידע אותו גילה, הוא טוען כי ארנון גבע רימה אותו כשהבטיח שרווחיות החברה תעמוד על 100%, ושהיא אינה זקוקה להלוואות. בתביעה נטען עוד, כי גבע רימה את פרידמן בהמשך כשטען שמונטיפיורי מועמדת מובילה לקבל זיכיון יוקרתי להפעלה מסחרית של טחנת הרוח העתיקה בימין משה בירושלים. בתחילת שנת  2017 הודיע ארנון גבע לפרידמן כי מותג מונטיפורי זכה בזיכיון, אולם בפועל זכתה בזיכיון חברה אחרת.

הסמל של ימין משה. צילום שרגא סטרז מיוטיוב
הסמל של ימין משה. צילום שרגא סטרז מיוטיוב

בשנת 2017 נאלץ פרידמן למכור את מניותיו במונטיפיורי, לאחר שנבחר לכהן כשגריר בישראל . משפחת הרשמן שילמה לו את סכום ההשקעה וההלוואה שנתן. בסוף אותה שנה ארנון פנה למשפחת הרשמן, וביקש הלוואה של 75,000 דולר. מטרת ההלוואה הייתה לצורך ביצוע הזמנה גדולה לספק שמוכר יין בכמות גדולה בחו"ל (לפי התביעה). חשדו של הרשמן התעורר, והוא ביקש לראות דו"חות כספיים של החברה. לטענתו, גבע מסר לו דו"חות כספיים וכן מסמכים מזויפים המעידים שמצבה הכלכלי של החברה מצוין, בעוד שבפועל החברה נקלעה להפסדים, וגבע נאלץ לקחת הלוואות בשוק האפור בריבית קצוצה של 96% לשנה.

גם בנק סוסייטה ג'נרל גוייס – היה חשבון או לא?

מתוך כתב התביעה: "כשעמדו מעשי הנתבעים על סף גילוי, זייף ארנון מסמכים של הבנק הצרפתי סוסייטה ג'נרל, בטענה שמדובר בחשבון של החברה. לחברה מעולם לא היה חשבון בחו"ל, והיא לא החזיקה נכסים או כספים מחוץ לישראל. הנתבעים הציגו את המסמכים המזויפים לנציג התובעת, לבעל חוב אחר, וכן לבנק של התובעת בארה"ב, כהוכחה לפירעון חוב. הצגת המסמך הכוזב כפירעון – שלא היה – של החוב לבנק אמריקאי, מהווה עבירה פדרלית בארה"ב. מעשה זה פגע בתובעת לא רק בכך שהחוב לא נפרע במועדו, אלא גם בכך שהוא העמיד אותה בסיכון של חקירה פלילית בארה"ב, ובכך ששמה הטוב בבנק שעמו היא עובדת היה עלול להיפגע קשות. גילוי מעשה זה הביא לחשיפת הפרשה כולה".

אנחנו נמשיך להתעדכן ולעדכן.

מרכז מבקרים חדש ליקב דלתא  – תמונות מדברות

מרכז מבקרים חדש ליקב דלתא הממוקם בפארק התעשיה בדלתון. תמונות ששלח יהודה כמיסה היינן והבעלים, מציבות רף חדש למרכזי מבקרים שיבואו אחריו.

המקום מציע חדר טעימות מאובזר, מסעדה חלבית ומסעדה בשרית – אני מניח שכשרות, לא שאלתי. סתם סתם, כשרה. אז התמונות מדברות בעד עצמן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד במדור 

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר