תערוכות יין: מלחמת עולם בין אנגליה לגרמניה והאם סוף עידן התערוכות בישראל?

תערוכת ProWein שהייתה אמורה להתקיים בדיסלדורף בתאריכים 27-29 למרץ השנה, נדחתה ל-15-17 למאי. ההודעה התקבלה בתדהמה, ולא בגלל סיבת הדחייה שנמסרה על ידי יחסי הציבור של התערוכה (נגיף האומיקרון המתפשט) אלא בגלל שהתאריך החדש שמארגני התערוכה בחרו נופל בדיוק על התאריכים הקבועים בהם מתקיים בלונדון יריד היין – London Wine Fair
תערוכת ProWein שהייתה אמורה להתקיים בדיסלדורף בתאריכים 27-29 למרץ השנה, נדחתה ל-15-17 למאי. ההודעה התקבלה בתדהמה, ולא בגלל סיבת הדחייה שנמסרה על ידי יחסי הציבור של התערוכה (נגיף האומיקרון המתפשט) אלא בגלל שהתאריך החדש שמארגני התערוכה בחרו נופל בדיוק על התאריכים הקבועים בהם מתקיים בלונדון יריד היין – London Wine Fair

מלחמת העולם גרמניה-אנגליה

תערוכת ProWein שהייתה אמורה להתקיים בדיסלדורף בתאריכים 27-29 למרץ השנה, נדחתה לתאריכים 15-17 למאי. ההודעה התקבלה בתדהמה, ולא בגלל סיבת הדחייה שנמסרה על ידי יחסי הציבור של התערוכה (נגיף האומיקרון המתפשט, אתם יודעים), אלא בגלל שהתאריך החדש שמארגני התערוכה בחרו, נופל בדיוק על התאריכים הקבועים בהם מתקיים בלונדון יריד היין – London Wine Fair.
מנהלת התערוכה הלונדונית, חנה טוביי, יצאה בהודעה חריפה לעיתונות, ולא חסכה במילים קשות כנגד הגרמנים: "כולנו כאן מבולבלים וכועסים", ותיארה את המהלך של הגרמנים כמתקפה אגרסיבית על יריד היין והאלכוהול של לונדון. לדבריה, כשקיבלה מידע על הכוונה לדחות את תערוכת היין בגרמניה לתאריכים של התערוכה בלונדון, היא ניסתה ליצור קשר בכל אפיק אפשרי עם מארגני ProWein, אבל אף אחד מהם לא הואיל לחזור אליה, והתעלמו לחלוטין מבקשותיה. בתגובה לפנייה של העיתונות, מנהל התערוכה בדיסלדורף הביע צער, האשים את האומיקרון, ובזה סיים את העניין מבחינתו.

מתחת לפני השטח

מתחת לפני השטח מתקיימת עכשיו מלחמת עולם שלישית, ויש שהגדירו את המצב כבליץ החדש על לונדון. האנגלים זועמים, וטוענים שמאחר שלא נרשמו מספיק יקבים ל- ProWein, הגרמנים שינו את תאריכי התערוכה, ואפילו הציעו חבילות מוזלות ליקבים מכל רחבי העולם, כדי שישתתפו בה. הידיעה על שינוי התערוכה הרגיזה גם מאות בעלי יקבים שכבר הזמינו כרטיסי טיסה ובתי מלון, עבורם לא יקבלו החזרים, כי היות שמבחינת ממשלת גרמניה, השמיים לא סגורים ואין סגר או הוראה לפיה אסור להתכנס, הביטוח לא מכסה ביטולים והחזרי כספים.

כשביקשתי לקבל תגובה של מארגני ProWein לגבי החזר כספים, נכתב לי על ידם: "אנו מבינים את המצב המסובך הנובע מהדחייה. אנא התקשר לספקים הרלבנטיים כדי להבהיר שאלות פתוחות ולמצוא פתרונות. איננו מסוגלים לספק מידע כלשהו על חוזי לקוחותינו עם ספקי צד שלישי, מאחר שאלה לא נרשמו במערכת של המארגנים  Messe Düsseldorf".

במקרה הטוב זו תשובה מתחמקת, שלא לוקחת אחריות ואומרת הכול על התייחסותם ללקוחות. הם שוב מאשימים את הנגיף ומפנים לגורם שלישי (חברות תעופה ובתי מלון), ותשובה כזו נמסרה לכל מי שפנה אל המארגנים. יש כעת  התארגנות של עשרות בעלי יקבים חמושים בעורכי דין, על מנת לתבוע את מנהלי התערוכה בתביעה יצוגית בבית המשפט האירופאי. עשרות תגובות זועמות כנגד תערוכת ProWein  הציפו את הרשת, ובצד של התערוכה האנגלית לא מוכנים לוותר בכזו קלות. גם הם שוקלים תביעות משפטיות, והמלחמה בעצם רק התחילה.
בהברקה של מקורבת למערכת, הוצעה לנו הכותרת הבאה: נקמת הגרמנים על ההפסד בקרב אל עלמ-יין

ההזדמנות לפגוש את היקבים, היבואנים והייננים. להכיר יקבים חדשים ולטעום יינות מהארץ ומהעולם מתוך מאות מותגי יין שיוצגו בתערוכה. צילום דוד סילברמן dpsimages
מה שנכון זה שכשרואים צפיפות ואנשים בלי מסכות בסומלייה 2017 יש משמעות מיוחדת ל'ריחוק חברתי'. צילום דוד סילברמן dpsimages

בשלולית הפרטית שלנו: סוף עידן התערוכות – נקודה

אבי בן עמי כתב בהודעה קצרה למשתתפי ואורחי תערוכת היין 'סומלייה 2022', שהוא דוחה את התערוכה מ- 1-2.2.22 ל- 7-8.3.22, כי "נראה לנו שזה הדבר הנכון לעשות במציאות הלא פשוטה של השבועות האחרונים". קשה לא להרגיש אמפטיה לאמירה זו של בן עמי, שהרי הוא דואג לנו; לשלום הציבור, ומבקש לא לחשוף אותנו לנגיף האומיקרון שהדביק כבר את כל המדינה.

ואני שואל, מה השתנה מהמצב לפני חודש או לפני שבועיים? מה נודע עכשיו למארגני התערוכה, ומדוע לבטל כמה ימים לפני הפתיחה ולהשאיר עם הלשון בחוץ מציגים שנערכו בהיבטי כוח אדם, לוגיסטיקה וכל מה שכרוך בהשתתפות בתערוכה נחשבת? איזה מידע פנימי יש לאבי שאין לממשלה, שכידוע החליטה לא לסגור אירועים, החליטה לא להכניס את המדינה לסגר, ולא לסגור את השמיים?
קבינט המומחים שמייעץ למשרד הבריאות פרסם את המלצותיו להמשך המאבק באומיקרון, ובין היתר הדגיש כי בהמשך לדיונים במשרד הבריאות שנחשפו ב-ynet בשבוע שעבר, "מומלץ שלא לחדש את תקנות התו הירוק".

ב-2018 הענקנו צל"ש לשחר זיו שריכז 11 יקבים קטנים לתצוגה מרשימה אחת – היום הייתם חושבים על כך? צילום דוד סילברמן dpsimages

ההחלטה לבטל ולדחות את התערוכה מובילה לפסוק (שופטים כא כה): "אִישׁ הַיָּשָׁר בְּעֵינָיו יַעֲשֶׂה", שמשמעותו אנרכיה וקבלת החלטה אנרכיסטית פר אקסלנס. השמועות אמרו שיש כמה יקבים גדולים שפנו וביקשו לבטל או לדחות, אבל מבדיקה שלי איתם, אף אחד לא אישר לי זאת.

אבי בן עמי מארגן סומלייה. צילום דוד סילברמן dpsimages

סומלייה היא תערוכה פרטית של אדם פרטי, שמקבל החלטות עסקיות בלבד. מצד שני גם יקבים צריכים לקבל החלטות עסקיות, ולשאלתי האם "נרעדו אמות הסיפים" בעקבות ביטול התערוכה, רוב התשובות היו שהם מבינים את ההחלטה. אבל באותה נשימה נאמר הביטוי "נו שוין" בכל מיני שפות. מבחינת היקבים אפשר להעביר טעימות יין בזום, לארח אלפי אנשים ביקבים ולהגיע לקונים פוטנציאלים תוך חיסכון של עשרות אלפי שקלים, אז הם אהבו את ההחלטה.

מסורת שנתית חדשה שנועדה לקדם את תרבות היין ולעודד קהלים רחבים לשתות יין בכל ימות השנה. צילום דוד סילברמן dpsimages
זו הייתה מסורת שנתית שנועדה לקדם את תרבות היין ולעודד קהלים רחבים לשתות יין בכל ימות השנה. לפחות היקבים הקטנים הצליחו לעשות זאת בעצמם בעידן הקורונה. צילום דוד סילברמן dpsimages

בקיצור, אין יותר צורך בתערוכות ותחרויות היין הגדולות והחשובות בישראל, ואפשר להתחיל להספיד אותן. הן אמנם מעניקות חשיפה, וחלקן אף מעניקות מדליות, אבל השנים האחרונות מוכיחות כמה הן אינן הכרחיות. כל יקב וכל קבוצת יין אזורית, יכולים לעשות זאת בזמן הנוח להם, בתקציב שלהם ועם קהל היעד שלהם. נכון שתערוכת סומלייה הייתה מאז ומעולם מקום של לראות ולהיראות, ולהפגין עוצמה ונוכחות. זו הייתה תערוכה מכובדת ומנוהלת מקצועית, אבל איך כתב לנו אבי בן עמי: "נראה לנו כי זה הדבר הנכון לעשות במציאות הלא פשוטה". ואני אומר שזה משפט גאוני, שחייב להיות מאומץ על ידי היקבים מעתה והלאה.

אבי בן עמי מארגן גם את תערוכת Best Value. צילום אהרון שץ 'ששת'

הקורא ג'ון מיין הגיב בקבוצת הפייסבוק 'Wine Routine – חברים ממליצים על יין'

למה להיות כזה מריר, ציני ולא מפרגן כלפי סומלייה ואבי בן עמי? התחושה היא שלכותב יש כאן משהו אישי. לקבוע שזה מות עידן התערוכות בישראל זו קביעה מעט נמהרת ושחצנית. להזכירך, בשנתיים האחרונות יש כאן נגיף ששינה סדרי עולם. לא רק בתחום היין אלא ב ה כ ל. לגיטימי לחלוטין לדחות תערוכה מקצועית שעיקר הקהל שלה מורכב מאנשי מסעדות, ברים ומלונות, שסובלים בשבועיים שלושה האחרונים ממצוקת כוח אדם נוראית ובידודים בכמויות לא נתפסות. החלטה הגיונית ונכונה של המארגנים.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר