יקב קסטל – מעשה בשישה כרמים

הרכיבים בסמל היקב הם טירת הקסטל ושלושה צריחים ושערים (ילדי בן-זקן: אילנה הבכורה, אריאל המנכ"ל, איתן סמנכ"ל תפעול ויינן), והלביא של ירושלים
היקב, אותו הקים אלי בן זקן לפני 25 שנה במשק המשפחתי במושב רמת רזיאל שוכן כבר כמעט שנתיים במתקן החדש והמרשים במושב יד השמונה. קסטל מגדיר עצמו כיקב אזורי, כשכל הכרמים נטועים סביבו במעלה החמישה וצובה

אני מניח שכמו סבאים רבים, גם אלי בן זקן – בעלים ויינן ראשי של יקב קסטל, מספר לנכדיו את ספר הקלאסיקה מעשה בחמישה בלונים, אותו כתבה מרים רות ואיירה אורה איל. זוכרים? בלון כחול לרותי, צהוב לרון, סגול לסיגלית, ירוק לאורי, ואדום לאלון. אך אלי בן זקן יכול לספר נכדיו את הסיפור הייחודי לקסטל: מעשה בשישה כרמים. על מה ולמה – בהמשך.

אלי בן זקן הקים את היקב לפני 25 שנה במשק המשפחתי במושב רמת רזיאל
אלי בן זקן הקים את היקב לפני 25 שנה במשק המשפחתי במושב רמת רזיאל. צילום ישראל פרקר

ביום גשום ביותר הגעתי עם הצלם דוד סילברמן לביקור במשכנו החדש של היקב האפוף בעננים, ולפגישה עם אלעד כץ – משנה למנכ"ל היקב, שזו לו השנה השישית בקסטל. ואם יש משנה למנכ"ל, אז יש כמובן מנכ"ל. בקסטל זהו אריאל בן זקן. יש גם סמנכ"ל תפעול – איתן בן זקן, שהוא גם יינן. להתאוששות ממה שקורה בחוץ סייע רוזה 2015 של קסטל – נעים מאוד. תחילה מתיקות ורעננות, ואז מצטרפת מרירות קלה ותורמת.

רוזה 2015 של קסטל – נעים מאוד. תחילה מתיקות ורעננות, ואז מצטרפת מרירות קלה ותורמת
רוזה 2015 של קסטל – נעים מאוד. תחילה מתיקות ורעננות, ואז מצטרפת מרירות קלה ותורמת. צילום דוד סילברמן dpsimages

היקב, אותו הקים אלי בן זקן  לפני 25 שנה במשק המשפחתי במושב רמת רזיאל, גם כן בהרי יהודה, שוכן כבר כמעט שנתיים במתקן החדש והמרשים במושב יד השמונה (נקודת ציון: נווה אילן, חדשות 2, בית האח הגדול), וזו שנה שניה שעושים כאן יין. כפי שאלעד אומר: "היקב הוא עסק משפחתי כבר שני דורות, והבן זקנים רצו לצאת מהמשק המצומצם – תכלס לול תרנגולות, ומצאו את המקום ביד השמונה". למתעניינים, גם היקב ברמת רזיאל קיים, עובר שיפוץ וימשיך לפעול.

יש כאן כ- 800 חביות, כולן של סגין מורו (Segin Moreau)
יש כאן כ- 800 חביות, כולן של סגין מורו (Segin Moreau). צילום דוד סילברמן dpsimages

מרכז המבקרים היפה ביד השמונה נמצא בהרצה מתמשכת, ונראה כי המעבר מהמושב בו חי קסטל תחת עיניהם הבוחנות והקנאיות של חברי המושב, אל היקב החדש והאפשרויות הגלומות בו לפעילויות עם חובבי יין, מטיילים ותיירים, עדיין הססני כלשהו. כך, בעיקר מקבלים כאן את הלקוחות הקיימים, ומקיימים אירועים קטנים כמו וולנטיינס דיי ממש ביום ביקורנו, אירוע אנטריקוט בורדולז של אלי בן זקן עם העיתונאי-שף חיליק גורפינקל, עם אנטריקוטים אותם מכינים על זמורות שמדליקים. בפועל, השם 'חדר טעימות' מתאים יותר, ופעם בשבוע מנסים לפתוח למבקרים – בתיאום מראש כמובן, בדרך כלל בחמישי או שישי. מחיר סיור ביקב עם טעימת 5 יינות וגבינות: 130 ₪. בקניית 6 בקבוקים לא משלמים עבור הטעימה. השנה חוגג היקב 25 שנים, ולרגל נקודת ציון מרשימה זאת יתקיימו כאן אירועים קטנים במהלך השנה, כמו אירוע טעימה של שבעה בצירים כדי להציג את השרדונה כיין מתיישן, שהתקיים לאחרונה.

סדרת LaVie (אם תרצו 'החיים' בצרפתית, ואולי משחק מילים על 'לביא'- האריה המככב בסמל היקב)
סדרת LaVie (אם תרצו 'החיים' בצרפתית, ואולי משחק מילים על 'לביא'- האריה המככב בסמל היקב). צילום דוד סילברמן dpsimages

יקב קסטל כשר משנת 2000. הסיבה העיקרית לכשרות היא יצוא, ואכן זה עובד: 35% מ- 100,000 הבקבוקים המיוצרים מדי שנה, מיוצאים; בעיקר לארה"ב, אנגליה וצרפת, שהיא לא רק יעד ליצוא כי אם גם ליבוא של חביות, בקבוקים וקפסולות. אולם הייצור ביקב החדש מהווה קפיצה טכנולוגית, כולל ממיינת אופטית של הגרגרים, ומנופים שמרימים ארגזים קטנים של ענבים שנשפכים למכלים כשהם עדיין שלמים ולא פצועים – לעומת זרימה מועכת בצינור.

אריאל בן זקן – מנכ"ל יקב קסטל
אריאל בן זקן – מנכ"ל יקב קסטל. צילום דוד סילברמן dpsimages

בקסטל מייצרים שישה יינות (רוזה, שרדונה, לה וי לבן, לה וי אדום, פטי קסטל, גרנד וין). רובם מועברים להתבגרות בחביות במרתף המרשים, שדלת הכניסה אליו עשויה מקורות של חביות קוניאק מצרפת. יש בכך יותר מסמליות, כי יש כאן כ- 800 חביות, כולן של סגין מורו (Seguin Moreau), עם נאמנות שהחלה בשתי החביות הראשונות ב- 1992. מילוי היין מהמכלים לחביות נעשה בגרביטציה בצינור מתפתל שיורד אל החביות. כל  חלקה בכרם מותססת ומתיישנת בנפרד, ואחרי שנה מחליטים על הבלנדים.

הגרנד וין שוהה 20 חודש בחביות, הפטי קסטל – 14 חודש
הגרנד וין שוהה 20 חודש בחביות, הפטי קסטל – 14 חודש. צילום דוד סילברמן dpsimages

החביות עוברות בדרך כלל 3-4 סבבים. הגרנד וין שוהה 20 חודש בחביות, הפטי קסטל – 14 חודש. גם השרדונה מבלה בחביות במרתף, בו יש גם 11 מכלי בטון איטלקיים – שהוכנסו עם מנופים ואז הורכבה התקרה, ובהם מיוצרת סדרת LaVie (אם תרצו 'החיים' בצרפתית, ואולי משחק מילים על 'לביא' – האריה המככב בסמל היקב שהרכיבים האחרים בו הם טירת הקסטל ושלושה צריחים ושערים (ילדי בן-זקן: אילנה הבכורה, אריאל המנכ"ל, איתן סמנכ"ל תפעול ויינן). למה במכלי בטון? כי אלה מאפשרים לשמור את טעמי הפרי ולהתעדן – לעומת השתלטות אפשרית של עץ שפוגעת בפרי. עוד במרתף ארכיון בנוי עבור 35 שנות בציר – כרגע יש בו יינות מ- 25 שנים, ונראה לי כי אריאל המנכ"ל חייב להכניס לתכנית העבודה הרב שנתית שלו את הארכת תכולת וחיי ארכיון היינות.

הגרנד וין הראשון של היקב מ- 1992 ועליו תווית פרי עיצובו של אלי בן זקן, על בסיס הספר 'איך לעצב תוויות בורדו'
הגרנד וין הראשון של היקב מ- 1992 ועליו תווית פרי עיצובו של אלי בן זקן, על בסיס הספר 'איך לעצב תוויות בורדו'. צילום פאפא רצי

אלעד כץ מציג את הגרנד וין הראשון של היקב מ- 1992 ועליו תווית פרי עיצובו של אלי בן זקן, על בסיס הספר 'איך לעצב תוויות בורדו', ואת הגרנד וין האחרון מ- 2014 בבקבוק 6 ליטרים – מתושלח (תכולה של 8 בקבוקים רגילים) באותו עיצוב של לפני 25 שנה. קלאסיקה נוסח צרפת ולא תזזיתיות עיצובית. מגרנד וין 2014 נותרו רק מגנומים. ה- 2015 ייצא לשוק לקראת ראש השנה (214 ₪ ביקב). ביום ביקורנו ארגנו את בקבוקי הפטי קסטל 2015 (123 ₪ ביקב) להוצאה לשוק. אלעד אומר שהיין מוכן לשתייה, ובכל זאת טוב לתת לו לפחות עוד שנה בבקבוק – אז מה אם קוראים לו 'פטי' (קטן)?

טוב לתת לו לפחות עוד שנה בבקבוק – אז מה אם קוראים לו 'פטי' (קטן)?
טוב לתת לו לפחות עוד שנה בבקבוק – אז מה אם קוראים לו 'פטי' (קטן)? צילום דוד סילברמן dpsimages

לא שכחתי שאני חייב את הסיפור על מעשה בשישה כרמים. אלי בן זקן נטע את הכרם הראשון בהרי יהודה – ברמת רזיאל. קסטל מגדיר עצמו כיקב אזורי, כשכל הכרמים נטועים סביבו במעלה החמישה וצובה. חלקות הכרם נקראות על שמות הנכדים: נעמה ואיתמר – זכו במלבק, בת עמי – קברנה סוביניון, פולי – פטי וורדו, אלון -מרלו, אביב – שרדונה מול היקב, ואלון זכה גם בכרם קברנה סוביניון – עם עץ אלון באמצע החלקה. הנה רעיון לספר ילדים חדש: מעשה בשישה כרמים, כדי שלסבא אלי יהיה מה לספר לנכדים.

 

מעשה בשישה כרמים בחורף
מעשה בשישה כרמים בחורף. צילום דוד סילברמן dpsimages

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר