אבני החושן – אפוד היינות של יקבי בנימינה

את אירוע השקת יינות 2008 של הסדרה, הובילו אילן ששון – מנכ"ל יקבי בנימינה, ששון בן אהרון – יינן ראשי, ואסף פז – יינן. בסדרה ארבעה יינות אדומים ושני לבנים, והיא גולת הכותרת של היקב באיכויות

יקבי בנימינה חנכו בציר נוסף של סדרת העל של היקב – סדרת אבני החושן, ששמם מגיע היישר מהאפוד אותו לבש הכהן הגדול בבית המקדש, בו היו משובצות תריסר אבנים יקרות, לציון שנים עשר שבטי ישראל (דגם של האפוד תוכלו לראות בחנות של תכשיטי ה. שטרן בקניון ממילא בירושלים, מול שער יפו).

סדרת אבני החושן של בנימינה לא מונה, לפחות בשעה זאת, תריסר יינות כי אם שישה, עם פוטנציאל להשלמת אפוד היינות. בשפה פיוטית כלשהו אומרים ביקב: "כפי שנבחרו אבנים אלו בקפידה, בחרנו אנו בענבי יין ייחודים ואיכותיים אשר שובצו לידי יצירה המשקפת את שאיפתנו ליצור יינות מרגשים".

את אירוע השקת יינות 2008 של הסדרה, שהתקיים מכל המקומות דווקא באולם מימין: ששון בן אהרון, אילן ששון, אסף פז  - יקבי בנימינההתצוגה של מכוניות יגואר, הובילו שלושה: אילן ששון – מנכ"ל יקבי בנימינה, ששון בן אהרון – יינן ראשי, ואסף פז – יינן.
אילן ששון אומר כי סדרת אבני החושן, שכללה בתחילתה שלושה יינות לבנים ושלושה אדומים בעוד היום יש בה ארבעה אדומים ושני לבנים, היא גולת הכותרת של היקב באיכויות. הייננים עושים "מה שבא להם", עם ענבים מהחלקות הטובות ביותר ותהליכי ייצור קפדניים.

ישפה 2008 JASPER
היין עשוי מענבי שרדונה – 40%, סוביניון בלאן – 35%, ויונייה – 25% , מכרמים בגליל העליון.
כל זן נבצר בנפרד בהבשלה אופטימלית. השרדונה תסס והתבגר בחביות עץ אלון צרפתי חדשות בעוד שהסוביניון בלאן והויונייה הוכנסו לחביות בנות שנה אחת לאחר סיום תסיסה במכלי נירוסטה.
היינות התבגרו בנפרד בחביות למשך שישה חודשים, ובסיומם נבנה הבלנד בין החביות השונות והיין הועבר למילוי עם מינימום תהליכי סינון והצללה.
לאחר המילוי המשיך היין להתבגר עוד כשנה במרתפי היקב.
הייננים אומרים כי בציר 2008 הפיק יינות בעלי בשלות מלאה ומצטיין בעיקר בשמירה על חומציות ורעננות. תנאים אלה עזרו לייצר ענבים בעלי עושר ארומטי ואיזון בין חמיצות ובשלות הפרי.
לדבריהם, ישפה 2008 הינו בלנד לא שגרתי, בו השרדונה תורם למבנה ולעוצמות הפרי, הסוביניון בלאן לרעננות ולאופי הלימוני, ואילו הויונייה מוסיף מגע טרופי בשל ופרחוניות. במהדורת 2008 הורידו את כמות הויונייה לעומת העבר, עקב דומיננטיות ארומטית שלו במשך הזמן בבקבוק.
ששון בן אהרון מציין כי בגלל הויונייה שלא נכנס עדיין לשוק, וצריכת יין לבן נמוכה בכלל, ששון בן אהרון, יקבי בנימינההישפה הוא יין נישה המיוצר בכמות קטנה מאוד (1,500 בקבוקים), ובכל זאת חייב להיות בסדרה – גם אם בכמות קטנה; ואילו אסף פז קורא לו "יין לבן למתקדמים".
הישפה הנו יין לאוכל, שמוכן לשתייה כבר עתה, אך ימשיך לפתח מורכבות ועומק בתנאי אחסון נאותים למשך השנים הקרובות. מתאים במיוחד ללווי מנות של דג ים בתנור, פסטה ברוטב שמנת ופיטריות יער, וכן מאפים של בשר עגל בטחינה.
רשמי טעימה: ריח מסחרר, שבהחלט מביא את מיטב הזנים מהם הוא עשוי. בטעם מורגשות החביות, טעם אשכולית עם מרירות קלה, שבהמשכה עולה מתיקות – משחק טעמים מעניין ומשמח.
כמות בקבוקים: 1,500
מחיר מומלץ לצרכן: 90 ₪


שוהם 2008 ONYX
100% ענבי שרדונה מכרם יחידני בן 10 בהרי יהודה, נטוע באדמת טרה רוסה על גיר קשה, המניבה ענבי שרדונה ביבולים נמוכים עם עושר ומורכבות ארומטית, מאוזנים עם חומציות גבוהה.
היין תסס והתבגר בחביות עץ אלון צרפתי מבורגון בנפח של 300 ליטר. בסיום התסיסה האלכוהולית היין עבר תסיסה מאלולקטית אשר הוסיפה מורכבות ועומק של טעמים. היין המשיך להתבגר על שמריו (SUR LIES) למשך 16 חודשים. במהלך ההתבגרות בחביות היין עבר תהליך באטונאז' באופן מדוד ומבוקר, להבטחת יין מורכב, עשיר ועוצמתי. לאחר המילוי המשיך היין להתבגר עוד כשנה במרתפי היקב.
היין בעל גוון צהוב קש, צלול ומבריק, ארומות עשירות של אגס בשל, מלון ווניל. איזון בין עושר הפרי, טעמי החבית ורעננות, והוא בעל סיומת חמאתית הנתמכת בפרי הדר רענן.
הייננים אומרים כי שוהם 2008 משלב את עושר ומורכבות החבית והתסיסה המאלולקטית עם הרעננות של הפרי. הוא מוכן לשתייה כעת, וימשיך לפתח טעמים וארומות במשך כשלוש עד חמש שנים משנת הבציר.
היין מתאים למנות של דגי ים בתנור, עוף בחרדל ויין, וגבינות רכות בשלות כמו קממבר וברי.
רשמי טעימה: כאן הריח ברור ומוגדר – נותן מאפייני שרדונה. העץ נוכח כדרכו של שרדונה. המלון מורגש בטעם עם מתיקות שמנצחת את העץ, ואז עולה מרירות שנשארת בפה עם נוכחות העץ ושאריות התסיסה המאלולקטית.
כמות בקבוקים: 3,400
מחיר מומלץ לצרכן: 90 ₪


ספיר 2008 SAPPHIRE
אנו מתחילים בטעימת היינות האדומים של סדרת אבני החושן 2008. הראשון הוא הספיר, העשוי מענבי שיראז (45%), קברנה סוביניון (35%), ומרלו (20%) – כולם מכרמים בגליל העליון, נטועים באדמת בזלת עמוקה ומנוקזת, המביאה ליצירת פרי מאוזן ועשיר במרכיבי צבע וארומה.
כל יין התבגר בנפרד בחביות עץ אלון צרפתי חדש – מרביתן בנפל 225 ליטר וקצת 300 ליטר – למשך 15 חודשים. בסיום התקופה נבנה הבלנד בין הזנים בחביות השונות, והיין הועבר למילוי עם מינימום תהליכי סינון והצללה. לאחר המילוי המשיך היין להתבגר עוד כשנה במרתפי היקב.
לדברי הייננים, הספיר הוא יותר יין עולם חדש מאשר היהלום שהוטעם אחרון, ועליו תקראו בהמשך. הם אומרים כי בציר 2008, בו היבולים היו נמוכים משנים קודמות, הפיק ענבים בעלי בשלות גבוהה מאוזנת ברעננות ופירותיות מרוכזת, עשירים בצבע ובמרכיבי ארומה רבים.
היין בעל גוון ארגמני-שחור מבריק, ארומות בולטות של פטל בר, וניל, עם רעננות של מנטה וסיומת של טעמי פרי ושוקולד מריר. ספיר 2008 הינו בעל גוף מלא, עשיר, מאוזן ומרוכז, המוכן לשתייה כבר כעת, אך ימשיך ויתפתח בשנים הקרובות.
היין מתאים עם ביף בורגיניון, צלעות טלה, וגבינות קשות ועשירות טעם.
רשמי טעימה: הפטל הוא הדומיננטי בארומה, ואחריו ניואנסים משלימים. קצת מעושן, פרי בשל, יין טאניני – אבל הטאנין מוסיף ולא מפריע. יין חנפן, קל לשתייה, מתקתק.
כמות בקבוקים: 6,000
מחיר מומלץ לצרכן: 130 ₪

אודם RUBY 2008  – זוכה מדליית כסף בתחרות Vinalis 2011
הרכב הזנים של האודם הוא 50% סירה מאזור שפלת יהודה, 46% סירה מכרם בן זמרה בגליל העליון, ו- 4% ויונייה מכרם בהרי יהודה.
במקרה זה כדאי להתעכב על תהליך הייצור, שתוצאתו היא לא רק יין מסקרן המשלב שתי סירות עם ויונייה משלים, אלא יין מצטיין.
ענבי הסירה נבצרו בסוף חודש אוגוסט ובתחילת חודש ספטמבר 2008, כאשר באותו המועד נבצרו מעט ענבי ויונייה (כ-4%) מכרם בהרי יהודה. ענבי הסירה הוכנסו למיכלי תסיסה ביחד עם ענבי הויונייה להשריה בטמפרטורה קרה למשך 3 ימים. בהמשך התרחשה התסיסה האלכוהולית במשך כשמונה ימים ובסיומה נותר היין במגע עם הקליפות למשך 10 ימים נוספים לפני הסחיטה. היין עבר בחודש נובמבר 2008 להתבגרות בחביות עץ אלון צרפתי חדש למשך 16 חודשים, שבסיומה נבנה הממסך בין החביות השונות והיין הועבר למילוי עם מינימום תהליכי סינון והצללה.
לאחר המילוי המשיך היין תהליך התבגרות בבקבוק עוד כשנה במרתפי היקב.
הייננים אומרים כי 2008 מוגדרת ביקבי בנימינה כאחת משנות הבציר המוצלחות של העשור. בציר זה מאופיין בעיקר בתקופת הבשלה איטית ואחידה שאפשרה צבירת חומרי ארומה, מרכיבי טעם וצבע ללא עליה חזקה בריכוז סוכר – מה שהביא ליינות מאוזנים ומורכבים. היבולים בכרמי האיכות היו נמוכים מהממוצע.
היין בעל גוון אדום רובי-סגול מבריק, ארומות אופייניות של בשר מעושן, פרי אדום טרי, פרחוניות ופלפל לבן. אסף פז, יקבי בנימינה
אודם 2008 הינו בעל מבנה מלא ומרוכז המאוזן ברעננות טובה. הוא מוכן לשתיה כבר כעת אך ימשיך ויתפתח בשנים הקרובות.
היין מלווה היטב מנות בשר טלה, חזה ברווז וגבינות קשות ועשירות טעם כמו פקורינו, קנטאל ומונצ'גו.
רשמי טעימה: בהחלט מסקרן לראות מה יצא מבלנד בין שתי סירות מאזורים שונים והשלמת 4% ויונייה.
ריח ראשון שעולה באף הוא שוקולד מתוק. אחריו מגיע פרי אדום. בפה תחושה מעניינת של שילוב טעמים ופיצולם, כשבפה התחתון הבשריות, מתיקות ופלפל, ולמעלה חמיצות נעימה. יין מצטיין.
כמות בקבוקים: 5,033
מחיר מומלץ לצרכן: 130 ₪

תרשיש 2008 AQUAMARINE
100% ענבי קברנה סוביניון. עד 2007 כל הענבים של התרשיש הגיעו מכרם קדמת צבי, מ- 2008 הענבים מגיעים משני כרמים ברמת הגולן, בחלוקה שווה ביניהם:
האחד הוא כרם קדמת צבי במרכז רמת הגולן, 550 מטר מעל פני הים, סמוך למושבה קדמת צבי ולבית הכנסת העתיק עין נשוט. הכרם נטוע על אדמת בזלת עמוקה ומנוקזת המביאה ליצירת פרי מאוזן ועשיר במרכיבי צבע, עם מאפייני פרי שחור בשל.
השני הוא כרם תל פארס הנטוע במזרח רמת הגולן ברום 700 מטר מעל פני הים, סמוך לתל פארס. הכרם נטוע על אדמת בזלת אבנית במדרון מתון, עשירה במינרלים וטוף – תנאים המעודדים יצירת יבולים נמוכים, עשירים בצבע ארגמני עמוק וטעמי פרי אדום רענן, אופייני לקברנה סוביניון קלאסי הגדל באזור קר.
היינות משני הכרמים התבגרו בחביות עץ אלון צרפתי במשך 16 חודשים. בסיום התקופה נבנה הבלנד בין החביות, והיין הועבר למילוי עם מינימום תהליכי סינון והצללה. לאחר המילוי המשיך היין להתבגר עוד כשנה במרתפי היקב.
הייננים אומרים כי תקופת ההבשלה האיטית והאחידה של בציר 2008, אפשרה צבירת חומרי ארומה, מרכיבי טעם וצבע ללא עליה חזקה בריכוז סוכר – מה שהביא ליינות מאוזנים ומורכבים. היבולים בכרמי האיכות היו נמוכים מהממוצע, וכך יוצרו פחות בקבוקי תרשיש מבציר 2008 ביחס לקודמו.אילן ששון, יקבי בנימינה
תרשיש 2008 הינו בעל גוון ארגמני-שחור עמוק, ארומות בולטות של פטל שחור, קאסיס, אקליפטוס וקקאו. היין בעל מבנה מלא, עשיר, מאוזן ומרוכז המוכן לשתיה כבר כעת אך ימשיך ויתפתח בשנים הקרובות.
מבנה היין והרעננות המאזנת הופכים אותו למתאים למנות חורף כבדות ועשירות מחד כגון ביף בורגיניון, וגם לבשרים צלויים כצלעות טלה, וגבינות קשות ועשירות טעם.
רשמי טעימה: קברנה קלאסי איכותי, עם נוכחות ומבנה ארומטי של קברנה.
באף פירות שחורים וקקאו. בטעם מתיקות וקקאו. הסיומת ארוכה ומהדהדת בפה, עם טאנינים מורגשים ונימת אקליפטוס. יין טוב מאוד.
כמות בקבוקים: 7,180
מחיר מומלץ לצרכן: 130 ₪


יהלום DIAMOND 2008
יהלום 2008 עשוי מ- 25% ענבי קברנה סוביניון מכרם קדמת צבי ברמת הגולן, 25% קברנה סוביניון מכרם בן זמרה בגליל העליון, 40% סירה מאזור שפלת יהודה, ו- 10% פטי ורדו מהשפלה .
הגליל והגולן נתנו ליין את הרעננות והפרחוניות, ואילו אזור יהודה והשפלה את המבנה הטאני, עוצמת הצבע ואופי של תבלינים ופרי בשל.
כל יין התבגר בנפרד בחביות עץ אלון צרפתי חדש למשך קרוב ל- 20 חודשים. בסיום תקופה זו נבנה הבלנד הסופי בין הזנים והחביות השונות, והיין הועבר למילוי לאחר שיקוע טבעי עם מינימום תהליכי סינון והצללה. היין התבגר עוד כשנה במרתפי היקב לפני צאתו לשוק.
הייננים אומרים כי יהלום 2008 הינו יין המשלב את מיטב החלקות של היקב, בשילוב זנים לא שגרתי היוצר יין בעל גוון אדום רובי-שחור מבריק, ארומות בולטות של דובדבן שחור, קסיס, פלפל לבן וקפה, ממשיך עם ניואנסים של אדמתיות, עשבי תיבול ובשר מעושן.
בטעימה מתגלה יין בעל מבנה מלא, עשיר, רעננות גבוהה, מאוזן ואלגנטי ובעל סיומת ארוכה ומורכבת – יין המעיד על מאפייני עולם ישן מובהקים.
רשמי טעימה: אכן לעומת הספיר, היהלום הנו יין עולם ישן. הריח כבד ואפל – עם פירות שחורים ומוקה. בטעם יש מתיקות נעימה ולא מכבידה, ואיתה חמיצות משלימה עם מגוון טעמי התיבול של היין.
כמות בקבוקים: 5,300
מחיר מומלץ לצרכן: 150 ₪

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר