בן עמי המושבה – למהדרין טעים בירושלים

אוכל ממש מצוין, בלי פשרות ובלי התחכמויות
לאחרונה חנך "בן עמי המושבה" תפריט חדש בניצוחו של השף שמיל הולנד, מוסד ירושלמי ידוע, שהיה בעליה של מסעדה בה החיה את האוכל היהודי המזרח אירופאי, שבירושלים הייתה ויש לו עדנה

המושבה הגרמנית בירושלים היא מהשכונות היאפיות ביותר בעיר. עד לפני כעשור זו הייתה שכונה "מעורבת ירושלמי" – חילונית, דתית. בשנים ההן היו ברחוב עמק רפאים, הרחוב הראשי של השכונה; אלה לצד אלה בתי קפה כשרים – שהיו כמובן סגורים בשבת, לצד אטליז לא כשר בשם דיפלומט, וקפה ריבלה של משה שמחוביץ – שמאלן ידוע (אז זו עדיין לא הייתה מילה גסה), שנשבע כי הקפה ישאר תמיד לא כשר ופתוח בשבת. לאט לאט הפכה השכונה דתית אנגלו-סכסית, והשפה המדוברת בשכונה הפכה לאנגלית. מחירי השכירויות הרקיעו שחקים, 'דיפלומט' נסגר, ועל חורבות ריבלה הוקם קפה "בן עמי המושבה", והופ עברו להן שבע שנים מאז נפתח.

לאחרונה חנך "בן עמי המושבה" תפריט חדש בניצוחו של השף שמיל הולנד, גם הוא מוסד ירושלמי ידוע, שהיה בעליה של מסעדה במתחם התחנה הירושלמית, שם החיה את האוכל היהודי המזרח אירופאי, שבירושלים הייתה ויש לו עדנה. כמו כל מסעדה שרוצה להרויח כסף בעיר שלנו, בן עמי במושבה היא כמובן כשרה למהדרין. דוד אלירז, חילוני-מסורתי, איש הישוב נופי פרת, בואכה מעלה אדומים, שמנהל את המקום, מסביר לי כי "רצינו להרוויח, וכשיש אנגלו-סכסים ואמריקאים, עושים יותר כסף ממהדרין  – אז למה לא"?.

הגעתי לקפה הלמהדרין הזה כבלעם, ויצאתי מברך ולא מקלל. במשפט אחד: האוכל ממש מצוין, בלי פשרות ובלי התחכמויות. למען הסר ספק, הכל בבן עמי חלבי, הכל בריא – לא ממיעוט קלוריות, אלא מטריות והכנה מקומית של כל המצרכים המרכיבים את המנות. בבוקר מוצע תפריט בוקר עשיר של מיוחדים, מאפים, סלטים, כריכים וארוחות בוקר שלמות, עם הרבה מנות נטולות גלוטן. בצהרים ובערב משתנה התפריט לחלוטין, וממלא שני עמודים מלאים וגדושים.

טעמנו סדרה של סלטים, וכמי שאינו מאוכלי העשב וחובבי הסלטים, אלה הממו אותי, וגרמו לי התפעלות ממכרת. נהניתי ממנת המג'דרה פריקה עם פטריות רגו ובצל (58 ₪), מיקס אורז – תערובת של אורז מלא, אגוזי מלך, שקדים, גרעיני דלעת וצימוקי אוכמניות (59 ₪), ומנת אורז בר המוגש עם אספרגוס טרי חלוט (59 ₪). טעמנו גם שקשוקת דג דניס ברוטב עגבניות ופלפלים טריים (64 ₪), שהייתה עדינה וטעימה. את מקורות ההשפעה של שף שמיל הולנד פגשנו שוב במנת פסטה קרעפלך – כיסוני תפוחי אדמה בתוספת בצל מקורמל ושמנת חמוצה (64 ₪).

התפריט מלא וגדוש במנות רבות שנראות ונשמעות נהדר,אבל יש גבול לקיבולת למרות הרצון לטעום עוד ועוד. לכולנו, כמו בעיקר לילדים, יש תמיד קיבה נוספת למנות אחרונות, וכאן אין לבן עמי מתחרים רבים בעיר: קינוחים, עוגות ומאפים עם ובלי גלוטן של מאפיית "בן עמי". טעמתי קרוסטיני פירות (46 ₪) ופאי לימון נהדר (32 ₪), וסיימתי באספרסו קצר ומהנה. יש כמובן תפריט יינות, אך לא מרשים במיוחד. אשמח לשתות מהיין שדוד אלירז מייצר בעצמו לאחר שהשלים תואר ביננות – אך בקפה בן עמי היין שלו עדיין אינו מככב.

 

קפה בן עמי המושבה, רח' עמק רפאים 38, ירושלים, 02-6510070

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר