בקעת הירדן – מפגש חוויתי עם הגשמה אמיתית

בקעת הירדן יכולה להתאים לחופשה משפחתית או חופשה זוגית רומנטית, וגם לטיול של יום – כך בשביל לנשום אוויר צלול ולחזור בערב הביתה. בתמונה שקיעה בבקעה. צילום איריס לוי
במרחק של פחות משעה נסיעה ממרכז הארץ שוכנת לה בקעת הירדן. זהו חבל ארץ פחות מטויל בארצנו שטומן בחובו נופי בראשית מרגשים ומפגשים עם אנשים נדירים. תקופה זו של השנה הינה הזמן המושלם לצאת לטייל בבקעת הירדן במזג אוויר פלא, נעים וצלול

כבר שנים רבות המילה ציונות לא נאמרת ללא מירכאות, ללא ציניות לגלגנית. מי שנוסע לבקעת הירדן ופוגש את התושבים בה, מגלה שניתן לדבר על התיישבות, ציונות והגשמה בלי ציניות, ובכנות ואהבה. בבקעה פוגשים הגשמה אמיתית.

נוף הבקעה מקפה רותם (קראו בהמשך). צילום איריס לוי

במרחק של פחות משעה נסיעה ממרכז הארץ, שוכנת לה בקעת הירדן. זהו חבל ארץ פחות מטויל בארצנו, שטומן בחובו נופי בראשית מרגשים, ומפגשים עם אנשים נדירים. תקופה זו של השנה הינה הזמן המושלם לצאת לטייל בבקעת הירדן. מזג האוויר נפלא, נעים וצלול – כשבכל הארץ קר וגשום בבקעת הירדן 20 מעלות. הבקעה מתחילה להיעטף בכיסוי עדין עדין של ירוק, ובעתיד הממש קרוב תתחיל פריחה מרשימה, שתוסיף להרים גוונים של ורוד, סגול, צהוב, וגוונים נוספים.

חוות טנא ירוק בבקעת הירדן (קראו בהמשך). צילום איריס לוי

בקעת הירדן יכולה להתאים לחופשה משפחתית או חופשה זוגית רומנטית, וגם לטיול של יום – כך בשביל לנשום אוויר צלול ולחזור בערב הביתה. כאן ניתן לטייל בעקבות קרבות ישראל בארץ המרדפים, ההרפתקנים ישמחו להכיר את ארץ המנזרים ומעיינות המים, אוהבי היסטוריה ייהנו מאתרים מימי בראשית כמו קאסר אל יהוד, אתר הגלגל, אתר כף הרגל בארגמן ואחרים. הספורטיביים שבינינו יכולים לצאת למסלולי הליכה, או למסלולי רכיבה על אופניים הכוללים תצפיות מרהיבות.

סילבי וחיים אורן ממושב נתיב הגדוד מגדלים ומייצרים את הזהב הצהוב של שמני עץ הארגן (קראו בהמשך). צילום איריס לוי

ההתיישבות בבקעת הירדן מהווה תמהיל קהילתי מגוון המורכב מ-22 יישובים, ביניהם 18 מושבים,  2 קיבוצים ו- 2 מושבים שיתופיים. ראשון היישובים הוקם ב- 1968, והאחרון עלה לקרקע בשנת 2002. רוב רובם של התושבים הינם חקלאים המתפרנסים מחקלאות מודרנית המיועדת, ברובה לייצוא – 66%, השיעור הגבוה ביותר בארץ.

מטע תמרי מג'הול. צילום איריס לוי

המוצר שעליו מתבססת רוב חקלאות הבקעה, הוא התמר – זן המג'הול האיכותי, שאהוב מאוד על תושבי אירופה המקפידים לרכוש אותו בכל ימות השנה. בנוסף ליצוא התמרים מגדלים בבקעה מגוון רחב של גידולים –  כרמים – ענבי מאכל היוצאים לשוק כבר בחודש מרץ, כאשר 70% מהתוצרת מופנית ליצוא, פלפלים נהדרים  שזמינים למכירה 8 חודשים בשנה בשווקי הארץ  וגם בשווקי אירופה. תבלינים טריים – כ- 90% מהתוצרת מיוצאת לחו"ל. כמו כן ישנם עוד ענפי חקלאות פעילים מאוד בבקעת הירדן – פרחים, עגבניות שרי, חצילים, הדרים, זיתים, רפת, עיזים וכבשים. החזון היישובי הוא שהוביל את המתיישבים בבקעת הירדן ולפתח אזור חקלאי, תוך שמירה על ערכי ההתיישבות, קהילה, חינוך, טבע ותיירות.

זיו ורחל ליבה. צילום מאתר משק ליבה

יצאנו ליום היכרות עם הבקעה בהדרכתו של מורה הדרך והחקלאי מפצאל – זיו ליבה, ובמהלכו ביקרנו במספר עוגנים תיירותיים. זיו, בן הדור השני במשפחה של שלושה דורות מגדלי תמרים בבקעה, מספר: "אני 80% חקלאי – מגדל תמרים כמובן, ובזמן הנותר מדריך טיולים". הטיולים שזיו מקיים הינם לאורך כביש 90, מנעמה ועד מחולה, בהם הוא שם דגש על החקלאות והחקלאים, והקשר ההדוק שלהם לבקעה ואהבתם לאזור.

הגלעד לזכר גיא חסון ז"ל. צילום איריס לוי

קפה גיא לי

לאחר נסיעה נינוחה בכביש היורד מהגבעה הצרפתית  בירושלים, פתחנו את הבוקר ביישוב נעמה. בכניסה ליישוב נעמה בשנות ה- 80, פגשנו את ליאורה חסון בעלת בית קפה 'גיא לי'. בית קפה קטן בכניסה ליישוב, אותו הקים בנה גיא חסון מספר חודשים לפני שנפל במלחמת לבנון השנייה. החזון של גיא היה לפתוח מקום שבו החבר'ה ייפגשו וייהנו מאווירה נעימה, מוזיקה ובירה טובה. לאחר שנפל בקרבות בלבנון, החליטה האם ליאורה לבחור בחיים, להמשיך את מפעלו של גיא, ולהפוך את המקום למרכז חי ותוסס שיהיה מקום מפגש ובסיס יציאה לסיורים חקלאיים במושב ובאזור.

ליאורה חסון ומני נאורי. צילום איריס לוי

בשנה האחרונה המקום שינה מעט את פניו והפך לבית קפה פעיל. אל ליאורה הצטרף מנו נאורי – אופה בחסד, וביחד הם מגישים במקום ארוחות לאורך כל היום, הכוללות את המאפים הנהדרים של מנו, ומבחר לחמי מחמצת תוצרת בית. תפריט המקום חלבי, כשבנוסף למאפים הנהדרים מוגשות גבינות צרפתיות, וכן המבורגר דג טרי בלחמנייה, ארוחת קרואסון במילוי גבינות משק וריבה, חביתות למיניהן, מגש עם מטבלים ועוד. מוגשים גם מבחר סנדוויצ'ים טעימים גדולים במיוחד. א

הסנדביצ'ים של קפה גיא לי – הסביח מומלץ. צילום איריס לוי

ני טעמתי סנדוויץ' סביח נהדר העשוי מג'בטה מושלמת – קריספית מבחוץ ורכה בפנים, עם מילוי מצוין על בסיס של לימון כבוש, עריסה חצילים, ביצה, חמוצים וגם תפוח אדמה – ממש מושלם  לארוחת בוקר. בקפה גיא לי ניתן לקנות מתוצרת האזור – יינות, ריבות, וכמובן גם תמרים נהדרים.

גיא לי נעמה – ליאורה חסון 054-3091290, עמנואל 054-4725026

ממשיכים בנסיעה לכיוון צפון על כביש 90 – הכביש הארוך במדינת ישראל, 478.7 ק"מ מתחילתו ועד סופו. עוברים דרך כפרים פלסטיניים כמו עוג'ה, וגם ליד שרידים של יישובים היסטוריים, שטחי חקלאות ירוקים וחממות, והרבה הרבה מטעי תמרים.

התחנה המטאורולוגית של מו"פ בקעת הירדן. צילום איריס לוי

מו"פ בקעת הירדן

מגיעים למושב גלגל, לצדו נמצאת חוות המו"פ – החווה הניסיונית למחקר ופיתוח של בקעת הירדן, ובה גם התחנה המטאורולוגית המדווחת על מזג האוויר. עיקר חשיבותה של תחנה זאת, הוא ניטור כמות אידוי המים באוויר. לפי ערך זה מחליט כל חקלאי מה תהיה כמות המים בה ישקה את גידוליו מדי יום.

חציל מפוספס של מו"פ בקעת הירדן. צילום איריס לוי

חלק חשוב בהצלחת החקלאות בבקעת הירדן, נזקף לזכות  חוות המו"פ והניסויים בה, שבודקים את התאמת הגידולים למזג האוויר הקיצוני בבקעה, וכך מעלים את סיכויי ההצלחה של החקלאים בגידול החקלאי עוד לפני שהם זורעים או שותלים. בחממות הניסיוניות מגדלים זנים שונים של ירקות, ובודקים את התאמתם לאדמה למים ולמזג האוויר. בסיור בחממה ניתן לפגוש את הגידולים העתידיים שיהיו בבקעה – פלפלים מסוגים שונים, עגבניות, חצילים מיוחדים, ומבחר קישואים בעלי צורה וצבע שונים מהמוכרים לנו.

גם עגבניות שרי צהובות מפתחים כאן. צילום איריס לוי

בקרוב ייפתח במקום מרכז מבקרים גדול, שיהיה מוקד תיירותי בו ניתן יהיה לבקר ולהכיר מקרוב את דרך הגידול המיוחדת של חקלאי הבקעה, שלמרות החום הכבד מצליחים לגדל ירקות נהדרים.

לאתר מו"פ בקעת הירדן

צילום איריס לוי

רותם – לחיות בשלום עם הסביבה

ממשיכים בנסיעה צפונה על כביש 90. דרך חלון הרכב צופים איך הנוף משתנה. ממישור צהבהב מנוקד בשטחי חקלאות ירוקים, עוברים לנוף הררי. ככול שמצפינים ומגיעים לקצה הבקעה, לגבול גב ההר של השומרון, צבע האדמה הופך לירוק יותר. בצומת מחולה פונים שמאלה לכביש 378 לכיוון הישוב רותם.

בית בוץ בישוב הקהילתי רותם בבקעת הירדן. צילום אוריה שטריקר – פיקיויקי ישראל

הישוב רותם הוקם לפני 15 שנה על ידי קבוצת חברים "משוגעים לדבר", שחיפשו מקום בו יוכלו לחיות חיי שיתוף חקלאיים תוך יישוב הארץ. היום מתגוררות ביישוב 30 משפחות שחרטו על דגלן את החיים בצוותא של דתיים וחילונים, החיים בשלום עם הסביבה. המסגרת החברתית היא קהילתית והתושבים עוסקים במגוון מקצועות – רפואה אלטרנטיבית וקונבנציונלית, קוסמטיקה טבעית, תקשורת, חינוך, חקלאות ועוד. כל תושב בונה את ביתו לפי בחירתו תוך שימוש בחומרים שהוא בוחר בהם. לכן אפשר לראות ביישוב בתים שניבנו מבוץ, מעץ, ומחומרים אחרים.

חוות הבמבוקים. צילום איריס לוי

חוות הבמבוקים

ביקרנו בחוות הבמבוקים של גיא אשואל, בה גדלים 25 מינים מיוחדים מרחבי העולם. החווה נבנתה לפני עשר שנים, וכל הזמן גדלה ומתפתחת. גיא הוא גנן במקצועו, המתחזק את הגינה בשיתוף עם בנות ובנים ממסגרות חינוכיות קרובות, שמגיעים לעבוד בגן. במהלך העבודה סופגים בני הנוער מרוח החלוציות והאידיאלים שגיא מדבר עליהם.

צילום איריס לוי

המקום משדר תחושה של רוגע ונינוחות – מעין חוף בסיני, או יותר מדויק, אי קטן בתאילנד. פינות ישיבה קטנות, ערסלים שנתלו על גזעי הבמבוקים העבותים מתנועעים ברוח הנעימה, וממש מזמינים לשכב ולהירגע לרגע. במרכז הגן יש במה קטנה, עליה מתקיימות הופעות בלילות הקיץ.

גיא אשואל בממלכתו. צילום מדף הפייסבוק

גיא מקבל את פנינו בחיוך נבוך: "אני לא רגיל כל כך לדבר ולספר. אני איש של עבודה", הוא אומר. " בטיולי בדרום אמריקה התאהבתי בצמח הבמבוק, ובחרתי להגיע לכאן ולגדל במבוקים". גיא מארח תיירים בכל ימות השבוע, ולאחרונה מקיים בימי חמישי בערב ערבי שירה, נגינה ובירה. המקום פתוח גם ללינת קמפינג לקבוצות ולמשפחות.

לפרטים בדף הפייסבוק

אורית אשואל אשת הקוסמטיקה הטבעית. צילום איריס לוי

שפע בריאות קוסמטיקה טבעית של אורית

מהגן הלכנו לפגוש את אורית אשואל, רעייתו של גיא – בעלת חנות קטנה וקסומה ובה מוצרי קוסמטיקה וצמחי מרפא תוצרת מקומית. ריח נהדר של צמחי מרפא קיבל את פנינו. אורית היא נטורופטית שמייצרת קרמים וסבונים 100% טבעיים, הסבירה על סגולות צמחי המרפא, ואף נתנה לנו להתנסות במגוון מוצרים.

מוצרי הקוסמטיקה הטבעית של אורית. צילום איריס לוי

אורית משתמשת בצמחים מהסביבה כדי לייצר קרמים. כך לדוגמה, משורשי עירית גדולה יצרה קרם עשיר בעל ריח עדין, אותו ניסינו על הידיים, שאכן נתן תחושה נעימה ונספג מהר.

לפרטים בדף הפייסבוק

גיא אשואל  052-2739955, אורית אשואל 052-3401188

אדלה ורויטל – חברות ושותפות בקפה ברותם. צילום איריס לוי

קפה ברותם

במרחק צעדים ספורים מהחנות של אורית, נמצאת פנינת הנוף המומלצת ביותר ברותם. 'קפה ברותם' הוא בית קפה קטן, שבנוסף לאוכל הטעים המוגש במקום וצמד בעלות הבית המקסימות שלו, הוא ממוקם על מדף סלע מעל מצוק מרשים,  עם התצפית עוצרת הנשימה מהבקעה להרי השומרון.

תופסים שלווה בקפה ברותם. צילום איריס לוי

קפה ברותם הוקם לפני שמונה שנים על ידי שתי נשים – אדלה ורויטל, חברות הכי טובות וגם שכנות החיות ביישוב, ומגדלות בו את משפחתן. תפריט המקום הינו חלבי כשר. כל המנות מוגשות בכלים נאים, תוך דגש על הנראות של כל מנה, כי הרי מראה המנה לא יכול ליפול ממראה הנוף העוצמתי מסביב. בקפה מציעים אירוח טעים וחוויתי קרוב לטבע המתאים לקבוצות, למשפחות, ולאירועים מכל סוג.

קפה ברותם  04-8455665

שירה עמוסי מחוות טנא ירוק. צילום איריס לוי

טנא ירוק של משפחת עמוסי

שירה עמוסי ידועה ומוכרת לכל תושבי הבקעה. אישה קטנה עם חזון גדול, שהגיעה לפני כ- 15 שנה אל גבעת הטרשים בגב הרי השומרון הצופה אל הבקעה מלמעלה, ואמרה "כאן נקים יישוב", ואכן הוא קם! ביחד עם בעלה דידי הקימו את "טנא ירוק"  חווה חקלאית אורגנית, הדוגלת בערכי שמירת הסביבה ומחנכת לאהבת הארץ וחיי שיתוף וכבוד הדדי לחי ולצומח.

המוצרים של חוות טנא ירוק. צילום איריס לוי

במסירות רבה, הזוג עמוסי עם צוות העובדים המסור ממש מפריחים את השממה. מגדלים מטעי זיתים, תמרים, עדר כבשים ועיזים. את התוצאות האיכותיות של החווה, כמו שמן זית מצוין שנאצר מארבעה סוגי זיתים שונים, לבאנה נהדרת, ותמרים ממש מושלמים שאפשר לטעום ולרכוש בחווה.

בנוסף למוצרים שמייצרים במשק, בשנה האחרונה נפתח כאן מתחם לאירוח קבוצות ואירועים. "כבר התקיימו בחווה מספר חתונות", שמחה שירה לדווח. הכול מתרחש במתחם האוהל הפתוח שנבנה במרכז החווה המטופחת.

טנא ירוק: לתיאום ביקור 050-7411833,  האתר

סילבי וחיים אורן ממשק אורן. צילום איריס לוי

משק אורן

רגע לפני שעוזבים את הבקעה, מגיעים למושב נתיב הגדוד כדי להכיר, לטעום ולמשש את שמן הארגן. מקור השם נתיב הגדוד הוא בגדוד העברי ה-38, שלחם באזור נגד הטורקים במלחמת העולם הראשונה. מושב נתיב הגדוד החל את דרכו כיישוב אזרחי ביוזמת החטיבה להתיישבות של הסוכנות היהודית ותנועת המושבים, וכחלק מתוכנית ההתיישבות בבקעת הירדן על פי "תוכנית אלון". במושב מתגוררות כיום כ- 65 משפחות, שרובן עוסקות בחקלאות.

עץ הארגן – בני הזוג אורן הביאו אותו לבקעת הירדן. צילום איריס לוי

על נפלאות שמן הארגן נכתב כבר הרבה. לסגולותיו הרפואיות והקוסמטיות של אגוז מיוחד זה נחשפו ונהנו ממנו  כבר לפני דורות רבים במרוקו. אגוז הארגן יובא לארץ על ידי הזוג סילבי וחיים אורן, שהקימו עם ילדיהם את מרכז המבקרים המצליח ובית בד להפקת שמן ארגן . הזוג אורן, שהיו מראשוני החברים במושב נתיב הגדוד, מספרים את סיפור היישוב, החקלאות בבקעה, והבאתו של הארגן שהינו אגוז קשוח במיוחד לארץ.

מוצרי שמן ארגן. צילום משק אורן

את סיפורם המרתק ניתן לראות ולשמוע בסרטון המוקרן במרכז המבקרים הקטן, שלצידו הוקם לאחרונה מתחם אירוח למשפחות, הכולל חדרי אירוח נעימים, בריכה, ומתחם משחקים נחמד לילדים. בנוסף למטעי הארגן מגדלת המשפחה מטע תמרים מזן מג'הול, ומתמחה בגידול ענבים ותאנים. את התוצרת הטעימה של המשק ניתן לטעום ולרכוש במרכז המבקרים.

ציור הוקרה לקפה קפה מפגש מילד שאכל במקום. צילום מדף הפייסבוק

קפה קפה מפגש הבקעה

אף ביקור בבקעה לא יהיה שלם ללא עצירה בלב הפועם, המרכז החברתי והכלכלי של הבקעה – 'מפגש הבקעה' המפורסם. במפגש הבקעה פועלים עסקים הנותנים מבחר שירותים למטיילים ולתושבי המקום, כמו תחנת דלק, קופת חולים, מסעדות, קניות ועוד.

מהסלטים של קפה קפה מפגש הבקעה. צילום איריס לוי

עצרנו לארוחת צהרים בסניף 'קפה קפה' המגיש ארוחות חלביות וטבעוניות עשירות בכל שעות היום –  בוקר, צהריים וערב. ב- 15 שנים האחרונות המקום בבעלותו של מומי כהן, שקידם את פנינו בחיוך גדול והזמין אותנו פנימה. מאוד נהנינו ממרק חם – מרק דלעת עם חלב קוקוס, וכן מבחר רחב של סלטים טריים, תבשילי ירקות, דגים, ומאפים חמימים שנאפו במקום. חלל המסעדה גדול נקי ומזמין. בכניסה בר משקאות, וגם חדר פרטי מרווח, בו ניתן לארח קבוצות של עד 22 משתתפים לארוחה בסגנון מזנון.

חווית הטיול בבקעת הירדן מומלצת מאוד. זו ארץ בראשית בה גרים אנשים מקסימים, ממש חלוצים. הטיול בתקופה זו של השנה כאן מומלץ במיוחד: מזג האוויר מושלם, ויש תחושה כי האומיקרון ממש לא שמע על הבקעה, וכאן בטוח באופן יחסי. בקעת הירדן מלאה בהפתעות טובות למבקרים, ובהרבה מהן לא הספקתי להיות. מסלולי טיולים מיוחדים, סדנאות אומנות, טעימות קולינריות ועוד. על הכול אתם יכולים לקרוא באתר תיירות בקעת הירדן – בטוחה שתיהנו.

הכותבת היא איריס לוי – קולינריה עילית במיטבה. 054-4944205 וגם בפייסבוק

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר