האיש החביב של יקב בקימר מעומר

גולת הכותרת הוא ליקר הדובדבנים, המופק משלושה מרכיבים ללא כל תוספת של חומר משמר כלשהו. המרכיבים הם דובדבנים חמוצים מזן מיוחד שמקורם ברמת הגולן, בתוספת סוכר, ואלכוהול בריכוז 95% במינונים שאת סודותיהם שומר יענקל'ה בקימר לעצמו

בקבוק ליקר דובדבנים שטעמו הזכיר לי את הוישניאק האלמותי של בית אבי, צד את לשוני וחכי, ועורר את הפתעתי לנוכח הכיתוב "יקב בקימר ביישוב עומר" – שאת שמו לא שמעתי.

לפיכך רשמתי לעצמי לבקר ביקב בהזדמנות הראשונה בביקור שלי באזור באר-שבע. כשתיאמתי טלפונית עם יענקל'ה בקימר, לא העליתי על דעתי את החוויה בזעיר אנפין שחוויתי במפגש עם האיש החביב ותכול העיניים.

אפתח ואספר על הוישניאק של בית אבי, שמקורו בארץ מוצאו – פולין. שם, בכל בית ובכל פינה בשוק יכולתם לטעום מהליקר המתוק והאדום הזה, שהיה עשוי מדובדבנים חמוצים בהירים בצבעם, כאלו שגם היום ניתן להשיגם בשווקים שלנו. אלה דובדבנים שמקורם ברמת הגולן, עונתם קצרה ביותר, צבעם אדום בהיר, שונים מאחיהם המתוקים האדומים הכהים הנוטים לסגול וגם לשחור.
ככל שהם קטנטנים, ממזריים וחמצמצים – כך הם יקרים מאחיהם הגדולים. ומאלו החמצמצים עושים את הוישניאק.

הוישניאק של בית אבי היה פותח ארוחה כמתאבן ליד הדג מלוח, אך גם כמסיים ארוחה עם משהו מתוק בפה. הוישניאק שאני מכיר, היה מתוק, ממצה, מרוכז, עם עושר טעמים, שכמה הזלפות ממנו לתוך עוגת טורט רטובה, או יחד עם כמה דובדבנים מתוך הבקבוק במזיגה נדיבה על שמנת חמוצה וקבלתם מנת קינוח מדהימה בצבעה ובטעמיה.

יענקל'ה בקימר הוא לא יקב. הוא גם לא מתיימר להיות כזה. שכן שם התואר יקב יוצא דופן בהשוואה כאן למקור, יקב יהווה מתקן או מקום בו מעובדים פירות, בדרך כלל ענבים, ליין; ואילו יענ'קלה מייצר ליקר, קונפיטורות, וזיתים כבושים, ועל כך בהמשך.

יענ'קלה בקימר הוא יליד 1933, וסממני הגיל פשוט פסחו עליו; משהו כמו 20 שנה לפחות. הוא ממקימי המתקן בקריה למחקר גרעיני שבדימונה, ממקימי ומנהל מפעל הכותנה הראשון באופקים, בעל חברה עצמאית לציוד משרדי והנדסי, גמלאי של מפעלים כימיכלים לישראל, סא"ל במיל', מנהל התזמורת הסימפונית באר-שבע במיל', יו"ר וועד מל"ח של היישוב עומר, יו"ר הפועל עומר, חבר אגודת ידידי בית החולים סורוקה, חבר לשכת המסחר, ומגדל בחצר הבית עצי פרי וקקטוס מדהימים, נשוי באושר, אב לשלושה ילדים, סב לשמונה נכדים.

את הידע והאהבה והכישרון לייצר ליקרים וקונפיטורות ירש יענ'קלה מאביו, שהיה בעל מפעל לריבות ושימורים בפולין, ולדברי יענ'קלה זה נמצא בגנטיקה המשפחתית.
בביתו מייצר יענ'קלה ליקר מדובדבנים, האהוב ביותר על קרוביו ובני משפחתו עד לרמה של ביקוש ודרישה לעבור לייצור ממוסד, אבל גם ליקר משזיפים ומקיווי.
בנוסף הוא מייצר קונפיטורות מתות שדה, אפרסקים, ענבים ותאנים, וכובש זיתים אותם הוא חורץ בסכין אחד אחר השני.
את התאנים, הזיתים, והענבים הוא קוטף מחצר הבית המשופעת בעצי פרי, קקטוסים מדהימים, והרבה שמש וציוץ ציפורים.

גולת הכותרת הוא ליקר הדובדבנים, המופק משלושה מרכיבים ללא כל תוספת של חומר משמר כלשהו. המרכיבים הם דובדבנים חמוצים מזן מיוחד שמקורם ברמת הגולן, בתוספת סוכר, ואלכוהול בריכוז 95% במינונים שאת סודותיהם הוא שומר לעצמו.
מן ההתיישנות של הליקר 6 חודשים במיכלים מיוחדים, ולאחר מכן ביקבוק וסגירה בפקק, בתוספת עטיפת אטימה הרמטית מיוחדת פרי פיתוח של יענ'קלה, המספר כי תכולת האלכוהול בבקבוק עומדת על כ- ,10-12% ובארכיון הבית בקבוקי ליקר ראוי לשתייה ללא חשש, שגילם כבר 10 שנים.

מדי שנה בשנה מייצר יענ'קלה בעונה ליקר, כאשר את התאריך הוא רושם בכתב ידו הבוטח על הבקבוקים שהוא מייצר לצריכה משפחתית, לחברים ולקרובים.
יענק'לה בקימר אינו מתכוון להפוך את התחביב לעסק ולמסחר, אבל התוצרת שהוא מפיק בבקבוקי הליקר שלו, הקונפיטורות והזיתים אינה נופלת מהשמות והמותגים המובחרים.
חוויה.

יענ'קלה בקימר, התמר 9 עומר, טל. 08-6469735

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר