האם היקבים הם צוק איתן?

מי שחשב או השלה את עצמו כי מדובר במבצע של מספר ימים ואחריו יחזור המשק הישראלי למהלכו הרגיל – אולי לא משהו, אבל ידוע וצפוי וכולנו חיים בו; מסתבר כי הצוק אולי איתן, אך מדובר במלחמה והשאלות גם לגבי המצב הכלכלי רבות ומדאיגות. מטבע הדברים נתמקד ביקבים, כורמים ייננים, במה שקורה בתעשיית היין הישראלי, ונגיע גם לנקודות המכירה. בכתבה מתגלגלת זאת נביא את נקודות המבט של אנשי התעשייה, שנשאלו שאלות זהות, וחלקם בחרו להתמקד במה שמתאים להם

מי שחשב או השלה את עצמו כי מדובר במבצע של מספר ימים ואחריו יחזור המשק הישראלי למהלכו הרגיל – אולי לא משהו, אבל ידוע וצפוי וכולנו חיים בו; מסתבר כי הצוק אולי איתן, אך מדובר במלחמה והשאלות גם לגבי המצב הכלכלי רבות ומדאיגות.
מטבע הדברים נתמקד ביקבים, כורמים ייננים, במה שקורה בתעשיית היין הישראלי, ונגיע גם לנקודות המכירה.
בכתבה מתגלגלת זאת נביא את נקודות המבט של אנשי התעשייה, שנשאלו שאלות זהות, וחלקם בחרו להתמקד במה שמתאים להם.

בצילום: שמי מלחמה מתצפית בעמק איילון, צילמה אילנית צמח

ואלה השאלות:
מה קורה ביקב בימים אלה?
איך נערכים לבציר?
מה התחושות לגבי בציר 2014?
מה התחושות לגבי יינות 2014?
מי שרוצים להשתתף ולהוסיף לכתבה  – מוזמנים לשלוח את דבריהם ותמונה מייצגת ל-
[email protected].


אילנית צמח – פיתוח עסקי ושיווק ליקבים: עצוב לראות יקב ריק
שבועיים לאחר תחילת המלחמה, והמצב ביקבים עצוב.
ערב בציר, תקופת ביקבוק של יינות מהחביות, הכנות וכניסה לבציר, חגיגות בציר, ערבי מוסיקה בכרם, מכירות לחגים, ירידי יין, ושמחה גדולה שהייתה אמורה להיות כאן ולחבק אותנו בשמש של יולי אוגוסט. 

מרבית בעלי היקבים, ילדיהם ואנשי צוות, מגויסים בצו 8, וההתארגנות קשה ולא ברורה.
כמי שמלווה עסקית מספר יקבים בעיקר בשפלת יהודה (ביניהם רמאן, עגור, צפרירים, לב הכרם, צימבליסטה, מרשה, ברבדו, בזק), אני חשה את הכאב והחשש בכל יום שחולף, לצד העקשנות והנחרצות להמשיך הלאה.
אמש קפצתי לבקר את יאיר רמאן ,שהיקב שלו בניר בניר בנים. המטעים שלו נפגעו קשה מגראד, ובנס לא נגרם נזק לכרם. יאיר גויס כבר בתחילת המלחמה. המשפחה נותרה להפעיל את היקב, אבל כבר שבועיים אין פעילות. "בשבוע הבא צריך לבקבק כדי לפנות מקום לבציר 2014. נקווה שעד אז הכל ייגמר".
לאלו שנמצאים קרוב לחזית, החיים בצל המלחמה קשים מנשוא. אי אפשר לתפקד כשעליך להיות צמוד לשטח מוגן. גם אף אחד לא רוצה לעבוד בשבילך כשטילים שורקים מעליו.
תקופת הקיץ היא אחת החשובות ליקב מבחינת עשייה, ייצור ותזרים מזומנים.
אחת הפגיעות הקשות היא שמבקרים לא מגיעים לביקור, אין רכישות יין, קבוצות מבטלות, אירועים מתבטלים, וגם האירועים שמתקיימים נעשים בצמצום רב. גם בחנויות אנו רואים ירידה בכמות ההזמנות, אנשים קונים פחות.
זה לא סוד שיקב מגיע לנקודת רווח בעמל רב, זה גם לא סוד שעוד חודש כזה של מלחמה יכול לפגוע קשות בתהליך ההבראה של היקב.
מה עוד חשוב שתדעו, הוא כי אנו, בעלי היקבים, ממשיכים לשלם למדינה, לספקים עבור ציוד בציר וליקב, לספקי פרסום ושיווק, אינטרנט ופייסבוק, את המיסים והתשלומים הנדרשים, וזה לא קל .
לגבי המוראל – אומרים כי יין ישמח לבב אנוש. קשה לשמוח כשאין מבקרים. עוד יותר קשה לשמוח כשגורל החיילים שלנו לוט בערפל הגראדים.
כל יום כזה שעובר בלי הרבה הזמנות, בלי לקוחות, מקשה עלינו ופוגע במוראל. יחד עם זאת אנו ממשיכים בשלנו. הרי הבציר לא שואל אם יש מלחמה. מבחינתו, כשהבריקס מגיע ליעד, זה הזמן לבצור. אנו נמשיך להזמין מבקרים, לשווק, נצא לבציר כמתוכנן ונתארגן כאילו מחר הכל יהיה מאחורינו.
ומה נאחל לנו? שחיילינו ישובו הביתה בשלום, ועם ישראל ישוב לחוש בטוח ולפקוד את היקבים.

 

 

יקב פסגות מצפון לירושלים

יעקב ברג – מנכ"ל ובעלים, ויעקב אוריה – יינן: בימים אלו, כשמצב הרוח כבד וקשה וחייבים להמשיך לתפקד ולשמור על מוראל גבוה, אנו עובדים במתכונת מצומצמת, מכיוון שכמו אצל רובנו, גם ביקב פסגות רוב העובדים מגוייסים בצו 8.
משתדלים כל הזמן לחשוב חיובי ולהיות אופטימיים לגבי העתיד.
אנו עומדים בפני בציר 2014, ולמזלנו הגיעו לכרמים משפחות מתנדבים מטקסס לסייע, הם לא מפחדים לשהות כאן, ועבורם זאת זכות לסייע, בהמשך אוגוסט אמורים להגיע בוצרים נוספים. סך הכל מתוכננים להגיע כ-300 איש כדי לסייע בבציר. היום יותר מתמיד חשובה ההתנדבות לסיוע ליקבים בבציר 2014.
מזג האויר העכשווי נח מאוד לבציר, ומעולה מבחינתנו. בשבוע הבא נתחיל את בציר הלבנים, ואת האדומים בהמשך.
כיום מיוצרים ביקב תשעה סוגי יינות שונים: קברנה סובניון מכרם יחידני, קברנה סוביניון פרת, שיראז, קברנה פרנק, מרלו, שרדונה ופסגות אדום 2011- יין הדגל של היקב. האיכות פרי מעולה, והתחושות לגבי יין 2014 טובה מאוד.
ליין שלנו יש הכרה עולמית. מדי שנה אנו מצליחים לייצא כ-70% מהתוצרת לחו"ל.

לאור המצב הבטחוני אין לאנשים חשק לקנות יין, שמזוהה עם סוג של נהנתנות, כשבחוץ משתוללת מלחמה וחיילים נהרגים. לכן חלה באופן טבעי האטה, ומכירות היין ירדו. כולנו תקווה כי השנה לא תסתיים בהפסדים כבדים.
לצד היקב מתנהל מרכז המבקרים, אליו מגיעיות מתחילת המלחמה רק קבוצות מהדרום. עבורם זו הפוגה לשהות במקום ללא אזעקות בכלל, וליהנות מחוויה משפחתית בתוך היקב ומחוצה לו חינם, ועל הדרך לטעום יין איכותי. בתקווה לימים שקטים.

 

יקב רמת נגב – משפחת צדוק, מושב קדש ברנע בקו הגבול בדרום
בימים אלו אנו משתדלים לשמור על אווירת "עסקים כרגיל". למרות ההפצצות והירי שמתבצעים על הגבול, ששוכן מאות מטרים מאיתנו. אין ספק שהמוראל נפגע, קשה לצאת ולמכור יין, קשה להתעסק במנעמי החיים כשהאחים שלנו נופלים בעזה על שמירת המולדת, בחירוף נפש.
האווירה הכללית בשוק היא אווירת מלחמה, המכירות ירדו בצורה משמעותית, ואין ספק שעם ישראל טרוד מאוד בשל המצב הביטחוני ופחות פנוי לצריכת יין, ובצדק.
בציר- אנו נערכים לבציר כמו בכל שנה, מלבד העובדה שעקב היותנו קרובים כל כך לגבול מצרים, אנו נאלצים לערוך בציר בעודנו חמושים ותחת איום מתמיד של נפילת רקטות. הרגשה לא נעימה שבימים אלו, שאמורים להיות ימי בציר עליזים, אנחנו מרגישים חשש אמיתי לחיינו ולחיי העובדים שלנו. כמובן שלא ניכנע ולא ניתן לטרור להכריע אותנו, אנו נבצור את כל הכרמים, גם אלו ששוכנים כ- 300 מטר בלבד מן הגבול.
התחושה לגבי הבציר וכן לגבי היינות חיובית מאוד. הכרם פרץ נפלא ובאחידות משמחת, הענבים צוברים סוכר בצורה נפלאה, הכרם פשוט מקסים. השנה נשלב טכניקות נוספות בתהליך הייצור, דילול מסיבי יותר, הקפדה על משטר מים. בענבים הלבנים, נתינה של יותר מים, על מנת לאפשר לכרם עלווה מוגברת שתגונן על הפרי מפני השמש המדברית. להבדיל, בענבים האדומים צמצום השקיה, על מנת להאט צימוח, ולגרום לגפן להעביר יותר אנרגיה לענב, להעלאת רמות סוכר וארומה. זאת לאחר זמירה קפדנית של הכרם כבר במרץ-אפריל.
היינות מהבציר הקרוב יתאפיינו בריכוז טעמים גבוה יותר ושפע של ארומה, בשל הטיפול האינטנסיבי בכרם. בתהליכי הייצור הכנסנו מיכון חדש המאפשר לנו דיוק רב יותר בערכים הכימיים שבענב, כמו גם ייצור סטרילי ונקי יותר של היין. בבציר זה נכניס 60 חביות צרפתיות חדשות, תוך התמקדות בחביות מבתים איכותיים ויוקרתיים, שכבר הוכיחו עצמם בעבר.
השנה נגדיל את היקף הבציר, תוך שילוב של שני מגדלים נוספים מאזור מצפה רמון ושדה בוקר. נשלב עוד 10 דונם של מרלו, 10 דונם סירה ו- 10 דונם שרדונה. הכרמים החדשים טופלו מקרוב ע"י יינן היקב. השנה היקב יקלוט כ- 120 טון ענבים ממיטב כרמי רמת נגב. בשילוב החביות החדשות, והכרם המלבב, אין ספק שאנו מתרגשים לקראת התוצאות של הבציר הממשמש ובא.
בהצלחה לצה"ל, והלוואי ונדע ימים שקטים יותר ובקרוב.

 

יקב סוסון ים – זאב דוניה, מושב בר גיורא בהרי ירושלים
בתקופה זו, הנמשכת כבר שלושה חודשים, מתבצעים ריסוסים בכרם האורגני במושב בר גיורא. הריסוסים נועדו למנוע ו/או להפחית נזקי מחלות כגון קימחון וכשותית. חומרי הריסוס שאנו משתמשים בהם מיוצרים מחומרים אורגניים, כגון שמן עץ התה האוסטרלי.
במקביל נמשכת פעילות שגרתית ביקב, הכוללת ביקבוק יינות מבציר 2012.
בציר 2014 ייחל בענבי שנין בלאן, מהכרם של ברוך לנגר במושב קדרון, שיוצא לכרם למרות האזעקות. הצפי הוא בציר בשבוע השני של אוגוסט. מצב הפרי כרגע הוא טוב. כלומר, הפרי בריא, ללא רקבונות.
מניסיון העבר, אין כל דרך להעריך את איכות הבציר בעת הזאת. רק כשישה חודשים מתום הבציר ניתן להתרשם מפוטנציאל היינות.
תנאי מזג האוויר במשך השנה היו יוצאי דופן. שלג כבד בדצמבר. יובש, משקעים מועטים מאוד בחודשי החורף שלאחר כך.
מה משמעות מזג האוויר על איכות הבציר? לכך אין תשובה לאיש. מה שניתן לעשות כעת הוא להיות עם היד על הדופק, לעקוב אחרי התקדמות ההבשלה, על מנת לדייק בקביעת מועד הבציר. החלטה ראשונה זו היא קריטית לאיכות היינות שיופקו בהמשך.
בציר 2014, כמו בציר 2006, ייזכר כבציר של המלחמה בעזה. ב- 2006 שוחחתי כמעט יום-יום עם אייל מילס, מכרם בן זימרה. התיאור הרגוע שלו היה כך: "זאב, הכל בסדר. אני בכרם, מתקן את טפטפות ההשקיה. השמים מעלי שחורים. מדי פעם חולפת קטיושה" . לא הרבה השתנה במזרח התיכון…
בצילום: כרם שנין בלאן בקדרון מתכונן לבציר

 

 

יקב אמפורה, כרם מהר"ל
ארקדי פפקיאן, היינן הראשי של יקב אמפורה, אומר: "לגבי הבציר, יש עוד זמן רב עד לתקופת ההבשלה הסופית שלפנינו, אך מה שבטוח זה שבציר 2014 יהיה מיוחד מאוד.
תנאי החורף והתפתחות הכרמים מראים כי הבציר יהיה שונה מהרגיל, ואני מאמין שיהיה שונה לטובה מאוד.
התנאים יחסית נוחים להבשלה. נכון להיום הכרמים נראים טוב מאוד, עם יבול קצת יותר נמוך לממוצע, ועם הרכב יבול די אופטימלי (סדר גודל האשכול, קוטר הגרגיר).
אני מצפה לבציר של הזדמנויות והפתעות טובות, ואם יהיו הפתעות פחות טובות, נדע להתמודד איתן על הצד הטוב ביותר.
גבי יינות 2014, אני צופה יינות משובחים וטובים, מיוחדים וייחודיים. כמובן שחלק מהערכה הזו מבוססת על איכות הכרמים ורמת היבול, ואני מאמין שאלו יבואו לביטוי ביינות עצמם.
כולי תקווה שהאיכות תהיה מיוחדת וייחודית. עד כמה גבוה, את זה המציאות תגיד.

בצילום: כרם אורגני חוות מקורה יקב אמפורה. צילום רוני סופר

 

 

יקב טפרברג 1870, קיבוץ צרעה
זה יהיה בציר מיוחד, היות ולקראת שנת שמיטה היקב מגדיל כמויות, וייצר השנה 8 מיליון בקבוקים. פעם ראשונה שנבצור מאזור מצפה רמון.

 

יקב רקנאטי, עמק חפר

נועם יעקובי, מנכ"ל היקב, אומר: בימים אלו התחלנו את בציר 2014. השנה נראה שאנחנו מקדימים בכשבוע עד תשעה ימים.
עד כה מזג האוויר לטובתנו, ואנחנו חווים ימים מתונים יחסית (מבחינת מזג האוויר…), שתורמים להבשלה אחידה ולשמירה על חמיצות טבעית טובה בענבים. היבולים טובים, ואנחנו לא רואים בינתיים שינויים מהממוצעים של שנים קודמות.
קשה בשלב זה להתנבא לגבי איכות הבציר, לא כל שכן לגבי איכות היינות של 2014.
למרות המצב המתוח ובין אזעקה לאזעקה, אנחנו מנסים לשמור על שיגרה ועשייה יומיומית. ליבנו עם תושבי הדרום וחיילי צה"ל, ואנו תקווה כי הרגיעה תחזור לאזורנו בהקדם.
צילום כרם קברנה סוביניון מנרה: ליבי פלקס

יקב טריו, מושב רמות נפתלי בגליל העליון
טל שקד מיקב טריו, אומר: הלב והמחשבות עם חיילי צה"ל ותושבי הדרום. בין לבין אנחנו מנסים להתרכז ולתפעל את היקב, ולהיערך לבציר.
כל עוד לא תיפתח חזית צפונית או יורחב גיוס המילואים, היקב לא יושפע. אנחנו מייחלים לימים רגועים יותר ולסיום המערכה.
צילום של אורן שקד בכרם: עודד יעקבי

 

 

 

יקב צפרירים, מושב צפרירים בעמק האלה
לורי לנדר הייננית מספרת: הבוקר, אחרונת ההזמנות של קבוצות מחו"ל בוטלה. היקב כמעט שומם, אין מבקרים מלבד משכנים שנכנסים לקנות בקבוק או שניים, וקרובים מחו"ל של תושבים מהאזור שלא מוטרדים מאזעקות.
אנחנו ממשיכים בטיפול השוטף ביינות 2013 אשר בחביות, ונערכים לבציר כמו בכל שנה, עם הזמנות שמרים וחומרים אחרים. עוד מעט נתחיל לבצע בדיקות בריקס ו- pH בכרמים. הכנסנו מערכת קירור כדי לעשות השנה יין לבן.
הבציר מתקרב, ושייקה בעלי והכורם במילואים. מזג האוויר המתון בחודשים האחרונים והחורף הטוב שהיה באזור שלנו, משפיעים לטובה על ענבי בציר 2014. דיללנו את הזינפנדל המתבגר.
צאו ובקרו ביקבים בחבל הארץ שלנו. הפעם יש צבע אדום גם בתל אביב ובגוש דן. צריך להמשיך בשגרה. זאת התמיכה הטובה ביותר שאפשר לתת ליקבי הבוטיק.
בברכה ועם תקווה לימים שקטים במהרה, ושחיילנו יחזרו בשלום.

יקב כרם ברק, במושב בקוע במטה יהודה
יעל רוזנפלד מספרת: בימים אלה גם אנחנו נערכים לבציר הקרב ובא. אנו עסוקים, בין היתר, בטיפול בכרמים, ריסוסים, וכן בדגימת הענבים לקראת הבציר הקרוב. בהיותנו בשטח פתוח, אפשר לומר, שזה בהחלט לא נעים. אתה לא באמת יודע מתי הרקטה שנופלת בשטח פתוח, לא תיפול בשטח בו אתה נמצא. בינתיים אנחנו מוצאים נחמה בכך שבינתיים יש לנו, על פי דגימת הענבים האחרונה שביצענו, עוד קצת זמן עד להבשלת הענבים לבציר, ואנו מקווים שלא נאלץ לבצור תחת אש.
גם במטה יהודה נשמעות אזעקות בשבועיים האחרונים, והדי ההתפוצצויות הרקטות ויירוטי כיפת ברזל, מכל רחבי השפלה, נשמעים וגם נראים מכאן היטב.
לצערנו, ביקב אין מרחב מוגן, ולאור זאת ובאופן מובן, קבוצות שתיאמו עמנו מראש, מבטלות בינתיים, עד יעבור זעם. על קבוצות חדשות בטווח הקרוב, כמובן שאין על מה לדבר כרגע.
היקב ומרכז המבקרים נותרים ריקים, לצערנו, גם בימי שישי, בהם היקב בדרך כלל פתוח לקהל הרחב. לאנשים אין חשק ומצב רוח לצאת, ואיום האזעקות המתמיד סותם את הגולל על כל אפשרות למבקרים במקום. מכיוון שאנחנו גם יקב וגם מחלבת בוטיק, היינות והגבינות שלנו נמכרים במקום למבקרים, וכן מוגשים באירוח אצלנו. אנחנו מקיימים סדנאות ללימוד אפיית לחמי מחמצת, וכן סדנאות ללימוד גיבון גבינות. כל אלה לא מתקיימים כמובן בימים אלה, ולאור המצב, אנחנו מרכזים את המאמצים שלנו בהכנת גבינות מתיישנות, היערכות לבציר הקרוב, תיאום אירועים עתידיים, ופיתוח תוכניות לטווח ארוך.

יחד עם כל העם מודאגים מההתפתחויות, ומקווים לימים שקטים ושמחים יותר.

 

יקב עמק האלה, קיבוץ נתיב הל"ה, עמק האלה
נבט ניצן, מנהלת השיווק: בימים אלו אנו נערכים במרץ רב לקראת בואו של בציר 2014 שיחל בעוד כשבועיים.
מאחר ואנו מגדלי הענבים של עצמנו, מדובר בתקופה עמוסה ועסוקה במיוחד, וכחלק מכך אנו נערכים לקליטת כוח אדם מיומן בעבודות הבציר, הן בשטח והן ביקב.
כיקב שבידיו השליטה הבלעדית על התוצרת, הבציר הקרב מהול עבורנו בהרבה עבודה תחת לחץ, בשילוב עם תחושות לא פשוטות כחלק מהמצב הביטחוני במדינה.
לין גולד, ייננית היקב: אנו צוות קטן ומשפחתי, וגם השנה כולי התרגשות וציפייה לקראת הבציר הקרב. הגפן מושפעת מעונות השנה ולא מהמצב הביטחוני, ולכן גם השנה תפקידנו להוציא מהענבים את מירב הפוטנציאל הטמון בהם, וזאת לטובת הכנת יין משובח מעמק האלה"
בשלב זה של השנה, מוקדם עדיין לדבר על אופיו של בציר הנוכחי.
על פניו מדובר בשנה ממוצעת מבחינה טמפרטורות, אך אנו רואים ערנות וצמיחה מוגברת, וזאת בהפתעה לעומת כמות המשקעים הנמוכה שהייתה השנה. כל אלו יחד מצריכים מאיתנו הרבה עבודה בכרם על מנת להגיע לאיזון הרצוי. כמו כן, זו הייתה שנה מאתגרת מבחינת השתלטות על מחלות (קמחון וכשותית), אך דווקא ברגעים אלו בא לידי ביטוי החוזק המרכזי שלנו כמערכת עצמאית בעלת יכולת שליטה לכל אורך תהליך הגידול.
כל שנה אנו מנסים למצות את מלוא הפוטנציאל מהכרם, וזאת תוך כדי התחדשות ובדיקת הטרנדים האחרונים בשוק היין, וכן עמידה בסטנדרטים עולמיים וכניסה לשווקים בינלאומיים חדשים.

בתמונה הייננית לין גולד

 

 

יקב נעמן, מושב רמות נפתלי בגליל העליוןרמי נעמן
רמי נעמן, יינן: חזרנו לפני שבוע וחצי מארה"ב היישר לתוך הטירוף הזה. לא פשוט לשמור על שפיות. למזלי הכרם מתנהל כאילו אין מלחמה בדרום, והווריזון בעיצומו

(60% כבר אדום).

יקב צרעה, קיבוץ צרעה
ערן פיק, יינן: חוץ ממצב הרוח הכל בסדר גמור. מתכוננים לבציר ובינתיים אין בעיות. נתחיל עם לבן – בציר כנראה בעשרה הימים הקרובים, לא נקבע מועד מדויק.

 

יקבי כרמל
ליקבי כרמל כרמים בכל חלקי הארץ החל מהגליל העליון ורמת הגולן, דרך השומרון והשפלה, הרי ירושלים ועד הנגב. מבחר סוגי הכרמים גדול ומגוון, מה שמאפשר את היכולת לבחור ענבים מכל פינה בארץ. מרבית הכרמים החדשים ניטעו באזור הגליל העליון, משם גם מגיעים רוב היינות האיכותיים ביותר של היקב.
בציר 2014 התחיל ב-21 ביולי, וסיומו צפוי לקראת סוף חודש אוקטובר. זני הענבים הראשונים שמתחילים את הבציר הם שרדונה וסוביניון בלאן מאזור יהודה. השנה ייקלטו ביקב גם זנים חדשים כדוגמת גרנאש נואר, מרסלן וטאנט.
יקבי כרמל נערכים להגדיל את ייצור היין הלבן כחלק ממגמה עולמית, ולשם כך בוצעו השקעות כספיות וטכנולוגיות רבות.
בימים קשים אלה משתדלים ביקב לשמור על שגרה והמשך הפעילות היומיומית כרגיל, ואומרים: למרות המצב הקשה והמתוח. ליבנו ורוחנו עם חיילי צה"ל ועם תושבי הדרום, ואנחנו מייחלים לימים שקטים וטובים יותר.

בצילום כרם קאיומי בגליל העליון. צלם יקיס קדרון

 

 

יקבי בנימינה

הייננים יפתח פרץ ויעל סנדלר אומרים: על אף המצב הביטחוני, הטבע לא עוצר והענבים אינם מחכים להפסקת אש. לפיכך, ביקבי בנימינה בציר 2014 יצא לדרך ביום שלישי 22.7 – היום ה-15 למבצע צוק איתן.
למרות מיקומנו הרחוק באופן יחסי משטחי האש, ומיקומם הצפוני עוד יותר של מרבית הכרמים, קשה לומר שהלחימה בעזה אינה משפיעה גם עלינו. בשבועות האחרונים, בעודנו מתכוננים בצורה אינטנסיבית לבציר, גוייס בצו 8 איש הרכש של היקב, מה שפוגע בשטף הזמנת וקבלת חומרי הגלם הנחוצים לבציר.

כמו כן, בסוף השבוע האחרון גוייס דוגם הענבים שלנו, גם הוא בצו 8, והביקורים התכופים שלו בחלקות הכרם השונות, במיוחד בתקופה זו של השנה בה מרבית הענבים הלבנים כבר קרובים להבשלה, הוחלפו בלחימה בחזית.

גם על הכורמים שלנו לא פסח גיוס המילואים הנרחב, והכורם המסור שלנו מקיבוץ דגניה, שאחראי על הטיפול בחלקות מובחרות של היקב, נאלץ להחליף את המזמרה בנשק.
יקב בנימינה משתתף בצערם של תושבי קהילת קיבוץ מירב, בו ממוקמים כרמים איכותיים של היקב, שאיבדה חבר במהלך הלחימה ברצועת עזה; ובצערן של שאר משפחות ההרוגים, יהי זכרם ברוך. אנו מתפללים לשלומם של החיילים הפצועים, ומקווים לשובם הביתה במהרה ובבטחה של כל חיילי צה"ל.
 למרות כל הקשיים והאתגרים הלא צפויים, ולצד התחושות הקשות באוויר, קיימת ביקב הרגשה אופטימית לגבי הבציר הקרוב – הכרמים מטופלים היטב והבשלות הענבים מתקדמות בקצב משביע רצון. היקב ערוך ומוכן לקליטת הענבים ולתחילת התסיסות והשלבים הראשונים בתהליך הכנת היין.

בהזדמנות זו היינו רוצים לאחל בציר מוצלח לכל עמיתינו העוסקים במלאכה, ומי ייתן ותחושת השקט והבטחון ישובו לשרור במהרה בכל חלקי הארץ.
בצילום: ענבים ראשונים מגיעים ליקב ב-22 ביולי. צילמה יעל סנדלר

 

 

יקב דלתון, גליל עליון

נעמה סורקין יננית יקב דלתון: המלחמה הזאת לא משפיעה עד כה עלינו ביקב דלתון, מבחינת עבודה ביקב או בכרמים.
העונה התחילה עם מעט גשם אבל נמשכה בסדר. אנחנו מסיימים את הביקבוק לעונה זו. בצרנו כבר שרדונה מכפר תבור, ומחכים להמשך הבציר שיהיה כנראה בעוד כשבועיים. אין לי עדיין תחושה לגבי יינות 2014.  הכל נראה טוב.עד כה, וליבנו עם החיילים.

בצילום נעמה סורקין

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר