המטבח השומרוני הטוב

הכל על המטבח השומרוני: התבשילים, התבלינים המיוחדים, מתכון הזאריב המפורסם – עוף הנאפה מתחת לאדמה, וגם המנהגים, החגים, המסורות, סיפורים העוברים מדור לדור

המטבח השומרוני הטוב
מתכונים מתובלים בסיפורים
מאת פנינה צדקה
צילומים: עופר צדקה, טל צדקה
עריכה ועיצוב: ענבל צדקה
הוצאת ליתם
מחיר מומלץ: 98 ש"ח



"המטבח השומרוני הטוב" הוא הזדמנות נדירה לבקר במטבח של עדה מיוחדת במינה: השומרונים. "המטבח השומרוני הטוב" הוא ספר בישול המאגד עשרות תבשילים מיוחדים של העדה, מאכלים שונים המשלבים מזרח ומערב ממטבחה של פנינה צדקה, שיצרה ספר זה עם בני משפחתה, ולצדם – סיפורים אישיים וסיפורי פולקלור.

"הספר נולד לאחר ששלושת הבנים למשפחת צדקה – גדי, עופר וטל – נישאו לנשים יהודיות, בשונה מהמקובל בעדה. ולא סתם יהודיות, אומרת פנינה צדקה, "אלא אשכנזיות מהקיבוץ, שגדלו על טהרת המטבח המשותף….".

הבנים התגעגעו לאוכל של אמא, הכלות הטריות רצו ללמוד, פנינה מצאה עצמה מכתיבה מתכונים בטלפון, ואחר כך נוסעת ומלמדת צעד אחר צעד. כשהבינה כי מדובר בסטארט-אפ קטן, החלה להעלות המתכונים על הכתב. אט אט התגייסה המשפחה כולה לסייע בהכנת הספר. הכלות צילמו, הבנים הקימו הוצאה, הילדים צולמו, הסיפורים נאספו. התוצאה מאפשרת הצצה נדירה אל המטבח השומרוני, על מגוון מאכליו הטעימים.

פנינה צדקה, בת העדה השומרונית, היא מוותיקות מערכת החינוך בעיר חולון, ויקירת העיר לשנת 2004. אביה, יפת צדקה, הוא ראש העדה השומרונית בישראל. אמה, מרים צדקה, היתה היהודיה הראשונה שנישאה לבן העדה השומרונית.
פנינה אוהבת לבשל, ונחשבת לבשלנית מעולה בעדה. כבת לאם יהודיה יוצאת אודסה שברוסיה ולשומרוני שגדל שבשכם, מצטיין מטבחה בשילובים יוצאי דופן של מזרח ומערב, כולם טעימים באופן מיוחד.

ומה בספר? בפרקי המתכונים סלטים, ירקות כבושים, פול יבש, מוצרי חלב, מרקים, לביבות, תבשילי אורז, ממולאים, מאכלי בשר, מאפים, מתוקים, ומשקאות.
במרקים, נסו מרק ארטישוק או מרקי עדשים למיניהם. גם פריקה – מרק חיטה ירוקה גרוסה נראה מעניין.
מנזאלה – אורז עם חצילים ועוף, עוף ממולא, נק'וע – קומפוט משמשים ורימונים – אלה רק אחדים מהמתכונים מגרי התיאבון והרצון להכינם בספר אלבומי זה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר