הפיציולו של ישראל לשנת 2018 והפיצה הטובה בעולם

"האמנות הלבנה" - כך מכנים האיטלקים את מלאכת אפיית הפיצה. צילום איריס לוי
איפה בעולם לדעתכם תטעמו את הפיצה הכי טובה? את התשובה המפתיעה תמצאו בסוף הכתבה. בדרך לשם תקראו על התחרות ועל סגנונות פיצה. סביר להניח שעם סיום קריאת הכתבה תתקשרו להזמין פיצה

פיציולי הוא אותו שף-אופה המתמחה באפיית פיצות.  הוא המלך של "האמנות הלבנה", כך מכנים האיטלקים את מלאכת אפיית הפיצה. אליפות העולם הנחשבת – גביע CAPUTO , מתקיימת כבר 17 שנה בנאפולי במסגרת כפר הפיצה של נאפולי – NAPOLI PIZZA VILLAGE  המתקיים בכל שנה בחודש יוני. על חופה של נאפולי מוקמים דוכנים בהם אופים מאות פיציולו את הפיצות שלהם, וגם מתחרים על התואר הנכסף. כדי להתחרות בנאפולי יש לנצח במדינה שלך בתחרות המקומית, וטובי הפיציולי מכל מדינה מייצגים את ארצם בתחרות.

במקום הראשון זכה אדהם מקאזחה מנצרת המתגורר באיטליה ב-12 שנים האחרונות בפירנצה ועובד ב-Pizzeria Sud. צילום איריס לוי
במקום הראשון זכה אדהם מקאזחה מנצרת המתגורר באיטליה ב-12 שנים האחרונות בפירנצה ועובד ב-Pizzeria Sud. צילום איריס לוי

זו השנה השנייה שגם מדינתנו משתתפת בתחרות זו. יוזמי התחרות בארץ הם שף מנה שטרום, יחד עם סוכנות המטבחון ובחסות גבינות גד . התחרות התקיימה השנה על גג עזריאלי בתל אביב. בכירי הפיציולי של ישראל מפיצריות ומסעדות איטלקיות מובילות, התחרו ביניהם על הזכות לייצג את המדינה באליפות.

חבר השופטים בתחרות. צילום איריס לוי
חבר השופטים בתחרות. צילום איריס לוי

חבר השופטים היה מכובד במיוחד. בראש הפאנל ישב השף המוערך דוידה צ׳יבוטיילו, אלוף פיציולו בינלאומי לשעבר והפיציולו הראשי באיגוד הפיצה הנפוליטנית. כמו כן שפטו השף מנה שטרום, אלי אברהם מ"לחמא", מאיר דנון, עזרא כהן הבעלים של "מחלבות גד", חיים שפיגל מנהל מזון ומשקאות של מלונות דן. הייתה גם נציגות מכובדת מאיטליה של חברת קאפוטו יצרנית הקמח.

צילום איריס לוי
צילום איריס לוי

המתחרים התחרו בשני מקצים ובשתי קטגוריות שונות – הפיצה הקלאסית והפיצה היצירתית – Free Style, במטרה להציג גישות שונות: הגישה המסורתית מול גישת היד החופשית. בדומה להתפתחות בכל העולם בטרנדים מובילים של שחיתות ואוכל רחוב, ניתן מקום לביטוי עצמי של השפים, והמשתתפים בחרו בין מגוון סוגי תנורים, טאבון גז, טאבון חשמלי או תנור אבן חשמלי. כמו כן, כל מתחרה בחר לעצמו את הטמפרטורה המתאימה לו ואת חומרי הגלם בהם רצה להשתמש.

צילום איריס לוי
צילום איריס לוי

המשותף לכל המתחרים היה שימוש בגבינות של מחלבות גד,  המייצרת את המוצרלה שנחשבת כטובה ביותר בפיצריות המובילות בארץ, לצד מגוון גבינות אחרות; מותג הקמח CAPUTO –מהטחנות המובילות בעולם לקמח ייעודי לפיצה; מותג העגבניות PETTI – מפעל מסורתי לעגבניות המובחרות של דרום איטליה.

צילום איריס לוי
צילום איריס לוי

המוזמנים שהגיעו לחזות בתחרות נהנו מטעימות של פיצות נהדרות. טעמתי פיצה קלאסית נפוליטנית מושלמת, כמו כן פיצה עם רוטב ברביקיו מעמבה שהייתה מיוחדת, פיצה עם טחינה וסילאן, ועוד ועוד. בקרב המתחרים בלטה יצירתיות רבה. במקום הראשון בשני המקצים זכה אדהם מקאזחה בן 31 מנצרת, המתגורר באיטליה ב-12 שנים האחרונות בעיר פירנצה, ועובד ב-Pizzeria Sud  – אחת הפיצריות המפורסמות ביותר בפירנצה ובאיטליה, ההתמחות של הפיצרייה היא בפיצה הקלאסית אשר מאוד דומה לנאפוליטנית. טעמתי פיצה מאוד מיוחדת שאדהם הכין עם עוף, גבינות ונאצ'וס ברוטב מיוחד. הפיצה שזיכתה את אדהם במקום הראשון בסגנון החופשי, הייתה פיצה עם שלוש גבינות ופרחי קישואים, ורוטב חומץ בלסמי. שילוב מושלם.

שף דוידה צ׳יבוטיילו בוחן את איכות הפיצות. צילום איריס לוי
שף דוידה צ׳יבוטיילו בוחן את איכות הפיצות. צילום איריס לוי

ולשאלה בהתחלה – איפה ניתן לאכול את הפיצה הטובה בעולם, לדברי שף דוידה צ׳יבוטיילו שטעם פיצות בכל העולם, את הטובה שבהן אכל דווקא ביפן. היפנים עושים הכול מדויק וברצינות, וגם פיצות. יפנים מגיעים לנאפולי ללמוד לאפות פיצות למשך חצי שנה של הכשרה אינטנסיבית, ולא כפי שכולם מגיעים לשבוע, כך מספר פיציולו דוידה . לכן הפיצות של היפנים מושלמות בצד המסורתי, וגם מאוד מיוחדות ויצירתיות בסגנון האישי.

שף איריס לוי  – קולינריה עילית במיטבה. 054-4944205. גם בפייסבוק

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר